Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025

IngemarE

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    5 581
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    284

IngemarE senast vann den dag 27 November

IngemarE hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 855 Expert

5 följare

Om IngemarE

  • Placering
    Silvermedlem

Contact Methods

  • Webb
    http://www.nbmarine.se

Profile Information

  • Plats
    Södra Vättern

Mina båtar

  • Båtens namn
    MyWay II
  • Bild

Senaste Profilbesöken

21 179 profilvisningar
  1. En liten detalj - det är kolmonoxid (CO, koloxid) som varnaren skall larma för. Alltså om det kommer ut avgaser och förbränningsprodukter med inblåsningsluften. Koldioxid (CO2) finns naturligt i luften, och det är det vi själva andas ut och växterna tar upp. F.ö. håller jag med - en kolmonoxidvarnare tycker jag är obligatoriskt i en båt, husbil eller annat med förbränningsvärmare som värmer genom att blåsa in varmluft.
  2. Ja, det gör det, https://sbr.rs.no/. Och man lär även betala vissa avgifter, t ex hk-avgift. Så det är nog ett mindre problem, då det ligger i den norska säljarens intresse att få bort den ur registret för att slippa betala för den.
  3. Det går nog i allmänhet bra, så länge inte någon kanske avundsjuk person (i t ex hemmahamnen) får kännedom om det och anmäler till Tullverket och lyckas få någon där intresserad. Rykten sprider sig ju fort och det brukar alltid finnas någon som retar sig på när någon "inte gjort rätt för sig". Så länge försäkringsbolaget inte får reda på det (på ungefär samma sätt/väg) går det nog också bra. För som du skriver finns nog ingen direkt kontrollmyndighet - om inte någon specifikt anmäler just dig och din båt. Behöver man däremot låna till båten och banken är inkopplad kan det nog kanske bli lite fler frågor eftersom den då fungerar som säkerhet. Det är ju då en sak som banken alltså skall kunna sälja i sin tur och stå bakom, om du inte skulle kunna betala lånet. Största problemet är nog den dag du skall sälja båten, som de facto är "insmugglad" till Sverige, även om det kanske var ett tag sedan (finns mig veterligen ingen preskriptionstid på detta). Sådant som lär göra det svårt att hitta köpare. Och om du istället väljer att inte säga något och köparen får reda på det och reklamerar enligt Köplagen, åker du nog på en reklamation du inte vinner. Men visst, det finns säkerligen många båtar i Sverige som kommit hit vattenvägen från utanför EU:s ekonomiska zon - utan tullens vetskap.....😮
  4. Som redan nämnts är CE inget du behöver tänka på då båten är före CE-kravets införande och (framförallt) redan finns och används i ett EU/EES-land. Vad gäller pappersarbetet o.s.v. så kan man antingen anlita någon för det (se ett tidigare inlägg i tråden från mig) eller göra det själv. https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/bilochbatoversverigesgrans/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html EDIT: I länken ovan är det utanför EU du skall välja för just Norge, då Norge visserligen är med i EES men inte EU.
  5. Påverkar tyvärr inte någonting. Båten är ett norskt objekt/vara, om den sedan - liksom de flesta mer komplexa varor idag - består av komponenter från många andra länder (som då har tullats/momsats in i landet vid importen) gör naturligtvis inte att man får någon "rabatt" om den som helhet förs tillbaka till något av de länder en ingående komponent kommer ifrån.
  6. Konverteringen till marint bruk består som sagt mest i att hålla koll på vad som ingår i kringutrustning, som redan nämnts. Även med Eber och Webasto är själva enheten rent mekaniskt i det närmaste identisk oavsett om den monteras i bil eller båt. Sedan är det faktiskt så att parkeringsvärmare för bil sedan åtminstone 10-15 år tyvärr är en integrerad del i bilens system, och då anpassad för just den bilmodell/fabrikat som den levereras med. Den styrs som nämnts från bilen via CAN-buss, och även om den kan heta samma "D5W" och se ut som en standard Eber vattenvärmare så är det oftast en speciell modellanpassad och kundspecifik programvara i dem. De har oftast inte ens en fungerande ingång för egen "rumstermostat" eller kontrollpanel eftersom de normalt är just en integrerad delfunktion av bilens klimatanläggning och får all information och kommandon från den. Att köpa en Eber eller Webasto från bilskroten kan därför vara en stor risk (om man inte behöver just det mekaniska som reservdel). Det finns inga manualer för hur dessa Eber/Webasto skall kopplas in för att kunna köras på egen hand utanför den avsedda bilens klimatanläggning. Helt enkelt för att de inte har en programvara som har de funktionerna/interfacen.
  7. Jag håller delvis med, men bara delvis. Det finns många som faktiskt köpt dessa "kinavärmare" och konstaterat att det trots allt ÄR en riktigt ok värmare, som håller betydligt mer än "några veckor". Vad som i övrigt är relevant att kolla upp när man köper "kinavärmare" är dock vad som ingår i tillbehörsväg om den ska monteras i båt. T ex ljuddämpare, avgasutblås (medföljer ofta bara en liten plåtljuddämpare med "pip" ut i luften för motorrumsmontering i bil). Börjar man komplettera med detta och inte hittar dem någon annanstans än i "Båtbutiken" springer priset snart iväg på den från början tillsynes billiga "kinavärmaren". Har f.ö. själv pillat rätt mycket med att både göra styralgoritmer, -elektronik och annat till de tyska "originalen", och man förvånas över hur bra betalt man kan ta för det trots allt väldigt enkla som ingår i dem. 5.000:- vore ett rimligare pris än 15.000:-
  8. Biltemas produkter fungerar alldeles utmärkt och lär f.ö. komma från en av de större tillverkarna (de gör ju liksom inte polyestern själva). I princip allt jag plastat till mina båtar (peken, skrovförlängning, sittbänkar...) är gjort med deras polyesterprodukter. Mattgrovleken är inte kritisk, tunnare matta ger lite mer flexibilitet om ytorna är väldigt krökta men kräver flera lager än en tjockare matta. När skadan är förberedd så klipp till ett antal lagom stora bitar av mattan, så det är förberett. Engångshandskar av typen i tunn transparent plast rekommenderas, likaså - om du plastar inomhus - en enkel halvmask för organiska ångor (Biltema/Jula/ClasOhlson, 150-300:-) för hälsans skull. Jag vet att aluminiumroller rekommenderas för att pressa ut luft vid plastning, men jag använder mycket hellre penseln. Så om du frågar mig är den inte nödvändig på inköpslistan för de flesta plastningar. Som @Mercury_44XS nämnt lägger du ytterst ett lager topcoat (gelcoat med lite vaxlösning i). Om det inte är väldigt kritiskt med färgkulören kan du ta den från Biltema också, annars får du luska ut vilken som passar bäst och köpa från fackhandeln. Biltema säljer inte färdigblandad "Topcoat" dvs Gelcoat med vaxlösning, utan du får köpa dem separat och blanda själv. Ett medicinmått (graderat i ml) tycker jag fungerar jättebra att mäta upp och dosera med.
  9. Alla typer av element & värmare bygger ju på att värmen skall ta vägen till "rätt" ställe. Om de blir övertäckta eller det blir något fel i dem (och alla elektriska prylar) som inte är nära nog en direkt kortslutning, så kommer nödvändigtvis inte säkringen att gå men prylen kan ändå bli så varm att den börjar brinna. Det är mycket värmeeffekt (flera kW) som kan förbrukas innan någon säkring löser ut. JFB har inte så mycket mot brand att göra, snarare är den ett personskydd. Om strömmen fram och åter inte är lika (dvs i fas och nolla) skall den lösa ut, eftersom det i praktiken innebär att det sticker iväg ström från fasen någon annanstans. T ex genom en människokropp, genom att något blivit strömförande. Men så länge strömmen inte tar "fel" väg tillbaka så bryr sig inte JFB, även om det är en apparat som felaktigt håller på att bli jättevarm. Nu är det inte så sannolikt för elfel som skulle kunna ge överhettning, i synnerhet inte med självbegränsande värmekablar o.s.v. Men ändå..... EDIT: Kolla också i dina försäkringsvillkor (de detaljerade sidorna) så där inte finns någon begränsning av giltigheten om du har landström inkopplad för uppvärmning. Det har under de senaste åren smugits in många "kreativa" formuleringar och begränsningar i villkoren hos flera av bolagen, vilket många inte uppmärksammat.
  10. Med den "glesa" uppsikten över båten skulle jag aldrig våga förlita mig på elektrisk ström för att förhindra sönderfrysning. Räcker ju med att någon drar ur sladden, vilket ju då kan ta upp till två veckor att upptäcka. Trodde den skulle stå typ hemma i din trädgård eller så.... Men är du förresten säker på att du ens får ha elström permanent ansluten för uppvärmning på varvets uppläggsplats ? De flesta brukar nämligen vara väldigt restriktiva med det, och om man ändå får ha det brukar det handla om ett speciellt avtal där man får betala lite mer samt att riskansvaret i händelse av elfel och brand regleras.
  11. Enklaste måste ändå vara att hälla igenom glykolblandning och sedan stänga utloppen ? Samt att lägga (bara lite av) pengarna och tiden som annars skulle gått åt för diverse värmekällor och isolering till ett enkelt "tält" just över sittbrunnen (=några reglar och presenning) för att helt enkelt hindra regn och snö att hamna där. Dels tror jag båten kommer må bättre, men framförallt slipper man oron om det blir strömavbrott, elvärmen går sönder eller en säkring går medan man t ex är bortrest. (Även om jag själv har båten i ett uppvärmt och isolerat eget båthus, vinterkonserverar jag allt precis som om den skulle stå ute. För blir det strömavbrott (och det har hänt) har det en förmåga att bli när det är som kallast ute. Och då kan jag sova gott i alla fall).
  12. Tänk på att det är datumet då sista 2G-stationen stängs av som anges. Däremot har täckningen försämrats radikalt redan nu och kommer nog att fortsätta, eftersom även Telia successivt fortsätter att montera ner 2G för att använda mastutrymmet till t ex 5G. Har flera områden i min närhet som redan nu är helt döda på Telia 2G men som hade bra täckning bara för ett halvår sedan. Så man skall inte tro att allt förblir som förut fram till sistadatumet, oavsett vad Telia säger.
  13. Kan du inte hålla detta i din andra tråd om just TBT, som ju återöppnats just för att du skall kunna fortsätta skriva av dig om ämnet ? För om du sedan frågar AI, myndigheter, likasinnade eller vem det nu må vara om TBT är ju egalt - det är ju egentligen bara TBT det handlar om i alla fall.
  14. Det är rätt uppfattat med inkopplingen. Sedan har jag ställt in så dessutom inspänningen måste vara över ett visst värde för att de skall aktiveras, se det som en logisk "och"-funktion. Jag använder 16mm², vilket inte har några problem alls att hantera upp till åtminstone minst 70-80A om längderna är måttliga. Med dina 500mm blir spänningsfallet vid 50A inte ens 0,03V och effektutvecklingen i kabeln p.g.a. förluster nästan helt försumbar.
  15. Och bara för att vara övertydlig, eftersom alla varianter av användningsområden och instruktioner för dessa nödvändigtvis inte står direkt på burken man köper (en allvarlig brist, t.o.m. ett "brott mot mänskligheten" enligt tidigare inlägg) 😉: Gelcoaten du/@Rolle85 länkade till i tidigare inlägg går alldeles utmärkt att "måla" med. Jag använder själv metoden nästan som "standard" vid plastning för att få insidor släta och lättunderhållna. Men som all annan gelcoat/polyester skall den som sagt blandas med härdare, som inte ingår utan man måste komplettera med. Likaså - eftersom du inte skall pensla/rolla gelcoaten som första lager i en form utan måla utanpå som vanlig färg - behöver den också något skydd så att luften inte kommer åt och därmed äventyrar härdningen. Därför kompletterar du med en liten flaska vaxlösning som du också blandar i. Denna vaxlösning flyter upp och lägger sig som en hinna och håller luften borta så härdningen inte äventyras. Gelcoat med inblandad vaxlösning kallas "topcoat", men är som sagt inget annat än just det.
×
×
  • Skapa nytt...