Jump to content
Tuesday 01 December 2020

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Annars brukar det ju alltid vara svågern som lånat motorn och lämnat tillbaka den med magnapullen i delar.....😎
  3. Verkar ha varit ett snabbt förlopp på fyra sekunder när PRB dök med fören in i en våg, vatten trängde in och båten delades i två delar: "Escoffier described the moment the boat literally folded from the bow, “You see the images of shipwrecks? It was like that, but worse. In four seconds the boat nosedived, the bow folded at 90°. I put my head down in the cockpit, a wave was coming. I had time to send one text before the wave fried the electronics. It was completely crazy. It folded the boat in two. I’ve seen a lot before but this one…” Mer om räddningen här: https://www.vendeeglobe.org/en/news/20697/escoffier-s-rescue-mission-accomplished-yes-he-did Och här två video kring räddningen. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20698/prb-s-rescue-videos-that-tell-the-story
  4. Ankarspel är för mig ett "måste" iaf över 25 fot - så har jag resonerat för egen del. Jag åkte iofs båt själv mina första 10 år, visst en och annan date var med - men dom kunde inte göra så mycket vid tilläggning. Nu händer det att jag åker ut utan min fru - då är det smidigt att på ett enkelt sätt sköta allt själv, eller när jag på semestern vaknar tidigt och vill kasta loss innan familjen vaknat - då är det smidigt med ankarspel och fjärr. Fjärrkontroll är inget måste - men har man börjat använda fjärren så använder man bara fjärren. Riktigt smidigt när man förtöjer mot land eller brygga att kunna tighta upp när man står vid fören. Speciellt användbart när man är själv på båten och ska lägga till, eller när man ska kasta loss och familjen sover, släpp förtöjningarna och dra ut båten när du står i fören. Frifall är ett "måste" - du kommer ruttna på att köra ut ankaret (har kamrater som inte har frifall - dom ångrar sig mycket). Släpp - låt det vara. Jag har haft både bandankarspel, kätting och blyad lina. Blyad lina - behöver plats under ankarspelet så linan kan falla ner ordentligt. Ger en trygghet iom att det är tyngd hela vägen. Går att ankra relativt kort i dom fallen det behövs. Bandankarspel - kräver minimalt med plats. Behöver lite mer längt för att få bra vinkel. Kätting - kräver lite utrymme, väger utav hvt. Ger en rätt bra trygghet med sin tyngd. Låter dock som attan - svårt att kasta loss tidigt utan att väcka halva viken. På nuvarande båt har jag bandankarspel, tycker att det fungerar över förväntan, hade trott att jag skulle kastat ut det och ersatt med blyad lina, men icke! En av fördelarna med bandankarspel är att man lätt kan byta sida - i vårt fall sitter ankarspelet på BB sida, det händer titt som tätt att jag förtöjer linan på SB för att det passar väder eller platsen bättre - det är inte lika enkelt med blyad lina, visst kan man sätta en tamp på linan och dra den mot mitten av båten - så gör vi ibland - fungerar bra. Vad lutar det år för typ av ankarspel?
  5. För 15 kronor kommer man alltså 16 000 meter upp för en trappa. Höj priset på diesel!
  6. Inombords. Akterspegelsgivare på akterspegeln kommer hamna i "stört" vatten från propellern (som sitter en liten bit innanför akterspegeln) då den kommer sitta snett akter om densamma. Inte att rekommendera. I övrigt - se svaret ovan.
  7. Det kan nog klassas som ett ilandsproblem. 😉 Någon som vet om det går att använda inombordsmontage på mera avancerade ekolod, sådana där som har flera kanaler och som sägs hitta fiskar (om det finns några).
  8. Ett skuret lager efter 25 timmars användning borde räknas som ursprungligt fel vilket innebär att man bör få maskinen reparerad eller utbytt av säljaren upp till tre år efter köpet (konsumentköplagen). Sedan har du säkert fått en bättre maskin nu för 250:- kronor och en del arbete än vad du fått om du bytt ut den. Håller med om att en slipmaskin bör hålla längre än 25 timmar. Samtidigt inser man att Bosch måste spara på exakt allt för att få ner produktionskostnaden på de gröna maskinerna jämfört med de blå.
  9. Jo tack @Rascal det vet jag då motorn levererades till mig i delar 😂 Har fått motorn av bekant. Han fick aldrig bort svänghjulet. Fick tillbaka fjädern tillslut. Bilden är tagen innan jag monterade tillbaka fjäder därav ett slappt startsnöre.
  10. Marine Traffic är inte riktigt en AIS-tjänst utan mera en webbkarta. Fartygens senaste position ligger kvar en tid, vet inte hur länge. Det borde gå att se när den senaste positionen rapporterades in tycker jag.
  11. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20690/news-flash-kevin-escoffier-rescued-by-fellow-vendee-globe-competitor-jean-le-cam
  12. RÄDDAD! Jean Le Cam har räddat Kevin Escoffier från livflotten kl 0106 UTC i natt! Under racet 2008-2009 blev räddaren Jean Le Cam räddad av båten PRB efter att slagit runt vid Kap horn! https://www.vendeeglobe.org/en/news/20690/news-flash-kevin-escoffier-rescued-by-fellow-vendee-globe-competitor-jean-le-cam Undrar om PRB fortfarande flyter eftersom den verkar finnas kvar på https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.0/centery:-40.0/zoom:7
  13. Kuntze! https://www.kuntze.se/produkt/gummifender-591/ https://www.kuntze.se/produkt/gummifender/
  14. Och nu är han räddad! I natt vid två tiden av Jean le Cam. Fem meter höga vågor, även om de lär vara bredare än vad som finnes t ex i Östersjön? Ruggigt nog ändå. "The PRB skipper who just appeared smiling, bundled up in his survival suit alongside Jean Le Cam."
  15. Yesterday
  16. Kevin Escoffier på båten PRB har sänt ut nödsignal idag 1346 UTC efter att tagit in vatten och därefter har troligen båten sjunkit. Tre medtävlare har satt kurs mot senaste kända position för assistans 40°55 S 9°18 E (ca 550 nm SW om Kapstaden). Jean le Cam har nått fram vid 1615 UTC och fått visuell kontakt med Kevin i sin livflotte men kunde inte utföra någon räddning pga 5 m höga vågor och vind på 20-25 knop (ca 10-13 m/s) Kevin Escoffier har en AIS Mob med sig i livflotten. Men en AIS Mob har bara begränsad räckvidd (kanske 1-2 nm) och signalen kan uppfattas av en AIS mottagare i tex en annan båt som är i närheten men svårt att lokalisera om det är 5 m höga vågor. Han har förhoppningsvis även en PLB med sig vilken om den aktiveras skickar positionen i 24h via satellit. Nu är det mörkt och förhoppningsvis hittas han i morgon av någon av båtarna som har dirigerats till området. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20687/four-vendee-globe-skippers-are-in-the-zone-to-help-in-rescue-of-kevin-escoffier https://www.sailingscuttlebutt.com/2020/11/30/search-is-on-for-vendee-globe-skipper/ Alex Thomson på Hugo Boss lyckades förstärka de strukturella skadorna men nästa bakslag blev att ett roder gick sönder. så beslut har tagits att bryta tävlingen. En märkbart tagen skeppare beskriver situationen så här:
  17. Det var kullagren som var slut, kolen var det 1cm kvar på. Det satt skräplager Made in poland orginal. Jag köpte nya SKF och monterade i. Det främre lagret till excenterplattan var helt skuret. Det var lite knepigt att byta det eftersom det var ingjutet i plasten. Krävdes en del jobb med specialtillverkning av fäste. Men nu fungerar den igen och jag slipade klart i helgen. 250 spänn för nya lager 👍Jag tycker det är skandal att inte en Bosch maskin håller längre, jag har kanske använt den max 25tim.
  18. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rusty_nail
  19. Börja med att lyfta av övre kåpan, den sitter med fyra skruvar underifrån. Det ser ut som du har varit på den stora skruven uppe på kåpan. Rör man den ramlar startapparaten loss under kåpan och startsnöret blir hängande. Ta det försiktigt när du lyfter på kåpan så kanske du slipper få ut startfjädern över hela golvet.
  20. Hej! Har en gammal Evinrude 4hk 2-takt 2 cyl. Den saknar gnista på ena stiftet. Planen är väl att försöka lyfta på svänghjulet och byta plats på tändspolarna då de har en spole per cylinder? Låter det som en plan för att se vad som är trasigt? Verkar inte helt lätt att få av svänghjulet när man tittar på diverse försök på forumen. Nån som har erfarenhet av just denna el likn motor? Finns verkstadshandbok att få tag på? Johan
  21. Tja, på min 2600 limmade jag fast en akerspegelsgivare med sika direkt mot bottens insida i förpiken. Den slutade att fungera då jag bytte stävskena från aluminium till en av r.f stål.... men då flyttade jag givaren en liten bit, så funkade det igen. Om båtens skrov är av sandwich funkar det inte, men Nimbus byggde inte på det viset. Du kan testa när båten ligger i sjön, lägg givaren i en vattenfylld plastpåse, som du håller mot båtens botten eller strunta i påsen och be en medhjälpare trycka givaren mot skrovets insida medan du kollar på skärmen. Jag förlorade litet i känslighet på det viset, det gick inte att mäta de djupa djupen, när det var över 100 m djupt. Å andra sidan blir givaren inte känslig för vattenturbulens från skrov och propellern i farter över tio knop som det är för mig nu med samma givare monterad där den skall sitta, på utsidan. Om givaren även mäter temperatur, så kan det bli litet fel om den är inombords, då mäter den ju skrovets temp, som iofs för det mesta är den samma som vattnets, men det kan ju kanske skilja litet.
  22. I trav eller galopp? Ja tänk även vad mycket havre och melass du sparade in! Jag har klättrat upp och ned för stegen till båten alldeles för många gånger i onödan, då Alois Alzheimers kusinbarn hela tiden gömmer mina verktyg på konstiga ställen. Så jag måste in i verkstaden och hämta nya. Nu i kväll såg jag att jag hade tre 17mm ringnycklar i båten och en 17mm spärrnyckel och två likadana skiftnycklar.... Så går folk på gym och springer på band och i trappmaskiner när man kan utföra riktigt kroppsarbete, gratis. Käringen framför plogen, ja jag har sett den bilden i min ungdom på en sådan där väggbonad. Senare har jag även sett en annan bild, där käringen använder mannen som plog, han håller ett hjul i händerna med utsträckta armar, käringen håller i vaderna, och plogbilen är .... ja det kan ni säkert lista ut. Det paret blev nog barnlösa...
  23. Har du inte solceller eller landström om vintern? Jag kopplar bara bort 230 till vi-beredaren och kopplar in en frostvakt i samma uttag. Sedan låter jag landströmmen vara på, det är tillåtet där jag har min båt. Batteriladdarna är kopplade över en mekanisk timer, dom kopplades in idag, av någon anledning blev det sju timmar per dygn... Jag har en grön ogenomskinlig presenning så solcellspanelerna ger ingenting.
  24. Det var en del år sedan jag startade denna tråden, hade väl just köpt nuvarande båt då. Jag har ännu inte monterat något skydd i fören. På tidigare båtar har jag alltid haft en stävskena, oftast av r.f stål som sträcker sig från relingslisten ner en bra bit under vattenlinjen och följer skrovets form bakåt en bit. Det har alltså gått alldeles utmärkt att sätta fören i bohusgraniten utan att vare sig den eller båten skadats. Jag har sett targor och liknande båtar med en tjockare gummiprofil i fören, ungefär som en bryggfender men klenare, samma profil som sitter på lastkajer och bak på lastbilar fast även då klenare eller rättare sagt smäckrare. Det är en ihålig profil ungefär som ett ”D”. Nu tycks Kuntzes sida vara under ombyggnad, men jag tror inte det är där sådana stävprofiler köps. Men grejen är att fören på min båt är rätt bred, en vanlig stävskena av r.f stål eller aluminium är för smal, det skulle få plats ungefär tre sådana i bredd.. Så om någon vet var dessa gummiprofiler saluförs och kan tipsa är jag tacksam. Njae, jag är tveksam till den produkten, känns mer som om den skall skydda båten när man tar upp den på trailern. Det är rätt tunn. Den limmas, i viss mån självhäftande, 3M är inblandade med adesivet på något vis, det finns, eller fanns ett videoklipp på produktens hemsida. Denna sida kom upp som förslag mellan inläggen här, riktad reklam javisst, men samtidigt kanske nyttig produktinformation, följ länken!
  25. Nej, det måste du inte! Nej, man bottenmålar inte (med en bottenfärg) för att gelcoaten drar åt sig skit. Man bottenmålar för att slippa beväxning och det slipper du i Mälaren ändå. Men... Om du slipar bort bottenfärg och epoxi och råkar komma igenom gelcoaten också så skulle jag rekommendera en epoxi-målning som slutbehandling (efter acetontvätt x många). Det är väldigt lätt att komma igenom gelcoaten om det ligger några lager epoxi ovanpå. Epoxin är vanligtvis väldigt hård och när du kommer igenom den så är det lätt att gelcoaten slipas ner av bara farten. Börja med att ta bort gammal bottenfärg och se hur det ser ut under. Det är väl inte säkert att det ligger epoxi under eller vet du säkert att det gör det?
  26. Hej, köpte denna Kåge-Orrskär i somras. Athena. Har haft några olika ägare i Norrbotten. Motorn bytt för 10 år sedan till en V6 Gxi Någon som känner till denna sedan tidigare är det alltid kul med lite info.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy