Jump to content
Thursday 30 June 2022

Yopphedi

Medlemmar
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Yopphedi last won the day on April 27 2021

Yopphedi had the most liked content!

Community Reputation

17 Trovärdig

About Yopphedi

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tackar, då kan jag i vilket fall konstatera att skarvar och infästningar verkar hålla tätt.
  2. Förlåt, såklart hjälper det om ni får reda på vad det är för farkost. Det är en AMT 185 BR.
  3. Hej, Jag tog upp min båt i helgen och tog bort dyvikan för att tappa ut eventuellt vatten, men det var kruttort och det var precis likadant föra året. Det leder mig till min fråga, hur i hela fridan KAN det komma vatten dit? Det finns ju ett utrymme över denna mellanbotten där det sitter en länspump, dit kan jag förstå att det kan komma in lite vatten. Till utrymmet där dyvikan sitter kan jag däremot för mitt liv inte förstå hur vatten kan komma in...förutom om det läcker in genom dyvikan, som är den enda genomförningen, förstås, men då känns den öppningen tämligen meningslös.:) Hälsningar Yoppheidi
  4. + 1 på närhet till båten. Har du båten inne i stan så har du ju dessutom oändliga valmöjligheter till hämtmat att plocka med dig på härliga kvällsturer.🙂 Har man en större båt som är mer lämpad för regelrätta semestrar spelar kanske inte avståndet så stor roll. Har man däremot en båt som främst kommer att användas för dagsutflykter så tror jag att allt som gör det lite lättare att komma iväg är att föredra. Börja i närmast möjligt, visar det sig att du allt som oftast vill längre ut i skärgården så får du väl byta båtplats. Det är ju inte så att man hyr båtplats på livstid.
  5. Är ju inget jätteavstånd mellan Islinge och Stocksund, typ 4nm, men om det är avgörande kan ju förstås bero på hur långt man har åkt från början och hur pass snabb båt man har. Jag tycker att kostnaden är skälig, men har jag i och för sig en mindre båt. I Stocksund betalar jag 750 kr per tvätt och då ingår tvätt av akterspegeln. Det får man pynta extra för vid Islinge. Näsbyviken är ju ännu lite billigare , där skulle jag betala 650 kr, huruvida tvätt av aktern ingår där vet jag inte. Förra året tvättade jag 3 gånger, och hade inte en enda tulpan. I år tänkte jag testa att tvätta 2 gånger. Personligen tycker jag att tillgången till tider för båttvätt är en avgörande faktor. Nu kan jag i princip bestämma på dagen när det passar att åka och tvätta. Skulle det blir fullbokat så behövs det mer planering och då behöver jag nog titta på andra alternativ.
  6. Hej, Jag har en Suzuki DF115 från 2015 som lite sådär spontant får för sig att slänga ur sig felmeddelanden ibland. Felmeddelandet lyder bland annat : "Inv Fluid Lev Enter bus dev to config fluid level." Har också för mig att jag fått ett liknande meddelandet med texten orden fuel unit. Jag har instrumenten inställda på liter, men så fort felet inträffar så ändras instrumenten till att visa Galon. Någon som har en susning om vad det kan vara och hur man kan lösa problemet?
  7. @raol, Så eneklt alltså. Tackar för kort och tydligt svar. Finns det något pris för snabbast svar? Det tillfaller dig i sådana fall. Hann ju knappt lägga in ämnet innan du svarade.
  8. Hej, Jag var nyligen med om en lite pulshöjande händelse och vill gärna ha lite tips och råd. Övade tilläggning i min hamn och testade lite olika tekniker för att komma in till min båtplats. Vid ett tillfälle så missade jag platsen och kom lite för långt in mellan bryggorna och tänkte köra ut för att börja om på nytt. Tyvärr så ville inte båten samma sak som jag. Började med att backa babord (min båt backar lättast åt det hållet) med förhopping om att att fören då skulle vända sig åt styrbord och bara köra ut. Vad som hände var att vinden tog fören och förde den i samma fart som aktern åt fel håll. Jag åkte alltså sidledes in mot land. Jag testade att ha lite mer gas, men det gjorde inte saken bättre direkt. Efter det blev det nog lite panikartade försök med mer gas och ratt åt än det ena än det andra hållet..till slut fick jag skutan på rätt kurs, men vet inte riktigt vad jag gjorde rätt vid just det tillfället.🙂 Så hur ska jag tänka när jag hamnar i samma situaion nästa gång? Vid tillfället var det en väldigt lätt vind rätt från sidan. I bifogad bild visar röd pil vindriktning och grön bock båtplatsen. Båten mellan bryggorna ska symbolisera min båt. Båten är en 5.5 m bowrider med utombordare. Inte mycket vindfång, men attans vindkänslig...tydligen.
  9. För att få frugan att känna sig lite mer säker på att köra båten kanske det kan vara läge att kolla på en båt i aluminium? Båten blir ju då lite mindre ömtålig och det kanske inte gör så mycket om man snuddar en brygga eller drar upp båten på en strand. Finns snygga alternativ med innerliner i plast som säkert faller din dotter i smaken. Tror dessutom att AMT 175 BR finns med både aluminum och plastskrov.
  10. Tackar, det verkar funka att boka in släpet för besiktning under sommaren så det får blir så. Konstigt bara att senaste besiktningen är 2020-05-25 och nästa besiktning ska ske senast 2022-04-30. Det blir i mitt huvud 23 månader.
  11. Hej, Skulle behöva lite hjälp med mina funderingar angående besiktning av min båttrailer. När jag köpte båt och tillhörande trailer förra året så var släpet precis besiktigat. Nu hör det till saken att nästa besiktning ska ske senast 2022-04. När det tidpunkten infaller så kommer min båt förhoppningsvis stå på släpet i gott förvar. Alltså, ska man ta smällen att besiktiga redan i sommar? Vad händer med besiktningsperioden då? Är det beroende på när man gjorde senaste besiktningen, eller är den fast för fordonet. Vill ju inte gärna ha en besikting i april 2 år efter igen, då åker jag ju på att besiktiga varje år. Eller ska man ha is i magen och hämta båten nästa år på en obesiktigad trailer? Båten står typ 10 mil ifrån hamnen där och jag använder bara släpet två gånger per år. När ja ska hämta och lämna båten till vinterförvaring. Hälsningar Yoppheidi
  12. @LuminaL Runt knapen är ingen dum idé alls. Öppen lucka och runt knapen får jag försöka med!
  13. @M__G Hmm..något att tänka på. Luckan öppnas akterut, så det är ju rätt stor risk att den hamnar i vägen när den är öppen också. Knepigt.
  14. Ni pratar om att låta bli att backa för att unvika att få in linan i propellern. Gäller det även om man slår back lite snabbt för att få stopp på ekipaget? Eller är det bara när båten rör sig bakåt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy