Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
phenri

Matarpump MD5B

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har lite problem med min motor. Har precis rengjort tanken då jag hade dieselbakterier. Passade även på att byta finfilter samt rensat silen i matarpumpen. Lyckas nu inte att lufta motorn. Pumpar jag med handpumpen som finns på matarpumpen så kommer extremt lite bränsle från luftningsskruven på finfiltret. Finns alltså inget tryck från matarpumpen. 

* Har noggrant satt på finfilter(och fyllt på med bränsle i behållaren) då det enligt md5 for dummies är vanlig felkälla

* Upptäckte att packning till matarpumpen vid rensing av silen var trasig så kör nu flytande packningsklister från biltema istället(vet inte om det är bra? aldrig använt tidigare)

* Motorn har varit igång den här säsongen men har varit tvungen att lufta den två gånger(och då har handpumpen fungerat)

Är någon som har tips till en oerfaren mekaniker? Är det dags att byta matarpumpen? Finns det något annat jag kan felsöka?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan va så att motorn står i fel läge så att matarpumpen är i "intryckt" läge och det därför inte händer något med manuella handtaget. Pröva ge motorn ett kort juck med startmotorn och pröva manuella pumpen efter det. Det ska kännas relativt trögt och tungt med manuella handtaget när det är rätt. Gör det inte det, gör ett nytt juck med startmotorn och känn efter igen. 
 

Men manuella pumpfunktionen kan vara trasig oxå utan att själva matarpumpen är trasig. Hände mig nu i år, körde motorn på land och i sjön, varefter jag bytte filter och lyckades då inte få manuella pumpfunktionen att fungera. Visade sig att en metall arm som länkade pumphandtaget till membranet hade gått sönder inne i pumpen, utan att det påverkade pumpfunktionen från motorn.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev phenri:

* Upptäckte att packning till matarpumpen vid rensing av silen var trasig så kör nu flytande packningsklister från biltema istället(vet inte om det är bra? aldrig använt tidigare)

Packningsklister i bränslesystemet är att be om bekymmer!

Minsta gnutta som lossnar inne i pumpen riskerar att skapa problem. Köp en packning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Pröva ge motorn ett kort juck med startmotorn

Skulle det funka att svänga några varv för hand på svänghjulet istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Stormfocken:

Skulle det funka att svänga några varv för hand på svänghjulet istället?

Ja, självklart🙂

Motorn behöver bara vridas runt så att mekaniken som pumpar matarpumpen hamnar i sådant läge att pumpen inte är i "intryckt" läge (eller hur man nu ska förklara det).

 

PS. Jag har visserligen en MD21 men antar att mekaniken är densamma.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Rascal said:

Packningsklister i bränslesystemet är att be om bekymmer!

Minsta gnutta som lossnar inne i pumpen riskerar att skapa problem. Köp en packning.

Nu sitter packningen utanpå matarpumpen antar att det borde vara ok. Pumpen tillverkas inte längre men det kanske går att beställa en packning ändå? Känns lite onödigt men det är kanske det bästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev phenri:

Nu sitter packningen utanpå matarpumpen antar att det borde vara ok. Pumpen tillverkas inte längre men det kanske går att beställa en packning ändå? Känns lite onödigt men det är kanske det bästa?

Man brukar byta hela matarpumpen om den är dålig, finns ersättningspumpar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev phenri:

Nu sitter packningen utanpå matarpumpen antar att det borde vara ok. Pumpen tillverkas inte längre men det kanske går att beställa en packning ändå? Känns lite onödigt men det är kanske det bästa?

Packning på utsidan? Tätar den inte inifrån och ut för att dieseln skall vara på insidan och luften på utsidan? 

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Rascal said:

Packning på utsidan? Tätar den inte inifrån och ut för att dieseln skall vara på insidan och luften på utsidan? 

Se bifogad bild.

IMG_2601.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev phenri:

Se bifogad bild.

IMG_2601.jpeg

Exakt den packning jag talar om! När du lägger klet där så trycks överskottet in i bränslesystemet när du skruvar på locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Rascal said:

Exakt den packning jag talar om! När du lägger klet där så trycks överskottet in i bränslesystemet när du skruvar på locket.

Ok. Får göra om det då med en packning som jag hoppas att man kan beställa.

 

Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev phenri:

Tack!

Ska ut i helgen och göra ett nytt försök på luftningen(med en ny packning). Om det inte fungera så blir det att prova att byta pumpen.

Glöm inte de första tipset om att ändra läget på motorns vevaxel med ett litet juck på startmotorn eller genom att vrida runt den lite manuellt🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Boanjohan said:

Glöm inte de första tipset om att ändra läget på motorns vevaxel med ett litet juck på startmotorn eller genom att vrida runt den lite manuellt🙂

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute och provat. Dock utan framgång 🙁

* Ny packning på matarpumpen

* Provat att lufta på finfiltret, kommer lite bränsle när jag matar med den manuella pumpen, dock fortfarande väldigt lite. Finns inget tryck som det tidigare har varit. Vrider man på svänghjulet händer ingenting.

* Har vridit runt svänghjulet manuellt och med startmotorn. Fortfarande inget tryck vid lufttningspunkterna(har testat två olika) utan det droppar lite från dem när man pumpar med handpumpen.

 

Upptäckte dock att luftningspunkten vid finfiltret saknar packning som det ska finnas enligt md5 for dummies. Har aldrig skruvat av den men antar att det finns en möjlighet att den har gått i sönder och ramlat av. Men det verkar läcka lite bränsle där, vilket är tydligt när man provar med startmotorn.

 

Antar att en ny packning där är nästa steg. Men det är kanske dags att även byta matarpump? 

 

Börjar känna att jag inte har så mycket koll på läget längre så om någon känner till en överkomlig mekaniker i området Höganäs, Skåne så pinga mig :D

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev phenri:

Men det är kanske dags att även byta matarpump? 

Yep. Det låter så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu är den nya matarpumpen på plats. Märkte direkt skillnad när jag skulle lufta systemet, trycket var tillbaka. Efter ett par försök så hoppade motorn igång. Återstår och se om det löste alla problem men ser lovande ut just nu. 

Tack för all hjälp! 

Redigerad av phenri
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...