Jump to content
Tuesday 17 September 2024

Isakare

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About Isakare

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

944 profile views
  1. När gjorde du det ?? Jag har lagat kapell förr, bytt rutor o kedjor, sytt sömmar, inga problem, har en bra symaskin. Förra året gav jag mig på att sy ett nytt kapell, köpte väv, tråd, kedjor och fönsterplast på Sea Sea, även rätt nål på en symaskinsaffär. Väven idag som de säljer är polyester, typ dubbelt så tjock som tidigare bomullsväv. Skarvarna på ett kapell är ju dubbelvikta, d.v.s 4 lager tyg...det gick inte, fick inte ens genom nålen med handkraft. Tyget är även bångstyrigt, skitsvårt i kurvor tex runt kapellbågarna. Jag har nu ett nästan färdigsytt kapell, men jag måste hitta ett proffs med industrimaskin för att få ihop det sista. I brist på annat sydde jag ihop det gamla kapellet som jag sprättat isär för att använda som mallar, med nya rutor, det var en barnlek i jämförelse. Tänkte bara så ingen springer o köper den polyesterväven och tror att det är lätt. Som prisjämförelse är mitt kapell mindre än till TS båt, finns att köpa och kostar 12.500:- exklusive öljetter.
  2. Kul att läsa, och kul att det löste sig skapligt billigt 👍 Vet du om det var nån komponent som brunnit, eller bara en bana på kretskortet ?? Ja, märkligt att Suzuki har en sån konstruktions miss, Japanerna, iaf på bilsidan, har varit väldigt duktiga på elektroniken och haft säkringar för allt.
  3. Isakare

    Nivågivare

    Sitter bara o spånar lite. Vi använder Encodrar på jobbet för att räkna varv på elmororer, för få de att stanna på exakt samma ställe hela tiden. De vi använder på motorer utan växlar har 50 steg på ett varv. De senaste är väldigt smidiga, stora som en tändsticksask, monteras över en liten magnet som sitter på änden av motorns axel. Tänk typ en arm med flottör till ett kugghjul, ett mindre kugghjul på magneten så man får den att snurra ett varv på armens slaglängd, då har man 50 steg. Ponerar man att axeln till en flottörarm rör sig 1/4 varv mellan tomt och fullt, och får till utväxlingen 1:8, har man 100 steg. Sen behöver man nog nått att behandla signalen med, men det är ett annat problem.
  4. Angående att fästa, så tror jag det mesta fäster på Sikaflex 291, det är ju en polyuretanbaserad fog, inte silikon. Det är i princip samma som används när man fogar/tätar bilkarosser, den går att lacka över när den torkat.
  5. Isakare

    Nivågivare

    Lite OT. Jag köpte ett lite finare OBD instrument för bil iCarsoft CR MAX. på tex BMW kan man se bränslemängden med 2 decimaler. Provat och starta motorn, då varierar värdet lite upp o ner, troligtvis beroende på att returen rör runt lite i tanken när motorn går. Stängde av och såg när värdet stabiliserat sig efter några sekunder, att det gått åt några cl. Nån som förstår hur det fungerar och kan visa så exakt ?? Såg när jag bläddrade i ett reklamblad, tror det var Erlandssons Brygga, att det finns givare man sätter utanpå en tank, som på nått sätt mäter nivån, och man kunde läsa av det i en app på telefonen. Låter väldigt smidigt om det fungerar.
  6. Trevlig snygg båt jag alltid gillat, Flipper är kvalite. Om motorn varit en Yamaha är den åldern inget problem, men det finns nog Mercury som funkar oxå. Priset är bra.
  7. Du har rätt. Blev tveksam och gick ut o kollade min samling, det mesta inköpt på Biltema 80-90-00 talet, men även en del original Abiko. Men se på tusan, röda flatstift jag köpte för nått år sen på Biltema har inte dubbel metall, förpackningen var inte öppnad, så jag hade inte noterat det. Tänkte mig inte att TS skulle bygga om, de går att lossa och klämma med rätt tång, en timme och man har säkerställt att prylarna sitter fast. På en båt vill man ju gärna att sakerna funkar.
  8. Troligtvis en Selco Selsport 15. Finns en väldigt lik på Blocket just nu.
  9. Ja, jag vet hur en isolerad kabelsko ser ut, pysslat med fordonsel i snart 50 år. Kopplar kablar dagligen som servicetekniker, byggt automatikskåp mm. Är inte helt bakom flötet i ämnet.
  10. Jag skriver inte här för att vara taskig på nått sätt, utan för att hjälpa. När det är klämt som på din båt, som det med tiden blir problem, glapp, spänningsfall, t.o.m kablar som lossnar. Tog 2 bilder, klämt med en godkänd tång, den stämplar kabelarenan för aktuell kabelsko så man kan se att rätt fack på tången använts. (krav vid instalationer som besiktas där kalelskor används) Kabelskon har ju 2 olika storlekar på metallen i den, först en större, sen en mindre. I den mindre ska ledaren in och sticka ut lite så den syns. I den större kabelns hölje, tången klämmer sen båda, och kabeln sitter garanterat fast. Som du ser, även om bilden är dålig, klämmer det även från sidan.
  11. Tången som det är klämt med plattar bara ihop kabelskon, en riktig klämmer runt hela och säkerställer bästa möjliga kontakt, dessutom klämmer den dubbelt så det blir bra dragavlastning. Angående jord på en båt där man inte har en kaross av stål att jorda i, så måste de kablarna vara lika tjocka/ha samma area som pluskablarna. Det är ju en krets från + till - på batteriet, en svag länk i kretsen och den kan inte leverera det som behövs. Om din mätning ger bättre värde mätt direkt på batteriet, kan du fortsätta mäta från minus på batteriet och plus i centralen, och sen tvärs om, då bör du kunna avgöra om + eller - sidan som är för klen.
  12. Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor. Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor. Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt. Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar. Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??) Artikelnr: 013301
  13. Samma problem på en Tohatsu, stag hade hoppat ur. Kolla länkaget till tändplattan så den rör sig när man gasar. Frivarva utan ställa om tändningen går, men den orkar inte under belastning.
  14. Bryggsegling: Min far köpte en Oxelö 30 för många år sen, ägaren var hamnkapten i en större båtklubb, enligt andra i klubben var båten först i och sist upp varje säsong, men den hade inte lämnat bryggan på 12 år sen ägaren blev änkling. Själv har jag inte min båt där jag bor (300 meter till båtklubb) utan en klubb där min dotter bor 1,5 mil bort, hon och hennes familj använder båten lika mycket som jag själv. Klubben ligger så bra till i en skyddad vik, att man inte ens vid storm behöver vara orolig. På senare år skaffat en mindre HT båt med aktersnurra = minimalt underhåll. Gjort mitt båtägande till nått som inte är en tung ryggsäck. Drömmer om en lite större båt att kunna övernatta i, men då ska man ha en intresserad partner, det har inte jag.
×
×
  • Create New...