

Kapetown
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Kapetown
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Fick äntligen upp båten och baxade ur motorn, bytt impeller och topplockspackning. Gjorde en visuell inspektion och det såg bra ut, monterade in allt i båten. Att få allt att matcha och få kylkanalerna att pricka va ett jävla jobb men löste sig till slut. bytte olja 6 gånger för att få den fin men nu när jag körde den med impellerkylning så får jag vatten i oljan igen. upplever att den blir mjölkigare men ska testa nu och se om oljemängden blir mer, dvs att vatten fylls på. Ska ut på båtsemester imorgon men verkar bli att hyra båt, har ni några tips på vad felet kan vara..? min gamla snipa hade liknande problem, där krävdes de en ny topplockspackning och ett gäng oljebyten, sen plötsligt en dag var vattnet borta, kanske hade ångat bort.. rätt uppgiven här efter 48 timmars konstant jobb..
-
Hej Alla! I väntan på att få tag i någon som kan lyfta båten för en rimlig peng i mälaren så införskaffade jag mig en elpump som fick kyla motorn. Detta funkade galant och motorn gick fint, tyvärr så råkade en vän till mig slå på pumpen när motorn inte var igång, när jag sedan kollade oljan så var det vatten i. Antingen så har elpumpen lyckats pumpa in vatten bakvägen (går detta ens? Eller så har topplockspackningen gått, har letat som en idiot efter detta men hittar ingen i Sverige, är det någon som vet vart jag kan få tag på en? Tack för hjälpen!
-
Hej! stort tack för all hjälp och tips, fick precis tillgång till båten och gjorde lite tester igår kväll. Kranen stod i stängt läge, jag tog av slangen och öppnade när motorn var igång, de började då pumpa ut sporadiskt och jag trodde att problemet var löst, det sprutade dock inte mycket och när jag gör samma test igen så självrinner det ut då motorn är under vattenlinjen även när motor är avstängd. Blir inte riktigt klok på varför det är så här, det borde väll inte självrinna förbi impellern..? Sen har jag även börjat se över temperatur lampan och oljelamporna, här var glödlamporna borttagna vilken gör mig lite orolig. Har fixat nya som skall monteras i veckan, när jag mäter V på dom så har båda runt 3-4 volt. Ska se om jag hittar temperatur givaren och testa den i veckan, tar gärna tips på hur ja felsöker detta då jag är ny på området, är det Ohm jag ska kolla? Utöver detta har jag köpt en impeller och letar efter ställe att lyfta båten så jag kan inspektera impeller och kylsystem, om ni har några tips vad som kan vara boven här så uppskattas det! återigen stort tack för er hjälp, riktigt sugen på att komma ut på vattnet nu!
-
Har tyvärr inte tillgång till båten för tillfället men denna kranen menar jag, är slangen som går ut där som jag även funderar på om man kan mata med elpump i värsta fall..
-
-
Hej! Efter många år mer motorbåt så har jag bestämt mig för att lära mig att segla och köpte en Birdie 24 med en Mb2/50s monterad i, fick den till rejäl rabatt då motorn inte kylde men i övrigt jätte fint skick. Förra ägaren hävdar att de hade haft problem med kylning länge och bytt impeller (som var helt slut) i vintras men nu när de fick i den så kommer inget kylvatten fram, de trodde att de kanske inte lyckats koppla/föra i kylslangen när den sattes ihop. Vad jag förstår det som så måste båten lyftas för att kolla impellern men tänkte kolla med er om ni har några tips innan det? Har lite ideer jag tänkte testa: 1, jag har testat att blåsa in i kylslangen till motorn, där var det inget stopp, men däremot när jag blåste ner mot impellern/drevet var det tvärstopp, antagligen pga impellern? kan det vara värt att blåsa med kompressor in i kylslangen för drevet eller kan jag skada impeller etc? 2,Tänkte även testa att ta loss kranen som matar kylvatten ut från drevet, när jag hämtade båten så stod kranen vänt bakåt neråt (kl 4) ut från drevet, testade att dra den helt framåt till kl 7-8 utan skillnad, men har sett på bilder att den verkar ska stå i kl 10 vid drift, ska se om de gör nån skillnad eller om den är slut/sönder. 3, Se om jag kan hitta nån som kan lyfta båten för en billig peng och plocka isär drevet och se om det är något som är fel där, kanske kylröret inte är kopplat eller är det stopp i rören? 4, Jag har även en liten ful/nödlösning där jag tänker att man kan koppla in en elpump från sötvattensintaget för kranen till att kyla motorn, såklart inte optimalt då den kommer kyla fullt hela tiden och man lär få va försiktig så att man inte fyller motorn med vatten om motorn är av. Tyvärr funkar inte instrumentpanelen så jag kan inte se om den går för varmt, ska sätta mig och felsöka den kommande veckor och tar gärna tips där med! Utöver detta är det jättefina segel, motorn startar på 1 sekund och en massa fina tillbehör, så känns dumt och skrota en sån här båt och alltid kul att lära sig lite nytt! Tar jätte gärna tips och ideer, finns inte super mycket om denna motorn online, finns de några Mb2 proffs i Stockholm fortfarande? Ha de gött! //Kasper
-
Det verkar som om det hade funkat om jag hade en bypass valve mellan ratt och pumpen, för att stänga ute ratten. Jag antar också att anledningen till att autopilot pumparna är lite dyrare är för att de har non feedback. Kan detta stämma?
-
Sätter jag en Raymarine så måste den kopplas på och av vilket stör mig lite.. Just nu är min stora fråga hur jag kan slippa att köpa en dyr autopilot pump med tre ingångar, och använda mig av en vanlig standard pump med två ingångar. När jag kollar lite online så ser jag att de äldre autopilot pumparna bara har två ingångar? Går det att lösa på något sätt? Måste säga att jag inte förstår helt hur de går till förutom att det gör att man kopplar förbi ratten/pumpen beroende på vad som används för att minska motstånd. Men de känns som om de borde gå att lösa med en vanlig pump och nån extra backventil?
-
Jag har jobbat heltid de senaste 8 åren med att flyga och programmera drönare så det skall nog vara lugnt. Du har absolut rätt i att det finns många besvärande variabler med båt. Kommer att ha Kompass, roderindikator, gps, gyro mm. Allt detta finns billigt och open source och går att anpassa till båt. Att just bygga det är den roliga delen, sen att det kommer underlätta några längre seglatser är ju bara extra kul. Som jag ser det nu så måste jag köpa en beg autopilot pump då de inte går att få tag i "vanliga" gear pumps som har en tredje ingång. Någon som vet om man inte bara kan koppla in den tredje slangen från ratten innan elpumpen och installera en backventil eller liknande? för att slippa dyra pumpar...
- 9 svar
-
- 1
-
-
Hej! Jag har en snipa på 7 meter där morfars största önskan är att jag kör upp från Göteborg till Karlstad där han bor vilket är en lång seglats.. så därför vill jag bygga en hemmabyggd autopilot , själva hjärnan har jag inget problem att bygga då jag har lång erfarenhet av autoplioter för RC. Men däremot så är "kraftöverföringen" som skall snurra ratten/rodret det som vart svårast hittills (speciellt om man skall göra det på en budget). Efter att ha googlat lite så har jag insett att om man har ett hydrauliskt styrsystem så är detta enklast, och då styrsystemet på båten ändå kärvar så är det nog dags att byta ändå. Men jag har lite svårt att förstå hur allt funkar med backventiler osv, först tänkte jag att det bara var att montera en standard elektrisk olje pump mellan ratt och kolv och så skulle den kunna styra roder (och ratt samtidigt men det lät lite coolt) . Med denna setup så antar jag också att det blir lite trögare då ratten även behöver driva fram pumpen med motor. Men har jag rätt i att om ratten har "non feedback" så kommer detta inte funka och då behöver jag koppla via rattens backventil ner till pumpen? Och jag har inte hittat billiga olje pumpar med backventiler utan de är bara dyrare autopilot pumpar som har denna funktion. Så frågan är, hur gör jag ett system som inte behöver kopplas av eller på, som kan styra roder/ratt Tack på förhand!