Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
  • 0
Andy_89

Baystar styrning

Fråga

Jag märkte de senaste turerna att ratten knarrar lite och har förberett mig med en flaska hydraulolja Seastar samt avluftnings kit med slang och självlåsande nyplar.

 

Märkte dock idag att motorn var tippad åt vänstra sidan trots att jag brukar lämna den alltid rak.

 

Det verkar som att jag har läckage men inte kunnat identifiera varifrån än så länge.
En tydlig droppe under cylindern men avluftningsniplarna var öckså blöta.

Nu har hag torkat runt ordentligt, dragit åt niplarna lite och ska vänta ett dygn till för att se om det läcker lika mycket.

 

Vad ska jag förvänta mig annars? Finns det några packningar som kan bytas eller måste jag lämna in båten för vidare kontroll? Tänker ifall någon har haft läckage på dessa servostyrningar som ändå är väldigt populära.

 

Tack på förhand!

IMG_1550.jpeg

IMG_1553.jpeg

IMG_1555.png

Redigerad av Andy_89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag har identifierat läckaget, det är en av gaveltätningen. 
Kollar man videon nedan verkar då inte vara svårt att byta. 
Svårt att förstå hur dessa gaveltätningar är så dyra i förhållande till vad hela styrningen kostar. Strax under 3000kr för dessa mot 7300kr som ett komplement system kostar. Funderar nästan på att köpa hela systemet och ha både rattpump, slangar mm iställe….

 

https://www.axmarin.se/Baystar-Compact-Komplett-paket?ref=gs

 

https://m.youtube.com/watch?v=uS3eOYWKi4M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ja, jag har svårt att förstå varför hela gavlarna måste bytas, det borde ju gå att byta o-ringar ock packboxar, skruvarna måste väl också gå att återanvända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan skrev No_jah:

Ja, jag har svårt att förstå varför hela gavlarna måste bytas, det borde ju gå att byta o-ringar ock packboxar, skruvarna måste väl också gå att återanvända?

Precis, det finns inte en sån möjlighet nämligen. Väldigt korkad konstruktion kan man säga. 
Det ser ut att vara väldigt simpelt system annars. 
 

Det enda jag tänker på är om det är så pass krångligt att byta packningar att det inte kanske ens går förutom i nån fabrik med riktiga grejor? De packningarna ska väl förhindra läckage flera år så det är nog inga packningar som helst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan skrev Andy_89:

Precis, det finns inte en sån möjlighet nämligen. Väldigt korkad konstruktion kan man säga. 
Det ser ut att vara väldigt simpelt system annars. 
 

Det enda jag tänker på är om det är så pass krångligt att byta packningar att det inte kanske ens går förutom i nån fabrik med riktiga grejor? De packningarna ska väl förhindra läckage flera år så det är nog inga packningar som helst?

Jag tror nog det handlar mer om att det ska vara lätt att byta, plus att det går att ta lite mer betalt jämfört med om det skulle var två o-ringar och två packboxar i kitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 minuter sedan skrev No_jah:

Jag tror nog det handlar mer om att det ska vara lätt att byta, plus att det går att ta lite mer betalt jämfört med om det skulle var två o-ringar och två packboxar i kitet.

Så kan det också vara.😉

Ska se hur jag gör….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag köpte gaveltättningar från USA till slut och de gick på 1500kr inkl frakt och moms och de var ganska enkelt att byta. Jag fattade samtidigt att det var bättre med helt nya gaveltättningar då de kräver även nya skruvar och tror faktiskt inte att man kan byta de packningarna själv oavsett. Mkt pyssel kan jag tänka mig.

 

Fick byta hela hydrauloljan och lufta systemet. Nu är styrningen smoooth.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
9 timmar sedan skrev Andy_89:

Jag köpte gaveltättningar från USA till slut och de gick på 1500kr inkl frakt och moms och de var ganska enkelt att byta. Jag fattade samtidigt att det var bättre med helt nya gaveltättningar då de kräver även nya skruvar och tror faktiskt inte att man kan byta de packningarna själv oavsett. Mkt pyssel kan jag tänka mig.

