Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Andy_89

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Andy_89

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Jag tänkte polera lite det blåa färgen på min silver hawk samt glasrutorna. Någon som har gjort detta och har lite tips på bra polish som fungerar på på aluminiumbåtar?
  2. Jag ska faktiskt mejla Silver boats, tack! Det är en original kapell jag köpte fast lite begagnad.
  3. Jag tänkte även om knopp med clips kan vara ett alternativ så att man slipper borra hål?
  4. Hej Jag har köpt akterkapell till min silver hawk då den saknades men jag blir lite osäker om var jag ska borra de norska knopparna i den nedre delen på sidorna. Jag kan tänka mig att säkrast och lättast bör vara i aluminium listen. Någon som har en hawk med kapell från fabrik och kan ta några bilder? Hittar inte riktigt några bra bilder på nätet. Sen är ju en utmaning att borra hål i plexiglaset också…
  5. Hej Vad jag har hört rostar bl.a Mercury och Yamaha utombordare vid styraxeln. På min Mercury 100 efi 2007 med 250tim ser ut som att det har varit målat från början, färgen har släppt och hela styraxeln har rostat. Frågan är hur orolig behöver man vara och om det går att åtgärda detta på något sätt säg typ borsta rent och fetta in eller annat? Även om man inte är proffs kan man se att axeln är gjord av tjock järn. Man kan dock också läsa på utländska forum att det kan finnas en risk att styrarmens ”huvud” går sönder och då upptår det ett problem iom att servostyrningen sitter fast endast med en bult genom denna styrarm. Läser man via länken nedan så låter det som att de har öven kommit på ett namn ”the death bolt” för just denna bult som kopplar servostyrningen och styraxeln…. https://www.thehulltruth.com/boating-forum/541013-rusted-steering-bracket-new-pics-pg-3-a.html Vad säger ni?
  6. Hej Jag har tänkt ungefär på samma sätt dvs köpa denna packningskit och försöka laga de gamla gaveltätningarna. Jag tröttnade dock när jag läste recensioner om att dessa aftermarket packningar inte passar perfekt och gaveltätningarna läcker ändå… Iom att jag ändå hittade original gaveltätningar för 90$ plus moms och frakt kände jag att det blir lite idiotsnålt att hålla på och försöka byta de där packningarna och sen börja på ruta noll igen ifall det skulle läcka. Som svar på frågan om skruvar kan jag säga att de är skitskruvar även i original. Två av de gick inte att skruva loss förrän jag knackade in en större torx bits i insexhålet som var skadad. Jag var lite rädd att det inte skulle gå faktiskt och sen vara tvungen att köpa hela cylindern istället. Det är ganska mjukt material i skruvarna och jag märkte även på de nya att de började ta lite stryk när jag skruvade dit dem. Även i monteringsanvisningarna stod det tydligt att absolut inte använda de gamla skruvarna. Gaveltätningarna ser ut att vara i aluminium. Den där hylsan som du frågar om är bara lite skyddshylsa som man sätter på det rostfria cylinder röret eller hur jag nu ska kalla den för, lite olja på den och sen trä på de nya gaveltätningarna så att packningarna inte skadas av gängorna. Så mitt tips om man nu har stålarna är att byta till nya gaveltätningar så blir bytet en liten lek.😉
  7. Jag köpte gaveltättningar från USA till slut och de gick på 1500kr inkl frakt och moms och de var ganska enkelt att byta. Jag fattade samtidigt att det var bättre med helt nya gaveltättningar då de kräver även nya skruvar och tror faktiskt inte att man kan byta de packningarna själv oavsett. Mkt pyssel kan jag tänka mig. Fick byta hela hydrauloljan och lufta systemet. Nu är styrningen smoooth.😎
  8. Så kan det också vara.😉 Ska se hur jag gör….
  9. Precis, det finns inte en sån möjlighet nämligen. Väldigt korkad konstruktion kan man säga. Det ser ut att vara väldigt simpelt system annars. Det enda jag tänker på är om det är så pass krångligt att byta packningar att det inte kanske ens går förutom i nån fabrik med riktiga grejor? De packningarna ska väl förhindra läckage flera år så det är nog inga packningar som helst?
  10. Jag har identifierat läckaget, det är en av gaveltätningen. Kollar man videon nedan verkar då inte vara svårt att byta. Svårt att förstå hur dessa gaveltätningar är så dyra i förhållande till vad hela styrningen kostar. Strax under 3000kr för dessa mot 7300kr som ett komplement system kostar. Funderar nästan på att köpa hela systemet och ha både rattpump, slangar mm iställe…. https://www.axmarin.se/Baystar-Compact-Komplett-paket?ref=gs https://m.youtube.com/watch?v=uS3eOYWKi4M
  11. Andy_89

    Baystar styrning

    Jag märkte de senaste turerna att ratten knarrar lite och har förberett mig med en flaska hydraulolja Seastar samt avluftnings kit med slang och självlåsande nyplar. Märkte dock idag att motorn var tippad åt vänstra sidan trots att jag brukar lämna den alltid rak. Det verkar som att jag har läckage men inte kunnat identifiera varifrån än så länge. En tydlig droppe under cylindern men avluftningsniplarna var öckså blöta. Nu har hag torkat runt ordentligt, dragit åt niplarna lite och ska vänta ett dygn till för att se om det läcker lika mycket. Vad ska jag förvänta mig annars? Finns det några packningar som kan bytas eller måste jag lämna in båten för vidare kontroll? Tänker ifall någon har haft läckage på dessa servostyrningar som ändå är väldigt populära. Tack på förhand!
  12. Aha ok. Ska kolla om det luktar, jag täppte till de hållen med sikaflex som sagt. Tror inte det kan komma ut något överhuvudtaget.
  13. Tänker du på vatten/fukt som kan hamna i tanken eller bensinånga när du skriver att det inte är bra att ha hål i bränsletanken?
  14. Jag är nog klar med mitt ”lilla projekt”. Biltemas givare kommer nog göra jobbet men det finns två saker som irriterar mig. Skruvhålen passar inte helt hundra och jag fick till bara 3 skruvar av 5 men den sitter riktigt fast ändå. Fick kleta på lite Sikaflex runtom hållaren samt i de extra hållen som fanns. Jag ville inte hålla på och borra nya hål osv med nästan full tank, smuts som hamnar i tanken osv. Det andra är ju att den är lite kortare än 250mm som det står, några cm kortare även än VDO som satte dit innan. Ska se när jag tankar fullt men den visar mindre än vad det är är min bedömning redan nu. Det positiva är att man kan bara skruva dit givaren så länge plastplattan sitter fast. Det underlättar vid ev byte. Skulle jag göra om detta så skulle jag köpa samma VDO som jag hade från början bara för att slippa att hålen inte passar helt hundra. Stort tack för engagemanget i frågan och alla tips!
  15. Jag gjorde faktiskt så och köpte en givare på Biltema idag. Den visar jättebra mätning på 180ohm på fultt och 0,8 ohm med flottören längst ner samt bra läsning där emellan också. jag blev förvirrad av tjockleken på tubben men tydligen spelar inte det så stor roll vad jag har förstått. Ska försöka montera ikväll får jag se. 😉
×
×
  • Skapa nytt...