Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
Svanteman

Spänningsfall?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, vi har en Grandezza 27 OC från 2017 som vi är mycket nöjda med.
En sak som är märklig är att plottern slocknar och startar om när jag kör med bogpropellern i mer än nån sekund.
Är det någon som har varit med om något liknande och vad kan man tänkas behöva göra för att de inte ska bli så?
Mvh Svante

Redigerad av Svanteman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ligger bogpropellern på separat batteri?

Som jag förstått det, så dippar polspänningen när bogpropellern p g a stort strömuttag.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spänningen dippar ner mot 11.0 volt i min båt när jag kör bogen en liten stund, jag 480 Ah batteribank knappt 1,5 meter från bogmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar :)

Jag  tror att bogisen ligger på servicebatteriet men har inte undersökt detta än. 

Från början hade vi 3 st blybatterier men för 2 år sedan bytte vi till ett litium och ett nytt blybatteri.

Jag tror att problemet började efter detta men är osäker då vi bytte på hösten. J

ag prövade med att koppla in ett blybatteri till via startkablar för och se om det funkade men det blev samma fel.

Jag vet inte hur stort problem det är då allt annat funkar bra men det jag undrar om det är dåligt att ha det så här i längden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du inte har några vettiga mätdata från elsystemet så kan det tyvärr inte bli annat än gissningar, antaganden och spekulationer om vad felet beror på. 😳

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte så konstigt om plottern slocknar om man har ett litet batteri och bogen drar mycket ström.

Inte så jätte kunnig på el, men ett enkelt sätt att börja felsökningen är väl mäta volten i batteriet innan, under tiden, efter man kört bogen en stund och titta hur lång tid det tar för batteriet att återhämta sig efteråt. 

Borde väl säga en del om tillståndet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma symptom på vår Nimbus 4004, Raymarine plottern slocknade och startade om när man körde bogpropellern. Problemet löstes med att dra en separat minus kabel direkt mellan plottern och batteriet. när jag forskade i ämnet på nätet framkom det att spänningsfallet och strömspikar i många fall  kunde stabiliseras tillräckligt med denna åtgärd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag varken världsmästare på elsystem eller bogpropellrar, men nog vill man ha en annan typ av batteri än det man har till förbrukningsbanken till en bogpropeller? Det borde väl vara ett batteri som är av samma typ som ett startbatteri som klarar höga effektuttag på kort tid, tänker jag. Och så brukar bogpropellrar sitta i fören och batteribankar nära motorn som är mer akteröver, så ett separat batteri till bogpropellern monterad nära den som laddas via ett laddningsrelä vore väl på sin plats tänker jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Lasker:

Hade samma symptom på vår Nimbus 4004, Raymarine plottern slocknade och startade om när man körde bogpropellern. Problemet löstes med att dra en separat minus kabel direkt mellan plottern och batteriet. när jag forskade i ämnet på nätet framkom det att spänningsfallet och strömspikar i många fall  kunde stabiliseras tillräckligt med denna åtgärd. 

Kan ligga mycket i det.

Jag har egna kablar från batterierna till bogproppen och min plotter slocknar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Svanteman:

Jag vet inte hur stort problem det är då allt annat funkar bra men det jag undrar om det är dåligt att ha det så här i längden?

Det som är sämst är nog att du inte har något sjökort den dag du varit tvungen att använda bogpropellern när du lämnar hamnen. Det tar ju ofta ett tag innan plottern startar igen.

Sedan är det väl aldrig bra att stänga av datorer, för det är ju det plottern är, genom att ta bort spänningsmatningen även om det hittills fungerat att göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Svanteman:

Jag  tror att bogisen ligger på servicebatteriet men har inte undersökt detta än. 

Från början hade vi 3 st blybatterier men för 2 år sedan bytte vi till ett litium och ett nytt blybatteri.

Jag tror att problemet började efter detta men är osäker då vi bytte på hösten. J

ag prövade med att koppla in ett blybatteri till via startkablar för och se om det funkade men det blev samma fel.

Att ha en bogis på ett litium-batteri är inget bra. Inte för att kemin inte klarar stora strömmar utan för att den nödvändiga BMSen aldrig är byggd för dessa starka strömmar. Dessutom brukar inte färdiga batterier ha interna kablar som klarar dessa strömmar utan riskerar att fatta eld.

Ordna istället ett separat bly-batteri till bogisen som placeras nära och som får matning från startbatteriet.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tankar och svar. Jag tänker att det vore bra med ett blybatteri när Bogpropellern under bädden i fören. Kan jag koppla in ett på befintliga kablar där framme och behöver jag isåfall nån form av relä eller säkring där eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen bogpropeller. Men en tillräckligt stor säkring mellan AGM eller PB batteriet och bogpropellern är väl no 1. Så stor att den klarar mata bogpropellern.

Lika grov minuskabel mellan bog och batteri. Klenare mellan minuspol på detta batteri och övriga. 

Sen ska ju batteriet laddas också, med ström från generatorn. Då behövs ytterligare en säkring på den ledningen. Dena t behöver inte alls vara lika stor. 60 - 80 A, borde räcka.

Om det behövs nåt kraftigt spännings styrt relä som drar bara när generatorn laddar vore nog bra.

Annars kan batteriet laddas ur, av andra förbrukare.

Samtidigt så blir batteriet fulladdat hela tiden. Och tar då emot bara en mindre ström.

Någon som har bogis, får komma med "bättre" ideer.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bogpropeller och batterier.

Har således ett separat 100ah AGM med hög CCA. Ett start och stopp batteri helt enkelt förklarat vid bogpropellern.

Självklart måste det få laddning, enkelt med ett Biltema skiljerelä som du kopplar till ditt befintliga startbatteri. Behövs inga grova kablar till reläet om vi inte pratar jättestort avstånd mellan startbatteri och bogpropellerbatteri.

Fördelen (som jag anser) är att man får maximalt med kräm till bogpropellern om det sitter nära med korta grova kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste vi nog vara lite försiktiga med råd. @Svanteman har en lösning med ett LFP-batteri som förbrukarbatteri och sedan ett startbatteri och vet inte hur bogisen är kopplad. För att kunna ge mer råd behöver vi veta mer om hur det är kopplat och hur LFP-batteriet är inkopplat till laddning från generator och tex längd och dimensioner på kablarna fram till bogisen.

Alla råd i all välmening kan bli mycket fel för den som inte vet hur det ser ut i verkligheten.

Vad vi vet är

• Att ett LFP-batteri inte mår bra av att köra en bogis
  • Att ett bly/syra-batteri (tex AGM avsett för start) gör ett betydligt mycket bättre jobb som strömkälla för bogisar
  • Att ett anpassat batteri (se ovan) med grova kablar nära bogisen ger bäst effekt
  • Att laddning av LFP och bly/syra ställer olika krav på laddningen
  • Att laddning av ett bogis-batteri långt ifrån start-batteri och/eller generator ställer krav på kablarna dem emellan (och andra krav på laddningen än ett LFP-batteri)
  • Att alla el-installationer måste säkras av med rätt dimensionerade säkringar för att inte vara farliga

Kan @Svanteman återkomma med hur det är kopplat, om bogisen går på start eller förbrukning, längd på kablarna mellan generator/startbatteri/förbrukarbatteri till bogisen, dimension på kablarna, var säkring sitter, hur laddning sker av LFP-batteriet och kanske lite till ska vi nog kunna ge bättre råd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Wildeside:

Det är väl inte så konstigt om plottern slocknar om man har ett litet batteri och bogen drar mycket ström.

Inte så jätte kunnig på el, men ett enkelt sätt att börja felsökningen är väl mäta volten i batteriet innan, under tiden, efter man kört bogen en stund och titta hur lång tid det tar för batteriet att återhämta sig efteråt. 

Borde väl säga en del om tillståndet.

Jag vet ingenting om simhopp eller gymnastik, om man kan mäta enskilda volter.

Däremot vet jag hur man mäter spänningen i enheten volt. 🙂

Trådstartaren har fått en del bra svar redan.

Men helt klart är ju att bogisen drar så pass mycket ström (som mäts i enheten ampere) att det inte blir någonting kvar till plottern eller kanske till andra förbrukare som är anslutna till samma batterigrupp.

Jag brukar envist hävda att bogpropeller och ankarspel skall antingen vara anslutna till startbattererna eller till egen batterigrupp som laddas via skiljerelä från startbatteriet.

Spänningskänslig utrustning kopplas lämpligast till förbrukarbanken, dit inga tunga förbrukare är kopplade.

Sedan måste nog spänningsfallet vara ganska ordentligt för plottern skall slockna.

Man kan ju undra hur installationen ser ut och hur batteristatus är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta för att komma fram till hur det är kopplat...

Här kommer ett par bilder på hur det såg ut innan och efter att vi bytt. Jag ska bort till båten senare idag för att försöka förstå lite mer om hur elen är dragen.

före.jpg

efter.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Generellt när detta händer - med olika typer av bly/syrabatterier - beror det på att batterierna börjar bli dåliga och inte orkar lämna så hög ström längre utan att dippa för mycket i spänning. Har råkat ut för det själv på förra båten, med bog/akterprop på förbrukarbanken. Rätt dimensionerat/flera batterier i parallell och friska batterier skall det inte vara något problem, vilket du inte heller verkar ha haft innan ombyggnaden.

Har också gjort ombyggnad från AGM till LiFePO4 på förbrukarbanken. Kör akterpropellern (4hk), inverter och andra "storförbrukare" på denna utan problem, men det är viktigt att maxförbrukarna anpassas till specen på Li-batterierna. Jag har t ex just nu tre t i parallell (kommer nog bli fyra) vars BMS redan vardera kan axla ganska hyfsad ström för sin storlek (150A kontinuerligt, 250A/30s per batteri).

Men när det gäller ditt Li-batteri - vad är det för data på det och framförallt maxström på BMS:en ?  För redan kabeldimensionen (den blå) tycker jag skvallrar om att batteriet inte är avsett för mer än kanske 100A last. Om bogisen då går på detta är det bara en tidsfråga innan du eldar upp Li-installationen eller att i vart fall BMS:en lämnar in. Detta givet att bogisen går på förbrukarbanken.

Separat batteri eller kopplad på motorbatteriet

Du har fått flera tips om att lägga ett separat batteri i fören.

Men problemet är ju inte att bogisen inte får ström eller att man inte vill kosta på tillräckligt grova kablar, vilket du ju redan har. Problemet är att den lastar befintlig batteribank så hårt att spänningen dippar ner för lågt. Du behöver alltså möjligheten att trycka ut mer "kräm" momentant, och behöver därför "mer" batteri - någonstans. Eftersom du redan har grova kablar fram (originalinstallation gissar jag) finns ingen anledning att placera ett ytterligare batteri i fören.

Edit: Dessutom måste du då även bygga om huvubrytarlösningen.

Problemet är som sagt att din batteribank dippar för mycket i spänning när bogisen drar ström. Ett extra batteri i fören ger visserligen dels ett totalt strömtillskott, men kommer också genom klena kablar fram (med större spänningsfall vid stor ström) som man då normalt drar, göra att den ordinarie banken/batteriet inte behöver ta så stor del av den totala bogisströmmen. Och denna bank/batteri som även plotter och annat går på kommer då inte dippa så mycket längre. En lite oväntad positiv effekt (på ett problem som ditt) av de klenare kablarna alltså. Men bäst är att ha batterierna i avsedd låda och slippa ha ett under sängen.....

Sedan kan problemet ändå finnas relaterat till förbrukarsidan även om bogisen är kopplad på motorbatteriet, beroende på hur din sammankoppling för laddning av förbrukarbatteriet ser ut. För om det bara är ett relä har du rent elektriskt en enda batteribank när du kör. Dvs då spelar det inte så stor roll vart den är kopplad, och eftersom LiFePO4 har väldigt låg inre resistans ()dippar mindre än bly/syra vid hög ström) så kan detta komma att få ta största "smällen" i alla fall.

Extra jordkabel som nämns kan lösa problemen i vissa fall, men i andra också ställa till det. För det tyder på dåligt dimensionerad/planerat elsystem, och den extra jordkabeln kan i värsta fall istället förvärra felet och att det går oanade strömmar i den.

Bättre att då se över och strukturera upp det med t ex en tydlig, gemensam jordplint.

När det gäller speciella start eller fritidsbatterier är skillnaden numera så liten att den nog är större mellan olika fabrikat. I min bår originalmonteras t ex ett standard 100Ah bly/syra (AGM) "start/stopp" i alla positioner.

Slutsats:

- Till vilken batteribank är bogisen kopplad ?

- Hur löses laddning av förbrukarbank (Li-batteriet) under körning ?  Se ovan om relä och sammankoppling.

- Minst ett extra batteri - av något slag - behövs

- I ditt fall är det inte mycket vinst att bygga om för att få det i fören, tvärtom

- Det är dock inte bara att lägga till ett bly/syrabatteri då du har en mixad installation.

- Sist men inte minst: Kartlägg noga hur ditt Li-batteri är inkopplat och alla data på det !

EDIT: Ser på din bild att bogisen är kopplad på service/förbrukarsidan, så där är svaret på fråga ett. Då är det ännu viktigare att kolla upp maxdata på ditt Li-batteri, samt installationen omkring det.

Enklaste och minst ombyggnad är nog att komplettera med mer på förbrukarsidan, så totalströmmen Li-batteribanken kan lämna matchar bogisens ström. Men det kräver god kunskap om vad du har för batteri idag och hur det är kopplat för att kunna addera mer "kräm" där.

Vem har gjort ombyggnaden, och har du ett elschema på den nya varianten ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom i den tråden lite sent. Det mesta bra är redan sagt.
När jag tog över min båt hade jag exakt samma problem då bogisen satt på en gammal trött servicebank. 
Min första åtgärd var att sätta alla elmotorer på startbatteriet, två ankarspel och en 4kW bogpropeller. Jag har ca fyra meter mellan startbatteriet och bogisen. Funkar bra ändå. Fördelen med att köra den på startbatteriet är man har lite hjälp från generatorn när man man kör motorn. 
I år har jag förvisso lithiumbank på 600Ah som kan ge 600A men jag tror att blysyra är bättre på att absorbera de hög höga startströmmarna som en elmotor kan ge i startögonblicket. 
En annan fördel är att startbatteriet är den friskaste banken om man har legat i en naturhamn i några dagar och laddat ur LFP-batterierna. Då vill man gärna kunna dra upp ankaret. 

Jag har hittat billigt sätt att få bra CCA i startbatteriet genom att parallellkoppla två mindre 60Ah från Hjertman. Då får jag 1200A i ett litet format. 

En lite kommentar kring ditt bygge. Tänk på att den blåa plasten på LFP-celler är inte särskilt tjock. Om det skulle skavas hål mellan två celler skulle du få en kortslutning mellan två celler med en extrem konsekvens. 
Mitt tips är lägga skumplattor eller epoxiplattor mellan cellerna och fixera dem lite bättre med träskivor och skruvar. 
Här är några länkar till några olika skivor,

https://www.amazon.se/dp/B0BTT677F4/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1

https://ebay.us/m/eMQmna

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...