Jump to content
Sunday 09 May 2021

hallonBoat

Medlemmar
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About hallonBoat

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej igen, Efter en närmare inspektion visade det sig att jag naturligtvis hade fel. Min topp har också ett hål, det var bara så sotigt att jag inte lagt märke till det. Tack för svaren!
  2. Halloj! Rodret på min maxi 77 är slitet, gelcoaten (?) på kortsida akterut verkar liksom skavts bort på nått vis och ett brunt material syns undertill (spackel?). Vad gäller här? Bara slipa ner och måla eller bör jag epoxy spackla eller kanske använda en gelcoat filler istället? Rostfläckarna borde jag kunna polera bort med en rostlösare. Tack!
  3. Tack för svaret. Jaså det är där som spridare går ner, då får jag undersöka vart spridaren går ner på min gamla som saknar sådant hål.
  4. Köpte ett begagnat men välhållet topplock till min penta md5b, det skulle dock visa sig att topplocket var till en md5c. Verkar inte vara någon skillnad utöver ett litet hål mellan ventilhattarna, ser ut som någon form av dräneringshål, men varför skulle man vilja placera ett sådant där när hela grejen är att luften skall pressas ihop? 🤔 Jag har också noterat att de nya topplock som säljs står att de passar till samtliga md5 modeller, och de har också ett likadant hål, så kanske är hålet en designförbättring mot originaldesignen? Så mina frågor är dels vad hålet har för funktion och dels om toppen passar min modell b.
  5. Det är dags att byta motorupphägnings- gummikuddarna på min md5b, i en maxi 77. Totalt verkar det finnas två kuddar på motorn och en kudde på s-110 drevet. De två kuddarna som sitter på motorns framsida är sådana här: Länk Då de är väldigt dyra (1800kr st!) försöker jag nu se mig om efter billigare alternativ. Marinexpress.se säljer även dessa för 325kr st: Länk Kollar man upp artikelnumret på Volvo pentas sprängskiss verkar den vara avsedd att monteras på motorns baksida, vilket kanske gäller för båtar utan segelbåtsdrev? Men på drevdelar.se säljs samma kudde som "Gummikudde främre md5". Den är dock 40mm hög vilket jag tror säkert hälften så kort som de som sitter där idag. Söker man runt på bilder efter md5or ser man dock att olika kuddar förekommer, på md5a har jag hittat en bild med runda kuddar som är väldigt lika det billigare alternativet, kanske rent av samma? Så någon som vet om dessa kan användas istället för de dyra? Eller vet någon om de finns en universal modell eller kanske från en bilmodell som jag kan köpa istället? Tack
  6. Intressant, då vet jag vad som är fel. Tack för ditt svar!
  7. Tack för ett bra tips, jag skall prova detta!
  8. Hej! Hade behövt hjälp att bedöma sprickorna runt min maxi 77as kölbultar, de längst bak mot aktern. Jag har läst på forumet att vissa maxi ägare haft liknande problem som de löst genom att ersätta brickorna mot rejäla fyrkantsbrickor. Funderar själv på att sätta en lång rostfri platta där med två hål för bultarna, för att hålla kölen på plats. Tror ni det räcker eller måste båten avkölas? Finns det nått mer jag kan göra för att förhindra läckage? Jag känner inte till någon historik om grundstötningar men har inte upptäckt några skador eller märken på kölen.
  9. Tack, den känner jag dock till har även hittat en verkstadmanual över hur man plockar isär och sätter ihop motorn.
  10. Tack för svar! Okej. en Topplockspackning verkar inte vara så dyr så det kan ju vara värt att köpa en sådan och prova. Det har jag faktiskt inte gjort, av anledning att tanken måste rengöras och förra köparen börjat monterat av toppen. MD5 verkar inte vara så svårmekad så jag tänkte att jag kanske lika gärna borde klyva den, rengöra allt, sätta ihop den och därefter felsöka vidare. Bra ide, jag skall kika på insprutarna. Motorn sitter för tillfället kvar i båten, som står på land.
  11. Min nyinköpta båt har en defekt MD5 som ej startar och troligtvis stått still ett par år. Går runt men är rätt rostig, bland annat runt cylindern. Kylkanalerna verkar täppts igen av korrosion. Jag hade tänkt plocka isär den, inspektera, rengöra och få bort all rost. Så jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag kan få bort rosten? Funderar själv på att lägga de rostiga delarna i en balja med citronsyra, skölja med vatten och blåsa torrt. Jag misstänker förövrigt att rosten på bilden beror på läckande topplockspackning, är ett sådant läckage tillräckligt för att förhindra motorn från att starta? Förra ägaren trodde kolvringarna var slut.
  12. Det lutar nog åt bälgbyte trots allt, tänkte beställa en och byta den. Så får den defekta motorn sitta i tills vidare, hoppas hinna fixa den innan sjösättning. Alternativ byta ut den mot en elmotor. I vilket fall så har jag fått svar på min fråga huruvida jag måste ha en motor kopplad till drevet eller ej. Än en gång tack för alla svar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy