-
Content Count
135 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Isakare last won the day on September 29 2024
Isakare had the most liked content!
Community Reputation
21 ExpertAbout Isakare
-
Rank
Örlogskapten
-
Fyllt växelhusolja och svor över att tuberna, köpt dyra på macken, bara innehöll 225 ml mot tidigare 3 dl. Dessutom är formen på pipen ändrad, den går inte i hålet, tidigare hade pipen 2 steg, varav de första gick i hålet = enkelt att få det tätt och fylla. Mitt växelhus vill ha 5 dl, nu blev det inte fullt. En halv dl gör nog varken till eller från, men mycket irriterande. Får skylla mig själv lite, som vanligt hade jag inte köpt hem olja tidigare, utan tog det på macken med båten bakom påväg till hamnen.
-
Jag köpte allt ink tråd (30) från Sea Sea, och lädernål som de rekommenderade, funkade inte alls. En sytillbehörsaffär gav mig en 130 jeansnål och en tråd i 100% polyester som är lite tunnare, tyvärr står inget mått på rullen, mer än att tillverkaren är Guntermann. Då funkade det att sy, spänningen har jag på 4,5 av 5 på en vanlig Huskvarna från 70 talet.
-
Nu ska ni får höra. Impregnerade mitt kapell som jag tidigare skrev med Imprex i somras, kapellet fick nya sömmar och och nya rutor i våras. Det har aldrig läckt in vatten tidigare år, men nu när jag skulle ta upp den var det sjöblött på mattorna. Skrev ju att jag inte fick den där vaxliknande effekten som andra impregneringar gett genom åren, nu verkar det som jag fått motsatt effekt, det har regnat rakt igenom !!??
-
Så här ser en vagn ut för din storlek och vikt på båt. Båtvagn TK Trailer BV 3000 - Cavatera AB
-
Är vagnen för den båten ?? Den där är absolut inget för 2,7 ton. Däcken gissar jag är för max 600 kg st, förstärkta finns uppåt 800 kg, alltså 1200-1600 kg totalt. Enkel axel för släpvagnar, husvagnar mm brukar gå vid 1500 kg, sen är det dubbla axlar. Du behöver nog många och dyra kölrullar för 2,7 ton, de billiga tål inte ens min lilla båt på 550 kg med motor. Du ser även ut att behöva en kraftigare vinsch.
-
Kan jag byta växelhusolja till våren istället för innan vinterförvaringen?
Isakare replied to Paar's topic in Motorboats
Byta oljan är inte det viktiga, utan att tömma ur den då det ofta finns vatten i den, och det fryser sönder växelhuset. Om du sen fyller på ny nu eller till våren har ingen betydelse. -
Grattis till nya båten 😃 Kanske inte alls jämförbart, men jag har en gammal Ryds 490 HT, lika lång och väger oxå 450 kg tom, motorn är en Yamaha 60 2 taktare från 1990. Den gör 32 knop när jag är ensam, 33 om jag trimmar ut motorn så den börjar gunga lite. Åkte 4 st i somras, gissar 70kg per person, inga tunga gubbar alltså (3 kraftigare fruntimmer och jag) ingen särskild packning mer än deras handväskor, men 3st 20 liters dunkar med bensin förutom vanliga tanken på 30 liter, fast den var nog bara halv då. Helt vindstilla. 28,5 knop över en fjärd när jag trimmat ut motorn lite. Idag säjs att motorer är inkörda efter en väldigt kort tid, men sanningen är att saker behöver slita in sig även idag, det är många prylar som ska röra sig innan kraften når propellern, många bäckar små, ge motorn några tiotal timmar till, så ska du se att den får lite mera fart. Sen, om inte, kan du börja forska i om den ska ha en annan propeller.
-
Slitet uttryck "Det var bättre förr" Men...då kollade man om glykolen var grön eller blå, och problemet var löst.
-
Oljetrycksmätaren lägger sig i maxläge när tändningen slås på
Isakare replied to Sunseeker47's topic in Motorboats
Givaren ger jordsignal till mätaren, plus får den när tändningen slås på. Om mätaren går i botten är den konstant jordad. Om inte givaren är trasig är det en avskavd kabel som ligger mot jord, tex motorblocket. -
Förr fanns det stora sprayburkar i vanliga affären med impregnering billigt, det var inte till nått särskilt, utan för att impregnera tyg. Tältet, kapellet, ungarnas vinterkläder eller vad man ville, det var jättebra och luktade inte i närheten av vad Imprex gör. Använde Imprex för första gången i våras, fick inte alls den effekt som dessa sprayburkar gav, då var det som en nyvaxad bil där regndropparna rann av.
-
Tror och hoppas att sånt här inte ens händer idag. Och nää, jag har iaf inte fört traditionen vidare, har varken kört bil eller båt onykter. Men då åktes det båt, och även bil hem från festerna, det var inget som ifrågasattes.
-
Isakare started following Historia från 70 talet, fylla på sjön.
