Jump to content
Saturday 31 July 2021

Yopphedi

Medlemmar
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Yopphedi last won the day on April 27

Yopphedi had the most liked content!

Community Reputation

16 Trovärdig

About Yopphedi

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Jag har en Suzuki DF115 från 2015 som lite sådär spontant får för sig att slänga ur sig felmeddelanden ibland. Felmeddelandet lyder bland annat : "Inv Fluid Lev Enter bus dev to config fluid level." Har också för mig att jag fått ett liknande meddelandet med texten orden fuel unit. Jag har instrumenten inställda på liter, men så fort felet inträffar så ändras instrumenten till att visa Galon. Någon som har en susning om vad det kan vara och hur man kan lösa problemet?
  2. @raol, Så eneklt alltså. Tackar för kort och tydligt svar. Finns det något pris för snabbast svar? Det tillfaller dig i sådana fall. Hann ju knappt lägga in ämnet innan du svarade.
  3. Hej, Jag var nyligen med om en lite pulshöjande händelse och vill gärna ha lite tips och råd. Övade tilläggning i min hamn och testade lite olika tekniker för att komma in till min båtplats. Vid ett tillfälle så missade jag platsen och kom lite för långt in mellan bryggorna och tänkte köra ut för att börja om på nytt. Tyvärr så ville inte båten samma sak som jag. Började med att backa babord (min båt backar lättast åt det hållet) med förhopping om att att fören då skulle vända sig åt styrbord och bara köra ut. Vad som hände var att vinden tog fören och förde den i samma fart som aktern åt fel håll. Jag åkte alltså sidledes in mot land. Jag testade att ha lite mer gas, men det gjorde inte saken bättre direkt. Efter det blev det nog lite panikartade försök med mer gas och ratt åt än det ena än det andra hållet..till slut fick jag skutan på rätt kurs, men vet inte riktigt vad jag gjorde rätt vid just det tillfället.🙂 Så hur ska jag tänka när jag hamnar i samma situaion nästa gång? Vid tillfället var det en väldigt lätt vind rätt från sidan. I bifogad bild visar röd pil vindriktning och grön bock båtplatsen. Båten mellan bryggorna ska symbolisera min båt. Båten är en 5.5 m bowrider med utombordare. Inte mycket vindfång, men attans vindkänslig...tydligen.
  4. För att få frugan att känna sig lite mer säker på att köra båten kanske det kan vara läge att kolla på en båt i aluminium? Båten blir ju då lite mindre ömtålig och det kanske inte gör så mycket om man snuddar en brygga eller drar upp båten på en strand. Finns snygga alternativ med innerliner i plast som säkert faller din dotter i smaken. Tror dessutom att AMT 175 BR finns med både aluminum och plastskrov.
  5. Tackar, det verkar funka att boka in släpet för besiktning under sommaren så det får blir så. Konstigt bara att senaste besiktningen är 2020-05-25 och nästa besiktning ska ske senast 2022-04-30. Det blir i mitt huvud 23 månader.
  6. Hej, Skulle behöva lite hjälp med mina funderingar angående besiktning av min båttrailer. När jag köpte båt och tillhörande trailer förra året så var släpet precis besiktigat. Nu hör det till saken att nästa besiktning ska ske senast 2022-04. När det tidpunkten infaller så kommer min båt förhoppningsvis stå på släpet i gott förvar. Alltså, ska man ta smällen att besiktiga redan i sommar? Vad händer med besiktningsperioden då? Är det beroende på när man gjorde senaste besiktningen, eller är den fast för fordonet. Vill ju inte gärna ha en besikting i april 2 år efter igen, då åker jag ju på att besiktiga varje år. Eller ska man ha is i magen och hämta båten nästa år på en obesiktigad trailer? Båten står typ 10 mil ifrån hamnen där och jag använder bara släpet två gånger per år. När ja ska hämta och lämna båten till vinterförvaring. Hälsningar Yoppheidi
  7. @LuminaL Runt knapen är ingen dum idé alls. Öppen lucka och runt knapen får jag försöka med!
  8. @M__G Hmm..något att tänka på. Luckan öppnas akterut, så det är ju rätt stor risk att den hamnar i vägen när den är öppen också. Knepigt.
  9. Ni pratar om att låta bli att backa för att unvika att få in linan i propellern. Gäller det även om man slår back lite snabbt för att få stopp på ekipaget? Eller är det bara när båten rör sig bakåt.
  10. @Georg_Ohm Ser ju finnurligt ut, men problemet är inte riktigt att få ankare ti vattnet, utan snarare att undvika att få linan i propellern när ankaret är i plurret. Nu har jag ju stått och hållit linan sträckt med ena framtassen samtidigt som jag styrt båten, den är där problemet ligger. Jag har en utombordare så någon snygg badbrygga har jag inte heller, men väl ankarboxar på akterspegeln. Så det lutar åt att göra som du föreslog tidigare. Att låta linan ligga i boxen, få i ankaret och låta linan löpa igenom det halvrunda hålet i locket till boxen.
  11. @Nim26 Jag varken pallar eller har råd:)
  12. @anuba Intressant, det är något sådant jag helst velat göra, men inte vågat eftersom jag varit rädd för att få linan i propellern. Fällde/kastade (helgardering) du ankaret över sidan på båten eller rakt akterut. Jag har en sådan där ankarbox @Georg_Ohm pratade om, men ett halvrunt hål i främre delen av locket. Kanske ska försöka använda mig av det. Om nu olyckan skulle vara framme, hur klurigt är det att rädda upp situationen på plats? Är det något som oftast går, eller aldrig?
  13. @Georg_Ohm Tack, jag vill gärna få reda på de rätta benämningarna. Ska använda fälla ankare framöver. Förövrigt, träffar jag den gode Zaphod så kommer jag inte att fråga efter hjälp med ankare, utan snarare om han har en plunta med allgalaktisk gurgelbrännare tillhands.
  14. Super,! Tack för alla tips. Problemet är ju inte riktigt att linan trasslar sig, utan att den snör in sig i någon pryl som sitter i vägen. Linan verkar tycka att det är hemskt trevligt att kramas med mojängen som man använder för att få förarstolen att rotera. Jag har fina ankarboxar på akterspegeln, tyvärr så har tidigare ägare fixat boxen på babord sida snyggt och prydligt för ankaren med gummimatta samt en ögla. Tyvärr så blir det ju lite knasigt att ha ankarlinan där eftersom den då kommer att löpa över hela sittbrunnen då jag står på andra sidan och styr. Just nu brukar jag lägga ut linan bakom förarstolen, men det kanske är bättre att lägga ner den i styrbords ankarbox istället. @M__G Har du luckan till ankarboxen öppen, eller låter du linan löpa genom hålet i locket? Är det inte risk för att linan fastnar i locket om det står öppet..., du kanske inte har samma lösning för ankarboxar som jag iofs. Jag försöker lägga ankaret vid sidan om båten och sedan hålla ut linan så långt från motorn som möjligt, men det kanske är överkurs. Kanske går bättre att låta linan löpa mer rakt akterut, men då känns det som större risk att få den i propellern. Ankarband har jag funderat på, men jag hittar ingen lämpligt ställe att sätta ett sådant på.
  15. Hej, Kommer i år att gå in i säsong två som båtägare och det går ju klart bättre och bättre att köra och lägga till med båten men fortfarande är det moment som är krångliga. Jag tänker då främst på att kasta ankare när man ska lägga till. Vi har en liten motorbåt på 5.5 meter och är oftast ute hela familjen (jag, fru och två mindre barn). Rutinen vi har just nu är att frugan står i fören och spanar, kliver i land och jag står vid ratten och bråttas med ratt/gasreglage och ankarlina. I naturhamn brukar vi gå in och reka, sedan gå ut igen ta lite fart och hiva i ankaret på lämpligt avstånd. Jag ställer mig sedan vid ratten och försöker hålla rätt kurs, samtidigt som jag försöker hålla ankarlinan sträckt. Det är just då problemen uppstår, linan brukar trassal in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten. Eller så måste jag ge lite gas och så tappar jag linan...som trasslar in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten. Och så vidare. Dessutom får jag brännsår i handen när jag låter linan löpa, det har jag löst genom att använda en cykelhandske, men det har ju ingen annan, så det finns säkert en bättre lösning.🙂 De alternativ jag har just nu är: 1. Skaffa en till arm 2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret 3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret Inget av alternativen känns särdeles lockande, så hur gör man? Tacksam för tips!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy