Jump to content
Monday 09 December 2019

Robinjaha

Medlemmar
  • Content Count

    156
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Robinjaha

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Åland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag hade en 30hk Yamaha 2 takt från tidigt 90-tal som skrek ur summer men bara ibland. Jag sökte som en galning igenom temp och oljegivare och även så kontrollerade jag kablage. Allt såg bra ut och felet uppstod bara ibland. Motorn gick ej heller i ”felsäkert läge” och ströp varvtalet. En dag när jag var ute och körde i blåsigare väder så kom jag emot kabelstommen som gick in i reglaget och simsalabim där var felet. En ledare som nästan hade ärgat av inne i en kabel och syntes ej. Hoppas att ditt fel inte är lika klurigt och att du hittar det snart.
  2. Detta blev ett onödigt inlägg! Läste för snabbt tråden och svarade.... Kunde ej ta bort kommentaren.
  3. Tyvärr är delarna och motorerna sålda, @KentD.
  4. Kollade på nätet och på Maringuiden men hittade ingen info om Johnson 50hk 2-takt från 2003. Är dessa maskiner bra eller dåliga? Jag har hittat en i gott skick för ca 13 000kr. Vad vet ni om dessa maskiner? Problembarn eller supermaskiner.
  5. Oj hur den såg ut, är inte växelstaget tillverkat i någon form av syrefast material? De brukar ju vara glansiga och fina, åtminstone den del som man ser skymten av mellan riggen och drevet del nr 49 på bifogad sprängskiss nedan.
  6. Blåsan ligger med pilen ner i motorbrunnen. Kanske detta kan vara orsaken till mjuk blåsa?
  7. Detta gäller en Honda bf 45 från 1994. Jag misstänkte backventilen i blåsan så den bytte jag igen med ca 2 månaders intervall eftersom de ändå ej är dyra och det kan uppstå fabrikationsfel men den är ok. Så felet sitter längre in OM blåsan skall eftersträvas att vara hård då man pumpat på den.
  8. Har en Honda 4 takts maskin som jag bytt ut bränsleslangar, slangkontakter och bränsleblåsa på. När man pumpar på blåsan blir den ej hård, ska den bli det på alla fyrtaktare utombordare eller finns det undantag? Båten går bra överlag men kan sucka till någon gång då man gasar på ordentligt ( när man ska upp i plan t.ex). Den andra saken jag blivit fundersam över är att då man kör ca 30 min i streck ca 4500 rpm i varvtal wot på 5400 rpm och stannar av och står på tomgång så ryker motorn vitt ur avgassystemet. Enligt e en tråd på thehulltruth forumet med liknande bekymmer så kunde detta vara bränsle relaterat. Kan vara... Motorn har gått ca 500h. Så, ska bränsleblåsa bli hård på alla utombordare när man pumpar?
  9. Att kavitationsplattan ligger i linje med kölen är ett rätt så bra utgångsläge för många båtar har jag fått förstå. Höjer man utombordaren för högt ovanför kölen så finns det större risk för att propellern tar luft då man svänger lite skarpare. Det bästa är väl att testa sig fram om man har möjlighet till det.
  10. Jag vill minnas att på äldre Yamaha 2 takt (80-90 tal) rekommenderas det att kavitationsplattan skall vara 0-25 mm under kölen.
  11. Ursäkta nyfikenheten och offtopic men är denna utombordare köpt från blocket riktigt nyligen?
  12. Robinjaha

    Propeller

    Jag ska testa att hissa den ett hål nu i helgen om jag finner tid. Sen får jag fundera på vilken prop jag ska testa. Försäljaren jag pratat med sade att det bara var att lämna tillbaka propellern om den ej passade, då är det lättare att experimentera.
  13. Robinjaha

    Propeller

    Då var jag här igen mina herrar och damer! Jag sade att jag skulle köpa en till original propeller men så blev inte fallet. En massa annat kom emellan.. Nu sitter jag här igen med en del frågetecken. Jag har kontaktat Honda auktoriserad verkstad för att få hjälp med att byta från en 3 bladig alu propeller till en 4 bladig. Detta ville dom inte, dom tyckte att det var onödigt med en 4 bladig propeller på en 45 hk. Nyfiken som man är så vill man ju veta ändå om det är någon skillnad (till det bättre givetvis). Jag är ute efter lite mera ork då man är 2-3 st i båten. Med dagens propeller så är det tungt att komma upp i plan med två ca 90 kgs gubbar, när jag väl är uppe och kan trimma ut så går båten bra. Propellern som är idag på motorn är en 11 - 1/2 x 14 - 1/4. Honda verkstaden ville att jag skulle prova en 3 bladig propeller med 11 - 1/4 x 13 (original enligt dem på motorn). Utombordarens rekommendation till max varvtal är 5000-6000 rpm och nu ligger den på ca 5500 rpm med befintliga propellern. Skall man fortsätta att stånga huvudet mot väggen och testa en fyrbladig prop? Hur ska jag gå från: 3 blad. 11 - 1/2 x 14 - 1/4 till en 4 bladig prop som kan tänkas passa? Drev.se har en propeller skola som säger att 2" ändring på stigningen ger ca 300-400 varvtal/min. Sist men inte minst, tycker ni att jag borde testa att hissa motorn ett hål uppåt, bifogar några bilder på dagens setup.
  14. Enligt datablad för kompressormodellen som du har så är 2.2 ohm värdet ok.
  15. Tack för tipsen @Udding och @jan_af_lisoe! Båten skall strax upp ur vattnet för lite tillsnyggning och bottenmålning då ska jag titta på givaren hur man löser detta bäst. Kul med bra lösningar för billiga pengar. Jobbar själv på ett vvs-/elföretag, ska se om jag hittar något lämpligt material att tillverka en liknande "skärm".
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy