Jump to content
Thursday 14 November 2019

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Georg_Ohm

    Sydväst

    Nej just det, huvor och kapuschonger är inte så bra, det blir som skygglappar. Jag är ofta ute i skog och mark med hunden, dessvärre är det väl en gedigen töntstämpel på sydväster på landbacken, hoppas det inte är det till sjöss. Påminner mig om den massproducerade tavlan med fiskargubben i båten, sydväst av linoljeimpregnerad bomull samt pipan i mungipan...
  3. MarkusF

    Sydväst

    Jag gillar sydväst eftersom jag har bättre koll åt sidan. Vrider jag på huvudet ser jag inte rätt in i huvan. Och så känner jag mig inte lika instängd som i en huva. Nackdelen är väl om det blåser eftersom det inte är lika tätt runt nacken. Och det gäller att knyta in huvan till nacken så inte den samlar vatten.
  4. Nu har jag tittat lite på Avance 24 riggen, och den ser ju onekligen väldigt trevlig ut. Först vill jag gissa lite om P i storseglet på Cirrusen. Orginal från början, så gissar jag att det låg runt 6,8m vilket ger 9,3kvm. Sedan höjdes förmodligen masten med storsegel på 10,87kvm och slutligen 11,13kvm med P på 8,13m (kanske är det du har?). Avance 24 har P på 8,7m i storseglet med 12kvm. Jämfört mot orginal blir då P 1,9m högre. Så sammantaget med det jag sagt tidigare om formstabilitet, köldjup och kölvikt så lär båten bli vek och måste revas tidigt. Den kommer också att lägga sig djupare ner i vindbyar (orevad). Men jag hade satt på Avance rigg ändå, ett rev är lätt fixat (om det behövs) och seglar man aktivt så släpper man på storskotet om det behövs. Dessutom kan man plana ut storen på partialriggen samt ändra skotvagnen.
  5. Today
  6. Medhåll från min sida. Det finns sådana från firma Skyllermarks, samt även från annan firma, no name. Jag har båda delarna, de sistnämnda, "no name" bytte jag skruvar på till rostfria det blev ändå billigare än Skyllermarks. Ej heller med två minuskabelskor... för att nu vara övertydlig. Men med våld kan man lösa många problem! 🙄 -Detta är sannolikt båtens viktigaste elektriska kontaktpunkter, satsa på, riktiga och korrosionskyddade grejer! Dom här anslutningarna kallas emellanåt också för "polskor" kanske man skall använda ett bindestreck för att inte förväxla dem med republiken Polens kvinnliga medborgare 👩‍👧...
  7. Vilken tur att vi har vattenburen värme. Det hade ju varit trist om det vore enkelt. Jag håller med men behovet kanske bara syns på båtforum än så länge. Eller så får man börja titta efter lösningar för husbilar...huga...
  8. Inspirerad av en liknande fråga angående en defekt plotter ställer jag samma fråga med ett tillägg. Jag har en AIS, Garmin 300 AIS (mottagare) som inte funkar, jag vet inte vad Garmin vill ha betalt för att felsöka eller laga. Jag har försökt att felsöka själv, har skruvat isär och spänningsmätt, lysdioden för power lyser inte (än mindre den som indikerar mottagning, naturligtvis), men det kommer fram spänning till kretskortet, det är väl så långt som jag kommit. Gamla tiders elektronik som inte är ytmonterad kan jag emellanåt både felsöka och reparera, men här är det stopp eller kanske hellre motvilja. Jag ser i alla fall inga brända komponenter eller kallödningar. Jag har heller inget kopplingsschema. En ny kostar ungefär 4000kr, och jag kanske hellre vill ha en transreciver, alltså både mottagare och sändare.. kanske , eller ambivalent kanske, eller inte alls... så reparera om det är lönsamt kanske är den bästa och billigaste lösningen, kanske, eller kanske inte... Eller är det någon som är flink med multimetrar och lödpennor som kan ge sig i kast med min AIS-mottagare? det kanske är ett enkelt fel då den är "helt död" kanske något i strömförsörjningen?
  9. Hej Joel! Jag kastar mig in också med lite tankar. Tänk dig att det var en bil ni skulle köpa för att resa med men att ni saknar körkort. Vilken bil skulle ni köpa, vad måste den ha för utrustning, vilka bilar exploderar när man krockar? Först behöver du lära dig köra, trafikregler mm. När du väl kan det så inser du att du kan köra vilken bil som helst inom rimliga gränser och vet ungefär vad bränsleförbrukning, comfort, lastförmåga innebär och i vilken grad det är avgörande. När man inte vet så mycket så tror man att "vilken båt?" är det viktigaste. Allt annat hänger på den. All utrustning man läser att man måste ha, alla egenskaper båten måste ha, allt som kommer att gå katastrofalt fel om ni väljer fel båt. Lugn! Båtar finns i mängd och kommer att finnas senare också. Ni behöver inte ens tänka på katamaran eller enkelskrov. Det löser sig vilket det blir. Börja istället att lista vad ni behöver kunna och hur ni skall lära er det. Gå en grundkurs på medborgarskolan eller gå något som låter intressant med oceanseglarklubben. Ni kommer att få massor av hjälp och tips och era preferenser kommer att ändras/utvecklas efter hand. Åk på "segelkurs" i medelhavet? Som sagt så finns den sortens båtar rikligast i Karibien. Där kan ni även lära er segla, antingen er egen båt eller någon annans. Se bara upp för "Vi kanske kan köpa en skadad båt billigt och fixa den på plats?" Det är inte en genväg... Men realistiskt så bör ni tänka er att komma till Vancouver 2021 eller köpa en båt i Vancouver och lära er segla den där. Dyrare och sämre väder.
  10. Georg_Ohm

    Sydväst

    Det finne minst en facbookgrupp, "Vi som gillar ordvitsar" och en jag glömt namnet på angående de "dåligaste" ordvitsarna. Om vi nu lämnar för- och nackdelar med denna huvudbonad (alltså inte väderstrecket) så använder jag hellre sydväst än kapuschong. Men man ser aldrig eller sällan "folk på stan" som använder sydväst, och hos marina folket tycks huvudbonaden i fråga användas mer sällan, det är synd eftersom detta är ett utomordentligt och kanske underskattat regnskydd för hela kroppen, inte bara för hjässan och resten av huvudet. Vart är vi på väg? ja kanske åt sydväst. Påminner mig om den kluriga gåtan och två gubbar i en roddbåt, den ene rodde åt väst och den andra åt ost, åt vilket håll färdades dom? Vi kan bortse från vind- och strömriktning och huvudbonader, visserligen var den ene barhuvad och den andra hade ssrs keps.
  11. Har funderat på samma sak med min kondensavfuktare. Den går att bygga in i förpiken. Sen kom jag på att jag har akterhytt och då behövs nog mera fläkt. Att använda samma slangar till en sorptionsavfuktare och värmare borde funger utmärkt. Har svårt att se att man skulle köra båda samtidigt. Färdiga lösningar verkar det vara ont om. Konstigt eftersom väldigt många skulle behöva just detta.
  12. Jag har ingen erfarenhet alls av vad du planerar att göra, det låter fantastiskt men det känns som om du har oerhört bråttom. Du borde nog redan vara på väg men du har ju ingen båt ännu. Vancouver 2021 eller köpa båt i Amerika känns rimligare men jag är kanske en pessimist.
  13. Håller med om att det bästa nog är att köpa båten i Karibien eller USA. Utbudet är mycket större där och priserna lägre. Läs annonser, tex yachtword.com, prata med säljarna och flyg över för att titta på ett par olika båtar. Troligen väldigt lönsamt. En Lagoon 450 kostar 4-5 milj, en kölbåt med motsvarande boyta är betydligt billigare och kostar också mindre i hamnavgifter. HÄR finns en på plats! Det finns många fina segelbåtar i 50 fots klassen för 2-3 milj. Eller, köp en motorbåt typ trawler. Grand Banks, de Fever, osv. Dieselpriset i Kanada är hälften jämfört med här.
  14. Spännande! En stor del av en långsegling tycker jag är planering- och utrustningsfasen. Här har man möjlighet att skaffa sig kunskaper och info om vad för utrustning som passar en själv och vad man själv tycker är viktigt. Det är en mycket trevlig och egentligen nödvändig del i det hela. Speciellt om man skall segla med barn. Men det går säkert ändå. Har man bråttom får man förlita sig på andra och andras erfarenheter och kunskaper och hoppas att det passar en själv. Det blir svårt att hinna skaffa detta på egen hand. Nu skall man inte förringa andras erfarenheter men det är bättre att ha dem själv. Å andra sidan, gör man aldrig något själv får man inga erfarenheter heller. Jag anser att kunskap är ena halvan i kontroll över situationen. Den andra är erfarenhet. Erfarenheten är svår att skaffa på kort tid så det gäller att stoppa i sig så mycket information man kan. Då är man i alla fall en bra bit på väg. Ungefär så här skulle nog jag tänka: Skaffa en tålmodig barnvakt. Anmäl er till förarbevis, kustskeppar, utsjöskepparkurs, SRC osv och gå dessa i vinter. Det kommer att ta mycket tid och kraft för det är mycket som skall in. Både du och din partner bör gå för att kunna komplettera varandra när det inte finns någon annan att fråga. Träna. Om ni inte redan är fit for fight så att säga. Är man ovan på sjön hjälper det om man har krafter att ta av. Både fysiskt och psykiskt. När sjösjuka slår in (risken är överhängande att den gör det) får man räkna med att man får ta sig i kragen och vara aktiv i alla fall, speciellt när det är få ombord. Då skall man tänka på att när väl sjösjukan slår in på allvar och man inte är van är "att hoppa i sjön" en fullt rimlig utväg. Då är det bra att ha lite reserver att ta av. Dammsug allt ni hittar om båtar, båttyper, utrustning i stort och skaffa er en bild av hur ni vill leva ute på sjön. Nu är ni inne på en katta och en hyffsat stor sådan. Läs allt ni kommer över om detta. Hur den skall seglas, vad man skall tänka på, hur den hanteras i hamn osv. Ni kanske skall åka till värmen i vinter och gå en segelkurs? Man tar åt sig mycket mer av informationen om man vet vilken information man letar efter. Ni kanske rent av sparar tid genom att lägga den tiden, så att säga När ni börjar få kläm på grunderna och insikt om hur mycket det är att veta och kunna är forum bra. Då kan man börja ställa mer specifika frågor och då är det lättare att få svar. Läs gamla trådar på olika forum, det finns en enorm mängd kunskap arkiverad. Det är mycket spekulation men oftast är det kvalificerad spekulation. Även en hel del dravel, men det är ju bla det som är kul med forum. Båten ni letar efter är en färdigutrustad sak i gott skick för ni kommer inte hinna ligga i hamn och rusta och komplettera med utrustning som saknas. Det tar längre tid än man tror då det ena drar med sig det andra och så är cirkusen i gång. Det brukar finnas en hel del båtar som är klara och många av dessa brukar man hitta i Västindien och man brukar kunna få mycket båt för pengarna. Vet dock ingenting om utbud av katamaraner. I Västindien är ni redan en bra bit på väg och då sparar ni en hel del tid. Sedan är klimatet inget man kan klaga på heller. Det är mycket trevligare att lägga tid på att segla runt bland öarna i några veckor än att segla över Atlanten. En europeiskt ägd båt är att föredra om ni nu inte tänkt att aldrig komma hem igen. Tänker på skatt, tull osv. Den storlek ni är ute efter kräver för övrigt kustskepparintyg då den räknas som skepp och skall vara registrerad som ett sådant. Jag skulle föredra att ha skutan reggad i Sverige (av ren okunskap hur det fungerar i andra länder). Skaffa info om vad som krävs i form av visum och papper både högt och lågt för de olika länderna ni kommer till. Här är siten noonsite.com en guldgruva. Att ha med en främmande person, i form av en segelkunnig, på en båt, under en längre resa kan funka bra. Men, det kan även skära sig rejält. Det är något att fundera på. Kanske under Västindietiden? Då går det alltid att "sätta i land" personen om det visar sig att det inte funkar. En liten början men, som sagt, så skulle nog jag tänka i er situation. Starta en tråd i forumet och dela med er av vinterns korvstoppning.
  15. Oj, bara 2.8liter/distans för en 9tons båt! Det låter bra. Jo tack det hjälper mej att få en bra bild av vad förbrukningen ligger på dessa maskiner, då KAD44 och KAD300 känns nära besläktade. Vad är det för båt?
  16. Inomskärs, menar man innanför Orust då? Tack för tipsen, Hur jag kollar skick på turbo och kompressor vet jag dock inte riktigt hur man gör på smidigaste sätt. Svårt det där, att försöka avgöra skicket på en motor, turbo mm. utan att mecka isär för mycket.
  17. Tack, får läsa på om det! Det är möjligt att vi kan välja var vi vill att båten ska vara registrerad. Alla båtar som man tar till BC måste man betala en skatt på 7-12%. Det är lägre än svenska momsen... men samtidigt är det ingen moms om båten redan är registrerad i EU om man kör svensk flagga.
  18. Den vanligaste metoden att rida ut en storm är drivankare eller parachute. Större båtar, tex segelfartygen, brukade dreja bi. Blåser det så mycket att man länsar i 13 knop för enbart riggen så kan man lägga ut släpplinor, långa sådana så de inte "släpper" i vågorna men det vanligaste verkar vara att vända upp näbben mot vinden och använda drivankaret som också lugnar ner båtens rörelser. Är man tuff så kan man sgla aktivt. Inte alls ofarligt men är kappsegling så kan det vara värt risken. I synnerhet med en modern bredrumpe båt. Att bromsa med en elmotor under en längre tid är nog ganska tveksamt och med tanke på ofta det händer så är nog en tveksam metod. Jag har surfat med en ganska fyrkantig husbåt. Hej vad det gick i nedförsbackarna men ibland "släppte" det och man brakade in med fören i vågen framför. Nästan en meter vatten på fördäck! Några gånger var det kul men sen vågade vi inte längre utan övergick till att skära.
  19. Kollade igenom listan. Kad 300 tycks ligga runt 2,5l/d vid dubbelmontage. Tack MinorOffshore
  20. Jag gillar att ha koll på mina kostnader. Allt från bruksbil, hobbybilar. Villan är ett välkänt stort svart hål där man kan ösa ner hur mycket pengar som helst. Båt har ett eget "konto", och ett tak som jag gärna inte ser att kostnaden går över (önsketänkande), och jag vill ha en så klar bild som möjligt. Alla andra normala servicekostnader med dubbla Kad 300 kan jag räkna på, M-olja, kompressorolja, drevolja, dubbla impellrar mm. då jag planerar att göra jobbet själv. Men just bränsleförbrukningen är svår att räkna sej till, så tack för ditt svar. Jag menar, det blir himla tråkigt att bli överraskad med en förbrukning på 4-5liter bränsle/distans! Men efter era svar så förstår jag att det BÖR hamna runt 2,5-3liter/distans, 2,5l/d är min övre gräns. 3l/d känns lite mycket just nu, men om du ger mej lite tid så har jag nog snart vant mej vid tanken på 3liter. (Jag har länge vägrat dubbla motorer pga. de stora kostnaderna för service. Men nu när jag börjat räkna på det, samt planerar att utföra det själv, så hamnar jag på c:a 5000kr/service i material för båda kad300. Då känns även det ok)
  21. Här finns info att börja med gällande det byråkratiska: http://utsjoskeppare.se/Start/ExempelSkeppshandlingar Normalt registrerar man båten i det land man bor. Men i ert fall kanske det inte är så. Det är nog en hel del man bör ta reda på innan köp av båt utomlands. Oceanseglingsklubben kan vara bra att kontakta, https://www.osk.org/
  22. Hej.! Är det någon som har kunskaper i att bygga 80km/h båttrailer 1600kg av ett Husvagns Chassi.? Info som jag hittat, än så länge.! - Vid ombyggnad från t ex husvagnschassi till båtsläp får avståndet mellan kulkoppling och axel ej förändras. - Är chassit registrerat i transportstyrelsens listor krävs en registreringsbesiktning. Kostar mellan 1100-1250 kr beroende på om det är ett bromsat eller obromsad släp. - Svetsar inte på chassit, utan skruva istället går det bra. - Vid registreringsbesiktning ska man ta med ett dokument där man har listat förändringarna man har gjort på chassit. - Efter registreringsbesiktning krävs en vanlig besiktning, pris ca 300 kr. - Saknar chassit registreringsnummer eller är avregistrerat, kräver Transportstyrelsen en Ursprungskontroll som kostar 700 kr.
  23. Tack! En fråga som jag inte blir helt klok på. Var ska båten vara registrerad? Till en början, (kanske alltid) kommer båten ha Vancouver som hemmahamn, beroende på hur länge vi har den kvar. Bör den segla under kanadensisk flagga? Har det någon betydelse var båten är registrerad när jag köper den? Jag själv är svensk och min partner är kanadensare, våra barn är alltså en mix 😃
  24. Jag passar på 465an Örnvik 481gts ser ut som en trevlig bekantskap,lite över budget men det kan kvitta. Dock sitter det en Evinrude även på denna.
  25. Det klart det går att segla långa sträckor över öppet hav men om man inte har provat på samt inte seglat tidigare så kan det bli övermäktigt, speciellt om det inte fungerar för delar av familjen att vara ombord längre tider. Barn brukar dock anpassa sig riktigt bra ombord och det är väl mer att hinna hålla reda på dom när dom inte sover. Sjösjuka om man får det brukar gå över efter några dagar. Greta Thunberg startade igår en tillbakaresa över Atlanten med katamaranen La Vagabond (Outremer 45) som seglas av ett par med en liten 1-åring. https://sailing-lavagabonde.com/ Får väl se om hon hinner till Portugal innan klimatmötet börjar i Madrid den 2/12.
  26. Mitt tips är att du, en kapten och besättning seglar båten till Panama. Efter Panamakanalen mönstrar besättning av. Familjen ansluter i Panama City och ni seglar vidare till Vancouver i lagom takt. Räkna med kostnader för kapten och besättning.
  27. Tack för dina tips. Utbudet av katamaraner är litet och jag gör gärna en längre segling för att lära mig. Personligen har jag varit på ett par riktigt tuffa båtturer på öppet hav så den biten är jag inte så orolig för. Att köpa en båt i Karibien kan vara det bästa alternativet. Får undersöka det lite mer. Barnen är små, tror du det är stor risk för sjösjuka hos dem? Jag tar gärna emot fler tips om hur vi genomför det och inte att det inte går!
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy