

Andy_89
Medlemmar-
Content Count
37 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
4 NeutralAbout Andy_89
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Så kan det också vara.😉 Ska se hur jag gör….
-
Precis, det finns inte en sån möjlighet nämligen. Väldigt korkad konstruktion kan man säga. Det ser ut att vara väldigt simpelt system annars. Det enda jag tänker på är om det är så pass krångligt att byta packningar att det inte kanske ens går förutom i nån fabrik med riktiga grejor? De packningarna ska väl förhindra läckage flera år så det är nog inga packningar som helst?
-
Jag har identifierat läckaget, det är en av gaveltätningen. Kollar man videon nedan verkar då inte vara svårt att byta. Svårt att förstå hur dessa gaveltätningar är så dyra i förhållande till vad hela styrningen kostar. Strax under 3000kr för dessa mot 7300kr som ett komplement system kostar. Funderar nästan på att köpa hela systemet och ha både rattpump, slangar mm iställe…. https://www.axmarin.se/Baystar-Compact-Komplett-paket?ref=gs https://m.youtube.com/watch?v=uS3eOYWKi4M
-
-
Jag märkte de senaste turerna att ratten knarrar lite och har förberett mig med en flaska hydraulolja Seastar samt avluftnings kit med slang och självlåsande nyplar. Märkte dock idag att motorn var tippad åt vänstra sidan trots att jag brukar lämna den alltid rak. Det verkar som att jag har läckage men inte kunnat identifiera varifrån än så länge. En tydlig droppe under cylindern men avluftningsniplarna var öckså blöta. Nu har hag torkat runt ordentligt, dragit åt niplarna lite och ska vänta ett dygn till för att se om det läcker lika mycket. Vad ska jag förvänta mig annars? Finns det några packningar som kan bytas eller måste jag lämna in båten för vidare kontroll? Tänker ifall någon har haft läckage på dessa servostyrningar som ändå är väldigt populära. Tack på förhand!
-
Aha ok. Ska kolla om det luktar, jag täppte till de hållen med sikaflex som sagt. Tror inte det kan komma ut något överhuvudtaget.
-
Tänker du på vatten/fukt som kan hamna i tanken eller bensinånga när du skriver att det inte är bra att ha hål i bränsletanken?
-
Jag är nog klar med mitt ”lilla projekt”. Biltemas givare kommer nog göra jobbet men det finns två saker som irriterar mig. Skruvhålen passar inte helt hundra och jag fick till bara 3 skruvar av 5 men den sitter riktigt fast ändå. Fick kleta på lite Sikaflex runtom hållaren samt i de extra hållen som fanns. Jag ville inte hålla på och borra nya hål osv med nästan full tank, smuts som hamnar i tanken osv. Det andra är ju att den är lite kortare än 250mm som det står, några cm kortare även än VDO som satte dit innan. Ska se när jag tankar fullt men den visar mindre än vad det är är min bedömning redan nu. Det positiva är att man kan bara skruva dit givaren så länge plastplattan sitter fast. Det underlättar vid ev byte. Skulle jag göra om detta så skulle jag köpa samma VDO som jag hade från början bara för att slippa att hålen inte passar helt hundra. Stort tack för engagemanget i frågan och alla tips!
-
Jag gjorde faktiskt så och köpte en givare på Biltema idag. Den visar jättebra mätning på 180ohm på fultt och 0,8 ohm med flottören längst ner samt bra läsning där emellan också. jag blev förvirrad av tjockleken på tubben men tydligen spelar inte det så stor roll vad jag har förstått. Ska försöka montera ikväll får jag se. 😉
-
Hej igen Tack för alla tips! Jag kollade ikväll och får ingen jättebra mätning. Mätaren visade upp till 190ohm knapp nån sekund men den oscillerar kraftigt. Enda ”rena” mätningen är på typ 25 ohm men tanken är 80% full som jag vet så den bör visa säg runt 150ohm eller hur? Så kan det vara det som är problemet att något är knas i själva givaren? Den visade aldrig 0 värde utan bara olika siffror hela tiden. Jag ställde in mätaren på 200 ohm och inga elkablar på givaren förstås.
-
Jag har gjort det, även tagit ut hela givaren och flottören inuti verkar röra på sig om man skakar givaren men den visar ändå fullt hela tiden. Något mer man kan kolla på en sån? Tuben är inkapslad så man kommer inte åt flottören för att undersöka den. Därför tänkte jag att bytte vore nog en lösning…
-
Hej Min bränsletankgivare visar fullt hela tiden så något är tokigt. Vad jag kan se nu sitter en Siemens vdo, vet ej om det satt så från början. Min fråga är om någon har bytt tankgivsre på Hawken och vet om det är nåt mer som jag behöver beställa förutom givaren på den bifogade länken? Typ någon packning eller annat att tänka på? Tack på förhand! https://en.oreca-store.com/tubular-fuel-float-vdo-250mm-diam54.html
-
Hmm tack, det låter ju inte dumt alls! Det sitter faktiskt en bit kardborreband på baksidan för att dynorna ska sitta fast men tog faktiskt för givet att de där tryckknapparna behövs också. Det kanske inte gör det så slipper jag borra! 😉
-
Hej Jag har köpt dynor till fören då dessa inte fanns från början i just min båt och undrar om någon vet vad funkar bäst vad det gäller tryckknappar för att fästa dynorna? Först var jag inne på skruv men är lite osäker om plasten kan spricka med tiden? Alternativt nitar som är lite längre iom att plasten är runt 3,5mm tjock på luckorna på sidorna och runt 5mm tjock vid luckan till stuvfacket i fören. I aktern ser jag ingen skruv på befintliga tryckknappar så jag gissar på nitar även om plasten är tjock och inget syns på undersidan. Sen är frågan om man lyckas trycka ordentligt med don och hammare eller om speciell tång behövs… Vad säger ni?
-
Precis, från marinavdelningen.
-
Du hade rätt, det är en inredningsbricka på utsidan, gummibricka mellan glaset och metallhållaren och sen kupol utter. Jag hittade skruv och kupolmutter M5 på Bauhaus men de hade inte just M5 inredningsbricka men jag löser det så småningom m. Nu vet jag vad jag behöver. Tack för era svar!!😉