Jump to content
Tuesday 28 June 2022

dynaflux

Medlemmar
  • Content Count

    200
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About dynaflux

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är en Örnvik 660 - kan säga att jag utan framgång försökt leta upp ett kopplingsschema. Motorn är en Yanmar och jag har hittat kopplingsschema men det är uppenbart att Örnvik valt en annan lösning till instrumentpanelen. Dessutom finns inte "kringutrustning" som torkare, lanternor, signalhorn osv. med - det är bara det som är relaterat till motorn. Så dioderna kan bara varit kopplade till något i instrumentpanelen som bara är instrument för motorn; temperatur, oljetryck osv. Jag ska kolla vidare men jag tror inte jag kan utröna till vad dioderna varit kopplade.
  2. Strömställarna för torkarna sitter på en annan panel och det skulle vara osannolikt om dioderna satt så långt ifrån.
  3. Frågan borde mer vara ställd som om det finns någon trolig applikation för dioder i anslutning till instrumenten. Som jag skrev har man kopplat rätt friskt och verkar kopplat bort saker. Därtill har jag tagit bort mängder av sladdar som inte leder någon vart. Så det är mycket troligt att de just nu inte är kopplade till någonting - men de kanske haft en viktig funktion.
  4. Jag håller på att rensa upp i elsystemet på min nyinförskaffade båt och har kommit till instrumenteringen. På kopplingslisten sitter tre dioder och frågan är vad de är bra för. Jag vet att man använder dem för att avskilja batterier men detta är ju inte syftet här. Har inte helt och hållet lyckats klargöra vart de går då tidigare ägare har kopplat om ganska friskt och några lampor och omkopplare är bortkopplade.
  5. Jo, jag håller med dig om komponenterna - typiskt slutet av 70-tal och 80-tal. Båten är en Örnvik 660 från 1978 som jag för övrigt försöker hitta ett elschema till då jag är i färd med att rensa upp elsystemet. Förutom "larmet" har det hänt en massa andra konstiga saker.
  6. Tack för alla svar. Rimligt att det är något som varit kopplat till givare, frågan är bara vad då det finns många ingångar. Har inte hittat några kablar eller givare som har hört ihop. Kanske ett förhistorisk NMEA2000-system. :-D Jag höll på med elektronik och gjorde egna kretskort i min ungdom så jag kan se att det är "handgjort" - bl.a. är hålen borrade manuellt och sitter lite hit och dit. Man kan väl gissa att trimpotentiometern varit för att ställa triggningsnivån om det nu är ett larm.
  7. I ett skott hittade jag detta mystiska kretskort - någon som har en gissning på vad det är? Jag har bra koll på elektronik men kan inte komma på vad detta är. Endast en tråd av fem var inkopplade (till strömmatning) så de ger inga ledtrådar. Jag tänker inte att det är något vitalt, jag är bara nyfiken.
  8. Jag har köpt en Örnvik 660 och någon har gått loss rejält på elsystemet och jag söker ett kopplingsschema. Till att börja med har jag tagit bort tio meter onödiga sladdar; de har monterat nya förbrukare och i två fall dragit rakt till matarkabeln från batteriet - utan säkringar. Ganska mycket elinstallationskablar, sockerbitar och eltejp. En säkringshållare hade eftermonterats och fungerade som jordpunkt - och då fanns det en för ändamålet avsedd bara några decimeter därifrån, en tunn sladd hade börjat smälta osv.
  9. Tack, ska kolla. Sitter bara en plugg på dem.
  10. Oj! Kan ana paniken som uppstår.
  11. Jag har hört det berättas, jag har respekt och har alltid skyddsglasögon eller vanliga glasögon på när jag pillar med dem.
  12. Jag har googlat och förstått att det är vanligt att de kokar när man laddar med laddare - jag gjorde det i vintras och börjar ana det var då det hände. Upptäckte det först nu.
  13. Jo, jag har bestämt det. De sitter som sagt i ett skott och därtill i boxar med lock över. Det skulle vara trolleri om något annat kunnat komma in där. Nej, jag har inte mätt separat över batterierna. Det går att fylla på, det sitter i varje fall en plugg med ett skruvspår.
  14. Sedan antar jag att jag måste fylla på - räcker det med batterivatten? Har inte tillgång till syraprovare.
  15. Batterierna står i ett skott, det finns ingen annan vätska som kan komma dit. Dessutom var det begränsat till batteriernas ovansida.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy