Jump to content
Monday 06 February 2023

Broljung

Medlemmar
  • Content Count

    81
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Broljung

  • Rank
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Mirall 26

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. A jag blev väldigt nöjd med utseendet på båten. Men tyvärr blev den jnte tät i rutorna ☹️ Kan inte förstå vart det kommer in så mycket vatten. Men men jag får fortsätta leta.
  2. Nu är det ny vinrer och det har blivit lite grejande med båten. Har målat alla rutramar med en plasti dip färg i förhoppning av att det ska bli tätt. Tapetserat och håller på att snygga till mer inredning i båten. Det är alltid något att göra.
  3. A det är härligt att åka ut. Det har blivit några dags turer med familjen men inga övernattningar ännu. Jag sjösatte i januari i år, så den inte skulle stå i vägen på jobbet. Ska upp en gång till och göra klart lite smådetaljer bara. Det låter som bra uppdateringar. Bog är ett bra hjälpmedel, det som tog längst tid för mig va att bygga om inredningen i fören. Finns en separat tråd om det på forumet.
  4. Länge sedan någon uppdaterade nu. Här kommer bild från helgens tur.
  5. Min erfarenhet av Silic One är att då den är helt gift fri så växer det på båten. Men om båten går i lite högre fart, skulle säga 8 knop minst så ramlar skiten algerna och snäckorna bort. Så det har inte fungerat super på segelbåtar eller för långsamma snipor. Jag jobbar på båtvarv på västkusten och vi har fyra båtar i vår hamn som har denna färg. Den fungerar otroligt bra. Akterspegeln får man ta en mjuk tvätt borste och tvätta av medans botten blir ren efter en tur i planings fart. Ett plus är att den minskar friktionen och ökar toppfart, samt minskar soppa förbrukning. Alla fyra hos oss säger samma sak.
  6. Okej då förstår jag hur du har tänkt. Jag tyckte röret såg större ut på bilden. Det blir nog en bra lösning. Praktiskt att jobba med CNC fräsar när man skall bygga motor delar. 😁 Angående motor bytet får jag se närmare till våren om jag får tid med det. Jag har väldigt mycket att göra på jobbet och hemma nu. Men jag kommer att köra på Mercruisers original smart craft instrument, det är digitala klockor som man kan läsa soppa förbrukning mm i. Drevet använder jag samma som jag har i dag. Bravo 3 duopropp. Motorstyrning är cummins Qsd commonrail. Nu skall jag snart sjösätta igen och se vad den nya bottenfärgen gör för skillnad. Har målat med Silic One Hempel.
  7. Okej roligt att inspirera andra. 🙂 spännande. En Volvo D5 är bra motor i bilarna. Men den marin konverterade modellen Penta D3 har varit lite klen i båtar. Man skall inte ha för stor propeller så ni motorn går för tungt. Jag är inte riktigt med på hur du tänkte med värmeväxlare. Luftkyld?
  8. Tack. Jag va inte ute efter extra kojer utan att slippa bädda ner bordet var natt. Nu har jag nästan blivit klar. Jag blev mycket nöjd. Speciellt med att soffan kommer högre upp nu. Så man ser i dom stora fönstren.
  9. Detta fenomen att den går varm på högre belastning kan också bero på att avgaskröken som original är i gjutjärn rostar ihop så motorn inte får ur sig rätt mängd vatten. Då kyller den dåligt.
  10. Det ser bra ut med skjutdörr på akter däcket. Bra sikt bakåt då när man kör. Det är lite att göra med den ja. När jag köpte min va den också ganska risig. Jag uppdaterar den lite hela tiden, så jag har också kallat den för flytande objekt. Just nu håller jag på att bygga om inredningen, höja soffan på BB sida så vi får en koj, (midcabin) till barnen. Det blir bra mycket trevligare med en högre soffa. Nytt bord blir det också. Bifogar några bilder på det.
  11. Hallå. Trevligt att fler köpt Mirall båtar. Roligt att se någon som är lite annorlunda byggd en majoriteten. Jag skulle säga att det är ganska vanligt med flybridge. Kommer ut fler med fly på blocket än det gör utan. Vad sitter det för motor i din? Har du möjligen fler bilder på inredningen?
  12. Det finns en plåt ovanför växelhuset för att leda avgaserna rätt väg. Den har gått av på vissa 40- 60 efi motorer. Har varit med om detta på några genom åren.
  13. A jusst de. Hur många hästar hade du i din? Vad gör de i fart ungefär?
  14. Angående startproblemet. Som några redan skrivit kolla iac luftfilter som sitter innanför luftrenare under kåpan. Det är ett vanligt fel och då får den dålig tomgång och den startar lite segare. Ett annat jättevanligt fel när dom går på västkusten är att den korriderar innanför fördelarna. Öppna locket och kolla om det är fullt med ärj på stiften i locket som rotorn skall slå gnistan till. Är det de så blir den svårstartad och trött, drar mer soppa mm. Med stor sannolikhet är det inte så fint där. Jag byter flera rotor och lock varje år. I övrigt ser nästan alla ryds 20 modeller rostiga och tråkiga ut i motorrummet. Dålig konstruktion på motorrumsluckan och ofta läkage runt hela akter som man lossar för att få i och ur motorn. /Andreas (Mercruiser mekaniker).
×
×
  • Create New...