Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

piker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om piker

  • Placering
    Fänrik
  1. Kontakten är vänd rätt, trekanten uppåt. Kollade på en 525s jag har liggande i en låda här hemma. Låsringen kan dock trilskas lite, så lägg fokus på att få den rätt.
  2. Är det vajerändan/stången som har satt sej i röret på motorn? Lossa länkaget ifrån vajern och se om det går att svänga på motorn för hand. Går det svänga motorn så gå vidare med att skruva loss muttern som håller fast vajerhöljet på motorns högersida. Dra/knacka ut vajern ur styrröret på motorn och gör rent allt, även inne i röret. På med ny smörja och montera allt igen. Fungerar det fortfarande inte så har nog vajern rostat fast inne i höljet.
  3. Tack för tipset om kåporna. Plockade bort starten innan så nu vet jag hur det ser ut iallafall, men smurfa vad trångt det var. Det blir säkert bättre när kåporna är av. Jag har tittat på ishops skisser och det verkar inte vara någon mutter bakom skruven som ska bort. Kan man ha en sådan tur tro?
  4. Johnsson 40 hk 2takt ifrån 00 Det är dags att dela riggen för ett behövligt impellerbyte. Frågan är bara hur jag enklast lossar växelstaget? Efter lite sökning på forumet så vet jag att det lossas under motorn, men var och hur? Har läst om allt ifrån att det bara är att släppa på skruven till att skruva bort startmotorn eller förgasarna. Vilket sätt är enklast?? mvh Jonas
  5. Den här bilden ifrån 29/5 -07 ser allt lite roligare ut. Här snackar vi åska. Tänk på att DMI endast reggar CG blixtar. Totalt antal CG och IC blixtar var 27851 st under det dygnet.
  6. Totalt outbildad. Kör tillsvidare på det sunda förnuftet. Liten Ryds 485 Kustnära i Halland
  7. Ta inte illa upp nu. Men varför är en Micore 500 GT en mer riktig båt än Cresents 381 Free Time? Det beror ju lite på vad båten ska annvändas till. Ex. badsjön vid sommarstugan på landet. Jämför man sedan priserna på kompletta paket med motor så blir Micoren nästan dubbelt så dyr. Visst är det dyrt men det finns både dyrare och mindre båtar. Trevlig båtsommar på er alla. Jonas
  8. Det låter som om spännskruven är för lång och bottnar i gängorna innan den nyper fast spännrullen. Prova med en lite kortare bult eller om det går att lägga en extra bricka mellan bultskallen och spännrullen.
  9. Det finns nog dom som inte klarar att läsa text som är tryckt på ett vanligt papper. I dag ska ju allt vara digitalt. Men somsagt, lite fundersam blir man ju.
  10. Ber om ursäkt att det blev off topic. Förövrigt hänger jag ändan över relingen om det behövs.
  11. Angående inlägg som försvinner. Prova att klicka på Förhandsgranska, knappen längst ut till höger innan du skickar inlägget. Jag kan inte posta ett enda inlägg utan att klicka på den iallafall. Jonas..
  12. Jag har i brist på annat suttit och jämfört Johnssons 40 vs 50 hp motor. Vet någon vad det är som skiljer 40-50 hp block och topp? Är det bara olika komp eller är det mer som skiljer? Vevpartiet är samma så borr och slag är lika på båda. Förutom block och topp så verkar det som om det bara är förgasarna och bladventilerna som skiljer mellan modellerna. Jag har inte kollat på tändningen, så där kanske är något med. Någon som vet? Kanske kan bli ett projekt till vintern??? Jonas............
  13. Kör sötvatten vid vinterkonservering och vid uppstart innan sjösättning. (spolmuff) Jag har tillgång till vatten på bryggan men det är för omständigt.
  14. Kör du med spolmuff så kolla så den sitter stadigt och håll även slangen på gott avstånd från propellern.
  15. Koppla loss bensinslangen från motorn och pumpa på blåsan. Har du samma fel då så behöver blåsan bytas/rensas. Troligtvis så behöver förgasaren rengöras med. Jag har haft samma problem med en Mariner 20. Den gick klockrent på tomgång. Gick att köra fullt i kanska 20 sek. innan den dog. Med choke gick den orent men den dog inte iallafall. Efter förgasarrengörning gick den som en dröm. Senast ändrad av piker | 30 juni 2008 | 10:25
×
×
  • Skapa nytt...