Jump to content
Saturday 19 June 2021

Broadsword

Medlemmar
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Broadsword

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej och tack igen... Jag förstår. Jag ändrar mig till avsäkring mellan batteri och tändningslås, alltså den "heta" kabeln... Bifogade panel fick jag av en granne för "100" år sedan. Den borde kanske duga till mina få förbrukare. Där finns ju även en ciganslutning för GPS. I min föregående båt, en Skäreleja med nytt elsystem satt det 3 st Blue Sea-paneler men dom kostar ju typ 700kr för en panel med plats för 6 förbrukare... PS, har ju faktiskt en länspump också eftersom det är en träjulle...🙄
  2. Jag antar att tabellen jag bifogar är det du menar. Kruxet är att jag inte vet effekten på min gamla startmotor...men kabeln är rejält grov, säkerligen 35mm2...
  3. Tack snälla för utförligt svar. Jo, kabeln från batt till startmotorn är ny och typ 1 cm tjock (35mm2?) likaså är minus från batt till motorblock samma dimension och ny. Fetade ovan: Jag har till laddlampans plus dragit: instrument och dess belysning eftersom alla dessa väl bör styras av tändnings-läget? Dessa tåtar är nog 2,5mm2... Mellan batteriet och tändningslåset har jag ständig ström 6mm2 och samma kabelarea från batt minus till instrumentens minus. Jag har inga andra förbrukare än två instrument och en ibland inkopplad Lowrance GPS. Således finns ingen säkringsdosa så jag skall nu avsäkra individuellt. Räcker 25A mellan batt och startmotor?
  4. Hej alla! Har bytt nästan alla kablar till det enkla lilla elsystemet på min SABB HG (-78) och jag har två frågor. En om generator-plus och en om direktström till tändningslåset. 1. B+ från generatorn var tidigare ansluten till plus på startmotorn (se bifogad exempelbild) och i de flesta fall jag googlat så är detta gängse metod. Jag antar att eftersom startmotorn har en (ny) grov anslutning direkt till batteri-plus så är det väl sak samma om jag hade dragit generatorns plus direkt till batteriet? Är jag rätt ute? Generatorn borde väl få rätt information om laddläget på batteriet även om anslutningen går via startern? (Generator och batteri har (ny) minuskabel med grov dimension ansluten till motorblocket) 2. Direktström till tändningslåset... Demensionen behöver väl inte vara speciellt grov antar jag. Jag har förberett en (tror jag) 6 mm2 och det känns som om det är onödigt grovt, eller vad tycker ni? Kabeln skall leverera till start-tillslaget, oljetryck- och vattentemp-mätare samt ljus i dessa mätare. Jag vet tyvärr inte vilken effekt mätarna drar och ej heller hur mycket start-tillslaget drar (Förlåt mig Baxlaget för min okunnighet. Jag har frågat ett par vänner som ej är säkra på hur jag skall göra, därav min dumma fråga här. Jag anser dock fortfarande att ett forum är till för att, de som vill, skall kunna hjälpa varandra) MVH
  5. Jag måste erkänna att jag inte sett "spröd" teak på de båtar jag vistats på här på västkusten under mina snart 55 år. Däremot har jag sett några exempel på dåligt underarbete där läckage etc gör att teaken multnar underifrån vilket är en "diagnos" som många härför till som just spröd. Har själv seglat några Vindö med väldigt gamla teakdäck med väldigt fin silvergrå patina. Jag antog att teaken, som beskrevs som "i sittbrunn" användes "ute". Båtsverige är fullt av folk som lägger stora summor på "teak-cleaner", "teak-restorer", "Teak-oil" etc etc... Någon kanske undrar hur folk klarade sig i tropikerna för ca 100 år sedan när dylika produkter inte fanns... Att många inte uppskattar naturlig teak med dess åldring är lite synd.
  6. Tack snälla för hjälp. Jag lovar lära mig mer om hur jag använder min multimeter. Min SABB har/behöver egentligen inget elsystem. En startmotor och generator är kopplad vilket gör motorn till en SABB HG. Själva mätarna är ju lite överkurs men jag anser det roligt att få dom att fungera. Motorn var under vatten för några år sedan hos tidigare ägare så nu gäller att få allt att fungera igen. Själva motorn verkar vara en "fredagsmotor" den startar omedelbart vare sig det är manuell vev eller via startmotor så förhoppningarna är goda. Som sagt, tack för visa ord. MVH
  7. Du och din kompis är ute på felaktiga spår. Låt de som har riktig teak vårda den med råd från kunniga medlemmar på forumet.
  8. Helt fel! Teak är otroligt fet i sig själv, det är faktiskt därför den används i båtar, tro't eller ej. Bästa är enligt mångas mening att låta teaken vara obehandlad som en del redan skrivit ovan. Att olja teak innebär att du kånkar en massa vatten i plåtburkar till din båt och i dessa en produkt som gör din vackra teak mörkt missfärgad och du kommer spola ren och skrubba den varje vår. Mitt enkla råd: Låt den vara, den åldras, blir grå med patina och oändligt vacker av sig självt. MVH
  9. Du verkar sakna grundläggande kunskaper om båtbyggnad. Din bild visar absolut inte någon högsjösnipa som mycket riktigt enligt bl a Georg_Ohm och andra skall ha en hög stäv. Att du behagar visa en bild på en snipa med mycket brädgång ovanför skrovet gör absolut INTE att båten är en högsjösnipa. Jag gissar att brädgången (googla gärna, Baxlaget) är en kosmetisk och delvis säkerhetsmässig åtgärd för att dölja alldeles för mycket påbyggnad på ett redan lååååågt skrov. Om du frågar en kompis som kanske vill hjälpa dig så får du förklaringen angående de låga (få) friborden och den normala (ej höga) stäven.
  10. Om jag kopplar in en lampa som är tänd så är det fortfarande 0? (Sluten krets?) Om lampan är inkopplad men släckt, så är ohmtalet 1?
  11. Ha ha, ja, mätarutbudet är en djungel. Jag har en kompressor ståendes så jag får väl ta mod till mig och testa... Jag är verkligen tacksam för all hjälp ni ger mig! Jag önskar jag kunde lära mig att använda ohm-delen av min multimeter. Idag klarar jag att mäta volt och att mäta "summerljudet" mellan två delar. Hur är det? Om jag mäter i bägge ändar av en 10cm kabel som är hel, skall det då vara "1" eller något annat? P.S O-ringen finns hemma hos båthandlaren här. Så den skall bytas som du säger. Tack för skarpa ögon 😉 MVH
  12. Hej och tack för svar. Om jag skall använda min kompressor för att kolla oljetrycksgivaren. Hur mycket vågar jag släppa på in i mätarens "ingång"? Full fräs? Som du ser på min första bild så är den ganska rostig i anslutningen mellan adapter och givare gentemot motorblocket. Jag förstår tyvärr inte riktigt proceduren att kortsluta ingången på instrumentet...jag kan förstå lite av grejen att köra tryckluft i "burken" men är ändå väldigt osäker. Jag är ändå väldigt tacksam för era råd och hoppas ni orkar förklara närmare. Jag har tack vare er fått igång vattentemp-mätaren. Nu återstår "bara" oljetrycks-dito. Nämnas bör att o-ringen kring anslutningen till motorblocket är ganska skadad, som synes på bilden. Jag vet inte om det kan orsaka att jag inte får utslag när den sitter i båten... Med vänliga hälsningar
  13. Hej och tack igen, lyckades få igång tempmätaren när jag jordade den emot samma aggregat som ger strömmen. Funkar perfekt, gäller bara att se till att koppla rätt i båten...
  14. Hej och tack så mycket för svar. Har pluggat in givaren enligt fotot nedan. Är det ok? Har inte kört värme på givaren ännu...
  15. Broadsword

    Testa givare!

    Hej! Min gamla SABB HG (8hp) har två mätare, vattentemp och oljetryck. Jag får inga värden från dessa. Därför har jag testat dom hemma och när jag slår på 12volt så reagerar mätarna, vilket bär innebära att själva mätarna fungerar. Nu, om jag till mätaren för vattentemp sätter 12v till +, minus från samma källa och en givarkabel från mätarstiftet till givaren (se foto) och kör en hårtork på givaren så får jag ingen reagens på mätaren. Min fråga är: Kan jag testa själva givaren på annat sätt, typ via OHM eller liknande på multimetern? Multimeter mellan + och minus = 13,02V Multimeter mellan - och givar = 9,66V Multimeter mellan + och givare = 3,357 volt. (Jag har för mig att givaren skall släppa igenom mer "-" när temperaturen på kylvattnet höjs. Likaså, kan jag på något sätt testa oljetrycksgivaren hemma (se bild)? Det är en "burk" som mäter trycket... Vore väldigt tacksam för hjälp Med vänliga hälsningar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy