Jump to content
Tuesday 07 February 2023

rejas

Medlemmar
  • Content Count

    797
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

rejas last won the day on June 16 2020

rejas had the most liked content!

Community Reputation

135 Expert

About rejas

  • Rank
    Konteramiral

Contact Methods

  • Website
    http://marinwiki.se

Profile Information

  • Location
    http://marinwiki.se/user/1
  • Interests
    Segling, båtliv, simning och alpin skidåkning.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Camajo, Alma, Särkin och Uttern

Recent Profile Visitors

2,232 profile views
  1. Oh, den väckte ju ett visst habegär. En sådan villhöver jag!
  2. I år blev det bara kapselkaffe ombord på Camajo också. Semestern blev lite rumphuggen på grund av sjukdom. Men en ohemul mängd kapslar blev det. Vi har en nespresso och köper kapslar i dagligvaruhandeln. Mest LoR och Lavazza. Alla de andra möjligheterna; Kok-kaffe, Snabbkaffe, Aeropress med bönor och kvarn och pressokaffe fanns med ombord men blev inte aktuella i år.
  3. Detta gäller i Sverige. Men på vissa andra ställen är sjökorten gratis.
  4. Du bör kunna göra BSB-filer av skannade sjökort och använda dessa i OpenCPN. Värt besväret? Njae, knappast.
  5. rejas

    Sjösjuka

    Jag tror dina förväntningar kanske är lite högt ställda. Jag anser mig inte lida av sjösjuka speciellt mycket. Men har varit sjösjuk några gånger. Jag kan dock inte vara nere i båten längre stunder om det gungar ordentligt och killgissar att det är ganska få som utan problem kan det. Jag skulle säga att lösningen på ditt problem är planering. Gör mat och navigation innan ni ger er av om det ser ut att bli någon del av resan som blir gungig. Skall ni vara till havs flera dagar så gäller samma sak. Gör det så enkelt för er som det går. Att bli illamående när man är nere i båten får man nog se som normalt. Våra barn (eller, jo de är stora nu) vill gärna vara inne i båten eftersom de blir uttråkade i sittbrunnen, har vi vid överfarter då vi vet att det kommer att bli gungigt gett åksjuketabletter. Jag har även tagit själv någon gång. Det fungerar men man blir lite dåsig av dem och jag vet inte hur nyttigt det är.
  6. Jag hade startat elverket som vi har ombord. Ett problem med papperssjökort och totalt elhaveri utan backup är att de enligt mig är väldigt känsliga för mörker. Men det kan man ju lösa på olika sätt. En pannlampa med reserbatteri eller powerbank till mobil till exempel. Tror det kokar ner till att redundans är bra och hur man löser det ser olika ut beroende på vad man kan, vilken båt man har, var man är och så vidare.
  7. Välkommen till båtlivet och MG. En gammal båt och gammal motor kan kräva lite kärlek och kunskap. Men är man inte rädd för det så är det väldigt givande och vill man lära sig finns det massor att ta del av här och på andra ställen på nätet. Just att glasfiber frasas sönder tycker inte jag du behöver vara så rädd för. Det håller länge. Motor och andra system går sönder före det. En annan risk är att de flesta båtar är förstärkta med andra material, till exempel trä, mellan lager av glasfiberarmerad polyester och kommer det in vatten blir träet skadat och mister sin styrka. Men jag skulle inte vara rädd att köpa en gammal båt (har flera faktiskt) men man behöver vara lite beredd på att det är just en gammal båt. Jag gillar både Swemax 690 och Flipper 700. Jag skulle titta efter den med fräschast dieselmotor.
  8. Vi är på ostkusten rör oss mellan Öland - Finland - Hälsingland. Så bräckt vatten. Motorn är från 2010 och hade ca 670h på mätaren när jag demonterade den.
  9. Tack för kommentarer! Jag har fortfarande inte blivit klok på flyttank nummer 7. Har du kvar den blå skylten i din båt, i så fall står det 6 på den? På min står det tydligt 7, men jag hittar inte tank nummer 7. Slangen utmed bränslepåfyllningen är luftningen till tanken. Angående eventuellt vatten i kölen under tanken så har jag funderat på en inspektionslucka till utrymmet någonstans under bordet, för att kunna se att det är torrt där. Att räkna med att det alltid är torrt vågar jag nog inte. Något vatten kan nog hitta dit någon gång. Mera bilder finns i en annan tråd jag har om själva renoveringen här. Vi har kommit längre än i tråden nu, så uppdatering kommer.
  10. Jag kör glykolblandning genom vår varje år. Skruvade isär värmeväxlaren förra vintern och den såg ut som ny. Så det fungerar bra för oss.
  11. Kolla på https://www.noonsite.com/ som innehåller mycket information. Kan dock vara lite oöverskådlig om man vill söka brett tycker jag men sedan ett par år finns en kartfunktion som dock inte verkar fungera just idag. Sedan kan jag ju inte låta bli att tipsa om https://marinwiki.se. Men det är mest kring våra svenska kuster som det finns information i den även om det finns prickar på andra ställen också 🙂
  12. rejas

    Byta bensinfilter

    Ja, det filtret är vattenseparerande. Bara att byta som vanligt. Gänga bort det gamla och gänga på det nya. Jag brukar smörja med lite olja på packningen. Men, jag brukar alltid göra det på våren. Olja och oljefilter byter jag på hösten så motorn får stå med fräsch olja över vintern, medan bränslefilter på våren så det skall vara så fräscht som möjligt på sommaren.
  13. Kan en möjlighet vara att gå med slang hela vägen? Alltså en båge på slangen i ställe för en vinkel. En fördel med det är att ett stopp även kan "masseras" inifrån vilket kanske kan göra att ett bad kan undvikas.
  14. Jag skulle sikta på att köpa en båt. Men det bygger på flera personliga egenskaper jag har och passar säkert inte alla. Jag gillar till exempel inte att låna eller hyra saker. Ekonomiskt är det så klart en chansning att köpa men skulle kunna bli billigare. Fördelen med att hyra är att man vet på förhand vad det kommer att kosta. Medan om man köper så har man ingen aning, plus att man måste lägga ut pengarna. En fördel när man köper däremot är att när man seglat klart så har man flera alternativ. Antingen sälja eller förvara och återkomma nästa år. Att spontant förlänga resan blir ju också möjligt. Man skulle även kunna lägga båten till uthyrning om man vill det. Men vad som är bäst för er kan nog bara ni avgöra och någon kommer säkert säga tvärt om vad jag har sagt vilket är helt okej, det är så det är.
  15. Hade jag fått önskat hade jag också satsat på induktionsspis alla dagar i veckan oavsett om det gäller dagstur eller långfärd. Dock utanför min budget än så länge.
×
×
  • Create New...