Jump to content
Thursday 01 October 2020

segelbagaren

Medlemmar
  • Content Count

    172
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

segelbagaren last won the day on March 19 2019

segelbagaren had the most liked content!

Community Reputation

31 Expert

About segelbagaren

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den som skulle kunna mäta med laser eller liknande skulle bli en stor hjälte. Många är båtarna som är i detta gränsland mellan gamla och nya höjden på Skaftöbron. Många är också de som vill ta vägen om Bassholmen på väg söder eller norrut men inte vågar (eller vill pga den omväg som blir om man inte vågar).
  2. Som tjänsteman inom Svensk industri kan jag vittna om att det inte har någon som helst betydelse om det är 8 eller 6 timmars arbetsdag. De allra flesta industritjänstemännen är "övertidsavlösta" och förväntas arbeta så lång tid som arbetet kräver. Vi skulle alltså arbeta lika mycket ändå men möjligen få lägre lön.
  3. Lindberg försöker väcka liv i den gamla kända Svenska avundsjukan. Vi skall beskatta de rikaste heter det. Men det är alltid medelklassen som man i praktiken avser. De rikaste klarar sig som regel undan. Kommer dock inte finnas en majoritet i riksdagen för båtskatt efter nästa val heller. En dödsryckning från en 70-tals nostalgiker helt enkelt.
  4. Nä då är det ju ingen fara. Som kuriosa dock: För mig som har en CE-märkt båt så noterar jag att i Skandinavien så bryr sig inte myndigheterna men i andra länder så kan de vara väldigt nitiska i varje fall om man skall tro det man hör och läser, inklusive vad en del besiktningsmän säger. Själv har jag frågat en konsultfirma och de nämnde just modifieringar som ändrar viktfördelning som något som troligen skulle räknas som väsentlig förändring och kräva en omcertifiering.
  5. Får man fråga hur gammal båten är? Nyare eller äldre än 1998? Kan vara lurigt att ändra viktfördelningen på en CE-godkänd båt.
  6. Halkip är ett annat roligt båtord där det finns många olika uttal.
  7. Jag röstar inte heller på MP men jag håller med artikelförfattaren vad avser en generell fartbegränsning. Tyvärr är det en betalartikel och jag har inte råd att prenumerera på alla Sveriges tidningar så jag har inte läst argumenten. I mitt fall är det av omsorg om liv och hälsa. Om man beaktar de väjningsregler som finns så är de i praktiken inte användbara med en sån våldsam hastighetsskillnad som det kan bli frågan om. Hur skall en snipa i 7-8 knop hinna väja för en vattenskoter i 50? Även om vattenskotern kommer från styrbord. Vad gäller specifikt vattenskotrar så är det en pinsamhet utan dess like att polis och kustbevakning inte vågar tillämpa gällande Svensk lagstiftning då man är rädda för vad EU skall tycka.
  8. Il Tempo Gigante gick ju ganska bra i Flåklypa Grand Prix...
  9. Det alternativet har man tittat på och konstaterat att man måste bygga den så djupt att kostnaderna blir rent ohyggliga. Trafiken ut till Hjuvik har väl lättat litet på senare år så man kan undra om det verkligen behövs nån bro...
  10. Nej låt oss hoppas på 25 m på i vart fall ett ställe.
  11. Både du och jag klarar oss med 18 m Raol, men jag tycker synd om barnfamiljer med en fyrtiofotare som ju inte är sååå få ändå. Det kan vara ganska elak sjö på utsidan.
  12. Ja, där nånstans går nog gränsen. Man vill nog inte ha båten i södra skärgården då. Tyvärr tror jag att de beslutande struntar högaktningsfullt i konsekvenser för segelbåtslivet.
  13. Det är nog ett ganska stort antal segelbåtar som inte skulle klara 18 m.
  14. Nu är de på gång igen. Förr eller senare blir det väl en bro. Någon som vet vad det planeras för seglingsfri höjd?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy