Jump to content
Friday 02 December 2022

hallonBoat

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

About hallonBoat

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skall enligt penta bytas vart 7e år och då är det monteringsdatumet man utgår ifrån, inte tillverkningsåret.
  2. Hej! Jag behöver köpa ett par rostfria ståplattor om ca 15 × 8cm vardera samt få bulthål i olika storlekar borrade i dessa. Hade kanske varit möjligt att köpa, såga och borra själv men då jag har ont om tid och vill få det snyggt gjort vänder jag mig hellre vänt mig till någon mekanisk verkstad liknande längs västkusten. Någon som har tips på en sådan som arbetar med mindre jobb, som jag kan vända mig till?
  3. Jo många verkar ha grön glykol i båten, själv valde jag blå, delvis för läkage är ganka lätt att upptäcka av färgen. Kylsystemet med glykol är väll ett slutet system? Så är det på min penta med martec kylsystem. Glykolvattnet kyler motorn och havsvattnet kyler sedan glykolen innan den far ut med avgaserna i havet igen. Om om glykol och olja blandas låter det ju som läckande topplockspackning, så glykol från kylkanalen läcker in i cylindern.
  4. Det har blivit dags att göra något åt träinredningen i min båt. Teakfaner. På de flesta ställen ser den rätt bra ut, på vissa ställen har lacken flagnar men på ett fåtal ställen ser det väldigt matt och slitet ut. Mögel har förekommit. Nu söker jag tips på hur jag kan snygga till detta. Går det att få någorlunda ordning på de slitna delarna eller måste de farneras om? Efter att läst på forumet har jag tänkt göra följande: 1. Rengör allt trä med citronsyra och spola med vatten. De mögliga delarna rengör jag med mögeltvätt eller ättika. 2. Våtslipar evt. Försiktigt med väldigt fint sandpapper för att få bort den gamla lacken. 3. Rengör med aceton och låt torka. 4. Lackera 5 laget med epifanes teak lack: https://www.seasea.se/båtvård/trävård-olja/teaklack-epifanes 5. Då jag föredrar matt yta lägger jag på ett lager epifanes sidenmatt: https://www.seasea.se/epifanes-sidenmatt-1l?gclid=CjwKCAjw-rOaBhA9EiwAUkLV4hFAmHlBtjOx84UBuJeWuKktfzZidgjUXn6JLIJBLqoefFK_XLpa_RoCsesQAvD_BwE Vad tror ni om detta? Behöver inte bli perfekt men kul om det blir snyggt, viktigast att det skyddar träet mot ytterligare slitage och mögel.
  5. Maxi 77, så bultarna är ju inte dolda varav jag tänkte täcka ytan med gelcoat för att vi en fin yta att polera och som utseendemässigt smälter in, eppxi färgen har ju fel kulör. Hur bra hade det blivit om man ex. Spacklade på sånt gär över hela ytan på glasfibret? https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/spackel/gelcoatspackel/gelcoatspackel-804-ljusgra
  6. Tack för tipset! Om jag vill släta till ytan efter att jag slipat ner glasfibret, finns det då något annat spackel jag bör använda som gelcoat fäster på? Eller finns kanske gelcoat rent av som spackel?
  7. Ett av höstens/ vårens stora projekt tänkte jag skulle bli att snygga till ett par sprickor runt kölbultarna. Jag har haft båten ett par år och sprickorna har inte medfört nått problem mer än att de är tråkiga att titta på. Efter att ha läst på och kikat på Youtube funderar jag på att göra följande: Slipa ner ytan ett par cm runt sprickorna, kanske på djupet för att se hur djupt de går. Fylla upp med glasfiberväv och polyster. En del av glasfiberväven tänkte jag kanske klippa till millimetersmå bitar och blanda med polyster för att trycka ner i de bredare springorna. Använda värmepistol för att skynda på härdning. Bör jag spackla med något efter härdning och slipning för att rätta till ojämningheter, ex. epoxispackel? Behöver jag därefter grundmåla med något innan jag penslar på ny gelcoat?
  8. Min mercury gick ryckigt på låga varv tills jag justerade tomgångsskruven, enligt verkstadsmanualen. Kanske får den för lite bränsle? Prova pumpa på bränsleslangens blåsa och se om den går bättre. Kan i så fall vara läckage i bränsleslangen eller membranet i förgasaren/bränslepumpen som måste bytas.
  9. Gällande inombordararen så har den ett s-drev med 2 blandig standardpropeller. La ner rätt mycket tid att fixa med den under våren, bytt delar och rengjort kyl och bränslesystem mm. Men den läcker soppa vilket betyder att luft tar sig in vilket förmodligen är anledningen att den dör under belastning. När semestern började hade jag inte mer tid att lägga på den så fick bli att använda utombordaren istället i år.
  10. Precis den var lika långsam vid sjösättning. Skrapade bort det mesta av bottenfärgen i höstas och målade ny bottenfärg på. Inte helt slätt över allt då lite gammal färg satt kvar (som berget) under den nya färgen på sina ställen. Kölen har jag slipat ner, epoxi spacklat och lackerat så den är ganska jämn. Har en (defekt) inbombordare och vatten tank i, dessa väger ju en del och kanske bromsar farten? 🤔 Hur mycket kan inomboedardrevets två blodiga propeller tänkas bromsa?
  11. Möjligt, köpte den av kille som haft den på en motorbåt. Trots lång rigg. Har du tips på nån bra propeller till utombordare eller vad man skall leta efter?
  12. Så skulle det kunna vara, jag har sänkt ner den så långt det går
×
×
  • Create New...