Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 3QM30 där jag har konstaterat att matarpumpen måste bytas - anslutningen för tillförseln är ur gängorna, någon har lagat den tidigare med helicoil och allt är ganska söndertrasat. 
Alltså behöver jag en ny pump, jag har letat runt men hittar ingen här i Sverige - så gärna tips om något ställe jag inte hittat. Det går att beställa från utlandet men det tar typ en månad och min fru är redan irriterad. 
Finns det något sätt att fixa gängan - typ borra upp och sätta in en gängad insats? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte helicoilens yttergänga slitit sönder för mycket gods så prova keylock insatsgänga.

image.png.a597022b508290da8c067d6e48c1acfc.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-05-21 vid 22:53 skrev NW355:

Om inte helicoilens yttergänga slitit sönder för mycket gods så prova keylock insatsgänga.

Den har jag missat - men det var något sånt jag tänkte mig. Då krävs det att insatsen sluter tätt i "botten" då luft annars kan dras in i spåren. Eller så måste man förvissa sig om att den yttre delen ligger helt an mot banjokopplingen. 
Men helt klart värt att kolla upp och kanske försöka då jag inte har så många andra alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig när du borrar ur o gängar för insatsgängan. Det sitter backventiler som inte får skadas innanför "banjoskruven" så var försiktig med hur djupt du går i bearbetningen.

 

Jag fick mina bränsleanslutningar omgängade med helicoil för 15 år sedan o den mekanikern var oerhört försiktig med borrande/gängande. Sen behöver yttre biten av insatsgängan slipas av så det blir en jämn yta till kopparbrickan på banjon. Efter min reparation så höll det heltätt under fortsatta ägandet av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keylock är därför lättare när det gäller korta gängor och lättare att kapa av i rätt längd.

Det finns alubrickor till banjo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Letat för dåligt…..

De tar säkert hem original också om du hellre vill ha det.

Beställt ett antal ggr. Yanmar original till 3gm30 till bra pris. Har funkat 👍 

 

Marineparts

 

hälsn.

Mikael 

 

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...