-
Content Count
1,057 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
6
rejas last won the day on August 11
rejas had the most liked content!
Community Reputation
271 ExpertAbout rejas
-
Rank
Vice Amiral
Contact Methods
-
Website
http://marinwiki.se
Profile Information
-
Location
http://marinwiki.se/user/1
-
Interests
Segling, båtliv, simning och alpin skidåkning.
Mina båtar
-
Båtens namn
Camajo, Alma, Särkin och Uttern
Recent Profile Visitors
5,690 profile views
-
rejas started following Kan W på olika generatorer ge olika värden?, Start o Förbrukningsbatteri med minus ihop, Göra något snyggt eller praktiskt av detta? and and 4 others
-
Ja. Man brukar ha gemensam minus. Det är i sin ordning.
-
@Lintott's inzoomade bild visar att det är en antennkabel. Så i hålet vid kroken har sannolikt en antenn suttit. Om det var min båt skulle jag följa @Georg_Ohms råd att ta bort konstruktionen. Börja med en kapskiva och sedan en flappdisk. Var försiktig och polera ordentligt sist. Nu var ju det inte svaret du ville ha eftersom du sätter en vimpel mellan kroken och öglan om jag förstår det rätt. Men jag skulle ändå försöka hitta eller skapa en annan plats för vimpeln. Finns det inte en risk att man fastnar och drar sönder kläder eller i värsta fall slår sig på kroken? Inbillar mig att det är lite trafik förbi den?
-
Alltså, det här forumet är så bra! Den främre öglan har jag inte ens sett. Nu klarnar det. Det här tipset från @Mercury_44XS och tipsen från @Mackey och @Lintott är så värdefulla. Tack alla!
-
Hehe, du tänker på den vackra kabeldragningen? Jo, vi ska passa på när motorn är ur. Många kablar passerar motorrummet. Även ytor och ljudisolering skall ses över. Ser fram emot den delen av projektet. Lovar att komma med fler bilder.
-
Har varit ute i båten två gånger och fixat. Massor av jobb och andra fritidsintressen gör att det går lite långsamt. Så här såg det ut när jag började. Notera oljepölen under motorn som är anledningen till allt detta. Att riva inredningen gick ganska lätt. Jösses vad rymligt det blev i båten.... Jag har nu dokumenterat och lossat allt som förbinder motorn med båten. Jag har dragit fram motorn några millimeter för hand och den släpper lätt från drevet. Fråga: Någon skrev att när jag ut motorn kommer drevet att ramla ner en bit. Stämmer det och i så fall är det någon som har något tips på hur man pallar upp det? Är det enklast att göra det inne i båten eller underifrån, under båten? Nästa steg är att dra fram motorn på durken. Den rör sig förvånansvärt lätt när man drar den på motorbädden. Planen är en plywoodskiva och några reglar av lämplig storlek att dra ut den på. Fråga: I bakkant på motorn finns en lyftögla. Kan det vara så galant att motorn har någotsånär balans om man lyfter i den? Jag kommer eventuellt ta bort generator och värmeväxlare om jag tycker det behövs.
-
Det låter ännu fiffigare, men då måste det finnas plats akterut. Annars får man kapa gängstängerna efterhand och då är @Lintotts lösning kanske enklare.
-
Tack för bra synpunkter @Mackey Ifall någon funderar i framtiden så skall motorn fram i salongen. Båten har två akterruffer och motorn sitter under väggen mellan dessa. Jag behöver förmodligen riva bakom nedgångstrappan för att komma åt och eventuellt ta bort första delen av väggen mellan akterrufferna. Men det ger sig. Jag tänker, i alla fall nu innan vi börjat, att det borde gå att dra fram motorn för hand på några reglar eller en skiva. Väl ute i salongen spelar vi upp den genom luckan och ut på bridgedäck (där jag hoppas den får plats) och sedan lyfter vi den med en hjullastare därifrån. "What could possibly go wrong ...?"
-
Okej, det börjar bli dags! Som jag konstaterat i en annan tråd behöver vi lyfta ur vår motor ur båten för att utreda var det läcker olja och fixa det. Samtidigt gör vi såklart service och skall också fixa till motorrummet i båten. Men vi har ingen erfarenhet av detta även om jag inte har tummen mitt i handen och har erfarenhet av mekanik. Vi kommer att åka till båten i eftermiddag och börja. Jag lovar att återkomma med bilder och förmodligen en massa frågor. Bifogar en bild på skylten då det brukar efterfrågas 🙂 Det är alltså en Yanmar 3ym30 och ett segeldrev SD20. Grov plan för första steget. 1: Riva lite inredning för att komma åt. 2: Lossa alla reglagekablar, elkablar och bränsle- och vattenslangar. 3: Lossa motorn från drevet Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Har du gjort detta innan så tar jag gärna emot tips och även om du inte gjort detta kan ju lite glada tillrop underlätta.
-
Trögt att vinscha upp båten samt omöjligt att sjösätta via trailer
rejas replied to BobbyM's topic in Motorboats
Större hjul på rullarna skulle kanske hjälpa. Men det borde ju gå ändå. Är rampen väldigt flack? Backar du ut tillräckligt långt? Vår Flipper 666 brukar vara svårt att trycka av trailern med handkraft men då backar jag lite med bilen ner för rampen (bara några decimeter) och tvärbromsar. Då glider båten av av sig själv. -
Du har fått många bra tips. En fråga till ägaren är om det någonsin fungerat. Om det har fungerat tidigare är det ju något som gått sönder och skall felsökas, har det aldrig fungerat är det ju en installation som skall färdigställas. Du har redan fått tipsen tidigare, och så här skulle jag ha gjort. 1: Mät spänningen med en multimeter över batteribanken medan någon annan sätter på apparaterna. Om spänningen sjunker är batterierna eller deras laddning problemet. Det är vanligt med ett spänningsfall i NMEA-bussen så även om du mäter något högre vid batteriet än vad som visas på instrumenten så kan det vara problemet. 2: Om batterierna verkar friska är det sannolikt strömmatningen till NMEA-bussen som är problemet. Har man valt Garmin är den oftast gul. Jag skulle för att testa tillfälligt koppla in ytterligare en ströminjektor någonstans på bussen där det är enkelt att komma åt. Den är enkel att koppla in som en T-koppling någonstans där du har en skarv på "backbone". Försvinner problemen då (vilket jag gissar att de gör) så är problemet strömmatningen. 3: Skulle problemet inte försvinna, trots att du har en ytterligare strömmatning som du vet fungerar sitter problemet troligen i någon av kopplingarna. I ett NMEA-2000 nät finns flera skarvar och T-kopplingar. De brukar vara av bra kvalitet men jag har sett de som gått sönder. I ett mindre nät är det inte så många så börja med att ta isär och se hur de ser ut och koppla ihop igen. I ett större nät kan man ofta felsöka genom att koppla bort delar av nätet.
-
Jag tror knappast jag skulle klara mig. Men det beror mycket på situationen. Om det är ljust och fint och inomskärs så är det lugnt. Jag är tillräckligt gammal för att ha navigerat med sjökort, bestick, kompass och logg. Idag har vi massor av digitala sjökort men då tror jag vi inte ens hade reservsjökort. Hade knappast råd att köpa två på den tiden. Reservkompass hade vi kanske i form av någon orienteringskompass i någon låda. Men i vissa situationer kunde det vara knepigt. Till exempel när man angör en kust efter att passerat öppet vatten. Innan man med hjälp av stenar och öar säkert bestämt sin position är det lite lurigt. Skulle jag hamna där i beckmörker idag skulle jag inte vara kaxig. Men lösningen är så klart att undvika den situationen. På den tiden visste man inget annat så man tog det försiktigt och det gick ju bra.
-
@Lintott Verkar vettigt! Vi har haft störningar till och från och sett på AIS att även stora fartyg har hoppat runt. Tyckte det blev bättre senare på sommaren.
-
Mätte du 17 knop på samma sätt förr som nu? Kanske en dum tanke men en lösning på problemet är att farten ändrats och inte varvtalet.
-
OT: Okej, då hade de samma namnstandard. Jag hade di97mare 😄
-
Tack Pär! Jag hade liksom på känn att du skulle komma med ett klokt svar. Du gör ett helt fantastiskt arbete här. Motorn är aldrig öppnad den var i princip ny när vi köpte båten. Den är bytt så den har kommit in i alla fall så då lär den ju gå att få ut men det blir till att riva lite inredning. Nu lutar jag starkt åt att ta ur den. Det lockar lite att snygga till i motorrummet och serva motorn i garaget. Jag skall kika lite till under motorn, kanske kommer lite bilder. Men ditt svar får mig att troligen lyfta ur motorn. Jag kommer helt säkert i så fall komma med följdfrågor ... 🙂
