Jump to content
Saturday 19 June 2021

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Content Count

    10,341
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    137

Georg_Ohm last won the day on June 16

Georg_Ohm had the most liked content!

Community Reputation

2,620 Expert

4 Followers

Profile Information

  • Location
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Recent Profile Visitors

8,124 profile views
  1. Tänk inte tanken att plocka loss listen, dom är jättesvåra, eller omöjliga att få på plats igen. (om det nu inte är en väldigt tunn list)
  2. Ja, det är olika sorters dimmrar till halogen resp. ledlampor. Dom arbetar på olika sätt. Jag råkade ut för liknande symptom, inte i båten, men i badrummet hemma, så det bara att byta såväl dimmern som nätdelen, det senare slipper ju du. Sedan är det inge alla LED-belysningar som låter sig dimmras, se upp med det om du köper nytt.
  3. Göteborgs stad, staden där viktiga beslut fattas... eller blir fel nästan varje gång. Det är pengarna som styr. Dom som verkligen har makten är Volvo, Stena, Wallenstam och några till. Just nu är det mer eller mindre trafikkaos på trafiklederna som går någorlunda parallellt med såväl den södra- som norra älvstranden. Orsaken är att man gräver olika tunnlar, och reparerar en bro. Och då en lyftbro som får hissas upp mer frekvent än den gamla klaffbron. Det är väl så att högerhanden inte vet vad den vänstra foten gör. När vattennivån höjs så blir det spännande att se vilka åtgärder kommunstyrelsen (inte) beslutar om. Det var bland annat holländare som en gång byggde staden, 400 år sedan eller så... så det kanske blir en holländsk lösning med vallar, hålldammar och slussportar, eller en Thames- eller Venedig-lösning?
  4. Har su konstaterat att propeller inte slirar på,axeln, genom att markera med tuschpenna?
  5. Det finns en ring runt kontakten, en bajonettfattning, kolla den, min ring hade gått sönder så det blev ett buntband.
  6. Volvo-Penta? I så fall kontrollera den runda multikontakten som sitter i en svart plastlåda uppe på motorn. Glappkontakt där kan orsaka konstiga fel, jag hade tvärt om för ett par år sedan, det tutade inne i båten men inte vid den yttre styrplatsen. Då satt kontakten på sniskan.
  7. Georg_Ohm

    B20 marin

    Tja, allting på motorn bör kollas. Har den gått i sötvatten eller i saltvatten? Du kan ju kolla komp, inspektera allmänskicket, se till att den inte blir för varm, att den får tillräckligt med kylvatten. Om det ser bra ut kan du göra en service med oljebyte, filterbyte och byte av drivrem, impeller, tändstift, rotor, brytarspetsar, fördelarlock och tändkablar. Men det är en gammal sjövattenkyld motor, även om det bara gått sötvatten i kylkanalerna tär det hårt på motorns gjutgods. Så det känns ju litet tveksamt att satsa en service på den motorn.
  8. Hur kommer det sig att serienummerskylten saknas? 🤔
  9. Jag skrev fel, Bombardiervagnarna får littera, eller typ M33, sedan får kanske dubbelriktningsvagnarna ett b också, eller så var det tvärtom. 45 metersvagnarna blir antagligen M34
  10. Värre än så, M32, Sirio från Italienska Ansoldo Bereda har inga boggier alls, inga genomgående axlar heller. Hjulen är fast upphängde i första, mellersta och sista vagnsdelen, sammanlagt är det fem vagnsdelar. Denna lösning därför att man absolut ville ha en spårvagn med 100% låggolv. Dessa vagnar var ett felköp, det blir så när politiker får bestämma och handla utan att teknikerna får säga sitt. En vagn av dessa håller redan på att skrotas, då den varit avställd och plockats ordentligt på delar, eftersom reservdelstillgången är näst intill obefintlig. Flera av dessa vagnar har sänts till Tjeckien för ombyggnad av rostsanering, när en vagn kommer tillbaka till Göteborg skickas en ny iväg. Nya M32, Flexity från Bombardier har boggier. Över boggierna är det svårt för rörelsehindrade att ta sig fram, men restan av vagnen har lågt golv, Dessa vagnar kommer i tre varianter, de första som anlände är 30 meters dubbelriktningsvagnar, sedan kommer 30 meters enkelriktingsvagnar, senare kanske vi får 45 meters enkelriktningsvagnar, men de flesta hållplatserna tillåter numera inte mer än 30 meterståg.... Några dubbelriktningsvagnar har anlänt och idag gick det två av dessa på femmans numera stympade linje. Sedan har det kommit några 30 merers enkelriktnings också, och jag tror att någon nu är övertagen av GS och satt i trafik, några provkörs inför övertagandet och någon används för utbildning.
  11. Jag tror också mest på den lösningen. Det är ju bra att ha kvar laddaren i båten ifall du behöver ladda någon annanstans än vid hemmabryggan. Ja blöta kontakter har man ju genom åren råkat ut för, mest i trädgården, inte så mycket i båten. Det är ju en vinst att placera ett eluttag godkänt för utomhusbruk på en enkel stolpe 100-150 cm över bryggan, möjligen kan det finnas regler som reglerar det också. Det kan ju vara bra att kabeln sitter högt upp så den syns bra, då är risken mindre att du glömmer att koppla ur den när du släppt förtöjningarna. För ett uttag i min trädgård placerade jag en vinklad plåtbit som regnskydd över ett eluttag, fungerade bra tills sonen växte till sig och slog i pannan i plåtkanten, det blev tre eller fyra suturer på jouröppen vårdcentral den kvällen... Men aldrig fel att göra någon form av skydd iallafall. En granne hemmavid har ett dolt och skyddat eluttag i en fejkad fågelholk som sitter en bit upp på husväggen. Men han har täckt hålet i holken så att strömstaren inte flyttar in.. 🥴 Som @Lintott skriver är nog snubbelrisken större en risken att få en stöt. Jag vet, och jag säger fula ord om båtägare i hemmahamnen som drar förlängningskablar kors och tvärs, jag har elstolpen vid min båtplats, och det kan vara tre-fyra kablar som kan hänga en bit upp i luften, jag har snubblat, men ännu inte ramlat omkull eller i vattnet.
  12. Om du finner en elfirma med bra pris på kabel kan det bli billigare att köpa en gummikabel för 230 än att köpa två grova enkelledare till laddaren. Å andra sidan kan du göra svagströmsinstallationen själv, och egentligen skall en behörig elektriker koppla det andra.
  13. I dagens Göteborgs-Posten skriver man att kommunstyrelsen tagit ett beslut om att bygga en tunnel genom berget och under älven mellan Stigberget och Lindholmen. Denna skulle ju då trafikeras av spårvagnar anpassade för stadsnätet, vilket alla dagens vagnar är. Även de femtio år gamla M28:orna, som nu Ringlinien tingat ett ex av, 770 om jag mins rätt. Tunnel eftersom den inte kommer i konflikt med sjöfarten. Vidare hade man haft på förlag en lågbro någonstans över älven för cyklister och gångtrafikanter.... och fördelen med klena lågbroar är ju att dom bara kommer i konflikt med sjöfarten en gång, efter en rejäl påsegling utgör dom inte längre något hinder för sjöfarten... Men det blir "linbana" av allting, ett utryck som i nutida götebosska betyder ungefär "mycket snack men ingen verkstad" eller inom filmkritiken, "kalkon" den flaxar mycket, för oväsen man kan inte flyga.
  14. Som redan skrivits, ja det är ingen fara. Strömmen går inte bakvägen, och skräckfilmsscenariot att badande människor i närheten dör, inträffar inte heller om spänningssatta lågspänningskablar från batteriladdaren hamnar i vattnet. Och elektrisk ström beter sig inte som den gör i nån James Bond film i Fort Knox, inte ens om man kastar höga hattar med skarpslipade brätten mot en strömförande kabel, för då löser jordfelsbrytaren ut, om nu hatten träffar både fas och nolla, eller fas och jorden i gallren som finns där, i Fort Knox alltså.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy