Jump to content
Tuesday 09 August 2022

joelfrodin

Medlemmar
  • Content Count

    244
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

79 Expert

About joelfrodin

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då stroboskoplampan var död och blåsan jag köpte hade för små anslutningar blev det inget stordåd idag. Plockade ur stiften och kikade alla fyra såg likadan ut.
  2. Hm ja den kostar ju inte så mycket så den kan man börja med, har noterat att den aldrig blir stum, fast det kanske det inte blir på en Insprutare? Sen får det bli en stroboskoptur ikväll
  3. Hysterisk googling ger att det verkar inte vara många som har tändningsproblem. Utan det verkar vara bränslerelaterat som är vanligast. Man kanske skulle göra en bränsletrycksmätning, men det verkar inte vara vanlig ventil på railen utan självklart någon special grej enligt manualen. Någon som vet vad man behöver för att mäta trycket?
  4. Ofta kommer störningarna i samband med att jag förändrar gaspådraget. Om det är det du menar? De kan komma i samband med uppstart efter att jag åkt till en närliggande brygga, eller en inbromsning. Här om dagen så hackade den och ryckte gav då full gas, vilket renderade i 21 knop och ryckig gång helt plötsligt efter 5 min på fullgas vaknade den till, varvade ur och gick rent. Senare på kvällen kom det tillbaka.
  5. Har en Honda BF130a 2002. Som startar och går fint, tar upp den i plan och efter ca 5 minuter, när den blivit varm typ börjar den leva fan. Rycker och baktänder, tvekar och går ojämnt. Men ibland så vaknar den till och går bra en stund sen kommer det tillbaka. Jag har fyllt på fräsch bensin, bytt alla filter. Någon som har några ideér? Se bifogad film.
  6. Har köpt en beggad honda bf130a 2001 och hängt på min båt allt fungerade bra. Dock så var tomgången lite låg. Den tjuvstartade för mig ibland. Så jag lurade runt lite och hittade en skruv vid spjällhuset. Drog ur "tomgångsmotorn?" Skruvade ut skruven lite. Satte i Tomgångsmotorn och körde glatt. Lite högre tomgång och allt var bra. En runda typ sen började den leva fan tomgången pendlar upp och ner friskt. Tjuvstannar när man lägger i växel. Rycker genom hela registret. Jag gissar att jag har råkat ställt tomgången lite högt och att jag kanske behöver kalibrerra tomgångsmotorn? Kan jag göra det själv? I sådanafall hur? Eller måste jag till verkstad som har dator? Eller har jag något annat typfel som andra upplevt? Och ja det är tomgångsskruven jag varit på Tacksam för hjälp
  7. Hade en Jonsson 2004 115hk som jag plockade av, och nu ska jag montera dit en Honda bf130a 2001, tanken slog mig, är det samma diameter på stången och gänga på överfallsmuttern som ansluter styrningen till styrröret? Har inte båten i närheten och trots googlande blir jag inte klokare.
  8. Time Left: 5 months and 29 days

    • Köpes
    • Used

    Hej letar efter en mellanstor WA helst med fyrtaktare, defekter gör inget. Hör av er med vad ni har! Sms 0722273754 Joel Frödin

    NO VALUE SPECIFIED

  9. Jag har hört flera som har fått gått upp eller ner när det kommer till att byta till J. Så förutsätt inte att det är perfekt första repan, sen kan det vara så i dit fall. Men det verkar vara lite individuellt med de där J popparna.
  10. För att utveckla mitt svar ovan, så i min värld räcker ett 95ah för att veva runt en diesel av den storleken i minusgrader. I alla mina maskiner som startar ner till -10 utan värmare så sitter det batterier av storleken 90-100ah, batterierna är dessutom av tveksam kvalite och har oftast fått utstå några djupurladdningar. Att lämna in startmotorn på renovering gör att du får ett vettigt svar som bekräftar att det var fel på den, och om det inte är fel på den så borde det inte kosta så mycket att renovera den. Jag badade med en av mina traktorer, efter något år av sparsam användningen började den bli trögstartad, trots laddat batteri och startkablar från annan maskin, gick det otroligt tungt runt. Ordnade allt kablar, anslutningar och batteri men inget blev bättre. Lämnade in startmotorn på renovering hos en märklig gubbe på bygden. Kom tillbaka efter 3 dagar, traktorn gick nästan på varvstoppet på starten och det kostade 895kr, gubben undrade dock vad jag hade gjort med den. Då kom jag på att jag hade badat med den.
  11. Man kan ju lämna in startmotorn hos någon som renoverar?
  12. Jag skulle tro att Hybro liksom jag också blev lite fundersam på frågeställningen, och ville bara hjälpa dig så du inte byter ett backslag i onödan, när det kanske är något annat som försakade att motorn "dog". Jag skulle tro att du kommer få kompetent svar angående backslaget av någon annan, du skulle förmodligen få fler om du hade lite trevligare inställning.
  13. Jaa min båt fanns också som flybridgemodell, vad ser har med saken att göra vet jag inte. Min poäng var att på sådana här tunga båtar, spelar några 100kg hit eller dit ingen roll. Du har fått många bra tips i tråden utred dem, trimplan eller zipwake gör inte att du helt magiskt skulle göra 30 knop vid samma varvtal. Jag ber om ursäkt att jag ville säkerställa wot, tyckte det lät lågt. Du har något fel någonstans. Lycka till
  14. I min förra 32 fotare med dubbla penta dieselar @200hk, kunde vi vara 8 stadiga grabbar bak i soffan, och hon planade ändå, en fru hit ellet dit ska inte spela någon roll. Dålig mek om han inte hitta fel Vad är wot rpm på motorerna? Sen kan vi börja spekulera.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy