No_jah 468 Postad onsdag kl 08:52 Någon som vet vilken typ av torkarblad som passa här. Jag har inte mätt längden på bladen, men bara jag vet vilken typ av blad jag behöver så löser det sig. Torkarna drivs förövrigt av Roca W12 motorer. Båten är en TG 6500 från 2006. Bladet sitter fast med en tvärgående skruv och mutter, se bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 265 Postad onsdag kl 09:07 (redigerade) Den modellen har jag aldrig sett tidigare. Men jag kan se två lösningar på problemet. 1 du köper torkarblad i metervara och byter ut bara bladen i hållaren. vid snabb sökning ser jag att Amazon säljer lösa blad i metervara. 2 du köper nya moderna parallelltorkararmar från exempelvis Roca, dessa kan vara teleskopiska för att passa olika vindrutor, men framförallt har dom vettiga hållare anpassade till torkarblad för bil. Och när det gäller sådana tycker jag att Bosch torkarblad är bäst! Redigerad onsdag kl 09:08 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 468 Postad onsdag kl 09:13 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Den modellen har jag aldrig sett tidigare. Men jag kan se två lösningar på problemet. 1 du köper torkarblad i metervara och byter ut bara bladen i hållaren. vid snabb sökning ser jag att Amazon säljer lösa blad i metervara. 2 du köper nya moderna parallelltorkararmar från exempelvis Roca, dessa kan vara teleskopiska för att passa olika vindrutor, men framförallt har dom vettiga hållare anpassade till torkarblad för bil. Och när det gäller sådana tycker jag att Bosch torkarblad är bäst! Ja, jag tror dessutom att gummibladen som är monterade har clips för att knäppa loss dom, så det enklaste kanske är att bar byta gummit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 265 Postad onsdag kl 09:24 9 minuter sedan skrev No_jah: Ja, jag tror dessutom att gummibladen som är monterade har clips för att knäppa loss dom, så det enklaste kanske är att bar byta gummit. Clipsen ser ju nyare ut än hållaren, så förre ägaren har kanske bytt… Ett sätt kanske kan vara att köpa Bosch torkarblad i rätt storlek och pilla ur bladen ur hållarn och montera dem i befintliga hållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 468 Postad onsdag kl 09:28 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Clipsen ser ju nyare ut än hållaren, så förre ägaren har kanske bytt… Ett sätt kanske kan vara att köpa Bosch torkarblad i rätt storlek och pilla ur bladen ur hållarn och montera dem i befintliga hållare. Så kan det vara, eller så är clipset tillverkat av syrafast medans resten är av sämre rostskyddskvalitet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 773 Postad onsdag kl 20:44 Kan detta vara något som passar? https://www.rocaindustry.com/sv/product/products-windshield-wiper-systems-wiper-blades/wiper-blade--VP-Wiperblade-stain Öppna menyn uppe till höger så hittar närmsta återförsäljare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 468 Postad 21 timmar sedan 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kan detta vara något som passar? https://www.rocaindustry.com/sv/product/products-windshield-wiper-systems-wiper-blades/wiper-blade--VP-Wiperblade-stain Öppna menyn uppe till höger så hittar närmsta återförsäljare. //Pär Ja, det ser ut som att det skulle kunna vara rätt modell, jag ska mäta fär att se om det kan vara rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 468 Postad 19 timmar sedan En annan ide är ju om man helt enkelt kan ta bort skruven/muttern som håller i sadeln, och istället montera någon vanligare typ av monteringsanordning? Isåfall borde utbudet av torkarblad kunna öka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 44 Postad 15 timmar sedan Ta bort niten som sitter på vanliga standard torkarblad, borra sedan upp hålet som blir till den dimensionen som du har och sätt en genomgående bult mutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser