Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
phenri

Justera tomgång md5.

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har fått lite problem med tomgången på min båt. Sätter man gasreglaget i neutralt läge så dör motorn. Om jag sedan trycker fram reglaget ca 45 grader så har jag lågt varvtal som påminner om tomgång och motorn dör inte. Känns som man ska justera antagligen vajern eller något på motorn? Vet dock inte hur man gör. Enligt md5 for dummies manualen så finns det en varvtalshävarm? 

Tacksam för alla tips!

 

Tack!

Båten är en Sunwind 26 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar pilla på gaswiren - kolla att kallstartsventilen rör sig som den ska, att den går tillbaka osv. 
Men visst går det att öka tomgången genom att justera stoppet för gasreglaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minutes ago, Peter_K said:

Innan du börjar pilla på gaswiren - kolla att kallstartsventilen rör sig som den ska, att den går tillbaka osv. 
Men visst går det att öka tomgången genom att justera stoppet för gasreglaget. 

Var hittar jag ventilen? Eller är det bara att följa vajern från kallstartreglaget?

Redigerad av phenri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev phenri:

Var hittar jag ventilen? Eller är det bara att följa vajern från kallstartreglaget?

Det är nog enklast. 
Du har fyra vajrar; en som vrider insprutningspumpen till noll (dödaren), en som reglerar gasen, en som sköter växlingen och går till drevet - och en som går till kallstartsventilen. Det är en metallisk cylinder som det går en kil igenom som funkar som hävarm, den kan kärva och stänger då inte ordentligt, kan behöva lite kärlek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Peter_K said:

Det är nog enklast. 
Du har fyra vajrar; en som vrider insprutningspumpen till noll (dödaren), en som reglerar gasen, en som sköter växlingen och går till drevet - och en som går till kallstartsventilen. Det är en metallisk cylinder som det går en kil igenom som funkar som hävarm, den kan kärva och stänger då inte ordentligt, kan behöva lite kärlek. 

Tack! Ska undersöka i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...