Jump to content
Tuesday 03 August 2021

Virvelvind

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Virvelvind

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Förgasaren sätts väldigt lätt igen på små motorer. Det finns flera guider till hur du monterar isär och gör rent den här: https://www.youtube.com/results?search_query=suzuki+2.5+carburetor
  2. Hej! Jag köpte ett gel-batteri från autobatterien-billiger i Tyskland i Januari. Det har varken laddats eller använts av mig än. Häromdagen noterade jag att det har börjat föra oväsen, det låter som att det gasar ur via den lilla säkerhetsventil som jag misstänker finns någonstans på insidan. Batteriet har en laddningsindikator som visar 3/3 staplar och 12.90 volt. Det har stått i konstant temp i lägenheten hela tiden. Butiken verkar inte intresserad av att svara på mina kontaktförsök så jag tänkte höra mer er vad det kan bero på och ifall man vågar ta batteriet i bruk?
  3. Visst är det en tråkig syn. Vi hade någon vega, ett par Maxi 77 och någon IF i min hemmamarina när jag tog en sväng förbi i vintras.
  4. Tack! Då kör jag vidare utan åtgärd och känner efter hur jobbigt det blir när färgen tappar sin verkan.
  5. Hej! Jag velar lite hur jag ska göra med min botten. Ligger på ostkusten, tycker inte manuell skrubbning är hela världen med liten IF-båt, har tillgång till sötvatten ifall det skiter sig osv. Så eventuellt struntar jag i att fylla på med biocidfärg. Att nyslipad och nymålad botten är lite slätare än en mkt tunn VC17-botten i förfall förstår jag men är jag på något annat sätt elak mot båten om jag helt enkelt låter den vara som den är en tid? Tänker ifall bottenfärgen hjälper till som fuktspärr eller liknande. Skulle jag strunta i att måla på lite längre sikt förstår jag att renslipning och påläggning av exempelvis epoxifärg är en god idé men det ligger lite fram i tiden med de förberedelser med grundlig torkning osv som jag i såna fall vill ordna med. Tacksam för svar och funderingar. Bifogar lägesbild. Hyggligt slät botten där röd primer och gul gelcoat kikar fram fläckvis.
  6. Jag tror inte heller packlite och andra lättviktsmembran för vandring blir särskilt långlivade mot båtens halkskydd.
  7. Behöver renovera infästning för röstjärnen och en och annan liten skrovskada in till laminatet så inväntar lite varmare väder först. Visst blir man lite avis på de som riggar på redan, särskilt då jag har ett nytt segelställ i förrådet, men samtidigt har jag bara 2 min till uppställningsplatsen från hemmet så det passar bra att göra allt småfix nu innan båten ligger i sjön på annan ort. IF-båt. Nästa år ska det förhoppningsvis inte vara behov av mer än polering och bättring av bottenfärg som vårrustning.
  8. Tulpanerna och deras ringar är helt chanslösa mot en sickling. Bahco har en bra, finns på Jula. Funkar utmärkt att köra torrt utan kemikalier.
  9. Nä Hjertmans är ingen favorit. Sist det var rea såg jag först när jag kommit hem och synat kvittot att jag fick betala mer än prismärkningen på ett par N-märkta varor. Någon vecka senare när rean var överspelad såg jag att priserna var nere på det märkta priset i webbkatalogen igen.
  10. Jag hittade skräcktrådarna på nätet strax efter att jag köpte min och har därför bara tankat 98 oktan med Sta-Bil och stängt av motorn med soppakranen så att förgasaren får gå torr efter användning. Motorn är för ny för att säga något om hur mkt det kommer hjälpa i längden. Du som haft problem, hur har du skött dessa bitar?
  11. På alla IF (utom nyproduktionen då) har undervanten en dålig vinkel mot öglebulten i däck. Bulten utsätts för ett böjande moment och kan gå av i gängans topp med avmastning som följd. Nya säkra röstjärn till undervanten kostar en tusenlapp från Seacamper som bygger nya IF:en och det är inget större jobb att byta.
  12. Jag skulle vilja fräscha upp mitt luckgarage och tar gärna emot tips på metoder och produkter att använda. Fall, trim och kompass är samlade på en bräda så de överflödiga och fult tagna hålen i och innanför sargen tänkte jag fylla upp igen. Kanterna är ganska ledsna bitvis, jag antar att det går fint att slipa lokalt och bygga upp kanten igen med någon form av spackel? Sen kryper det ut jordslag mellan garaget och däck så även om ytan aldrig syns är jag sugen på att slipa och/eller måla undersidan slät så att smutsen inte fäster lika lätt. Till sist kommer allt behöva målas om så klart. Är det realistiskt att få ett slätt resultat med enklare gör det själv-metoder? Tacksam för alla förslag.
  13. Tack för det Zwen. Det är möjligt att jag kört på en fiskelina utan att märka något. Vad jag vet att jag haft i propellern är lite sjögräs som växer vid min hamnplats, kanske kan det med lite otur leta sig in. Sprängskisser och packningar var inte svåra att hitta så det ska nog gå bra att reda ut det här. Ska höra vad lokala butiken tar för att provtrycka drevhuset vid behov.
  14. Jag har inga intentioner att dra några valser. Garantipapprena säger service hos auktoriserad verkstad inom 3 mån eller 20 gångtimmar så där är garantin redan sprucken. I vilket fall har oljan nu stått i snart ett dygn och inget vatten har separerat ut i botten. Jag får provköra den en stund med ny olja och titta på färgen igen.
  15. Jag får nog prata med dom iallafall. Det är tio mil dit så får se om det blir på plats (brukar gå bättre) eller via telefon. Oljan står i glasburk så det visar sig imorgon hur mycket som separerar ut.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy