Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Andtra

Rengöra akterstuven

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Jag har köpt min första båt och funderar på hur man rengör och snyggar till utrymmet där bak, under där man sitter. Det är en ryds 478 gt. Om det kommer vatten där, får man då ut det då via dyvikan? Tacksam för alla tips!

IMG_0885.jpeg

IMG_0884.jpeg

Redigerad av Andtra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Högtryckstvätt med valfritt tvättmedel för sådan.

Annars sedvanligt medel såsom såpa och en rotborste samt då varmt vatten.

Flera här på forumet, även jag, lovordar ett medel som heter Abnet, det löser den mesta smutsen, även feta oljerester, man köper det som koncentrat och späder efter behov.

Abnet säljs av båttillbehörsbutikerna, och något billigare av Jula.

Dyvikan borde ju (skall ju) dränera ut härifrån, annars är ju en grovdammsugare som kan suga vatten bra att ha.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att det jordslag och annat svartmögel.

Spraya på ättika eller vinäger (luktar mer gott än ättika) och låt verka i minst 30 min, helst en timme men inte över natten eller nåt sånt.

Ättika eller vinäger dödar mögelsporer och annat mög som gillar skitiga och fuktiga ytor.

Tvätta sedan med valfritt tvättmedel förutom såpa, använd t.ex. Abnet som @Georg_Ohm rekommenderade eller annat alkaliskt tvättmedel men var försiktig och lämna det inte i direkt solsken eller om det är asapissavarmt ute.

Tvätta hellre flera gånger i följd.

Läs anvisningarna på förpackningen noga så blir det bra.

Låt torka med luckorna öppna.

Släng sedan inte in blöta tampar eller något annat blött i stuvfacket och låt det ligga där och torka, det är sånt som bidrar till jordslag och mögel.

Tvätta sedan varje höst och bort med allt organiskt material samt låt luckorna stå på glänt så är risken minimal att det upprepas.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vad tror man om klorin?

Den skiten inte klorin tvättar bort, den skiten bleker klorinet, så att skiten inte syns!

Men absolut, klorin funkar, men miljömässigt och arbetsmiljömässigt är det ju ingen hit.

Min salige far tvättade alltid smutsiga båtar med en kombination av Klorin och Ajax, det var många herrans år innan Abnet fanns på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag har 303 mögelskydd som jag tänkte köra på efter. Jag har även Abnet, tvättade utsidan med det, funkade riktigt bra! Ovanligt med ett medel som så många rekommenderar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...