Jump to content
Sunday 11 April 2021

Virvelvind

Medlemmar
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Virvelvind

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tulpanerna och deras ringar är helt chanslösa mot en sickling. Bahco har en bra, finns på Jula. Funkar utmärkt att köra torrt utan kemikalier.
  2. Nä Hjertmans är ingen favorit. Sist det var rea såg jag först när jag kommit hem och synat kvittot att jag fick betala mer än prismärkningen på ett par N-märkta varor. Någon vecka senare när rean var överspelad såg jag att priserna var nere på det märkta priset i webbkatalogen igen.
  3. Jag hittade skräcktrådarna på nätet strax efter att jag köpte min och har därför bara tankat 98 oktan med Sta-Bil och stängt av motorn med soppakranen så att förgasaren får gå torr efter användning. Motorn är för ny för att säga något om hur mkt det kommer hjälpa i längden. Du som haft problem, hur har du skött dessa bitar?
  4. På alla IF (utom nyproduktionen då) har undervanten en dålig vinkel mot öglebulten i däck. Bulten utsätts för ett böjande moment och kan gå av i gängans topp med avmastning som följd. Nya säkra röstjärn till undervanten kostar en tusenlapp från Seacamper som bygger nya IF:en och det är inget större jobb att byta.
  5. Jag skulle vilja fräscha upp mitt luckgarage och tar gärna emot tips på metoder och produkter att använda. Fall, trim och kompass är samlade på en bräda så de överflödiga och fult tagna hålen i och innanför sargen tänkte jag fylla upp igen. Kanterna är ganska ledsna bitvis, jag antar att det går fint att slipa lokalt och bygga upp kanten igen med någon form av spackel? Sen kryper det ut jordslag mellan garaget och däck så även om ytan aldrig syns är jag sugen på att slipa och/eller måla undersidan slät så att smutsen inte fäster lika lätt. Till sist kommer allt behöva målas om så klart. Är det realistiskt att få ett slätt resultat med enklare gör det själv-metoder? Tacksam för alla förslag.
  6. Tack för det Zwen. Det är möjligt att jag kört på en fiskelina utan att märka något. Vad jag vet att jag haft i propellern är lite sjögräs som växer vid min hamnplats, kanske kan det med lite otur leta sig in. Sprängskisser och packningar var inte svåra att hitta så det ska nog gå bra att reda ut det här. Ska höra vad lokala butiken tar för att provtrycka drevhuset vid behov.
  7. Jag har inga intentioner att dra några valser. Garantipapprena säger service hos auktoriserad verkstad inom 3 mån eller 20 gångtimmar så där är garantin redan sprucken. I vilket fall har oljan nu stått i snart ett dygn och inget vatten har separerat ut i botten. Jag får provköra den en stund med ny olja och titta på färgen igen.
  8. Jag får nog prata med dom iallafall. Det är tio mil dit så får se om det blir på plats (brukar gå bättre) eller via telefon. Oljan står i glasburk så det visar sig imorgon hur mycket som separerar ut.
  9. Jag blev med segelbåt förra året och köpte en 2020-års Mercury 3.5hk till den som hjälpmotor. Den har gått kanske 10 timmar och jag servade den själv vid upptagning enligt manualens alla punkter, förutom byte av drevhusolja som jag inte fick tummen ur att köpa förrän nu. Till min förvåning verkar det finnas vatten i drevhuset, oljan är rätt mjölkig. Drevet har aldrig utsatts för våld. Jag har aldrig haft för avsikt att lämna in motorn för service utan tänkte lära mig ta hand om den själv (första utombordaren jag äger) och frågan är väl om garantin kanske redan är bränd i och med avsaknaden av verkstadsservice. Tycker ni jag ska felsöka själv och i så fall var börja? Eller är det kanske värt att höra av sig till inköpsstället i och med att motorn är så pass ny?
  10. Ska bli. Får se om jag kanske startar en tråd då jag inte gjort plastarbeten förut och har en del frågor kring de saker jag vill åtgärda.
  11. Det finns instruktion i den här lilla videoserien på hur man själv kan blanda in pigment i vit gelcoat för att nå rätt färg. Lite pilligt men jag tänkte nog försöka och se om jag kan trolla bort ett par skruvhål och lite småskador på mitt däck i vår.
  12. Tack för svar! Det är lilla 6-tummaren så den drar upp till 1 ampere enligt Garmin. Bra att du nämnde labbaggregatet Georg, kom på att jag har ett liggandes hos brorsan så det blir en smidig lösning.
  13. Har köpt mig en Garmin plotter och skulle gärna lära känna den hemma på skrivbordet. Manualen säger 9-18V likström och 12V DC adapters för gamla elprylar har jag gott om i lådorna. Är det bara att klippa kabeln på en sådan och skarva på polerna eller är det säkrast för mig som är ovan med elkopplingar att hämta hem ett 12V batteri? Väggkontakt vore smidigt men bäst att man frågar så man inte steker plottern.
  14. Köpte segelbåt 1:a Juni. Konversationen när jag och instruktören (morsans sambo, seglare och sjöman sedan länge) lämnar hamn för premiärtur går ut på att jag vill tanka motorn, vilket vi glömde vid bryggan, och sen ha generöst sjörum när vi hissar segel i den hårda vinden, ifall något inte funkar som vi tänkt oss med den för oss nya riggen. Motparten pratar något om negativa tankegångar och jag glömmer att jag är skeppare och avgör säkerhetsmarginalerna på min egen båt och låter mig övertalas ☺️ I sundet där instruktören vill sätta segel får vi så klart motorstopp. Vi gjorde en viss avdrift in mot ett stenigt parti innan storen var uppe och det säger BONK så fort vi fått upp farten. Jag skulle säga att segelkarriären blev 20 meter lång innan första grundstötningen. Slutet gott allting gott, inga senare grundkänningar och blev det någon skada på IF:ens köl så gömmer den sig bra, hittar ingen uppenbar kandidat ens nu på land.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy