Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. jag brukar ta en kraftig skruvmejsel eller en träpinne och sätta mot motorn och örat. billigare än stetoskop
  3. Idag
  4. Jag har nästan exakt samma tankar som excel319 och Lintott. Så länge motorn ger full effekt vid fullgas utan att hacka så är filtret tillräckligt rent. Vårt finfilter är inne på nionde säsongen. Gör inget alls före semestern, men om du sedan vill byta filter så angrip gummipackningen. Gummipackningen har troligen klibbat fast ordentligt och eftersom diametern på filtret/packningen är stor krävs det stort vridmoment för att lossa filtret. Jag skulle testa med 556 eller annan liknande produkt runt packningen och om inte det funkar så skulle jag på någpt vis angripa packningen mera fysiskt, men utan att skada tätningsytan på motorsidan. Något som löser upp eller mjukar upp gummi? (Bromsvätska?) Skära med en bladkniv. Hugga med ett tunt stämjärn. Göra ett snitt i gummit med en kapskiva på en Dremmel Leta upp trådsågen och såga bort packningen, utan att sjada tätningsytan. Bända försiktigt mellan filtret och tätningsytan, utan att skada tätningsytan. Injisera 556 mellan packning och tätningsytan med en spruta och fin nål. Sista utvägen för att få loss filter är i min värld att knacka igenom en skruvmejsel genom filtret, men då måste man veta vad som går in i filtret från motorn och framför allt hyr långt. Det måste naturligtvis finnas plats för en rätt lång skruvmejsel eftersom vridmomentet måste bli stort. Längst bort från motorn/packningen bör det vara fritt fram att slå in en mejsel. Pröva först allt annat. Om det inte är extremt trångt brukar något filterverktyg till slut funka. En sådan här avdragare brukar alltid funka om man bara får plats med ett långt spärrskaft. Finns liknande med kedja istället för band.
  5. Helt rätt, jag är ju mer van vid Mercruiser och angav deras åtdragningsmoment som det brukar vara men man skall alltid kontrollera vilket åtdragningsmoment som anges i resp. verkstadshandbok innan man slutligen drar åt. Det kan skilja mellan olika modeller och mellan olika serienummerintervall. Så kontrollera alltid i verkstadshandboken! Kan ibland stå angivet på en förpackning för t.ex. packningar vilket åtdragningsmoment, åtdragningsföljd och om man skall dra i flera steg samt om ev. "packningsklister" skall användas. Så kolla alltid på förpacknigar och ev. bipacksedlar i förpackningen innan ni monterar och drar åt packningar. //Pär
  6. Hej Jag ser att det är en Evinrude e-tec men det är jättesvårt att höra vart missljudet kommer ifrån. Du får för det första lyfta av kåpan och sedan sätta dig i motorbtunnen så du kommer närmre och då hör du kanske bättre själv från vilken sida ljudet kommer ifrån, sedan kan du filma igen. Till alla såväl nya som gamla medlemmar: Tänk alltid på att ange vilket fabrikat det är, modell-/typbeteckning och ett serienummer samt tillverkningsår när ni ställer en fråga om en motor. Ta helst en bild på motorns typskylt och lägg upp tillsmmans med er fråga. Betydligt större chans att få fler svar från andra medlemmar här på MG och ju fler svar desto större chans att man kan lösa ett problem. Mvh Pär
  7. Jag sover väldigt bra oavsett kluck eller andra ljud (förutom fall som slår mot masten på vår båt eller på någon grannbåt), men så snart "fel" ljud hörs vaknar jag. Hemma vaknar jag på natten ibland, som nu, och kan ha svårt att somna om. Det händer mycket sällan på båten eller när jag tältar. Däremot vaknar jag tex. när första regndroppen träffar tältduken eller ruffluckan eller när vinden eller vågorna plötsligt låter lite annorlunda. Då kan jag kolla om något behöver åtgärdas och sedan somnar jag om.
  8. Nix, inte i mobiltelefonen iaf. Min mobiltelefon används bara som en telefon som jag även kan skicka SMS med utan att behöva vara ansluten till mobildata. iMessage kan jag inte använda utan mobildata, så det struntar jag i... Har aldrig hört att man behöver ladda ner någon app för att kunna skicka SMS eller kunna använda "Kontakter". Fungerar i min gamla iPhone utan att jag laddat ner någon app och de appar som följde med uppdateringar när den gick att uppdatera raderades omedelbart.
  9. Igår
  10. Nej, kluckande är hemskt. Förra båten hade jag stora problem med några nätter just med det. Också lättsovare (vaknar av vibrerande mobil i grannlägenhet, fågelkvitter, toaspolningar) så jag förstår. Men, aktern är i detta fallet ganska skarp och tar vågor bra. Märks knappt nåt motstånd när man backar mot vågor. Vet inte om det blir så mycket kluckande.
  11. Både förfilter o finfilter är inne på trettonde säsongen i min båt. Varje eller varannan timme så kör jag fullgas några minuter. Om filterna börjar bli igensatta så räknar jag med att motorn ska börja hacka vid fullgasförbrukningen - det har den aldrig gjort. När motorn börjar hacka så är det dags för filterbyte! Jag är väldigt noga med "bränslehygien" och använder alltid vattenavskiljande tratt vid tankning. Tratten har ett filter som rensar bränslet från både vatten och skräp. Är noga med att dränera vatten ur förfiltret årligen. Har alltid med reservfilter o verktyg när/om det blir aktuellt att byta bränslefilterna. Oljefilter är en annan filosofi. Om det blir igensatt så öppnas en överströmningsventil inne i filtret utan att det märks. Orenad olja går då genom motorn med risk för motorhaveri.
  12. Problemet med att ankra med aktern mot vinden är att det oftast medför ett fruktansvärt kluck under aktern. Jag sover väldigt lätt och skulle aldrig få någon ro om jag svajankrade från aktern.
  13. De varnar för att man kan skapa falska nyheter som ser ut som att de sänds av någon välkänd nyhetsförmedlare. TS och min varnig går mera ut på att man kan få fel svar som ser väldigt trovärdiga ut.
  14. Magneter är ju av "tradition" förbjudna på båtar, men idag är det väl ingen som använder kompass, eller snarare ko passoanvändandet. Bra tips iaf, bara man har koll på kompassanvändandet.
  15. Berätta vad det är för motor !!!!!!!!!!!!!!
  16. VID_20250720_130738_719_bsl.mp4 Hej, När jag kommer in till bryggan och har kört på lågfart ett par minuter för att komma in till min plats så börjar motorn vina. Ngn som vet vad det kan bero på? Evinrude E-tec 90.
  17. Ang åtdragningsmoment för avgaslimpor och knän: ska vara 35Nm för avgaslimpans skruvar och 25Nm för knäets skruvar, inte mer! Knänas skruvar är klenare än de till limpan mot toppen. Inte brukar det vara några ventiler eller klaffar i bockhornen utan antingen sitter en gummiflärp på avgasutblåset på drevet eller så finns en klaff i avgasbälgen. Och i övrigt så ja det finns mkt på en motor som kan låta illa... men börja med pkn mot topparna från limporna eftersom du har avgaslukt.
  18. Två gröna ut från tändningsplattan under svänghjulet, kopplas ihop med två gröna på likriktaren. Dessa inringat med rött skall alltså kopplas ihop. Därefter kan du mäta vad du får för spänning efter likriktaren men röd och svart kabel måste vara anslutna till batteriet. Röd till pluspol och svart till minuspol. Är inte likriktaren ansluten till batteriet går den sönder. Har du bara en grön som går upp till belysningsspolen så är det väl någon "hemmaelektriker" som varit framme och kluddat till det. Hittar du ingen versal bokstav (t.ex. N) i nedre hörnet på typskylten går det inte att fastställa tillverkningsår men troligen rör det sig om 1984 till 1986. //Pär
  19. Hejsan e9 är det enda som syns då det har oxiderat där den är fäst på motorn. Mariner 40ml e9 L 311847 Ja det är dubbla förgasare. jag mätte på den kabeln som kommer från svänghjulet 1 grön som går in i en liten svart kloss som är likriktaren . Och ut från den går 1 röd kabel och 1 grön kabel som gick in bakom ett svart lock. ja det är 2 gröna kablar men det är bara en som går upp till laddspolen. klart den va igång. okej jag har ju likriktare men såg ingen svart kabel på den men tar man bort den så är den relativt ren på baksidan samt på motorn där den sitter tänkte om den jordar igenom godset på likriktaren. så heter den DE4204 2928h1 stanley mvh Broccan
  20. https://amzn.eu/d/cjCNoHd Magneter för att fästa en portabel solcell på kapellet. Magneten skruvas fast i solcellens hål, sen lägger man brickorna på insidan kapellet.
  21. Hej Kolla på typskylten en gång till, nere i något av hörnen står en versal bokstav instämplad, det är den som avgör tillverkningsår. Är din motor märkt 40C 6E9 311847 ? Har motorn två förgasare? När du mätte belysningsspolen/laddningsspolen, mätte du då före eller efter likriktaren? Är det inte två gröna kablar? Var motorn igång eller drog du bara i startsnöret? Det är vanligare att likriktaren går sönder än belysningsspolen och den klarar inte att motorn startas utan batteri utan måste kopplas från belysningsspolen i så fall. Belysningsspole: 90349M Likriktare: 84329M nummerändrad till 8M0060278 Likriktare. Två gröna in, en röd ut och en svart jord. Har du ingen likriktare kan du inte ladda batteri för då blir det som en cykeldynamo och växelström. Mvh Pär
  22. Hejsan jag undrar vad det är för årsmodell på motorn? sen vart kan ja köpa en laddspole för att få ström för den ja har är trasig då det bara kommer ac 2.9volt från den när ja mäter på grön kabel som går upp till svänghjulet.
  23. Membranet har reservdelsnr: 648771 (kan även skrivas 64877 1) Packningen har reservdelsnr: 430068 (kan även skrivas 27-430068 eller 27-43006 😎 https://www.marinshopen.se/product/membran/mer648771 Gör ordentligt rent i spåret för membranet och skrapa bort alla gamla packningsrester innan du monterar det nya. Och kolla hur det sitter när du demonterar så det blir rätt när du återmonterar. //Pär
  24. Hej En spontan gissning är en ombyggd RYDS Natica. RYDS Natica var ifs 6.30 m lång men det är ju lätt att mäta fel. Skrovformen stämmer men inte aktern för den var från början byggd för utombordare. Överdelen verkar vara ett rent hemmabygge eller hopbygge av diverse delar från olika båtar. Kulören på skrovet stämmer ganska bra med RYDS under 1970-talet. Svårt att se på bilderna för det verkar ju som den är ombyggd på flera sätt. Kan ju vara någon som gjort en form efter ett gammalt skrov och gjutit en ny båt. Kanske någon annan här som vet vad det är eller känner igen båten. Mvh Pär
  25. Alltså, stort tack Pär! Serienumret är OP125400. Vore toppen att kunna beställa, byta kan jag göra själv 😊🙏
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...