Jump to content
Monday 28 November 2022

speljakt

Medlemmar
  • Content Count

    572
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

speljakt last won the day on December 14 2019

speljakt had the most liked content!

Community Reputation

107 Expert

About speljakt

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag är ingen expert på solcellsladdning, men... Frågeställaren har av allt att döma ett normalt fritidsbatteri. Standard laddspänning för absorbtion med en Victron Smart Solar är 14,4V. Även en för lågt inställd laddspänning kan förkorta batteriets livslängd om inställningen leder till att batteriet inte hinner bli fulladdat under dagen. Citat ur manualen: "Tänk på att det kan hända att solcellsladdaren tror att batteriet är fulladdat men att det i verkligheten inte är det. Detta kan inträffa när laddningsspänningarna har ställts in för lågt vilket får solcellsladdaren att för tidigt växla till absorptions- eller floatsteget."
  2. Batteriet verkar vara ett slutet fritidsbatteri av normalt snitt, så det blir nog inte alltför fel med en normal laddspänning på 14,4 (absorbtion) och en floatspänning kring 13,6 (detta x2 i ett 24V-system).
  3. Om man ett ögonblick bortser från de legala aspekterna, så finns det enligt mig många tillfällen och platser då tanken är full men där det ändå kan vara socialt acceptabelt att spola direkt ut (urin). Samtidigt som det i samma situation vore direkt osocialt att tömma ut hela (eller ens delar av) tankinnehållet.
  4. Jag kan ha missförstått, men det låter som om du planerar att dra slangen från toaletten direkt till tanken och således göra dig av med möjligheten att spola direkt ut (utan att passera tanken)? Inte särskilt praktiskt, enligt mig. Om du däremot tänkt behålla nuvarande 25mm bordgenomföring vid toaletten, så måste du väl ändå ha något slags Y- eller T-koppling (med kran/ar) för att kunna styra svartvattnet dit det ska? Jag tror att din inställning att "varje koppling är en potentiell felkälla" är överpessimistisk. Man kommer långt med dubbla slangklämmor och gängtätning....
  5. Jag använder också Surelight från mitron.se som mörkerbelysning över navigationsbord och pentry. Fördelen är att de är riktigt ljussvaga. Jag föredrar grönt ljus framför rött. De har dock ingen inbyggd strömbrytare, utan sådan får man ordna med själv. På bilden nedan (om jag lyckas bifoga den) syns de båda gröna ledlamporna överst. Det som skapar den vita ljuscirkeln på sjökortet en ganska svag vit "ledglödlampa" med den typ av fattning som används i ficklampor. Den sitter monterad i en traditionell navigationsbelysning av typen "ledad arm". Den lilla fläcken av svagt vitt ljus stör inte mörkerseendet speciellt mycket, men jag tycker att vitt ljus behövs för att läsa sjökort ordentligt. https://www.dropbox.com/s/7jzpwh7l4ud81i9/nightchart2.jpg?raw=1[/img]
  6. OK, tack. Jag hade för mig att jag läste att energiinnehållet i HVO är något lägre än i vanlig diesel och tänkte att detta kanske kunde påverka tomgångsvarvet. Men orsaken är troligen något annat.
  7. Jag har nu kört min 20-hästars dieselmotor (Beta Marine) på HVO100 under två säsonger (förra året ca 75 procents inblandning, denna sommar i stort sett 100 procent). Inga direkta problem, men jag har i år lagt märke till att tomgångsvarvet är betydligt lägre, ca 600-700 rpm, jämfört med ca 850 rpm tidigare år. Kan det finnas ett samband? Någon som har lagt märke till liknande fenomen i samband med bränslebyte till HVO?
  8. Jag tolkar elschemat som så att du har lanternor mm anslutna direkt på startbatteriet, alltså på batterisidan av huvudbrytare 1. Verkar farligt, om du glömmer stänga av en lanterna töms startbatteriet? Bättre att lägga lanternorna på husbatteriet.
  9. Ett påpekande bara: EcoPar är säkert miljövänligare än vanlig diesel, men tillverkas av naturgas (metan), som till största delen har fossilt ursprung. HVO100 är ett drivmedel som däremot tillverkas av enbart biologiska råvaror. Finns också på vissa sjömackar.
  10. I den mån det uppstår någon sådan effekt, så bör aktern dras åt styrbord vid backning.
  11. Som jag uppfattar det är den mindre säkringsboxen (den för värmare och länspump) på batterisidan av huvudbrytaren.
  12. Plus från solpanelens regulator kan med fördel anslutas till en av de lediga positionerna på den mindre säkringsboxen. Att rycka en flatstiftssäkring (under vinteruppläggning) är nästan lika enkelt som att slå ifrån en brytare.
  13. Tack för ytterligare svar. Kommer att kontakta Nils Malmgren och även titta närmare på West. Medveten om att epoxy kräver annan typ av matta/väv.
  14. Tack för svar, så här långt. Min oro grundas bl a på att epoxy ofta har ganska lång pot life, (jämfört med polyester) vilket väl i det här fallet betyder att ’klibbigheten’ får gå en tuffare och längre match mot gravitationen, så att säga. Ett snack med tillverkaren är säkert en bra ide’.
  15. Ett av mina kommande vårrustningsjobb blir att åtgärda en grundstötningskada i framkant/underkant av kölen på min segelbåt (inplastad blyköl). Allt krossat/fuktskadat plastlaminat slipades bort efter upptagning i höstas. Jag har nu en urgröpning med en yta på ca 25 x 10 cm och med ett maximalt djup på ca 8 mm som ska fyllas med nytt laminat. Eftersom skadan sitter där den gör, så måste jag arbeta underifrån. Nu till min frågeställning: Jag har rätt mycket erfarenhet av att jobba med polyester och glasfiber och skulle nog utan problem kunna använda dessa för reparationen. Men jag inbillar mig att jag skulle få en starkare lagning, med bättre vidhäftning till det befintliga laminatet, om jag använde epoxy och lämplig glasfibermatta i stället. Men jag har inte så stor vana av laminering med epoxy. Bland sakerna jag undrar över är om epoxin kommer att vara tillräckligt klibbig för att lagningen ska förbli "självbärande" under tiden innan härdning sker. Någon som har erfarenhet av liknande epoxylagningar? Goda råd mottages tacksamt.
×
×
  • Create New...