Jump to content
Thursday 06 May 2021

joelfrodin

Medlemmar
  • Content Count

    198
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

63 Expert

About joelfrodin

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Man kan ju även justera inifrån om man redan har sjösatt, genom att släppa på givaren och vrida den i sitt fäste, här bör man också vara två för att undvika total härdsmälta i humöret.
  2. Det där är ju dräneringspluggen
  3. Har skummat igenom tråden. Är det saltvatten eller sötvatten som gått i motorn? Jag köpte en som det gått saltvatten i, öppnade motorn och det var rost på det mesta men det gick att åtgärda, nya lager, kolvringar och kolvar, hona loppen lite och slipa in ventilerna, visst det var lite gravrost i loppen men jag tänkte skitsamma. den motorn gick fint många år, annars kostar väl ett nytt block komplett med topp ca 30tkr och är inte krångligt att byta. Men är det tillräckligt med komp vid uppstart är ju det kanon!
  4. Håller på och gör rent mina laddluftkylare i mina AD41:or, tyvärr var de inte så skitiga som jag hade hoppats, alltid mer tillfredsställande när man får rå om grejerna ordentligt men men. Har för mig att jag har läst om ett dräneringshål i botten på huset som man ska göra rent, eller har jag fel? Vart sitter det? Man kan skymta dräneringspluggen, men den kan man väl inte åka runt med öppen? Är väl för stort hål?
  5. Sjösätter troligtvis i början av Juni, så man inte behöver tumvantar när man ska hålla i ölen. Båten används uteslutande som bad och solbåt, tar upp i slutet av augusti, när vädret viker.
  6. Är det inte till trycklogg? dvs knopmätare
  7. Läste inte jättenoga TS inlägg men Nimbus 19/20 nova verkar vara en allmänt bortglömd båt.
  8. Specialverktyg nja finns på biltema 349kr https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/lageravdragare-2000022831
  9. Hehe det har gått några m3 eldningsolja i denna också, men nu går hon på hvo, luktar mindre och ryker mindre. 👍
  10. Ett litet inspel, jag har dubbl ad41b som gått 900h, som har varit lite långsam att bygga laddtryck, har kommit sent i registret, dessutom har ena aggregatet varit extra segt i förhållande till den andra. Jag saknar dessutom 0,6bar på fullt. Hon laddar bara ca 0,6 bar. Jag rev ur mina aggregat, för några månader sedan. Ingen vacker syn men som lite referens till er som undrar om ni har slitna aggregat, det ska vara 1-2 mm avstånd mellan blad och hus.
  11. vad menar du med att mitt drev glappar? Jag har fördelen med att ha 2 spisar, så jag satt sb drevet som lät på bb motor, och då följde ljudet med, Sen funderade jag på vad som roterade när det var friläge men inte när växeln var i, och då kom jag fram till lagrena jag bytte, nr 40. sen blev den tyst i drevet. Men vid återmontage så lät det ändå, fast på ett annat sätt och då bytte jag primärlagrena. Mina primäraxellager var sopslut, men det lät ändå inget i maskinrummet, just saying. Svårt och svårt tog väl 4öl ungefär i lugn takt att byta, jag skulle tänka så här det är 2 månader kvar till högsäsong passa på och byt allt som kan tänkas rasa i sommar. Men alla använder vi båten olika. Har du provkört utan drev men med pinne än?
  12. Så börja med att kolla att växellänkaget är rätt justerat, provkör. Plocka av drevet, provkör. Kvarstår ljudet är mitt bud inre eller yttre lagring primäraxel. Är ljudet borta, kan det endå vara primäraxellagren, men att det behöver drevet för att fortplantas. Man kan kanske kolla genom att ta en spetsig träpinne och trycka axeln i sidled, när den går på tomgång. Då borde man känna höra det dåliga lagret. Primäraxeln har säkert ett litet hål efter svarvning där man kan trycka. Är allt tyst och fint? Kika på lagren i drevet på axeln jag skickade bild på. Mitt tips om ingen annan har något?
  13. Sen hade jag några dåliga rullager på axeln i drevet som förde oväsen också. Syntes på axel att det gått varmt.
  14. Jag kunde känna höra att mitt ena lager var slut, kolla filmen.
  15. El är svårt och farligt om man inte kan med och är händig. Skulle tro att tidigare ägare har klippt jordkabel till landströmsuttaget (?) för att jordfelsbrytaren i den anläggning som båten ansluts till löser ut annars. Istället för att åtgärda felet så har han gjort så. Mitt råd är ta hjälp, om du känner dig osäker. Annars så är mitt råd. Utrusta dig med en voltmeter. Kolla spänningen mellan propellern och något annat typ lyktstolpe eller båtvagga(För skojs skull). dra ur landströmmen, åtgärda den klippta kablen på en fackmässigt sätt. Dra ut allt som har med 230v att göra, kan vara lite klurigt då det troligtvis är kopplat på plint på några ställen. (Ta då kort så du kommer ihåg hur det var kopplat!) Sen är det bara att börja med grej för grej till jordfelsbrytaren i den anläggning du ansluter dig till löser ut, då har du kommit fram till den grej som det är isolationsfel i. Alternativt så är det felkopplat på något ställe, att man har dragit ihop nollan och jord typ. Men som sagt detta kräver att man vet vad man gör, annars får du hitta någon som vet vad de gör
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy