Jump to content
Tuesday 09 August 2022

ArneRadar

Medlemmar
  • Content Count

    2,455
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

ArneRadar last won the day on December 28 2021

ArneRadar had the most liked content!

Community Reputation

496 Expert

About ArneRadar

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,824 profile views
  1. Hursomhelst. Som Peter_K antytt är kravkombinationen lite svår. Kan du göra avkall på 4. så tror jag att CB 33 är ett finfint alternativ.
  2. ...och skattepengar bränns till absolut ingen samhällsnytta. Hurra vad bra.
  3. Om man tittar för noga på "pocenten" (som ju ansågs viktig) kan det nog lätt bli fel med procenten. 😉
  4. Skärp dig Ingemar, är det någon som är översittare i detta sammanhang är det ju du. Du ställer dig själv över miljön, lagar, förordningar, styrelsen i båtklubben, transportstyrelsen, SBU, Happy Boat, Botkyrka Kommun, regeringen m.fl. etc. Skäms på dig gubbe.
  5. Och har du tur slipper du även uteslutning ur Fjällklubben. Diskussionen pågår.
  6. Jo ur den aspekten håller jag med. Jag tänker främst på kampen att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i decennier, och där det sannolikt är mycket få båtar kvar som behöver saneras. Det kan inte vara många ens av de som ev. har TBT-rester som är intresserade av att driva process till högsta instans för att få behålla skiten. De flesta vill nog bli av med sin TBT. Av allmänintresse är nog snarast hur man sanerar sin båt på bästa/billigaste sätt.
  7. Att frågan intresserar dig betyder inte att den har allmänintresse. https://www.synonymer.se/sv-syn/allmänintresse
  8. Men du har inga fiender, du är ju ensam i din enfald. Även om du mot förmodan får sjösätta din båt med hormonstörande ämnen på botten så förändrar det inte ett skit, trots dina krumbukter. TBT-frågan är död och saknar allmänintresse. Allt arbete du lägger på att "bevisa" TBT's ofarlighet är som att spilla säd på marken.
  9. Jag tror din nuvarande diagnos kvalificerar bättre för en sådan transport än om du, förutseende nog, hade börjat skrapa bottenfärg 2008.
  10. På vilka grunder menar du att miljöbalkens skälighetsregel skulle kunna vara tillämplig i ditt fall?
  11. Skadan är känd i friluftskretsar, det var en tur i lågt tempo. De flesta åldringar brukar ha hjälm då fallen kan få särskilt olyckliga konsekvenser för gamlingar. Många testar även höftskydd, men det är osäkert med nyttan. Väldigt ovanligt att räddningshelikoptrar landar på isen (som den gjorde denna gång). Jag tycker dock att det är bättre använda skattepengar än meningslösa TBT-processer. Jag är glad att som skattebetalare ha medfinansierat din räddningsresa! Hoppas allt är återställt och att du fortfarande vågar dig ut på isar men i fortsättningen med en bra hjälm!
  12. Nu blev det goddag yxskaft. Jag syftade på dina tankar att använda miljöbalkens skälighetsregel.
  13. Jag är inte jurist, men jag tvivlar på att skälighetsregeln kan tillämpas på det sätt du tänker. Om man bara ser din båt som ett isolerat fall (den enda med TBT-läckage) så kunde man kanske principiellt argumentera för att det inte var en skälig kostnad att sanera din båt, men då blir konsekvensen att ingen behöver göra det och det tror jag inte är lagstiftarens avsikt.
  14. Även om du skulle vinna din process finns inga vinnare, inte ens du själv. Om båtklubben måste sjösätta din båt så lär du ändå bli tvungen att åtgärda den genom sanering eller täckfärg. TBT-frågan är död och ditt processande saknar därför allmänintresse. Din kamp är minst 15 år för sen för att ha något värde. Däremot kostar den mig och andra skattebetalare pengar till absolut ingen nytta. Så enfald och egoism - samt även naivitet som du själv föreslår - beskriver mycket väl din kamp. Den är även ett skolboksexempel på kverulansparanoia.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy