Jump to content
Sunday 05 December 2021

phenri

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About phenri

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Har sökt i forumet men inte hittat ett tydligt svar. Ska ha i båten över vintern och har en sötvattenkyld MD5. Måste man ändå köra igenom systemet med glykol? Eller kan man tömma ut sjövattnet på något sätt från systemet? Hur akut är det(bor i södra delen av landet)? Tack!
  2. Tror man måste byta packning. Jag fick med en packning i papper.
  3. Har nu bytt och pinnen satt på en slits. Lite förvånad då jag förväntande mig en axel när jag drog ut impellern. Dock mycket lättare att byta med nuvarande lösning.
  4. Tack för info, bra att veta. Är ganska säker på att vattenpumpen inte är utbytt, men ska ta en titt på den i helgen.
  5. Hej, Har ingen erfarenhet av meka med motorer(försöker nu lära mig), hade dock tänkt byta impeller inför sjösättningen. Vet inte om jag tolkar instruktionerna rätt i dokumentet "MD5 for Dummies", men kan man ta ut hela axeln som impellern sitter på? Motorutrymmet(Sunwind 26) är extremt trångt och man kommer bara åt motorn framifrån, givetvis sitter vattenpumpen på andra sidan! Hade underlättat en del om man kunde dra ut impellern sittande på axeln och sedan skruva av den. Är det viktigt att böja bladen på impellern åt ett visst håll eller justerar det sig automatiskt i vattenpumpen? Någon som har erfarenhet eller andra bra tips gällande byte av impeller så delar gärna med er! Tack! http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf
  6. phenri

    Rostig klämring.

    Tack för alla tips!
  7. phenri

    Rostig klämring.

    Tack för svar! Då får jag helt enkelt ta en närmre titt nästa gång jag är vid båten.
  8. Hej alla! Köpte en segelbåt modell äldre i somras. Utrustad med md5 och 110S drev. Är total nybörjare i båtvärlden. Har nu i efterhand upptäckt att klämringen till drevet/bälgen är ganska rostig på ena sida. Då rost inte är bra så misstänker jag att man bör byta den. Då det är lite besvärligt och kostar en del så är frågan hur kritiskt det är. Förstår att det kanske är svårt att svara på då bilder saknas(kan dock uppdatera med bilder senare vid behov). Men kanske någon kan ge generella råd och har erfarenhet av en liknande situation? Kanske dumma frågor men: * Kommer det läcka stegvis eller kan det brista vid bälgen så att båten sjunker snabbt? * Kan man kanske stoppa rost-processen med typ hammarlack eller liknande så jag ej behöver åtgärda det direkt? Som sagt är jag nybörjare och har svårt att bedöma hur allvarligt det är med en rostig klämring. Tacksam för tankar och svar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy