Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Triobatar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Triobatar senast vann den dag 27 September 2023

Triobatar hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

38 Expert

Om Triobatar

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. För info provade jag alkylatbensin för första gången på min mariner 6hk i sommar efter att den alltid gått på vanlig bensin. Den har intern tank och först toppade jag bara upp med alky eftersom tanken ändå var hyfsat full. Några dagar senare när ungarna lekt med båten tankade jag den full igen när de skulle ut. Motorn gick då i 5 minuter och tvärdog sedan. Efter 100 ryck startade den någon sekund och dog igen, samma sak igen. Packade ihop och tänkte att något havererat. Tog hem och testade i tunna, samma visa. Kollade allt som tänkas kunde vara fel men hittade inget. Tankade ur alkylaten och slog i riktig soppa igen. 10 drag och lite spottande sedan går den åter som den klockan den alltid startat och gått som. Riktig sopp i fortsättningen! Röjsågen går fint på samma alkylat som snurran vägrar gå på. Ingen aning om varför… Har du funderat på soppan? Hälsningar Mikael
  2. Måste säga att jag har lite svårt för resonemanget att inte offra några hundralappar på nya vant och istället överväga att borra i masten. Men det är väl upp till var och en. Klart att båten blir några gram lättare om man borrar och blir då ruskigt mycket snabbare! Som spekulant på en sådan båt vid försäljning skulle iaf jag springa åt andra hållet. hälsningar
  3. En ytterligare snålväg att gå är att kapa närmast beslaget och klämma ett nytt. Men det går åt ca 50mm/sida för beslaget så ev blir problemet då tvärt om, för korta. Då sätter man en toggle emellan så att längden blir rätt! Men det som slits hårdast är inre vant speciellt med svepta spridare och det var väl inte så att du klämde nya förra året som blev för långa….. prata med riggaren mät efter hans anvisningar och byt ! hälsningar Mikael
  4. Jag gjorde precis samma tankeresa som dig och kom fram till att jag inte ville offra båtens manöverförmåga med ett mekaniskt låst roder.Använder ofta rodret som broms med fulla utslag styrbord/babord eller som du beskriver. Valet föll på en Raymarine EV-100 för rorkult. hälsning Mikael
  5. Testa med Stefan Ström, Albin Motor fd. Fiskebäck numer i Simrishamn. Expert på Albin. Albin motor
  6. Det där verkar vara ett kanontips! Tack för det! Hälsningar!
  7. Att jag vill ha beskriven lösning är för att kunna köra vidare på min ” dum laddare” en mobitronik på 25A. Om jag byter ner mig till Orion 18A så borde det lira? Men då får jag naturligtvis bara ut 18 ur generatorn också…. Att köra Orion 50A tror jag inte på det lär elda upp generatorn att gå kontinuerligt på fullt skaft eftersom litium jämfört med bly suger i sig det jag puttar i till det börjar bli fullt. Men kapaciteten på generatorn lär jag få ut så länge den går…. Eller så går man vägen ni beskriver med ny separat laddare till förbrukaren avsedd för litium. Iofs vet jag att min laddare går att trimma om brytspänningarna på och då kanske är fullgod ändå för det är väl så att bms sköter balanseringen och vad som slutligen hamnar i batteriet? /m
  8. Håller i huvudet på att fundera ut min lösning på laddsystem när jag planerar att byta till litium. Kom på en fundering gällande victron dc-dc Orion heter den väl? Jag tänker så här: generator laddar startbatteri >startbatteri kopplar till litium batteri via en dc-dc . Befintlig laddare (landström) 25A laddar startbatteri via dc-dc till litium. Om jag väljer en 30A Orion kommer den då att fungera att bli matad med 25A och ge vad den kan till batteri eller måste matningskällan kunna ge högre än Orion för att det ska fungera? Kanske även solpaneler kopplas likt ovan nämnda och ger så bara några ampere. Tänker att jag vill ha 30A Orion för att generatorn är på 55A. Hälsningar Mikael
  9. Om du ska utnyttja volymen i tankarna och de är tänkta att kommunicera så måste båda ligga i samma nivå…. kanske någon redan nämnt /mikael
  10. Om det är självpolerande bottenfärg du fått som damm på din båt kommer det att bli total katastrof om du torkar den med lösningsmedel. Medlet kommer lösa färgen och som då lägger sig i varenda por både i polerad topcoat och halkmönster. Gelcoat är rätt så mycket porer i och båten kommer att bli blå eller rödflammig eller vilken färg det nu är och det kommer vara ett helvete att få rent. Kommer att sitta tills det blekts bort. Vatten,trasa och såpa som någon sa är absolut att föredra! Allra helst borde den tvättas grundligt med rejält med vatten för att inte få det att gro in OCH kölhala den som torrslipat bottenfärg i en hall med andra båtar. Är det ens tillåtet i lokalen? Hälsar Mikael
  11. En duktig svetsare kan med tig lägga i ny aluminium i hålen och sedan göra enligt nedanstående….. kräver dock nämnda svetsare och troligen att blocket är rent från övrig utrustning. Fördel garanterad funktion.
  12. Får man fråga som totalt novis i ämnet vad denna siffra ger på en färdig design? och varför infon är bra vid längesegling? Är det för att veta om riggen är stark nog eller behöver förstärkas? hälsningar Mikael
  13. Då har du nog inte besökt familjeföretaget som håller till på nya varvet. Snacka om kunnande och service! segel i generationer. /m
  14. Jag skulle nog säga att om det var så illa så hade faneren inte heller suttit fast utan släppt,spruckit och blivit bucklig. Och som man kan se på bilden verkar båtens durk OK. Detta ska nog lösa sig men inte utan jobb, bara att sätta igång!
  15. Det där ser väl ut som en lackad inredning? Om den är lackad har nog fukten trängt in under lacken och därför inte torkat ut snabbt nog när båten torrsattes och därför missfärgat trät. Jag tänker så eftersom durken i båten verkar oberörd i övrigt och ser trären ut och inte missfärgad.Är det en låda under sittbänken man ser gaveln på ? Jag hade isf. testat att skrapa lådan lackren som första åtgärd och se vilket resultatet blir. Möjligen kan man när ytan är trären bleka det skadade med t.ex. klorintvätt. Om det blir bättre kan du putsa ytterst försiktigt med fint sandpapper för ändå bättre resultat, sedan betsa och lacka. Som någon skrivit är fanerad yta väldigt tunn så största försiktighet. Om detta inte funkar får det väl bli vitmålade. Min erfarenhet är att det oftast går att få mycket bättre resultat av trärenovering än man först tror. det är väl ändå en per yta hyfsat begränsad skada? Så även om det är jobb så är nog insatsen värt det. OCH vitlackering är en riktig fullösning om du frågar mig, hellre lite patina och att göra det bästa av det sämsta med lack och bets. Hälsningar Mikael
×
×
  • Skapa nytt...