 

Fick byta hela hydrauloljan och lufta systemet. Nu är styrningen smoooth.😎

Ok, bra att det löste sig, men av vilken anlednig krävs det nya skruvar, är utbytesgavlarna inte likadana som originalet så det krävs längre skruvar?

Och den där metallhylsan man ser på bilden, var sitter den någonstans?

 

Vad är det förresten för material i själva gaveln, aluminium?

 

Och om jag var du skulle jag spara dom gamla gavlarna föra att se om det går att hitta passande tätningar, för visst är det på ena sidan en o-ring, och på andra sidan en packbox, och det är i normala fall inte särskilt svårt att byta varken o-ringar eller packboxar.

Packboxen bryter man loss med en skruvmejsel och kanske en tång, om man inte rent at kommer åt att knacka ut den från baksidan. Och för att pressa dit en ny behövs bara en bult ett par brickor och en mutter.

 

image.png.623287e5f0e9a17e383d4bdfdf3dfb75.png

 

Edit.

Här finns tom. ett färdigt kit at köpa.

https://www.amazon.com/Yoursme-Cylinder-SeaStar-BayStar-HC4645H/dp/B0939ZM9XR

 

Och såhär ser tydligen gaveln ut i genomskärning.

image.png.7f30c1406df68d5afd385454b9d01b39.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
14 minuter sedan skrev No_jah:

Ok, bra att det löste sig, men av vilken anlednig krävs det nya skruvar, är utbytesgavlarna inte likadana som originalet så det krävs längre skruvar?

Och den där metallhylsan man ser på bilden, var sitter den någonstans?

 

Vad är det förresten för material i själva gaveln, aluminium?

 

Och om jag var du skulle jag spara dom gamla gavlarna föra att se om det går att hitta passande tätningar, för visst är det på ena sidan en o-ring, och på andra sidan en packbox, och det är i normala fall inte särskilt svårt att byta varken o-ringar eller packboxar.

Packboxen bryter man loss med en skruvmejsel och kanske en tång, om man inte rent at kommer åt att knacka ut den från baksidan. Och för att pressa dit en ny behövs bara en bult ett par brickor och en mutter.

 

image.png.623287e5f0e9a17e383d4bdfdf3dfb75.png

 

Edit.

Här finns tom. ett färdigt kit at köpa.

https://www.amazon.com/Yoursme-Cylinder-SeaStar-BayStar-HC4645H/dp/B0939ZM9XR

 

Och såhär ser tydligen gaveln ut i genomskärning.

image.png.7f30c1406df68d5afd385454b9d01b39.png

För att montera dessa tätning är det nog bra med ett sådant verktyg som vrider tätningarna.

https://astonseals.com/en/seal-twister/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej

 

Jag har tänkt ungefär på samma sätt dvs köpa denna packningskit och försöka laga de gamla gaveltätningarna. 
Jag tröttnade dock när jag läste recensioner om att dessa aftermarket packningar inte passar perfekt och gaveltätningarna läcker ändå…

 

Iom att jag ändå hittade original gaveltätningar för 90$ plus moms och frakt kände jag att det blir lite idiotsnålt att hålla på och försöka byta de där packningarna och sen börja på ruta noll igen ifall det skulle läcka.

 

Som svar på frågan om skruvar kan jag säga att de är skitskruvar även i original. Två av de gick inte att skruva loss förrän jag knackade in en större torx bits i insexhålet som var skadad. Jag var lite rädd att det inte skulle gå faktiskt och sen vara tvungen att köpa hela cylindern istället.
Det är ganska mjukt material i skruvarna och jag märkte även på de nya att de började ta lite stryk när jag skruvade dit dem. Även i monteringsanvisningarna stod det tydligt att absolut inte använda de gamla skruvarna.

Gaveltätningarna ser ut att vara i aluminium.

 

Den där hylsan som du frågar om är bara lite skyddshylsa som man sätter på det rostfria cylinder röret eller hur jag nu ska kalla den för, lite olja på den och sen trä på de nya gaveltätningarna så att packningarna inte skadas av gängorna. 
 

Så mitt tips om man nu har stålarna är att byta till nya gaveltätningar så blir bytet en liten lek.😉

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...