Jump to content
Saturday 06 June 2020

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Yesterday
  3. Goafton Pentax och Jonas Polar. Jag håller med dig Pentax, skumt med så högt tryck. Därför har jag köpt en ny givare och mätare men med samma höga mätvärden. Jag "lurade" själv på någon form av jordningsfel men då jag slår på tändningen stiger nålen på oljetrycksmätaren upp till värdet noll, alltså helt korrekt, och impedansen ligger på 8-9 ohm. Hade jag haft ett kontaktproblem skulle motståndet blivit högre och mätarnålen skulle då stannat en bit över nollnivån på mätaren då jag slagit på tändningen men utan att starta motorn. Tror tyvärr fortfarande att felet sitter i reduceringsventilen i oljepumpen. Till Jonas: När motorn blir riktigt varm blir också oljan lite tunnare och därmed tappar oljepumpen lite effekt.
  4. Borgen

    fjordling 18

    Hej - har du kvar din Fjordling? mvh Håkan
  5. dentar

    WTF!

    Sätt denna videon 3-4 gånger, blir fortfarande lika sagolös.. ett sant mästerverk! Stackars mekaniker den dagen motorerna börjar bråka och det är dags att felsöka/ompacka dom 12 förgasarna! med mera haha
  6. när tändningen är avstängd / strömmen bruten, går mätaren ner till botten då? i så fall verkar nån av dina givare bråka, antingen helt felinställda eller dax för utbyte. Var ett par år sen jag bytte givare & minns inte exakt hur jag ställde in dom, men svarar du på ovan & nämner vilket drev det gäller så får du säkert vägledning av mer kunniga
  7. Ett fäste till en Wallas värmare. Skorstensröret går upp genom hålet.
  8. Hej har problem med min Tern motor,en utombordare med 6HK,den lägger av titt som tätt och den tappar varvtal ganska ofta,ibland går den utan problem oftast i början när den inte gått upp i varv så mycket,men när det blir varm så så märks det att den går sämre samt så hackar den då med,jag har installerat ett bränslefilter nu samt blandat i olja som rengör motorn,men vet kanske någon här vad jag ska göra för att få den att gå? Kan min förklara hur man gör ren förgasaren? Bör man se över oljepumpen? Hur gör man det? Eller är den helt körd? Jag tycker ändå den går fint i sina bästa stunder Men tyvär svårstartad och ojämnt i sina prestationer! Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig!!!!
  9. söker en manual till en Askeladden 585 frestyle. Jag provar och mailar dem. Tycker jag läst andra forum med folk som försökt och aldrig fått något, så jag har själv aldrig provat. Ska göra det nu. :-)
  10. Hej igen! mina segel är gamla och väldigt slitna. Stor, Genua och fock. Jag har reparerat dem själv vid flera tillfällen på symaskinen. Inte så snyggt men prisvärt. Nu undrar jag hur man kan tvätta dem utan att skada dem mer? Jag läste någonstans att man kan blanda vatten och trälim tunt och svampa på - låta torka - och sedan stryka seglen med strykjärn. Låter väldigt hemmagjort - men funkar detta? Någon som provat eller hört hur man gör? undrar seglartanten i stortriss
  11. Om du söker samma manual kan jag maila den eller kontakta support@askeladden.no
  12. ?? Varför skulle jag ha en egen statistik?
  13. Hej! Har köpt en ryds 20 dc 2005 inombird diesel och när jag tiltar upp eller ner så rör sig inte mätaren alls den är alltid åt max upptiltad..någon som har erfarenhet av vad felan brukar vara? mvh Hans
  14. Hej! Har precis köpt en Karnic bluewater 2260 -04 med en skuren Mercruiser 1,7L TDI ca 120hp. Då den motorn ej är att räkna med så har jag en idé om att sätta i en begagnad Mercruiser 4,3L MPI V6 i den. Motorn är från 2009, har gått ca 200h och innehar 225hp. Har grejat en del med utombordare men mindre med inombordare, så behöver lite input och svar på frågor! Kommer ta in mekanikerhjälp för montage. - Har hört att det är samma mått på infästningarna på båda motorerna, någon som kan bekräfta? - Är 4,3l V6 bra motorer? Hur många timmar ungefär kan man räkna med att en sån går? Anses 200h vara mycket? - Kan detta bytet innebära att man bör ha annan utväxling på drevet? - Nåt man bör kolla efter på dessa motorer när man köper begagnat? Bortsett från det självklara. Kom gärna med synpunkter och om någon har en likadan båt, PMa gärna!
  15. Var frågade du på Askeladden? mail? chat? telefon?
  16. Hittade denna aluminium-sak i båten jag nyligen köpt. Vad är det för något?
  17. Ja, det är inte någon fara. Blir det inte sol imorgon så ta hem dem och torka dem inomhus.
  18. Bigtriss

    Bigtriss

    Tusen tack för värdefull hjälp! - Jagönskar att det fanns bilder som visade hur det ska sitta. Som på bilden här nedan?
  19. Ett problem med stålbåtar är att de rostar. Så all inredning måste antingen vara löstagbar eller gå att inspektera bakom (samt kunna utföra arbeten). Jag har inte tillräckligt studerat betongfyllda kölar, men det känns lite läskigt ihop med stål tycker jag.
  20. Fast nu ska du ju inte köra 100 mil i 80 km/h utan 50 meter. Jag tycker ändå att ditt dubbelmontage verkar vettigt så se till att få ett par begagnade däck till kärran.
  21. Det stämmer att det är vp drev. Ett 270 och ett 280 om jag har fått rätt info. Distansen som du beskriver finns där men är mer en hylsa och sitter på bilden precis innanför konan. Finns inga glapp men det ser lite märkligt ut jämförelsevis mot det andra. Det andra sitter det en stor täckbricka med en distans på insidan av proppen. Sätter jag distansen på insidan på det som ser lite märkligt ut så blir det ett glapp vilket man skulle kunna kompensera med rostfri bricka antar jag...kanske var det det innan jag plockade isär det i höstas men dom sagt var så är minnet lite kort och jag har inte hittat något i garaget...
  22. Bara en? Jag såg en sådan olycka en gång för många år sedan i en av Bohusläns köpingar, ja det finns sådana även där. En daycruiser som fattade eld iofs direkt efter tankningen när motorn startades. Stötte delen av familjen befann sig på däck och föll i vattnet av tryckvågen, men pappan fick hoppa i efter att fåfängt försökt att släcka, sannolikt hade han brännskador.
  23. Även Anders Erikssons Malala är väl en OR40? En båttyp som har bevisat sin sjövärdighet.
  24. Det är VovoPenda drev i Aq200 serien Den under bilden verkar visa en propeller med kort nav på en axel för långt nav. Då ska det sitta en distans mellan konan och propellern, vilken då saknas på bilden. Den övre bilden ser ut att ha propeller med långt nav och axel för långt nav och då passar konen direkt. dvs korrekt montering
  25. Taget från praktiskt båtägande,känner til en båt som har brunnit p.g.av det
  26. Nu går vi ut och visar var båten skall stå!
  27. Är det någon som har koll på fägkodningen för kablarna från motorn? Ska koppa in dödmansgrepp o vill veta vilka två kablar det ska vara. Utgår ifrån att en ska komma från motprn o en från tändningslåset. Gissae på grön ofrån motor men sedan finns det svart, svart/Vit. Någon som kan berätta vad övriga kablar styr? De är inte inkopplade o jag utgår ifrån att de inte ska vara det heller. Blå och grön kommer från motorn o de andra två från tändningslåset. Motor o reglage: suzuki dt40 1981.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy