Thoen 5 Postad lördag kl 13:26 (redigerade) Hej! Hade stora problem med luft i bränslesystemet på min Yanmar 20qm förra säsongen. Rengjorde tanken och bytte allt fram till bränslepumpen. Eftrt mycket besvär fick jag den att fungera resten av sommaren. Nu verkar samma problem dykt upp igen efter en tur med en timmes körning började den gå ojämt och till slut stanna. Misstänker luft i bränslesystemet igen. Kollat packningarna på CAV-filtret verkar okej. Klantade mig när jag lossade filtret och fick förstås en massa luft i systemet igen. Luftat några timmar nu och motorn startar och går hyfsat. Nu till min fråga: Om jag har luft kvar i systemet men motorn går att köra med, kan den göra sig av med de sista resterna luft själv? Har för mig att jag läst detta här någon gång för länge sedan. Hälsningar Thomas Redigerad lördag kl 13:28 av Thoen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 782 Postad lördag kl 17:11 När bytte du bränslefilter sist? Smörjde du gummipackningarna med lite olja vid montering? Haft loss någon banjonippel? Kollat alla slangar så de inte är spruckna, även inuti? Kolla om det finns någon datumstämpel på slangarna och att de är godkända för diesel. Har du luftat spridarna också? Om inte: Om du är själv kan du göra så här: Lufta ur systemet fram tom insprutningspumpen. Lossa samtliga spridarrör uppe vid spridarna, dra åt men inte jättehårt. Starta motorn och låt den gå på tomgång max 900–1000 r/min. Lossa ett spridarrör i taget så du hör att motorn tappar lite varvtal. Dra åt spridarröret hårt. Gå vidare till nästa och gör samma procedur tills alla spridarrör är urluftade. Stanna motorn. Känn på samtliga spridarrörsmuttrar så de är fullt åtdragna. Starta igen och kolla så det inte läcker och att motorn går normalt. Om du har hjälpreda, gör så här: Lufta ur systemet fram tom insprutningspumpen. Lossa samtliga spridarrör 1/2–3/4 varv uppe vid spridarna. Be hjälpredan köra runt med startmotorn medan du drar åt ett spridarrör i taget. Denna procedur skall gå snabbt och man får inte släppa startknapp/tändningsnyckel under proceduren. När samtliga spridarrör är åtdragna skall motorn gå normalt. Dra åt spridarrörsmuttrarna hårt. Stanna motorn. Känn på samtliga spridarrörsmuttrar så de är fullt åtdragna. Starta igen och kolla så det inte läcker och att motorn går normalt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 5 Postad lördag kl 18:36 1 hour ago, Mercury_44XS said: När bytte du bränslefilter sist? Smörjde du gummipackningarna med lite olja vid montering? Haft loss någon banjonippel? Kollat alla slangar så de inte är spruckna, även inuti? Kolla om det finns någon datumstämpel på slangarna och att de är godkända för diesel. Har du luftat spridarna också? Om inte: Om du är själv kan du göra så här: Lufta ur systemet fram tom insprutningspumpen. Lossa samtliga spridarrör uppe vid spridarna, dra åt men inte jättehårt. Starta motorn och låt den gå på tomgång max 900–1000 r/min. Lossa ett spridarrör i taget så du hör att motorn tappar lite varvtal. Dra åt spridarröret hårt. Gå vidare till nästa och gör samma procedur tills alla spridarrör är urluftade. Stanna motorn. Känn på samtliga spridarrörsmuttrar så de är fullt åtdragna. Starta igen och kolla så det inte läcker och att motorn går normalt. Om du har hjälpreda, gör så här: Lufta ur systemet fram tom insprutningspumpen. Lossa samtliga spridarrör 1/2–3/4 varv uppe vid spridarna. Be hjälpredan köra runt med startmotorn medan du drar åt ett spridarrör i taget. Denna procedur skall gå snabbt och man får inte släppa startknapp/tändningsnyckel under proceduren. När samtliga spridarrör är åtdragna skall motorn gå normalt. Dra åt spridarrörsmuttrarna hårt. Stanna motorn. Känn på samtliga spridarrörsmuttrar så de är fullt åtdragna. Starta igen och kolla så det inte läcker och att motorn går normalt. //Pär Jag har gjort allt du beskriver och motorn går som sagt hyfsat bra men får dippar ibland om jag håller lite högre varvtal. Misstänker att det ligger luftfickor i bränsleslangar. Min fråga gäller om mindre luftsamlingar kan sväljas och och försvinna genom spridarna när motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 782 Postad lördag kl 19:16 17 minuter sedan skrev Thoen: Min fråga gäller om mindre luftsamlingar kan sväljas och och försvinna genom spridarna när motorn går. Nja, om det finns mindre (mycket små) luftbubblor kvar i t.ex. spridarrören så kan de åka med och motorn hackar till sen är de borta och kommer inte tillbaka om resten av systemet är tätt. Större luftbubblor kommer oftast ingenstans och antingen startar den inte eller stannar motorn eller går den inte på alla cylindrar. Har man ett konstant mindre luftläckage så går motorn illa hela tiden, är svag och har svårt att varva upp samt kan gå ojämnt mellan olika cylindrar om den är flercylindrig, dessutom svår att starta. Konstant större luftläckage så stannar motorn oftast och är mycket svårtstartad. Hur många timmar har motorn gått ca? När kontrollerades spridarna senast? Tagit kompressionsprov? Avgasrök? färg isf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 5 Postad igår kl 08:20 12 hours ago, Mercury_44XS said: Nja, om det finns mindre (mycket små) luftbubblor kvar i t.ex. spridarrören så kan de åka med och motorn hackar till sen är de borta och kommer inte tillbaka om resten av systemet är tätt. Större luftbubblor kommer oftast ingenstans och antingen startar den inte eller stannar motorn eller går den inte på alla cylindrar. Har man ett konstant mindre luftläckage så går motorn illa hela tiden, är svag och har svårt att varva upp samt kan gå ojämnt mellan olika cylindrar om den är flercylindrig, dessutom svår att starta. Konstant större luftläckage så stannar motorn oftast och är mycket svårtstartad. Hur många timmar har motorn gått ca? När kontrollerades spridarna senast? Tagit kompressionsprov? Avgasrök? färg isf... Tack för svar om hur luften kan uppföra sig kan vara bra att ha i åtanke när jag försöker klura ut var jag ska leta luftläckage. Hittade till slut informationen om luftning i verkstadsmanualen till motorn, ser där att när jag luftat vid spridarna är det returen jag luftat. I manualen var turordningen. Finfilter, högtryckspump, returen vid spridarna och sist ledningen in till spridarna. Om den behöver luftas igen ska jag ta den ordningen, just nu verkar allt fungera. Får se hur det blir nästa långtur. (Båten ligger i två mindre insjöar så faran vid avbrott är inte så stor.) Kanske är bra också att kontrollera spridare och kompression, får bli ett vinterprojekt. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 782 Postad igår kl 08:48 23 minuter sedan skrev Thoen: Tack för svar om hur luften kan uppföra sig kan vara bra att ha i åtanke när jag försöker klura ut var jag ska leta luftläckage. Hittade till slut informationen om luftning i verkstadsmanualen till motorn, ser där att när jag luftat vid spridarna är det returen jag luftat. I manualen var turordningen. Finfilter, högtryckspump, returen vid spridarna och sist ledningen in till spridarna. Om den behöver luftas igen ska jag ta den ordningen, just nu verkar allt fungera. Får se hur det blir nästa långtur. (Båten ligger i två mindre insjöar så faran vid avbrott är inte så stor.) Kanske är bra också att kontrollera spridare och kompression, får bli ett vinterprojekt. //Thomas Lufta ur en gång till och kolla slangarna, de kan t.o.m. vara uppsvällda inuti. Går den inte bättre då så får du gå vidare med att provtrycka spridare, kompressionsprov mm. När bytte du bränslefilter senast? Vad kör du på för diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser