Jump to content
Wednesday 15 July 2020

joelfrodin

Medlemmar
  • Content Count

    144
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

20 Expert

About joelfrodin

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har inte läst hela tråden så detta kanske har diskuterats, men kan man inte dra paraleller till införandet av förarbevis på snöskoter? Har det minskat olyckor/buskörning? och hur administreras det? Vilka gränser finns?
  2. De gångerna jag har gått från orginal 3 bladig, till fyrbladig har det tagit någon/några knop på toppen. Men jag har fått andra egenskaper som jag uppskattar mer. Bättre lyft bak Bättre manöverförmåga Mindre vibrationer
  3. Har du mätt vad du har för laddspänning?
  4. Som lite referens så satt 531 toppen på 740 Turbo mellan 85-87 motorn heter då B230ET och 940 SE mellan 90-93 har även den 531, motorn hette då B230FB Sen kan det vara bytt hit och dit. Men kanske underlättar letande lite.
  5. Har en sådan här motor på en av båtarna tror jag, den gick skit när jag köpte den, pratade med en Mercuryräv som bor där jag växte upp. Han sa: Gör rent förgasarna, otroligt små kanaler i dem! Ssen gick den som en klocka, och den går otroligt jämnt på tomgång.
  6. Har dubbla AD41B Hade lite impellerhaveri i samband med upptag och konservering ifjol ( Märkte aldrig något på tempen, men sög inte i sig någon glykolblandning) I samband med det så rensade jag lite i systemet i värmeväxlare bla, och spolade systemet kors och tvärs, framåt och bakåt. Hitade inte jättemycket impellerrester men tänkte inte så mycket på det, utan trodde jag fick ut allt. https://www.maringuiden.se/forum/topic/93933-kylkonserveringsproblem-ad41b/?tab=comments#comment-704030 Provkörde hemma med trädgårdsslang, sjösatte åkte runt i 7 knop i 15 min inga problem. Tog upp henne i plan och templarmet gick på BB motor, inget konstigt på mätaren, drog ur sladden till vakten och konstaterade att jag troligtvis får köpa en ny givare. Log lite för mig själv och konstaterade att BB motor också kan krångla, annars brukar det alltid vara SB, tog upp henna i plan och styrde hemåt efter 2m gick larmet till SB motor, Va fan! Men den mätaren hade passerat 110, drog av och slog igen. Hoppades på att hon tog emot kylvatten så jag slog igång på förhöjd tomgång, tempen sjönk sakta. Puttrar hemåt inget konstigt med tempen, men jag vågade inte dra på. Tankarna vandrar, blir det en sommar i 7knop? Funderar på kylvattenslangen på drevet, så jag hoppade i plurret och kollade men nä den satt där. Kom att tänka på impellerrester, så jag öppnade sjöfiltret, Bingo! Impellerresterna verkar ha åkt baklänges i fjol och fastnat innan sjövattenpumpen, och släppte nu. Så tips från en som vet, kolla alltid systemet efter rester, NOGRANT! Men jag har kollat värmeväxlare, vart mer ska man öppna och kika? Nu hoppas vi bara att motorn har klarat kokningen.
  7. Har aldrig varit med om en "mirakel produkt" som fungerar, däremot brukar de ställa till med en hel del jobb när man river. Gäller det mesta: Kylarcement Mirakeloljor Topplockspackninglagning m, m Det är nog tyvärr bara att göra det ordentligt.
  8. Jag byte alla lager i överhuset.
  9. Sitter alla tändkablar rätt efter bytet?
  10. Jag läste inte är detaljer men jag reagerade på inställningen: vi kör den bara när vi är vakna.
  11. Inte för att vara dryg, men en tankeställare: Nästa ägare till båten kanske gör det? /Från en som köpt några beggad båtar och upptäckt "patentlösningar"
  12. joelfrodin

    TAMD 31 anod

    Ett bra tips är att ladda ner alla manualer som finns till dessa motorer, de har ibland väldigt bra bilder som ger överblick över systemen, och ibland inte OBS om du har tömt allt kylvätska, se för gud till att lufta ordentligt innan du ger dig ut igen, kan bli dyrt och otrevligt annars, belive me.
  13. joelfrodin

    TAMD 31 anod

    Nu kanske jag har fått det om bakfoten men vad är det för system du ska fylla? Där går väl bara sjövatten som sedan går ut via knäet?
  14. Jepp, men risken för att inte ta sig hem är mindre än hälften eftersom jag har dubbelmontage Skoja bara jag förstår för och nackdelar för båda filosofierna, men för mig var det ett enkelt val.
  15. Jag har dubbla AD41b med 290dp som gått ca 1000h , jag räknar med att ha båten ca 4-6 år till. För mig var det ett enkelt val att åka med dubbla med drev, skulle aldrig välja något annat (Om det inte är så att det inte finns på modelltypen). Jag skruvar mestadels själv så för mig är det inte de våldsamma summorna, men om det är så att du kör mycket skulle jag råda dig till att ta det lite del för del och framförallt renovera innan ras. Dreven kan du ju plocka av och lämna in för genomgång då kostar det några tusen, och sen lär de hålla många timmar till, så gjorde jag iår. Nästa år ska jag byta Turboaggregaten inte för att de rasar snart, men tar man i tid och renoverar/byter det som är dåligt så rasar det inte och kostar mindre! Dessutom om man lämnar in och får repat i god tiv dvs vintersäsong så är det betydligt billigare än panikutbytes. Året därefter plockar jag bort dieselpumparna och renoverar dem, så ..... Så jag räknar med att inte behöva renovera själva motorn/blocket, men om den dagen kommer så är det bara motorn och inte allt annat runt omkirng också. Gör en plan! Sätt in extra mätare och övervaka. Kallas förbyggande underhåll och används i industrin.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy