Jump to content
Monday 30 January 2023

dynaflux

Medlemmar
  • Content Count

    214
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About dynaflux

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tittade på Hjertmans sida - de har kopplingen som reservdel. Fabrikatet heter Multimarine och rören verkar vara 38 mm. Stort tack!
  2. Tack för svar, jag kanske höftade till lite för bra när jag skrev 50 mm, de kan vara tunnare.
  3. Jag sålde min förra båt förra året och till den hade jag en däckställning där de T-formade anslutningarna som håller ihop överliggaren med benen var av plast, några hade spräckts och jag höll ihop dem med slangklämmor. Nu köpte jag ny båt - och samma fabrikat på däckställningen och här var flera T-stycken rejält spräckta och FUBAR (F--ked Up Beyond All Repair) och jag måste ha nya innan vintern kommer. Jag har googlat men inte hittat dem men de liknar ganska mycket Noa. Så om någon kan hjälpa mig att identifiera dem, inga bilder då det dröjer innan jag kommer till båtklubben. - Aluminiumrör, uppskattningsvis 50 mm diameter - Rören sätts ihop som äldre tältstänger - en mindre ansats går i andra rörets ände och låses med en fjäderbelastad pigg (som man alltså trycker in vid demontering. - T-kopplingarna som sammanfogar överliggare med benen är alltså i svart ABS-plast. - Några av rören har fötter i plast för att ställa på däck eller marken, några har en bygel för att skruva på pulpiten. - Båda har legat i en bärväska i ljusgrått vävtyg.
  4. Jag har rensat upp det katastrofala elsystemet i min nya båt och gjort om allt från grunden. Allting är i princip klart och jag ska nu koppla in ett skiljerelä. Som det är nu finns det en huvudströmbrytare som jag kopplat så att den bryter kretsen till startmotorn och alla förbrukare (för tillfället är båda batterierna parallellkopplade). När jag nu kommer att separera batterierna med skiljerelä inser jag att det bör finnas en brytare för varje krets; en för startbatteriet och en för förbrukarna. På de kopplingsschema jag har hittat på nätet finns det variationer; många har en brytare bara för startbatteriet och förbrukarna har konstant matning (såklart vettigt om man har pumpar med nivåvakter, larm osv.) men jag vill kunna göra hela båten strömlös och då antar jag att enda lösningen är två brytare – vilket känns som en klumpig lösning. Sedan hittade jag det här: https://sutars.com/support/sakerhet/var-bor-jag-koppla-in-huvudstrombrytaren/ där de menar att man ska undvika strömbrytare till startkretsen. Deras argument är vettiga men jag skulle känna mig osäker av flera anledningar. Händer något allvarligt vill jag se till att koppla bort strömmen till motorn, likaså när jag meckar med motorn. Det innebär att en potentiell tjuv kan starta enbart genom att manipulera tändningslåset – jag har hört om flera stöldförsök där tjuven inte fattat att det finns en huvudströmbrytare. Tacksam för råd och synpunkter.
  5. Jag har alltid hittat läckage genom att låta någon (ofta min fru) spola med en slang från utsidan på misstänkta områden medan jag tittar på insidan. Hittade ett läckage på det sättet förra veckan; det regnade in och jag hade misstänkt och letat kring ett fönster och ett pulpitfäste. När vi spolade såg jag direkt att det kom från manluckan - en bra bit därifrån men vattnet hade följt en skarv.
  6. Jodå, jag är inne på min fjärde båt från 70-talet (under en 15-årsperiod) och på tre av dem har elsystemen varit katastrofala och jag har fått göra om mycket. Det är både tidens tand, tidigare ägares inkompetens och gammal teknik (som just säkringsplintar, konvertrar eller kringutrustning som jag rensar bort).
  7. Jodå, det har jag koll på. Det slog mig att jag har fyra sortimentlådor med ca 100 olika värden och även några av den större storleken.
  8. Jag tror jag har glasrörsäkringar från en gammal båt. Känns väldigt antikt: märkligt att de används på nya paneler. Köpte den idag på Erlandson - det var samma panel som sitter i båten från 1979. Antar att tillverkaren bara kört på rutin utan någon tanke på modernisering.
  9. Jag har fått lära mig att topplanternan ska ha en egen strömbrytare då man kan låta den vara släckt när man navigerar i mörker (då med de övriga tända). Jag anar att detta inte är i linje med Sjötrafikförordningen - eller? Jag hade det på min gamla båt och tyckte det var rätt bra i vissa situationer. Sedan har jag sett på amerikanska båtar att de har en separat strömbrytare för "anchor light" men frågan är om det avser lanterna eller en strålkastare.
  10. Jag syftade på en panel med strömbrytare som sitter på instrumentbrädan - bredvid varje strömbrytare sitter en säkring.
  11. Det blev med glasrörssäkringar - resonerade att det finns en risk till felkälla mindre.
  12. Nu menade jag en panel med strömbrytare som man monterar på instrumentbrädan - det finns massor med olika utförande men då glasrörssäkringar eller automatsäkringar. När det kommer till den gamla typen av bilsäkringar är de helt förkastliga. En kompis 30-fotare höll på att sjunka, typ en halvmeter vatten inuti. Jag hjälpte honom att felsöka och det visade sig att två såna säkringar hade ärgat så att länspumparna inte gått igång - två länspumpar, en säkring till vardera - båda hade fallerat. Håller på att byta en gammal panel till flatstiftssäkringar i min nya båt, har gjort det på mina tidigare båtar också.
  13. Jag glömde såklart ett "inte", redigerat. Sedan la jag till en annan tanke; att automatsäkringar är "finmekanik".
  14. Jag är på väg att köpa en ny strömbrytarpanel, den finns i två varianter - en med vanliga säkringar och en med automatsäkringar. Det ska sägas att jag vet skillnaden men frågan är vilket som är "bäst" och om det finns för- eller nackdelar med den ena eller andra. Som jag förstått det är en automatsäkring uppbyggd med bimetall och någon återställningsmekanism - alltså saker som kan fallera med tiden. Och trots allt är det till lanternor, vindrutetorkare o.d. och det är ju säkringar som inte ska brinna av frekvent.
  15. Det är en Örnvik 660 - kan säga att jag utan framgång försökt leta upp ett kopplingsschema. Motorn är en Yanmar och jag har hittat kopplingsschema men det är uppenbart att Örnvik valt en annan lösning till instrumentpanelen. Dessutom finns inte "kringutrustning" som torkare, lanternor, signalhorn osv. med - det är bara det som är relaterat till motorn. Så dioderna kan bara varit kopplade till något i instrumentpanelen som bara är instrument för motorn; temperatur, oljetryck osv. Jag ska kolla vidare men jag tror inte jag kan utröna till vad dioderna varit kopplade.
×
×
  • Create New...