Jump to content
Monday 02 August 2021

ArneRadar

Medlemmar
  • Content Count

    2,382
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ArneRadar last won the day on April 4

ArneRadar had the most liked content!

Community Reputation

452 Expert

About ArneRadar

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,489 profile views
  1. Det var dålig svenska av mig, tack för påpekandet. Jag har korrigerat mitt inlägg nu. Jag förutsätter dock att du förstod vad jag egentligen menade. Vi har alla olika förbränningstakt, i tillägg till skillnad i kroppsvolym. Det är som jag påpekat tidigare bra att lära känna sig själv med en bra alkomätare. Jag hade haft lägre promille än du efter en stout men har samma kroppsvikt. Däremot hade jag nog aldrig lagt min tid på att kolla en bajenmatch.
  2. Snacka om att komma med antaganden... Jag brukar dricka alkoholfri öl när det skall snapsas, t.ex. vid julbord. Detta för att hålla ned berusningen. 🙂
  3. Jo, det är enkelt. För att ta höjd för mätfelen hade det räckt med en betydligt lägre gräns. Däremot blir mätnoggrannheten ett problem om man skulle satt en 0,0-gräns. Dessutom ansåg man att mycket små alkoholintag typ punchpraliner, filmjölk, lättöl inte utgjorde ett problem d.v.s. mycket små alkoholintag är helt ok. Eftersom man enligt din definition är rejält berusad vid 0,4 så borde man väl vara salongsberusad vid 0,19999? Man kan undra vad lagstiftaren egentligen tänkte...många som går fria där ute.
  4. Vid vilken promille man är rejält berusad är individuellt. Om du är "rejält berusad" vid 0,4 är du nog hyfsat unik. De finns de som är aspackade vid 0,1 (s.k. klinisk berusning), men det är extremt ovanligt. I sjöfylleriutredningen och förarbetet till lagen talas om undersökningar som visar att risknivån vid vägtrafik börjar gå upp vid ca 0,5 för att kraftigt stiga vid 0,8-1,0, men för grupper som påverkas mer av alkohol än den genomsnittlige föraren, t.ex. ungdomar, kan en riskhöjning inträda redan vid 0,3–0,4 promille. Jag försvarar inte på något sätt att dricka alkohol när man skall köra bil eller båt, och jag köper absolut en 0,2-gräns till sjöss om det är rimligt men jag är rejält trött på svepande och grundlösa vulgärargument. Sen undrar jag - om man är rejält berusad vid 0,4: - Varför det är så många länder (de flesta) som har betydligt högre gräns än 0,2 för sjötrafik, flera länder i Europa har t.o.m. 0,5 på väg. Är man mindre rejält berusad vid 0,4 i Tyskland än i Sverige? Eller i norsk skärgård jämfört med svensk? - Varför ifrågasätts sjöfyllerilagen? - Varför var så många remissinstanser kritiska både till sjöfylleriutredningens förslag och det lagförslag som sen klubbades? - Varför ville sjöfylleriutredningen att man bara skulle införa 0,2 i sjötrafiksituationer som liknar vägtrafik? - Varför betraktar HD sjöfylleri vid låga promillehalter som mindre allvarligt än vid vägtrafik?
  5. Jo, men det var över 30 år sedan. Mätarna har inga precisionsproblem att tala om idag, så argumentet är numera obsolet. Vilka de andra felkällorna är undrar jag fortfarande.
  6. Vilka är de andra felkällorna som går i samma riktning?
  7. Vad är det för jidder? Jag har aldrig propagerat för någonting - särskilt inte att man inte kan jämföra olycksrisk vid bil respektive båttrafik. Däremot betyder inte det att olycksrisken är densamma, den skiljer sig på flera punkter åt båda hållen. Dessutom vidhåller jag att den statistik du hänvisat till inte är särskilt värdefull i jämförandet. Jag har däremot konstant fört fram två saker (om jag nu ältat något så är det detta - inget annat): - Jag menar att Ljungbergarns och Båtfolkets kampanjer är kontraproduktiva och i värsta fall bara drar löje över hela båtsverige. - Jag ifrågasätter det rimliga i att samhället kriminaliserar låga promillenivåer enligt nuvarande gräns.
  8. Kanske punka på två däck vid 0,4 men bara på ett däck vid 0,2? 🤓
  9. Typ så. Jag förstår inte alls vad statistiken på sjö- och flygräddning har vare sig med saken (0,2) att göra, ej heller att det tjänar som bevis på att ett trafikslag är farligare än det andra. Coppertail skrev att det finns mycket god statistik, men jag förstår inte vad som avses när jag följer länken. Fastnar det fler fiskenät i propellern / rodret om man har 0,4 i blodet till sjöss än man får punktering om man har 0,4 i vägtrafik?
  10. Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna jämföra statistiken här mellan väg- och sjötrafik. Soppatorsk, saker i propellern, maskinhaveri etc det kan väl inte jämföras med trafikolyckor på land, utan snarare just soppatorsk, punktering, maskinhaveri osv och det finns det väl ingen statistik på?
  11. Kom förresten på, gäller inte den "gamla" lagen i fallet med roddbåten som korsar farleden? Eller finns det någon begränsning nedåt i hur liten båt som omfattas?
  12. Ett problem är väl att det gjorts så mycket annat avseende trafiksäkerhet att det blir svårt att dra slutsatser? Tänker på hur både aktiv och passiv säkerhetsteknik i fordon hela tiden utvecklas, fler motorvägar, fler 3-filsvägar, mer viltstängsel osv.
  13. Fast för vad det är värt brukar det anföras att många representanter i vår lagstiftande församling är förbudsivrare när det gäller alkohol och att lagen är framdriven av nykterister i riksdagen och nykterhetslobbyn. Jag har ingen aning om det ligger något bakom detta eller om det är konspiratoriskt svammel.
  14. Tyvärr är det väl dåligt med statistik kring olyckor till sjöss överhuvud taget. Och ja, det hade varit väldigt intressant med bättre statistik kring alkoholrelaterade incidenter - särskilt med tanke på vattendelaren 10m/15kn. Är det ett reellt problem med låga promillehalter är jag den förste att ändra ståndpunkt och omfamna den låga promillegränsen.
  15. Jag svarade bara på ditt påstående att ingen ville förbjuda allt det där. Inget annat.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy