Jump to content
Wednesday 22 January 2020

joelfrodin

Medlemmar
  • Content Count

    112
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About joelfrodin

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fast han skriver ju att vid byte av LUFTFILTER så ska ma få mer effekt. Överladdade motorer som 31 och 41 är, konsumerar mycket luft och om man minskar tryckfallet över filtret då blir det mindre motstånd, motorn får mer luft och upplevs piggare. Detta har man hållet på med sedan Hedenhös. Problemet brukar vara att eftermarknadsprodukter minskar motståndet genom filtret genom att minska filtrering, med andra negativa biverkningar som följd. Hur det är med detta filter tänker jag inte uttala mig om.
  2. Tänkte skicka in mina två turboaggregat till mina AD41b för lite översyn, Någon som har tips på PRISVÄRDA firmor att använda? Man kan ju hitta flera på google, men vem ska man välja?
  3. Som lite synpunkt så har jag haft med propellertrim att göra där jag fick ett saftigt avdrag efter att ha kört en uppsättning från dem och sedan velat byta pga några månader imellan. Så funderar du på att provköra och sen eventuellt byta? Provkör nu.
  4. Om du placerar dunken på tex badbryggan dvs högre än motorn, fyller den långsamt motorn. Men det är svårt att få en spolmuff tät mot 290drev
  5. Så här gör jag om du inte redan köpt grejer, för att undvika utspädning. Och för att jag hittade dessa grejer hemma, spolmuff, trädgårdslang och en gammal dunk + uppsamlingskärl.
  6. 2m i slutet av rampen, har en tre axlad amerikansk trailer av float-on modell. Mycket handlar om hur rampen ser ut. En kass ramp skulle det vara svårt.
  7. För att svara på rubriken och ge lite perpektiv, så kan jag sjösätta och ta upp min 32 fots dc på runt 6 ton själv på båtramp och med trailer. Sen kanske det inte är vad du är ute efter, men det går.
  8. FUCHS TITAN UNIVERSAL HD SAE 40 är en singelgrade, rak som uppfyller API CF-2/CF-4/SG Sen kanske den är några 100lappar dyrare per dunk. Skulle tro att de flesta tillverkare har någon motsvarande olja, det finns faktiskt väldigt mycket återförsäljare inom olja på de flesta orter. Hydraulfirmor Traktorfirmor Lastbilsfirmor Bilreservdelsfirmor (Ad bildelar, Autoexperten, Meca m,m) Sen har de den säkert inte hemma men kan ta hem inom någon dag när de fyller på lager, men be dem kolla priset. Om det ligger utanför det produktprogram man brukar köpa som återförsäljare kanske det inte finns med i ev rabattmatris vilket gör att man köper in den dyrt = Du betalar dyrt.
  9. Jag har varit återförsäljare för oljor, industri och mobilt. Hörde ofta: Jag har hört att eran olja är samma som biltemas olja, bara olika dunkar, de görs väl i samma fabrik? Ja oljor gör ibland i samma fabrik, men på olika recept, de billigare oljorna görs oftast på väldigt gamla recept och uppfyller precis kraven. Medans de dyrare avancerade tillverkarna bedriver utveckling och tar fram nya recept som är betydligt bättre än de 20 år gamla recepten som man säljer åt andra. Så ja billiga oljor uppfyller kraven, dyrare är bättre, betydligt. Den som tror annat nej. Men det ska också tilläggas att olja på en bilfirma eller hos penta har fruktansvärda påslag, så de är omotiverat dyra, och bara för Jula säljer Mobil så är det inte bra olja, det är ofta ett väldigt gammalt recept=modell, kolla beteckningen och googla. Jag tänker så här Bil för normalt bruk:hur ofta får man renovera en bilmotor, aldrig. Bilen skrotas pga andra anledningar, så jag häller i billig olja. Traktor och maskin: min traktor röjer snö och lyfter lite saker, rasar den ställer jag den på gården och byter lite delar kostar inte mycket, inget krångel.Så jag häller i billig olja Båt: motorerna lever hårt liv nära fullgas och rasar något blir det dyrt säsongen blir förstörd och det är mycket krångel, dessutom blir motorerna ofta utslitna i båtar tillskillnad från bilar, och behöver renoveras. Så jag häller i så bra jag kan hitta i mina volvodieslar. Fuchs Titan truck plus.
  10. Bara de får bort palmoljan ur den(HVO100), samt att Preem går över till närmare 100% Tallolja i sin Evolution Diesel +, Så har vi iallfall lite bättre saker än dagens fossila. Det är säkert inte lösningarna men det är iallfall bättre.
  11. På alla mina dieselmotorer genom tiderna så har det aldrig varit ett problem. Utan jag har tömt/bytt vattenavskiljare/förfilter monterat nytt finfilter. Sedan tagit bort luftskruven på finfiltret och satt emot slang för bromsluftning som med lite undertryck suger fram diesel och fyller systemet.
  12. joelfrodin

    Kad44

    Pröva en repa utan box, när det kommer till problemet med svaj, har haft många boxar som efter några år kan ge lite symptom, främst i bilar. Om den är justerbar med skruv kan den potentiometern få lite dålig kontakt, avhjälpas genom att skruva lite fram och tillbaka.
  13. Jag tror jag har hittat problemet 😎
  14. Skulle konservera mina motorer, första var inga problem. Spolmuff och slang med dunk som står breve. När jag startade den andra noterade jag att det inte spruta lika mycket sjövatten först, tänkte att det runnit ur. Men den vägrade suga i sig glykol, impellerhuset blev varmt. Prövade att fylla filter huset men det mesta rinner undan ner i impellerhuset. Men jag noterade att det rinner inte undan filter huset in i systemet, det gör det på andra motorn, släppte locket på värmeväxlare och där stod det sjövatten i ena slangen. Var tvungen att avbryta men frågan är vart jag ska börja är det stopp i systemet eller är impeller dålig? Inge konstigt med tempen vid upptagning för 2 veckor sedan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy