Jump to content
Friday 20 September 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Hink och durkslag använder jag. Fungerar bra tycker jag.
  3. Hej! Jag har en Buster XL från 1999 som behöver byta durken på. Originaldurken i plywood finns inte längre att köpa. Jag hade tänkt att ersätta durken med marinaluminium. Min fråga är om det är möjligt att ersätta durken utan att behöva svetsa. Jag hade tänkt att göra på följande sätt: Beställa durkaluminium och använda originaldurken som mallar. Tanken var att skruva fast durken samt att täta med sikaflex i samtliga skarvar samt ut med hela skrovsidan. Finns det någon bra metod att skruva fast durken utan att riskera galvanisk korrosion? Jag tar gärna emot tips och idéer hur jag skall byta durken på bästa sätt. M.v.h
  4. Nej, nej. Inte in (fuktig) luft utifrån. Säger jag - som inte är bhemac...
  5. Ja i synnerhet när man läser instruktioner. I verkligheten är det ganska enkelt. Försök titta hur andra gör det kan man lära sig mycket på. Sen är det väldigt bra att få med någon som kan. Men, en varning, det finns de som lyckas göra detta extremt komplicerat. Undvik sådana personer.
  6. Kan du inte vara på båten när den ligger i vaggan tror jag du måste åtgärda vaggan först och främst. Klarar vaggan inte dig ombord klarar den nog inte höststormar och blötsnö heller. Och hade du inte tänkt täcka båten? Vad gäller av- och påmastning finns det flera råd här på MG. Tror ett av de bästa är att fråga någon som ska upp tidigare om du får titta på och i efterhand fråga. Sen ta med dig någon van vid din avmastning. Men sök här så ska du se.
  7. ChristerN: Du har rätt, det är inte backar jag tänker på utan stora stapelbara plastlådor (med egengjorda hål). Tanken är i princip att skala upp durkslag+hink eftersom att kalciumklorid och plastlådor ändå är så billigt. Bhemac: Aha, är det för att få luften i rörelse så att mer av den fuktiga luften kommer i kontakt med kalciumkloriden? Eller har du in luft utifrån?
  8. Japp, jag menar det, vaggan kanske rasar. Men översidan kommer hursom ändå vara täkt. Och jag vet inte hur säkert det är att beträda båten när den ligger i vagga på land (speciellt inte på min rostiga vagga). Hur pyntad hytten är under vintern är lite väl mycket navelskådning.. jag kommer ivf inte julpynta... Kanske man kan sy inn segel under vintern (de kanske har andrahands värde utan båten). Genoa-seglet på min båt var slitet. Har tydligen legat ann mot mast-stag/vant samt dendär relingen (mantag eller vad den kallas). Masta av & masta på segelbåten ter sig (för mig) som ett stort spektakel, förmodligen enklare att bygga sin egen cykel? Letar instruktioner till det. Det ända jag hittat är http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf
  9. Jag läste smurfgrammatik i somras, för barnbarnet. Den stora frågan var om det hette korksmurf eller smurfskruv. Ja det höll på att bli inbördeskrig, så dom satte upp en Berlin-smurf tvärs genom byn. Fiskarna, vilka är det? dom som ofta har fjäll och simmar i hav eller andra vattendrag? Eller är det dom (oftast människor) som är verksamma inom fiskerinäringen, eller har det som fritidssysselsättning? -Förvisso har jag sett sjöjungfrudräkter man kan köpa, och vara fisk på sin fritid, men sjöjungfrur är väl ändå däggdjur? även om de tycks andas med gälar? Översättningar kan bli väldigt tokiga. Jag kollade på ett järnvägsprogram på Discovery, där översättaren hade skrivit "ångmotor". Sedan killen som skyfflade in kol i eldstaden var en "brandman"... suck. Steam engine och fire man var tydligen okända begrepp för denna översättare. I Wheeler Dealers hade Ed China problem men en gamman VW-motor från tidigt 1970-tal, den "kokade", rätt bra när det gäller en luftkyld motor som var överhettad. Nog om det, lite mer smurf i språket hade underlättat, man slapp lära sig så många nya ord. Eller man slapp smurfa så många nya smurfar. Fri tolkningsrätt! Så BMW´n hade nog en smurfvärmare, eller kanske en dieseldriven kupésmurfare, men det är ju väldigt konstigt då man smurfar smurfen med 93 oktanig smurf, varför har man två olika smurf i olika smurfar?🙄 men det står mycket knasigt i annonser på Blocket och Tradera, och jag har ju tidigare berättat om "Lama djur till salu"... en fin särskrivning.
  10. Jag hoppas att det sitter en modul för tilten som är avsedd att flytta stoppläget o den ska vara lätt att programmera genom att sätta ihop två orange kablar det är vad jag har hittat. Jag ska kolla nu o helgen om jag hittar en sådan. Annars är det nog en Mercury ÅF som kan ändra stoppet.
  11. Today
  12. Idag läggs ju bilder upp både på personer och misstänkta bilar på FB. Verkar ha en ganska god effekt. Polisen jobbar i motvind, det kan jag hålla med om och de gör vad de kan. En sak som de gör är att stressa brottslingarna. Vet de att det tex bor en tjuv (och sådant vet de) så åker de förbi flera gånger per dag. Tjyvarna som inte alltid har så starka nerver, brukar flytta efter ett tag. Troligen till något ställe där polisen tycker det är bättre att de bor. Mer resurser till polis och rättsväsendet är väl investerade pengar!
  13. Den där bilden borde du göra viral då han står på din båt. Borde finnas någon facebook grupp eller dylikt. Skulle han få se sin till synes fula nuna på internet så tänker han nog efter innan han gör samma handling igen. Med riktigt tur kanske han blir identifierad av någon som också är less på dessa kryp.. Då lagens (långa) arm hjälper föga vid denna typ av brott förutom för försäkringsfrågan så står man handlös om man inte tar saken i egna händer. Förstå mig rätt, Poliserna är underbara & kämpar på i motvind medans våran lagbok är mer utdaterad än Ravelli i fotbollsmålet. Vid stölder så är brottslingarna mer oroliga för att ägaren ska komma än Polisen. Vilken del av Sverige är detta? Riktigt bra kvalite på bilden med nya kameran:) Mvh,
  14. Vanligast är väl att fullgas på trean sätter gränsen för knacksensorn. På Bosch iaf. Liite offtopic kanske. 😁
  15. Här är en bra förklarande text hur du kan göra. https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf
  16. Jo vissa tillverkare är ju försiktiga, då de vill avvakta och se om någon annan tillverkare får problem. Vilket iofs de inte verkar ha fått ännu. Citroen /Peugeot har godkänna HVO på alla sina fordon vad jag förstått, utan att ändra på något i motorerna. Det går att försäkra sig mot motorskador hos försäkringsbolagen när man kör HVO, har jag för mig. Det har inte jag gjort, jag bara kör, går hur bra som helst, men är lite dyrare🙃 än vanlig diesel.
  17. Det skulle ta bilkörning till en helt annan nivå vad gäller spänning och utmaning. Eller kanske inte eftersom man aldrig skulle komma iväg.
  18. Hade en Suzuki DF 175 med ett justerbart stopp (en graderad plastbit) för tiltgivaren. Något fler tillverkare borde ha så man lätt kan anpassa efter olika motorbrunnar m.m Borde inte vara något problem för en duktig Mercuryåterförsälljare att programmera om tiltlägen. Kolla annars med de som trimmar mercurymotorerna. De borde kunna modda det mesta i programvaran men tänk på garantin eller låt dom ta över garantin på din snurra
  19. Felet, om det nu är ett fel, är att man slarvar och hittar på nya ord. Rationaliserar. På gott och ont.
  20. Intressant! Vore kul att se om busbilen vaknade lite extra av det:) Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)
  21. Svenska språket är - liksom många andra - inte alltid konsekvent. Så för svenska språket är denna varierande betydelse inget konstigt alls, vilket var min poäng. Fast visst skulle man säkert som SFI-lärare och i många andra sammanhang önska att språket var konsekvent som en fysikformel. Men nu ser helt enkelt inte svenska språket ut så (och mycket få andra heller), oavsett hur mycket mer eller oftast mindre roliga exempel man rotar fram.
  22. En bekant som är SFI-lärare har en annan uppfattning.
  23. Har nibral med kompositkona på mitt drev utan några problem. Tror man skall kolla upp orsaken till varför man har problem om de skulle uppstå.
  24. Ang slangen du talar om så både ja och nej. Slangen som du ser mellan drev och sköld när du hissar upp drevet är bökig att lossa. Men på slangens andra sida på skölden ( inne i båten) så sitter det ett rör där sugslangen till impellerpumpen är ansluten. Lossa den och skarva den slangen med en slang som räcker till en dunk med vatten. Nu kan det vara lite trångt i vissa båtmodeller, men normalt så är det lättaste sättet.
  25. Sökte lite mer och det framstår som att man behöver ha en modul monterad som verkar vara extra tillval i en del fall och sen ev denna spak om det inte bara var felaktigt nummer(mest troligt). Sedan skall justering kunna ske via meny i Smartcraft. Menyn skulle vara grå/otillgänglig om hårdvaran saknades sas det. En bra ÅF bör kunna reda ut det här åt dig.
  26. Bakar något givetvis, i betydelsen värmer. Något annat får tillskrivas livlig fantasi.... Sedan är olika betydelse och syftning av den förklarande förstadelen av de sammansatta orden i exemplen inte alls så konstigt. T ex är en dieselbil en typ av bil som drivs av diesel, en brandbil är en typ av bil avsedd för brandsläckning. Jämför även ord som Kaffetermos och Glastermos - inte alls konstigt att förtydligande halvan kan syfta på att förtydliga olika egenskaper.
  27. Haha, det var alltså ett skolexempel på att man inte ska lita på allt som står på internet... I teorin kan det vara en annan spak än std, men lutar såklart åt att det inte är rätt pryl som avses. Hoppas det ligger mer sanning i resterande kommentarer från bbcboards.net
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy