Jump to content
Friday 23 February 2024

hallonBoat

Medlemmar
  • Content Count

    101
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About hallonBoat

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kanske inte bästa bilden men så här ser samma yta ut i min maxi 77 från 1989, högra delen av bilden är mot fören. Som du ser finns här 4 rejäla kölbultar. Jag hade nog själv övervägt att såga upp glasfibergolvet som verkar ligga över dina bultarna, med rinnhålet, för att se hur det ser ut.
  2. Köpte min maxi 77 med utombordare och trasig inombordare, som jag nu renoverat. Skillnaden är enorm, inombordare gör att båten går mycket säkrare, kommer aldrig välja utombordare framför inombordare längre! Tips om du har pengar men inte kunskap eller ork att renovera era är att köpa en elmotor, finns fabrikat som passar på Volvo pentas s- drev. Går tyst och nästan underhållsfria.
  3. Såvida det inte är en väldigt gammal model och att Maxi senare gjortde om golvet så ser ditt inte ut som något jag tidigare sätt i en maxi 77, det ser ut som om någon lagt en glasfibermatta över hela golvet. Framför och bakom masten skall det sitta två stora kölbultar. Jag kan ladda upp en bild senare över hur det ser ut i min båt. I vilket fall så har jag också haft problem med läckage. Det vanligaste stället det läcker på är av otäta rutor, luckor i sittbrunnen och vid babystagets fäste ovan garderoben. Min läckte också när båten krängde, men det visade sig vara vattentanken som läkte, upptäckte då vart vattnet kom ifrån efter att jag hällt godisfärg i vattentanken. Det kan också vara bordsgenongöringen under diskon som måste stängas under segling.
  4. Bilderna är från inlägget 17 sept, gick att öppna med min android telefon. Delar dom som print screen:
  5. Efter en närmare titt på dina bilder så tycker jag inte din kolv ser helt hundra ut, den har ju repor på sidan vilket tyder på att något inte står rätt till: https://www.lasleeve.com/tech/how-to-know-when-to-replace-the-piston-in-your-motorcycle-or-atv
  6. Enklaste sättet att kolla om teorin om vatten i cylindern stämmer eller ej borde ju vara att plocka av topplocket direkt efter att den dött nästa gång, då skall du ju finna vatten i cylindern. Om vi utgår från att det är vatten i cylindern så är ju frågan hur det hamnat där. Mina tankar går till läckande ventil i topplocket: Lossa topplocket, vänd det uppochner och häll t-röd på ventilerna, det skall vara tätt och inte rinna igenom. Alternativt misstänker jag avgaskröken/ avgaslimpa, kanske börjar den bli igensatt så att vattnet har svårt att ta sig ut. Prova att köra motorn utan avgaskrök och se om den fortfarande dör. Jag hade nämligen själv ett liknande problem med att vatten i cylindern varje gång efter att jag dödad motorn, det visade sig vara vaccumventilen som inte funkade så ett vaccum bildades som drog vatten tillbaka till cylindern. Löstes då genom att ta bort packningen i vaccventilen så vatten alltid far ut som skvallerstråle Bränslesystemet kan du felsöka genom att spraya startspray på alla slangkopplingar, börjar motorn rusa så har du en läcka där.
  7. Tack för svar! Efter många timmars luftande och felsökning startade den tillslut. Det sista momenten som fick den att starta var att dra åt den stora muttern på bränslepumpen. Lustigt nog ville motorn inte starta i våras fören jag lättat lite på den muttern, precis som skribenten i md5 for dummies skriver är fallet för deras motor, men nu drog jag alltså åt den och så startade motorn sedan. Funderar på om det kan vara så att jag måste se över bränslepumpen till hösten, typ byta packning och rengöra.
  8. Hej! Under en väldigt blåsig dag på västkusten med hög sjögång dog plötsligt vår MD5b på min maxi 77 och vägrar starta igen. Under våren rengjordes delar av bränslesystemet, nytt bränslefilter och nya packningar. Förra året lämnade jag in spridaren på renovering. Motorn har gått som en klocka hela sommaren och tagit oss långa sträckor. Men så hamnade vi i oväder, blåste säkert över 13m/s med de högsta vågor jag färdats i. Plötsligt dör motorn så det fick bli segel och utombordare sista biten hem. I Md5 for dummies står det att motorn skall bla. luftas "om den stannat under kraftig sjögång för att motorn sugit in luft istället för bränsle", så kanske är detta ett vanligt fenomen? Jag har luftat hela bränslesystemet ett par gånger, första gången syntes några få luftbubblor vid spridaren men inte mer. Men motorn vägrar starta, även provat kallstart och mer gas. Med startgas dör den lika snabbt som den startat. Före avfärd (och motorstopp) hällde jag i ett par liter disel som jag tankat från en vanligt bensinsmack, då ingen sjömack fanns, sådan disel skall man väll kunna köra på? Tidigare har den startat "på första" men nu händer inget. Någon som varit med om något liknande eller vågar sig på en gissning över vad som kan vara fel? Tanken var full när den dog.
  9. Det rör sig om en en penta md5, dessa har vanligtvis tre varningslampor + summer. Kontrollampan jag syftade på är lampa nr 3 på bilden.
  10. Ny matarpump (kallas av vissa butiker även bränslepump) finns att köpa bland annat här: https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=993-996-1005&sok=&id=3801
  11. Jag råkade också ut för att en vajer gick av på min båt. Efter lite sökande upptäckte jag att det fanns liknande vajrar för traktorer till mycket lägre pris. Bild-googla på "stop vajer traktor" så dyker det upp ett par alternativ. Biltema har också en liknande vajer men den var för kort för mitt behov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/karosseri/karosseritillbehor/reglagewire-25-m-2000017971
  12. Jag har en fråga till gällande kontrolllampan. Känner du till något om vart logiken för när kontrolllampan skall tändas brukar sitta? Styrs det av enheten som håller lampan eller skickar givaren bara en "signal" till lampan efter att en viss temperatur uppnåts? Varför jag undrar är för att om jag byter ut givaren måste ju den nya i så fall både sända signal till lampan vid viss temperatur men också kontinuerligt sända signal till mätaren. Jag har förstått det som att vissa givare har två stift just för detta ändamålet, men innebär det då att en givare med ett stift inte funkar i ett system med både mätare och kontrolllampa? Och brukar i så fall alla givare tända lampan vid ungefär samma temperatur?
  13. Tack för dina utförliga svar! Jag funderar på att lossa både mätaren och givaren för att testa att de funkar var för sig. Jag tänkte då koppla de till ett 12v batteri och värma givaren för att se om mätaren ändras. Kan man då koppla givare och mätare direkt till batteriets poler eller bör man han en säkring eller motstånd emellan så de inte överhettas?
×
×
  • Create New...