Jump to content
Wednesday 08 April 2020

dynaflux

Medlemmar
  • Content Count

    183
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About dynaflux

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag köpte glykol idag (för kylsystemet, inte konservering) men innan jag skulle hälla på blev jag tveksam till om jag köpt rätt typ. Drog mig till minnes någon som redogjort för olika typer och till vilka motorer de ska användas till (det var mycket "do and don't do) och jag blev lite mer ängslig då en packning till vattenpumpen nyligen gått sönder (men det är mer troligt att det var av ålder). Jag har köpt etylen och motorn är en 51 år gammal Perkins 6.354.
  2. För fem år sedan skulle jag köpa nya batterier och satte mig in i för- och nackdelar samt ekonomin när det gäller "vanliga" kontra AGM. Någon hade räknat på att det i längden blev lite dyrare med AGM men jag såg till de andra fördelarna och köpte AGM (Exide) - vilket kanske jag bör ångra nu då de börjat tappa kapacitet. Hade jag köpt våta från Biltema hade de antagligen hållit lika länge och det hade varit billigare.
  3. För några år sedan var det någon som påtalade att min propelleraxel gick trögt att vrida runt och menade att cutlesslagerna var för hårda då gummit torkat ut. Inför sjösättningen har jag tänkt byta dem men börjar fundera på om det verkligen behövs. Jag testade att vrida runt axlarna på några andra båtar på båtklubben och kunde konstatera att de gick lika trögt eller till och med trögare. De är såklart trögare nu när de är torra men jag fick ändå en fingervisning. Så frågan är om det är nödvändigt att byta, det är ju ett ganska stort jobb med bara några veckor kvar till sjösättning.
  4. Är det vanligt förekommande i Sverige?
  5. Det fossilfria samhället kommer rimligen även att innebära begränsningar och förbud för båtar - det kanske är på gång men jag har inte hört eller läst något. Det är ju klappjakt på dieselbilar och jag tänker att vatten och diesel är inget som hör ihop så frågan är om det först kommer att bli stopp för båtar med dieselmotorer. Då tänker jag fritidsbåtar - för större fartyg finns inget alternativ. Och ska man då kanske satsa på att köpa en bensinare redan nu? Jag har börjat leta efter en ny båt och vill inte sitta med svartepetter.
  6. Det är enbart gummilist. MSP?
  7. Jag har problem med att det läcker in från rutorna, inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande och skadligt för interiören (mycket träpaneler). Det rätta svaret är att sätta om dem med nya lister men jag har inte tid och ork att göra det denna säsong så frågan är om det finns ett quick fix. Jag tänker mig att bända upp listen där den ligger an mot rutan med en spatel och trycka in något - är det en bra idé?
  8. Jag har lackat några detaljer på båten med Schooner som jag tycker ger en snygg nyans och djup. Nu har jag gjort en större (invändig) renovering och ska lacka men funderar på om jag ska nöja mig med International Original. Har såklart läst på om produkterna men inte fått svar på allt. Vilken är mest hållbar i längden? Är Original blankare än Schooner? Antar att den är lite ljusare och inte har samma djup.
  9. Jag har börjat ta bort fernissa på plywooden inne i styrhytten eftersom den börjat släppa och missfärgats. Vissa fläckar är ljusa (antar att det är där det läckt in och runnit), andra mörka, de sitter ganska djupt och jag vill inte riskera att slipa igenom till nästa skikt. Finns det något sätt att få bort eller jämna ut missfärgningarna?
  10. Jag har en panel till akterruffen där jag upptäckte en fuktskada vid sjösättningen, stor som en handflata. Det är plywood (ser ut som valnöt, kanske bara yttersta lagret) och det hade svällt. Nu har det torkat och gått ihop lite. Frågan är vad jag ska göra åt det.
  11. Jag har ett Isotherm kylskåp (tror modellen heter 185/G) och jag har problem med att säkringen går. Ska jag misstänka elektronikboxen eller kompressorn? Det ska sägas att jag möjligen körde på fel polaritet när jag bytte säkringspanelen - är inte säker men det kan varit så. Vart vänder jag mig för service och reservdelar?
  12. dynaflux

    Testa generator

    De har flyttat någonstans vid Ringvägen. Jag åkte dock till Start Gen i Årsta - trevliga och serviceminded. De provkörde den i provbänk (fungerade), lödde på en ny anslutning på laddningsregulatorn och provkörde igen. 100:- med kvitto!
  13. dynaflux

    Testa generator

    Jag misstänker att min generator ger dåligt med ström. Var i stockholmsområdet kan man få den testad. Någon rekommenderade butiken på Folkungagatan (där det ligger generatorer i skyltfönstret, minst sagt en udda fågel på hippa Söder) men frågan är om den finns kvar(?).
  14. Mitt elsystem är på 24 volt, förbrukningsbatterierna är två AGM på 92 Ah som är seriekopplade och generatorn är på 45 A. Klarar generatorn att ladda batterierna fullt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy