Jump to content
Wednesday 15 January 2025

Mattias242

Medlemmar
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Mattias242

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Örnvik 510 CLX

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är 1982. Verkade inte finnas där men tack för tipset.
  2. Hej igen, jag har t o m artikelnummer på spetsarna men som sagt hittar jag ingenting. Felet är att den armen som ligger mot drivaxel saknar helt det röda materialet.
  3. Jag håller på att greja med en väldigt gammal Yamaha 3.5 ac. Med tanke på motorns ålder är det nästintill omöjligt att hitta reservdelar. Brytarspets är en sådan detalj. Tändning är inte min paradgren. Jag är inte helt säker på hur jag ska ställa frågan. Men om man skulle köpa en liknade brytarspets finns det någon chans att den kommer fungera?
  4. Tog en liten film på eländet 20241005_130439_1.mp4
  5. Hej, Huvudvärken inför upptagande av båten. 2 takt 75 hp. Startmotorn går hackande fram. Snurrar typ ett halvt varv sedan igen ett halv varv. Det är inget mekaniskt då jag ser att startmotorn driver svänghjulet och jag kan manuellt snurrar på svänghjulet. Batteriet är nyladdat och jag har prövat med ett annat batteri jag vet fungerar. Någon idé?
  6. Kommer de kylvatten från det höljet där termostaten sitter ?
  7. Ingen expert men en tumregel är väl att en tum ger omgefär 100 - 200 varv.
  8. Hittade något på nätet om det här. Det verkar vara en poppel - el. popperventil som är dålig. Ventilen ska ge ett ökat flöde av kylvatten vid låga varv om jag fattat det rätt. På svenska har jag sett att det kan kallas tallriksventil. Jag har mailat till några reservdelssidor och frågat efter delen.
  9. Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ?
  10. Är inte helt säker på vad som menas med popup ?
  11. Hej, Det kommer vatten från vad jag tror är termostat höljet. (Gjort en liten ring runt där vatten flödar ut). Motorn är en Mercury 75hp 2 takt. Högst märkligt. Höljet sitter på cylinderblocket. Och under sitter tändstiften. Är det en övertrycksventil som gått ? Ska det vara en slang påhoppad som ramlat av? Någon som har en idé?
  12. Tack för alla svar. Ska testa så fort vädret tillåter.
  13. Hej, Tänkte bara kolla vad ni hade börjat felsöka. Mercury 75hp 2 takt. Pumpar upp trycket med blåsan som sitter på bränsleslangen. Motorn går fint men dör efter en stunds körning. Då känns det som att slangen är helt utan bränsle. Om man Pumpar upp trycket går den stund till osv. Jag har koll på att luftventilen på tanken är öppen så det felet kan det inte vara. Tänker att det skulle kunna vara snabbkopplingen till tanken. Vad hade ni prövat först ?
  14. Hej ! Använder nog inte rätt terminologi här men jag blir lite konfunderad över om det ska vara öppet som bilden förhoppningsvis visar hela vägen där man kan montera isär växelstången till lower unit. Finns stor risk att det kommer vatten då det är en bit ner på riggen. Lower case har i o f s en dränering men borde det inte sitta något något mer här. På mina andra motorer är denna del inte öppen. Suzuki 9.9 hp. Försökt att kika på ssprängskissen men får inget grepp om
×
×
  • Create New...