-
I barndomen på 70 talet var det fest varje helg hemma hos nån granne, en av de hade hembrännare i tvättstugan som gick året runt, så sprit var ingen brist, alla bryggde även vin. Vi barn var med, småbarn låg hemma och vaktades genom att ha telefonlinjen öppen, och man ibland lyssnade om de skrek. En granne hade en ombyggd fiskebåt från västkusten, motorn var en tändkula från Säfle, den stod ju mitt i båten, i typ som en garderob nere i kajutan, man gick ner för en trappa bredvid och fick gå runt den för att komma till dörren och komma åt motorn. Startproceduren var att vrida om en kran vid ratten, gå ner till motorn, tända en patron, stoppa i den och skruva på locket, sen dra ut en fjädrande pinne på svänghjulet och stampa till på den. Om motorn startade måste man fort vrida tillbaka kranen vid ratten. Vanligtvis gick det åt 2-3 försök innan den tuffade igång. Denna båt användes flitigt på somrarna för festerna, även då var vi barn med, flytvästar hade vi, användes för att bada, så de var sällan på när vi åkte. Dessa har ju ganska hög stäv, och det var en repstege för att klättra ombord, inte helt enkelt, framför allt för de som tittat för djupt i flaskan. En kväll när vi skulle kasta loss från en kobbe ropade nån ”Är alla ombord” ropade nån annan JA, och vi åkte iväg, kanske var det 15-20 personer på båten ink oss några barn. Vi satt i aktern som var öppen när nån stack upp huvudet från kajutan och undrade ”Var är Offersson ??” Offersson var en liten klen gubbe från Skåne, knappt hörbar för en stockholmare, dessutom stammade han och vartannat ord var en svordom. Efter en stunds letande hörde jag hans svordomar, han hängde fortfarande i repstegen, det var han som lossat repet, men de hade åkt iväg innan han kom upp, han hade halkat på nedersta pinnen och satt nu gränsle över den med halva kroppen i vattnet, båtens fart även om det bara var 5 knop, gjorde att han inte orkade dra sig upp. Man tänker så här efteråt, vad hade hänt om ingen saknat han, resan hem var nog 2 timmar. En annan resa företogs i Augusti, vi var på kräftskiva ute på en ö, då var det bara grannen, morsan, farsan och jag 11 år gammal. Grannen var stupfull, farsan redigt berusad, morsan skapligt onykter. Grannen skulle först försöka få igång motorn, han lyckades inte träffa hålet för patronen trots flera försök ”Akta på dig sa farsan, jag fixar det här” Grannen la sig på soffan och somnade. Farsan lyckades efter några försök få i en patron, sparkade till och fick backtändning (hade inte ställt svänghjulet rätt) Jag satt vid ratten redo att vrida om kranen när takluckan över motorn flög upp och hamnade i sjön, en sån där orange som polisens hundbilar hade på den tiden, det var farsans huvud som slog bort den när motorn slog bakut !! Han la sig på den andra soffan med ont i benet….och somnade. Nu var det jag och morsan kvar, hon är vänsterhänt och kan omöjligt skruva på ett högergängat lock. Vi ställde svänghjulet rätt, morsan tände på patronen, stoppade i den, jag skruvade på locket, morsan stampade till och jag sprang ut till ratten och vred om kranen….vi var igång !! Lossar och lägger ut, tändkulan är tydligen sövande, efter 5 min föll morsan åt sidan, hon sov. Jag styrde själv hem båten i augustinatten. Geografiskt då för er som är intresserade så hände detta i Mälaren nära Stockholm, vi startade på östra sidan av Eldgagnsö mot Hässebysidan, åkte genom Råkarsundet och halvvägs ner i långtarmen, det finns ju en del grynnor och prickar första biten att hålla reda på, men jag var redan då kunnig om vattnen runtomkring, kunde läsa sjökort och båten hade en bra sökarlykta. Väckte morsan när vi var framme, vi la till och gick hem, grannen och farsan kom haltande hem på förmiddagen, ingen av de mindes vad som hänt. Kan väl även nämna att man försökte nå Åland med denna båt, men kraftig motvind gjorde att båten bara stod och stampade, efter 3 timmar såg de fortfarande svenska fastlandet bakom, och vände om. Efter den resan plockades motorn isär och fick bla nya kolvringar, jag mins kolven, lång, stor som en mindre hink och den hade ett helt gäng kolvringar. Tyvärr har vi inga bilder kvar från den tiden eller på båten.
-
Spännande. Hade en här i stan som var en riktig klippa på propellrar, ska kolla om han finns kvar och fråga. Båten gör 32 knop med 2 personer, jag åker oftast 20-22 när det är fritt, så lägre toppfart skulle inte göra nått.
-
Köra en motor på land är ganska värdelöst om man inte har en bromsbänk att köra den i. Det är när motorn belastas slitage och problem upptäcks. Men vist, det är klart roligare att pyssla i garaget än att böka i en båt.
-
När gjorde du det ?? Jag har lagat kapell förr, bytt rutor o kedjor, sytt sömmar, inga problem, har en bra symaskin. Förra året gav jag mig på att sy ett nytt kapell, köpte väv, tråd, kedjor och fönsterplast på Sea Sea, även rätt nål på en symaskinsaffär. Väven idag som de säljer är polyester, typ dubbelt så tjock som tidigare bomullsväv. Skarvarna på ett kapell är ju dubbelvikta, d.v.s 4 lager tyg...det gick inte, fick inte ens genom nålen med handkraft. Tyget är även bångstyrigt, skitsvårt i kurvor tex runt kapellbågarna. Jag har nu ett nästan färdigsytt kapell, men jag måste hitta ett proffs med industrimaskin för att få ihop det sista. I brist på annat sydde jag ihop det gamla kapellet som jag sprättat isär för att använda som mallar, med nya rutor, det var en barnlek i jämförelse. Tänkte bara så ingen springer o köper den polyesterväven och tror att det är lätt. Som prisjämförelse är mitt kapell mindre än till TS båt, finns att köpa och kostar 12.500:- exklusive öljetter.