Jump to content
Tuesday 28 September 2021

joelfrodin

Medlemmar
  • Content Count

    227
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

71 Expert

About joelfrodin

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Njea med tanke på att det ska gå i vatten så har jag aldrig gjort något, har du sprayat quicksilver corrosion guard på anoderna också?
  2. Jag gör så här, ibland får man ställa den på högre (på badbryggan) eller koppla på sugslangen på drevet direkt för den ska orka suga åt sig.
  3. Oavsett alternativ så ska ju den hängiga ad31:an ur? Plocka ur den och be att få ett pris på den repad och ett på den renoverad, så har du något att utgå ifrån.
  4. BRA! den glömde jag, måste säga att jag har bytt någon enstaka på utombordare men 10 år på en utombordare impeller verkar inte vara några problem, men en impeller på en inombordare klara sig inte länge, är väl kyleffekt kontra impellerstorlek som spökar antar jag.
  5. Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor: Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna. Används sällan: Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra) Olja var 3 år: Drev var 4:år Använda mer ofta: Kamrem var 10:år olja varje år Drev vartannat. Tändstift, filter, impeller och runt smörjning vid behov. (Man liksom tittar på delarna och gör en bedömning) Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner. Vad är det för motorn om man får fråga?
  6. Så var det tack för det!
  7. Vilken Biam? En modell är väl syster med Marex 290 och Joda 290. Har jag för mig.
  8. Man kan ta loss filtrena och tömma dem i PET-flaskor, när man låtit det stå en stund brukar man få en bra bild om man har vatten i tanken, om man inte har skål under dvs, de gamla filtrena kan man såga upp och kolla ifall man har annan dret i tanken. Så utesluter man det och kan söka vidare på mekaniska fel.
  9. Ja det låter ju lite illa, jag tror inte på strutlager, om du har någon allmänt duktig skruvar polare, behöver inte vara marinexpert kan ni lyfta av remmarna och snurra på saker så borde en halvduktig mek, kunna avgöra och byta om det är någon rulle eller så. Ifall du inte får tag på något proffs.
  10. Har haft problem med varmgång i våran B30B som som sitter i en volvo terrängbil, den kokade alltid på tomgång, efter att vi justerat tändningen på den så upphörde detta. (Tändningen stod tokfel) den blev det också massa luftfickor i, men det tar inte många minuter att justera tändningen bara så du inte har 2 st problem.
  11. Har du kollat att tändningen står rätt?
  12. Har dem liggandes som reserv, så enligt murphys lag borde jag ha dem kvar, du kan få prova och köpa om du vill, skicka sms vid tillfälle 0722273754
  13. Vart i landet finns du? Jag har 2 st uppsättningar A6 liggandes i Karlstad som reserv, jag har ungefär samma båtmotorkombo som du.
  14. Nimbus 19/20 nova övernattningsbar med utombordare
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy