Jump to content
Saturday 29 January 2022

dynaflux

Medlemmar
  • Content Count

    192
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About dynaflux

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack, ska kolla. Sitter bara en plugg på dem.
  2. Oj! Kan ana paniken som uppstår.
  3. Jag har hört det berättas, jag har respekt och har alltid skyddsglasögon eller vanliga glasögon på när jag pillar med dem.
  4. Jag har googlat och förstått att det är vanligt att de kokar när man laddar med laddare - jag gjorde det i vintras och börjar ana det var då det hände. Upptäckte det först nu.
  5. Jo, jag har bestämt det. De sitter som sagt i ett skott och därtill i boxar med lock över. Det skulle vara trolleri om något annat kunnat komma in där. Nej, jag har inte mätt separat över batterierna. Det går att fylla på, det sitter i varje fall en plugg med ett skruvspår.
  6. Sedan antar jag att jag måste fylla på - räcker det med batterivatten? Har inte tillgång till syraprovare.
  7. Batterierna står i ett skott, det finns ingen annan vätska som kan komma dit. Dessutom var det begränsat till batteriernas ovansida.
  8. 27,2 volt. Jag har 24-voltssystem.
  9. Jag upptäckte igår att det fanns vätska i form av stänk på ovansidan av mina startbatterier (två stycken). Uppenbarligen har de kokat och jag anade att laddspänningen var för hög men icke. Vid testet körde jag på 1500 rpm vilket är mer än normal marschfart. Frågan är om det finns något annat skäl till att batterierna kokat. Batterierna används bara vid start och de är mer än tio år gamla(!) men jag upplever att det är i bra skick - vid de tillfällen jag har haft problem med att starta motorn är det uppenbart att det är bra kraft i dem.
  10. Jag köpte glykol idag (för kylsystemet, inte konservering) men innan jag skulle hälla på blev jag tveksam till om jag köpt rätt typ. Drog mig till minnes någon som redogjort för olika typer och till vilka motorer de ska användas till (det var mycket "do and don't do) och jag blev lite mer ängslig då en packning till vattenpumpen nyligen gått sönder (men det är mer troligt att det var av ålder). Jag har köpt etylen och motorn är en 51 år gammal Perkins 6.354.
  11. För fem år sedan skulle jag köpa nya batterier och satte mig in i för- och nackdelar samt ekonomin när det gäller "vanliga" kontra AGM. Någon hade räknat på att det i längden blev lite dyrare med AGM men jag såg till de andra fördelarna och köpte AGM (Exide) - vilket kanske jag bör ångra nu då de börjat tappa kapacitet. Hade jag köpt våta från Biltema hade de antagligen hållit lika länge och det hade varit billigare.
  12. För några år sedan var det någon som påtalade att min propelleraxel gick trögt att vrida runt och menade att cutlesslagerna var för hårda då gummit torkat ut. Inför sjösättningen har jag tänkt byta dem men börjar fundera på om det verkligen behövs. Jag testade att vrida runt axlarna på några andra båtar på båtklubben och kunde konstatera att de gick lika trögt eller till och med trögare. De är såklart trögare nu när de är torra men jag fick ändå en fingervisning. Så frågan är om det är nödvändigt att byta, det är ju ett ganska stort jobb med bara några veckor kvar till sjösättning.
  13. Är det vanligt förekommande i Sverige?
  14. Det fossilfria samhället kommer rimligen även att innebära begränsningar och förbud för båtar - det kanske är på gång men jag har inte hört eller läst något. Det är ju klappjakt på dieselbilar och jag tänker att vatten och diesel är inget som hör ihop så frågan är om det först kommer att bli stopp för båtar med dieselmotorer. Då tänker jag fritidsbåtar - för större fartyg finns inget alternativ. Och ska man då kanske satsa på att köpa en bensinare redan nu? Jag har börjat leta efter en ny båt och vill inte sitta med svartepetter.
  15. Det är enbart gummilist. MSP?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy