Peter_K 4 425 Postad 27 Juni Min båt har bara en manuell länspump med handtag osv och jag tänkte komplettera med en helautomatisk då det alltid letar sig in lite vatten, blir kondens mm tycker jag. Kollar på en som skall provstarta 0,5 sekunder var 2,5:e minut, och vet att flera förordar en sådan. Länspumpen hamnar under durken inne i ruffen. Betyder det då i praktiken att jag skall lyssna på en länspump som brummar till 24 gånger i timmen när jag skall sova? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 816 Postad 27 Juni 17 minuter sedan skrev Peter_K: Kollar på en som skall provstarta 0,5 sekunder var 2,5:e minut, Vad är det för pump du tittat på? Finns ju dom som bara startar när nivån är uppe i nivå men brytaren och det finns ju olika typer av brytare som man kan justera tillslagshöjden på. Skall väl inte behöva "testköra" pumpen var och varannan minut... Hur ser det ut med utrymmet under durk där du tänkt sätta pumpen? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 27 Juni 16 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Skall väl inte behöva "testköra" pumpen var och varannan minut... Det finns flera varianter som saknar nivåvakt och i stället startar och mäter motståndet, de får ofta höga betyg i tester och rekommenderas av användarna. Här är ett exempel. https://www.moory.se/p/seaflo-auto-bilge-pumps-timer-sensing-14b-24v-1100gph/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DSA_-_Products&utm_id=19039831640&gad_source=1&gad_campaignid=19039831640&gbraid=0AAAAAoTWV3AgQJQxx605Kg95sxUA_4Slh&gclid=EAIaIQobChMI14j6ypSnlQMVVVWRBR0O_gU0EAAYASAAEgKwkvD_BwE 17 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hur ser det ut med utrymmet under durk där du tänkt sätta pumpen? Det är gott om utrymme; segelbåt ritat på 70-talet med en rätt OK kölficka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 565 Postad 27 Juni Kan du inte ha en strömbrytare på den så den inte är på under natten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 816 Postad 27 Juni Seaflo är bra pumpar men den finns ju även med vanlig nivåvakt (14A) eller gör du som @raol skriver sätter en separat strömbrytare för att stänga av den nattetid om den nu skulle väsnas så mycket så det stör. Men sen gäller det ju att slå på strömbrytaren igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 27 Juni 11 minuter sedan skrev raol: Kan du inte ha en strömbrytare på den så den inte är på under natten? Hmmm… bra ide. Får undersöka; jag tänkte ha den matad över ett gäng flatstiftsäkringar som alltid är strömsatta, och inte via panelen jag gör strömlös. Får klura lite. Eller välja en annan pump. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 27 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: Min båt har bara en manuell länspump med handtag osv och jag tänkte komplettera med en helautomatisk då det alltid letar sig in lite vatten, blir kondens mm tycker jag. Kollar på en som skall provstarta 0,5 sekunder var 2,5:e minut, och vet att flera förordar en sådan. Länspumpen hamnar under durken inne i ruffen. Betyder det då i praktiken att jag skall lyssna på en länspump som brummar till 24 gånger i timmen när jag skall sova? Jo, så är det, den typen testar om det är fuktigt vid sensorn genom att ”provstarta”. Bättre med en ”ointelligent” länspump som kompletteras med en nivåvakt, samt även en treläges strömställare, som kan kopplas så att man kan köra pumpen på automatik, stänga av och tvångsstyra den manuellt. Jag ser i länken att du kollat på en sådan där lågprofilpump, och den typen är ju nästan bra, jag har en sådan, en dyr Whale (med inbyggd automatik). Den är så låg att den får plats mellan båtens botten och motorns oljetråg, så långt är det bra, men den vill ha en vattennivå på omkring 4 cm för att kunna suga, automatiken startar dock pumpen tidigare…. När det gäller länspumpar brukar jag ju istället rekommendera en membranpump som man kan placera rätt så högt upp, ovanför kölskrapen, beroende på typ och storlek så kan ju dessa suga upp med en slang ned i trånga utrymmen väldigt effektivt. Sedan förra våren har jag experimenterat med min Whale lågprofilpump (med bortkopplad automatik) kopplad i serie med membranpumpens sugslang, elektriskt är båda pumparna kopplade över en nivåvakt och en treläges omkopplare. Men det måste bli mer än 4-5 cm nivå innan det blir någon sugförmåga. Så jag kommer att avsluta det experimentet och återgå till en sil med backventil på membranpumpens sugslang. Redigerad 27 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 27 Juni Vad händer om det hamnar skräp i pumpen? Då tror den att det är vatten som bromsar, och stannar aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 565 Postad 27 Juni 2 minuter sedan skrev Rollen: Vad händer om det hamnar skräp i pumpen? Då tror den att det är vatten som bromsar, och stannar aldrig. Är det så den känner av det? Det finns ju flera olika sorters sensorer som kan känna av vatten i sig, så det borde väl vara det den använder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 27 Juni (redigerade) Ni som brukar räkna på milliampere och batteriladdningar kan ju fundera på vad dessa ideliga starter av länspumpen innebär i slutändan.🤓 Redigerad 27 Juni av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 543 Postad 28 Juni 15 timmar sedan skrev Rascal: Ni som brukar räkna på milliampere och batteriladdningar kan ju fundera på vad dessa ideliga starter av länspumpen innebär i slutändan.🤓 Visst: 1A i 0.5s = 1Ah per 7200 timmar = 300 dagar. Och drar den 3A så blir det 3Ah per år. Tveksamt dock om ägaren låter den fortsätta så vecka ut och vecka in... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 28 Juni 23 timmar sedan skrev Rollen: Vad händer om det hamnar skräp i pumpen? Då tror den att det är vatten som bromsar, och stannar aldrig. Om du avser frågan med en membranpump som suger i en slang som ligger längst ned i kölsvinet? Ja då fixar man en sil längst ned på sugslangen, det finns färdiga att köpa, eller så tillverkar man en egen med en bit myggnät eller liknande som fräs över slangen och fixeras med buntband. Om det fastnar skräp i silen så tar man ju bara upp slangen och rensar. OM man INTE har en sil på sugslangen fastnar skräpet i bästa fall i backventilen på pumpens inlopp, den brukar vara lätt att demontera och rensa, om det inte fastnar där finns ju en risk att det hamnar i pumpkammaren där det kan hindra membranet, men om skräpet kommit så långt så är det sannolikt så litet att det spolas genom pumpkammaren och ut ur båten. Men jg vet av erfarenhet att bollar av hundhår och små bitar med kabelisolering kan fastna och ställa till det, därför har jag en sil på inloppet. I en vanlig centrifugalpump fastnar skräpet i pumpkammaren, och ”typ” hundhår (eller humant hår) lindar upp sig runt pumpens axel, varvid pumpverkan försämras eller uteblir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser