Jump to content
Friday 05 March 2021

hallonBoat

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About hallonBoat

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Intressant, då vet jag vad som är fel. Tack för ditt svar!
  2. Tack för ett bra tips, jag skall prova detta!
  3. Hej! Hade behövt hjälp att bedöma sprickorna runt min maxi 77as kölbultar, de längst bak mot aktern. Jag har läst på forumet att vissa maxi ägare haft liknande problem som de löst genom att ersätta brickorna mot rejäla fyrkantsbrickor. Funderar själv på att sätta en lång rostfri platta där med två hål för bultarna, för att hålla kölen på plats. Tror ni det räcker eller måste båten avkölas? Finns det nått mer jag kan göra för att förhindra läckage? Jag känner inte till någon historik om grundstötningar men har inte upptäckt några skador eller märken på kölen.
  4. Tack, den känner jag dock till har även hittat en verkstadmanual över hur man plockar isär och sätter ihop motorn.
  5. Tack för svar! Okej. en Topplockspackning verkar inte vara så dyr så det kan ju vara värt att köpa en sådan och prova. Det har jag faktiskt inte gjort, av anledning att tanken måste rengöras och förra köparen börjat monterat av toppen. MD5 verkar inte vara så svårmekad så jag tänkte att jag kanske lika gärna borde klyva den, rengöra allt, sätta ihop den och därefter felsöka vidare. Bra ide, jag skall kika på insprutarna. Motorn sitter för tillfället kvar i båten, som står på land.
  6. Min nyinköpta båt har en defekt MD5 som ej startar och troligtvis stått still ett par år. Går runt men är rätt rostig, bland annat runt cylindern. Kylkanalerna verkar täppts igen av korrosion. Jag hade tänkt plocka isär den, inspektera, rengöra och få bort all rost. Så jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag kan få bort rosten? Funderar själv på att lägga de rostiga delarna i en balja med citronsyra, skölja med vatten och blåsa torrt. Jag misstänker förövrigt att rosten på bilden beror på läckande topplockspackning, är ett sådant läckage tillräckligt för att förhindra motorn från att starta? Förra ägaren trodde kolvringarna var slut.
  7. Det lutar nog åt bälgbyte trots allt, tänkte beställa en och byta den. Så får den defekta motorn sitta i tills vidare, hoppas hinna fixa den innan sjösättning. Alternativ byta ut den mot en elmotor. I vilket fall så har jag fått svar på min fråga huruvida jag måste ha en motor kopplad till drevet eller ej. Än en gång tack för alla svar!
  8. Jag har ju själv varit inne lite i samma tankar med att skruva fast en stålplatta där bälgen skall sitta, placerar man en saltvattentålig gummiduk under så kanske det räcker för att hålla tätt? Frågan är i så fall hur stor yta man måste plasta runt drevhålet samt hur tjock för att få den säker.
  9. Tack för alla svar! När jag köpte båten såg jag tre alternativ: 1. Reparera motorn och byt bälg 2. Byt bälgen och spara eller montera ut defekt motor 3. Montera ut defekt motor och drev. Elmotor har jag också kikat på men den kostar en slant som jag inte vet om jag är beredd att investera i båten ännu, jag skulle tro att jag har kvar båten något år till men sedan byter upp mig till en lite större segelbåt (med lite större kök och toa) och då känns en sådan investering mer värdefull. Då en ny bälg kostar ett par tusen (gör jobbet själv) har jag även funderat på att sätta igen hålet men det känns lite riskabelt att göra själv (misstänker att det är dyrt att lämna in). Jag är annars rätt händig men när det kommer till glasfiber har jag bara lite erfarenheter från tonåren, för min del behöver det inte bli snyggt men det skall ju hålla. Enklast av allt hade väll varit om det funnits en rostfri platta att montera fast i samma skruvhål som bälgens klämring? Vad tror ni om det? Någon som vet om det finns en sådan att köpa någonstans?
  10. Hej! Jag är ny på forumet så detta blir mitt första inlägg! Förra året köpte jag en maxi 77 som första båt, verkar vara i fint skick utöver defekt inombordare. S-drevet verkar vara i ok skick, bälgens klämring är rostig och det har läkt olja på bälgen (som säkerligen aldrig bytts). Så bälgen tänkte jag byta själv. Det är dock inte säkert att jag lyckas reparera motorn, den ser sliten ut och har många fel (kolvringar, avgasrör, temp-hus, läckage, rost mm.). Så min fråga är om jag kan montera ut motorn men ha drevet kvar? Så kan jag serva det och byta bälg. Motorrummet kan då användas till förvaring tills vidare. Hade det funkat eller måste drevet sitta fastskruvat i motorn för att sitta stabilt och inte läcka vatten/ lossna?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy