Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Nu står det dock effekt. Och då är det kubiken, dvs 2^3, eller åtta gånger.
  3. Det blir en ganska "kemikalisk" lukt som sätter sig i kläderna om den är kraftig. Ta en trasa och gnid den mot sanitetsslangen en stund. Lukta på trasan. Luktar den inte illa så är det något annat. Tänk på att även slangar för avluftning av toatanken kan lukta.
  4. Bra historia! Bara kommenterar på att kraften är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så kraften blir 4ggr så stor. Men det är mycket bara det 🙂
  5. Jag är upväxt med och på båt och är nu pensionär, men jag har faktiskt bara upplevt storm till sjöss en enda gång och den var kort, max 30 minuter. Vädret var soligt och fint, men vi hade sett att det skulle blåsa upp kraftigt mitt på dagen så vi letade oss in i en så skyddad vik som möjligt och ankrade 15 - 20 meter från stranden som var ganska hög och skogsbeklädd. Eftersom vi såg att det var en frontpassage med vindar upp mot 20 m/s körde vi fast ankaret ordentilgt (tyckte vi). När molnen tornade upp sig och regnet kom gick vi ner i ruffen. Efter en stund bröt helvetet löst. Det fanns inte en chans att ankaret skulle hålla båten. Ut i sittbrunnen och igång med motorn för att stötta mot vinden så att vi inte fortsatte att dragga. Så fortsatte vi i nästan 30 minuter fram till regnet upphörde, molnen drog bort, vinden mojnade och solen och värmen kom fram på nytt. Öven varsin öl kom fram. Grannbåten hade mätt upp 25 m/s trots att vi låg nära skyddande land. För att sätta 25 m/s i proportion till något väder som många faktiskt har upplevt (12 - 13 m/s) så ger dubbel vindhastighet åtta gånger så stor vindeffekt.
  6. Nu har jag fått ihop ett batteri på EVE cellerna. Den blev inte vackar när jag klämde in den tjockaste kabeln men den kommer nog att funka. Jag kör både en Victron Battery Smart Sense och en JK B2A8S20P. Nu skall den in i båten.
  7. Idag
  8. Tackar för svaren! Bra tips!
  9. Ok en stege, den ser ut som en brevlåda eller ett bankfack.😀 Men om nu inte det framgått tydligt här, så måste du ombesörja att stegen kan fällas ut och ned av en person som ligger i vattnet.
  10. En mera färsk berättelse. Möjligen har jag berättat detta tidigare. Förra sommaren hade vi sen semester och råkade delvis ut för en del oväder. Men vi befann oss då i norra Bohuslän och det var mer den södra och mellersta delen som fick ovädret. Ovädret hade döpts till "Hans". Vi hade tillbringat några dagar på Syd-Koster och flyttade oss litet söderut till den legendariska Usholmen, den med dubbla fyrtorn. Vi kom in i hamnen i lugn och ro, det kom även några andra båtar, men dom lämnade ganska snart, vi visste ju att vädret skulle bli sämre, men inte så dåligt som det blev. Till slut var det bara vi och en annan motorbåt kvar i den rätt så skyddade lagunen mellan öarna. Det är ankringsförbud, så det finns numera sådana där blåa smala höga bojar. Det började med ett regn som övergick i hagelskurar, sedan mer intensivt regn. Vinden tog i, den snurrade runt och jag såg att akterförtöjningen var spänd likt en fiolsträng, på med flytväst och ner i gummibåten för att ro ut ytterligare en akterförtöjning till en annan likadan boj. Tja, det är ju rätt så svårt att ro en gummibåt mot vinden, och samtidigt fästa en lina med bojhake i en ögla sisådär 175 cm över vattenytan, men på Det blev även ett ordentligt avhåll med gummidämpare mot den då rådande vindriktningen från midskeppsknapen in till en bergögla iland, senare även ett avhåll åt andra hållet. Så långt så väl. Men det skulle ta i mer och vindriktningen var svår att definiera, då olika flaggor i land och på båtarna i hamnen viftade åt olika håll, viftade förresten, dom stod rakt ut från flaggstängerna. Någon gång vid 21 tiden kom vinden rakt i sb.sidan från norr, då frestade det på förtöjningarna så hårt att jag var tvungen att starta motorn, slacka litet på förtamparna och backa för att avlasta akterförtöjningarna. Jag såg det inte då, men dagen därpå, att den ena bågen hade flyttat sig omkring en meter. Vid 22-tiden var vinden som "bortblåst" nästan bleke. Jag var uppe i mörkret på det hala berget med våran då nästan 14 åriga schäfertik. Både jag och hunden halkade på de regnvåta klipporna, hundens urinblåsa tömdes snabbt. Jag fick ett ordentligt blåmärke i rumpan. Dagen därpå gick vi söderut. mot Fjällbacka arkipelagen. Senare genom Sotekanal där vi såg att vattenytan var i överkant på avbärarvirket, då kan det ha varit minst +50 cm vattenstånd. Sedan några nätter i ett rätt så öde Smögen där vi halkade omkring på den långa Smögenbryggan som var hal som en curlingbana. Nu kändes det som om det var färdigt med den semesterturen, men vi avslutade traditionsenligt på Rörö.
