Jump to content
Friday 09 December 2022

Yopphedi

Medlemmar
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Yopphedi last won the day on April 27 2021

Yopphedi had the most liked content!

Community Reputation

18 Trovärdig

About Yopphedi

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en 721XS och med den fick jag registrera enheten och kartorna i Active Captain genom att synka plottern med appen via plotterns egna wifi. Om jag kommer ihåg rätt: 1. Skapa konto hos Garmin 2. Ladda ner appen och logga in med skapat konto 3. Anslut telefonen till plotterns nätverk 4. Öppna app navigera till Båtappar/Mina Marina enheter..Klicka på lägg till Produkt och följ anvisningar i appen Lycka till!
  2. Hmm..okey, så vad är att föredra? En svensksåld sea ray med äldre motor eller en floridabåt med bytt motor? Allt annat lika. Alltså ska man generellt undvika importerade båtar? Förstår att det är svårt att svara på, så många parametrar att väga in, men generellt.
  3. Tackar för svar, då har jag mer kött på benen! Det blir till att åka och kika och överväga fördelar och nackdelar med de olika alternativen.
  4. @niklassOkej, så du höjer en liten varningsflagg för sea ray alltså. Hur är det med de andra amerikanska båttillverkarna typ chaparral, monterey, larson m.fl.? Yamarin 68/76 DC har jag kikat på, riktigt fina, men de faller förmodligen på avsaknaden av separat toa.
  5. Så, för att sammanfatta de senaste svaren så ska jag alltså köpa en Fleming 55 och köpa nya fendrar för att få in den på min båtplats?😉 Skämt åsido, vad är problemet med us-båtar egentligen? Som spekulant utan erfarenhet av sådana blir jag genast nyfiken.
  6. Bra input gällande sea ray vs aquador. Det är lite åt det hållet jag lutar. Aquador ser lyxigare ut, men det kräver också lite mer av mig att hålla reda på, och har dessutom lite sämre utrymmen...och är dyrare. Får åka och klämma och känna på lite olika båtar.
  7. Angående större båt så är jag lite begränsad av min båtplats, den tillåter en båt på längd 8 m och bredd 2.60. På längden går det säkert med ett par decimeter till, men eftersom det är y-bommar så blir det knepigare med bredden. Dessutom kommer förmodligen majoriteten av turerna bli dagsturer, och då offrar jag gärna lite av den komforten ökad storlek ger mot de fördelar en mindre båt ger. Jag är rätt lat av mig, men vill gärna ha ha ordning och reda på prylarna, så av den anledningen är mindre bättre. Dock så kräver delar av hushållet en separat sanitetsavdelning, så det begränsar antalet båtar något. Askeladden 705 ska jag kika på, den har undgått min radar. Vi vill nog också mest ligga i naturhamn, men tänker att stressnivån är högre när man väl ska lägga till i gästhamn mot i naturhamn. Så det är nog så att bogpropeller smäller högre såhär långt in i tråden. Men jag är öppen för argument åt alla håll, så det kan nog svänga:)
  8. Så sant, det är ju helt klart lättare att få någon av passagerarna att släppa i ett ankare än att få dem att hoppa i och puffa fören i rätt riktning. Du har helt rätt angående att ankaret inte behöver läggas i från aktern, bra tips! För övrigt, var i hunnebostrand för första gången på typ 20 år i somras. Attans fint ställe!
  9. Tackar för input. Min tanke med ankaspelet är främst inte tyngden, utan att det skulle vara skönt att slippa ränna mellan akter och förarplatsen för att fälla det. Har haft problem redan med det min lilla båt jag har nu. Är det lite sidvind så hinner båten gärna sticka iväg åt något håll under tiden jag har lagt i ankaret och hunnit tillbaks till förarplatsen. Men det kanske är som allt annat, övning ger träning.
  10. Hej, Nu såhär på höstkanten sitter jag och funderar på att byta ut min 5.5 m bowrider till en lite större bobar båt. Användningsområdet kommer att vara enstaka övernattningar, men främst dagsturer. Vi som kommer att åka är en familj bestående av två vuxna och två barn i åldrarna 8 och 10. Fråga 1: Efter att ha sonderat marknaden har jag kommit fram till att jag lutar åt en aquador 23 alternativt någon amerikanskt typ sea ray 240 sundancer. Fördelarna med den amerikanska är: +bättre kojplatser +mindre teak +verkar lättare att hitta med utbytt/nyare motor + mindre teak och känns mer oöm -högre och därmed svårare att manövrera i hamn? -köket i kabinen Aquador + Lite mindre (ja, jag ser det som en fördel, lättare att hantera vid tilläggning) + skarndäck +lyxigare +lättare att hitta med ankarspel och bogpropeller +kök ute -Känns som det blir lite mer att ta hand om i och med mycket teak -sämre boplatser Är det någon som har någon vettig input så tar jag gärna emot. Fråga 2: Eftersom jag är hyfsat ny på sjön (3 säsonger) och fortfarande känner mig lite osäker på tilläggning vill jag gärna ha lite hjälpmedel om jag kliver upp i storlek. Så vad tycker ni underlättar livet på sjön mest? Ankarspel eller bogpropeller? Vilket av de båda alternativen är dyrast att komplettera med i efterhand? Tänker om man hittar ett bra exemplar som saknar det ena eller andra...eller båda. MVH Yoppheidi edit: typo
  11. Tackar, då kan jag i vilket fall konstatera att skarvar och infästningar verkar hålla tätt.
  12. Förlåt, såklart hjälper det om ni får reda på vad det är för farkost. Det är en AMT 185 BR.
  13. Hej, Jag tog upp min båt i helgen och tog bort dyvikan för att tappa ut eventuellt vatten, men det var kruttort och det var precis likadant föra året. Det leder mig till min fråga, hur i hela fridan KAN det komma vatten dit? Det finns ju ett utrymme över denna mellanbotten där det sitter en länspump, dit kan jag förstå att det kan komma in lite vatten. Till utrymmet där dyvikan sitter kan jag däremot för mitt liv inte förstå hur vatten kan komma in...förutom om det läcker in genom dyvikan, som är den enda genomförningen, förstås, men då känns den öppningen tämligen meningslös.:) Hälsningar Yoppheidi
  14. + 1 på närhet till båten. Har du båten inne i stan så har du ju dessutom oändliga valmöjligheter till hämtmat att plocka med dig på härliga kvällsturer.🙂 Har man en större båt som är mer lämpad för regelrätta semestrar spelar kanske inte avståndet så stor roll. Har man däremot en båt som främst kommer att användas för dagsutflykter så tror jag att allt som gör det lite lättare att komma iväg är att föredra. Börja i närmast möjligt, visar det sig att du allt som oftast vill längre ut i skärgården så får du väl byta båtplats. Det är ju inte så att man hyr båtplats på livstid.
×
×
  • Create New...