Jump to content
Thursday 18 August 2022

segelbagaren

Medlemmar
  • Content Count

    218
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

segelbagaren last won the day on March 19 2019

segelbagaren had the most liked content!

Community Reputation

48 Expert

About segelbagaren

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sannolikt snabbare är vad en "påfyllning" tar... 😀
  2. Stena skickade ut ett infoblad om att om man bara höll sig borta från södra skärgården så skulle vi nog kunna samsas på havet... Idag säger Försvarsmakten att om man inte har 2 m vatten under kölen så får man skylla sig själv (fast annorlunda formulerat). Vilka segelbåtar har 2 m under kölen i naturhamn eller ens i någon av GREFAB-hamnarna för den delen?
  3. Det var nåt i den vägen jag tänkte. Nuvarande flaska sitter inte fast fast den borde det enligt reglerna. Men det finns inga fästen från fabrik i gasolfacket vilket det ju borde göra. Finns det någon på forumet som faktiskt har flaskorna på höjden?
  4. Har ett gasolfack som har plats på höjden för två st 2 kg gasolflaskor. Funderar på om detta är OK ur säkerhetssynpunkt. Man kan ju t ex ha en tunn skiva emellan så det inte är metall mot metall. Någon som kan bringa klarhet i detta?
  5. Går rätt bra att hålla tummen över summern tills motorn startat. Man vill ju att det skall höras om det går ett larm under gång och då är det ju bra med en stark signal.
  6. Nja, det är på sugsidan så varmvatten är det aldrig frågan om. Orginalslangen är någon form av vit 19 mm spiralarmerad slang. Dock c:a 20 cm för kort. Därav frågan. Närmaste jag kan hitta är spiralarmerad "vattenslang" i Watskisortimentet. Den behöver på intet sätt vara sugcertifierad (vad det nu är) men bättre än dagens helt oarmerade (20 cm förlängning) som både viker sig och sugs ihop. Helst skall det inte smaka plast heller. Tack för alla svar.
  7. Hur skall man tänka där? Sugslang skall väl vara ganska styv typ med stålspiral med finns det såna som är dricksvattengodkända?
  8. Vilken absurd situation som har uppstått. Varefter åren går så har folk äldre och äldre sjökort för ingen vill uppdatera.
  9. Detta är kraven för att få utbilda. Inte några överdrivna svårigheter. Inga särskilda kriterier heller för godkännande... Juridiska personer kan ansöka om att bli godkända utbildningsanordnare. En utbildningsanordnare som vill utbilda vattenskoterförare ska uppfylla de krav som finns i Transportstyrelsens föreskrifter om utbildning för vattenskoter och godkännas av Transportstyrelsen. Några av kraven: inte vara försatt i konkurs, utsett en person som utbildningsansvarig, tillräckliga resurser för att bedriva utbildning, fastställda och dokumenterade rutiner för att bedriva utbildning Därefter får utbildningsanordnaren börja utbilda vattenskoterförare och registrera godkända kursdeltagare i Transportstyrelsens e-tjänst. Godkända kursdeltagare kommer därefter kunna ansöka om ett förarbevis för vattenskoter via Transportstyrelsens hemsida.
  10. Det är väl 300 för det digitala förarbeviset och sen 200 för plastkortet? Det fick jag betala i alla fall.
  11. Man skall tänka på att även om olika typer av färgborttagningsmedel inte kanske påverkar laminerings-epoxi och liknande så påverkar den vanlig epoxi-grundfärg. Förut påstod tillverkarna att den inte gjorde detta men det har de slutat med i de flesta fall.
  12. När kommer detta elände till västkusten? Gäller ju att uppdatera alldeles innan.
  13. Gamla sjökort blir hårdvaluta. Kanske också uppstår det en marknad för plotterspår och rutter? Framför allt så lär väl nyrekryteringen till båtlivet stanna upp. Men som vanligt så trycker myndigheterna till småfolket som på sin höjd skriver litet i nåt forum men annars knyter handen i fickan. Att man jävlas med Hydrografica för att kväva en "konkurrent" visar väl på maktarrogans om något.
  14. Kan säkert funka. Och jag får tacka för alla uppslag men jag skriver nog av dessa och köper några som inte kräver ombyggnad innan första gången jag använder dem. Märkligt att Osculati väljer bort en stor del av marknaden (alla som har lanternor i pulpit) när deras andra LED har en kabel på ett par meter som sticker ut från det inkapslade. Man kan också konstatera att det går inte att se hur det ser ut förrän man (som i mitt fall) åker till Biltema och verkligen kollar hur den ser ut. Varken på Biltemas sida eller Osculatis egen sida kan man se hur baksidan ser ut. Det kan man på ser ut deras (Osculatis) andra lanternor däremot.
×
×
  • Create New...