  11. Fick hem stegen idag, får se hur jag får till det ☺️
  12. Vid upptagningen av båten i höstas hände följande med min VP MD11C. Startade och den gick upp i varv. Fick inte den att gå ner till tomgång och det gick inte heller att stoppa den med att dra ut stoppen. Motorn bara gick av sig själv. Ströp bränslet, men troligen är det en del diesel som den kan gå på en stund. Hade det varit en traktor så hade man ju bara lagt i en hög växel, så hade den dött av orkeslöshet. Men överbelasta en båtmotor går ju knappast, den "skyfflar" ju bara vatten. Misstänker att det är något med varvtalsregulatorn. Skall ge mig på att fixa detta inför kommande sjösättning. Men jag finner ingen instruktion om hur hantera detta på nätet. Någon som har ett tips på instruktioner så mottas detta med stor tacksamhet.
  13. På stormfronten har jag inget att tillägga. Visserligen uppväxt med båt, men inte semester i båt, så ingen gav sig ut annat än dagar med bra väder, inom kanske en halvtimme från hemmahamn. I vuxen ålder började jag så pass sent att det finns utmärkta väderprognoser. Rör man sig i båt i svenska vatten ska man inte råka ut för storm eller liknande som fritidsbåtsförare. Då har man helt enkelt slarvat med planeringen. Det finns inga ursäkter där. Värsta jag varit ute i var hösten 2020 när vi körde upp vår nyköpta segelbåt från Rönnäng till Hunnebo. Då var det runt 12-14 stadigt och 18+ i byarna. Inget jag hade ens funderat på att ge mig ut i normalt, men vi hade inte mycket att välja på datummässigt. Det som gjorde det acceptabelt var att vinden var rakt östlig, så vi kunde få väldigt mycket lä bakom land för det mesta. Hade vinden varit västlig hade det varit 2-3 m våghöjd, och fullkomligt outhärdligt. Vågorna var bara måttligt jobbiga där det öppnade sig österut, som när vi korsade mynningen till Gullmarsfjorden. Men det var nog inte mycket över metern i våghöjd, även om det var branta vågor. Blött blev det... Med undantag för tromber. Såna kan uppstå vid i övrigt hyfsat väder utan nån direkt förvarning, men pga den höga vattentemperatur som krävs är det främst i slutet av sommaren och tidiga hösten som de kan uppstå, även om det kan bildas en del även på våren.
  14. Kan vara bra att testa installationen enligt bruksanvisningen.....😎
  15. Jag såg ju en häpnadsväckande felöversättning, direktöversättning, häromdagen. Det rörde sig om ett spårburet elektriskt lokaltrafikfordon. Inte det vedertagna ordet "spårvagn" inte heller det nyimporterade ordet "tram" utan "gatubil"... det heter "Street Car" på amerikanska. GS kommer inom överskådlig tid inte att använda ordet "Tram" ledningen, ja alltså företagsledningen, trycker att det är TRAMs. Mera stormar, tyfoner och orkaner???
  16. Knappast nån avgörande skillnad mellan kapellväv i samma prisklass. Dessutom är det mycket sannolikt att tillverkningsmetoder, materialförsörjning och annat förändras så mycket över nåt årtionde att samma produkt inte ens är jämförbar med sig själv i äldre version. Och där kan det så klart gå både åt det bättre och åt det sämre hållet. Sen kan ett inarbetat varumärke köpas upp och användas till en helt annan produkt. Det är inte alls ovanligt. Man ska aldrig vara märkestrogen som konsument och blint köpa samma, utan inför varje köptillfälle kolla marknaden, läsa tester (om såna finns), kolla priser, leta omdömen och helt enkelt ta reda på vad som troligtvis är bäst för stunden. Bra kapellväv verkar kosta mellan 350 och 400 kr/m vid bredd ca 150 cm.
  17. Det är fullt rimligt att koppla fordon med plats i stället för fordonens färdmedium. Busstation har nämnts, och där heter det inte "vägstation" eller "asfaltstation", flygplats heter inte "rullbaneplats" eller "luftplats". Färjeterminal heter inte "havsterminal" eller "vattenterminal". Tågstation är dessutom kortare. Det finns egentligen inget som är till "järnvägsstationens" fördel bortsett från att det var det vanligaste ordet förr. Men språket förändras. Det som förr hette "dekal" kallas i dag oftast "klistermärke". En "vagn" heter i dag "bil". "Reamotor" blev "jetmotor". Och så vidare...
  18. Jag tryckte in vanligt fett i gummislangen innan jag petade in vajern. Iallafall min gummislang var rätt tajt mot reglagekabeln, grejen med gummislangen är att den mynnar över vattenytan, vattenlinjen, så att det inte blir någon vatteninträngning. Det besvärligaste är ju den lilla skruven som sitter i drevets framkant, den som håller en hake som håller fast reglagekablens hölje. Det är nog tum-mått på den, men 11mm ringnyckel med spärr brukar vara bra att ha då.
  19. En järnvägstatiopn var iallafall förr i tiden en administrativ byggnad tillhörande en specifik järnvägslinje eller -linjer. En busstation är ju oftast en någorlunda obemannat större busshållplats eller knutpunkt för olika busslinjer. Det finns även "båtstationer".... som förr kallades för färjeterminaler, det var inte så himla längesedan. Jag LEDer ju diskussionen utanför ämnet, men det kan ju blåsa även på järnvägsstationer. Det är väl egentligen det att när det redan finns ett etablerade ord som då det som ligger oss närmast, lysdioden, men språket skall ju vara dynamiskt och det blir mer angliofierat eller amerikaniserat, Railway station på dom Brittiska öarna och Train Station i USA. Och då LED... ledljus är ju bra att ha i mörkret för att se var man sätter fötterna ombord, små lampor som inte bländar, förvisso kan man ju då har lysdioder som led ljus, dom är ju LED, light emitted diode om jag nu stavade rätt. Kanske orden storm, orkan, kuling och vad den nu kan vara byts ut mot sina brittiska/amerikanska motsvarande ord, där det kan bli fel om man "directtranslatar".
  20. Det var ju himla obra. Men det finns firmor som fortfarande marknadsför den. Ish is nicht så bra i tyska språket är, men det verkar ju som om väven fortfarande tillverkas... Men det kanske rör sig om en nyare produkt som av miljöskäl inte är lika motståndskraftig...??
  21. Du testade aluminium, var missnöjd och gick tillbaks till aluminium? Var det händelsevis en annan metall i nåt av fallen?
  22. Den stegen hade jag reklamerat. Men nu finns det ju väldigt många andra stegar än Båtsystems...😛
  23. Vad är felet med ordet tågstation som ett sätt att skilja den från t.ex. en busstation?
  24. Jag har haft två av båtsystems kasettstegar, en på badbryggan i aktern och en på ett peke i i fören. Efter några avstamp mot stegen i vattnet bakom båten har den tryckt in röret ovanför det som stöder stegen och håller stegen lite utåt. Jag har på den senaste båten istället valt båtsystems stege som hakas fast med små fästen, den stegen är väldigt stadig, jag tar hellre obehaget att stuva undan stegen vid avgång från berget.
  25. Jag pratade igår med en vän till mina föräldrar, han är 97 år, spikrak i ryggen, bra kondition, spelade tennis tills han var 79år, och har kristallklart minne. Han berättade att de allra flesta båtarna i hamnarna på Hisingen klarade sig bra under septemberorkanen -69, det var värre på fastlandssidan, GKSS-hamnen i Långedrag exempelvis. Den dominerande vindriktningen var ju "som vanligt" SV, eller SSV. Men vinden kantrade ju åt olika håll över tid. Nu tänker jag på vokabulären "mojna" och "bedarra". Jag vet inte dom orden används i övriga landet?? Båda betyder iallafall att vinden avtar. Och om vinde kantrar så ändrar den riktning. Man kan inte säga att "det mojnar på" det är ungefär lika fel som att säga "backa framåt". Man brukar heller inte alltid säga att det "mojnar av" eftersom det är självklart att vindstyrkan avtar, men behöver inte ha tilläggsordet "av". Och det där men meter per sekund och "sekundmeter"... det är väl ingen som anger en hastighet på landsväg med "timkilometer"... Lika jäkla dumt som ordet "tågstation". Det blåser tydligen nya vindar i SAOL. När vinden ökar kraftigt har jag hört att somliga säger att "det brassar på" men jag har aldrig hört att infödda Bohuslänningar säger så. Ja så berättade nu 97åringen att han varit tvungen att sluta spela bridge. Dom han spelade, som är några år yngre, med hade blivit snurriga och höll inte ordning på korten... men det har ju ingenting med "stormar och orkaner" att göra. "Men det var en annan gång, vi seglade en rutten gammal kutter från Shetlandsöarna mot Lysekil. Det blåste upp till en helsikes orkan mitt på Skagerack, alla masterna blåste av, skepparn slog i en tretumsspik i däcket och på den seglade vi hem. Eftersom jag var yngst ombord fick jag sitta bredvid med en hammare, utifall vi behövde reva...."😀
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...