-
Content Count
153 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
-
Nä, jag tänkte inte så långt och kan inget om din motor och hur bränslet går. Kom bara o tänka på en bil med insprutnings motor som gick dålig och blev sur. Efter mycket mekande kom jag på att det var stopp i returledningen. Blåste vid motorn och hörde ett tydligt plång i tanken när stoppet lossnade. Då jag inte visste hur det såg ut i tanken, och om nått viktigt lossnat när jag blåste plockades tanken ner. Det var nästan som en kula av gummi fragment. Plaströr hela vägen, men ca 10 cm gummislang innan tanken. Den var fin utvändigt, men hade lösts upp invändigt.
-
Lång tråd, mycket att läsa, jag har kanske missat, men har du bytt slang mellan tank o pump ?? Jag tycker den där du fick ut ur slangen ser ut som fragment från gummi, d.v.s från insidan av slangen.
-
Jag hade som sagt 7 lager färg, fick lägga på 3 gånger och skrapa, gick åt 1,5 burk. Av dina bilder att döma räcker en gång/en burk gott o väl, det ser spontant ut att du kan få bort mycket av det bara med högtryckstvätt. Låg under båten varje kväll i en vecka, jag fick pensla på typ en kvadrat, vänta 10-20 min, sen skrapa. Gjorde missen i början att lägga på för stor yta, när lösningsmedlet torkat är man tillbaka på ruta ett.
-
Börja med att ta bort alla bottenfärg, det gjorde jag, 7 lager med Biltemas Paintremover, ett riktigt grisjobb, och du måste ha skyddsmask. Det sista som syns på andra bilden torkade jag bort med thinner och trasa. Sen kan man börja se över skadorna, jag målade bara på några lager gelcoat där glasfibern kom fram. Prova tvätta och polera friborden först, oftast går de att få riktigt fina, eller iaf nog fina för en gammal båt.
-
Sent om sider. Inget elektriskt fel, utan det är nått hydrauliskt. Fick tips på en Facebooksida att det kan vara så simpelt som att det är för lite olja, jag skulle kolla nivån med motorn fullt upphissad. Det får bli när båten tas upp, spännande o se om det stämmer.
-
Hur kan det komma sig att fritidsbåtar är så oreglerade?
Isakare replied to Anders75's topic in Motorboats
Ja, den är bra. Jag har sladdat på is i hundratals timmar, kört rally, kört drifting, viftar fortfarande lite med baken när första snön dyker upp för att det är kul, trots att jag haft körkort i 44 år, men aldrig "Fått en sladd" Kört i diket en gång som 18 åring, men det var under en medveten sladd som gick över styr. I ämnet tycker jag försäkring borde vara ett krav, likt trafikförsäkring är obligatoriskt för motorfordon på väg, undantaget småbåt som går under hemförsäkringen, men där borde det vara ett krav att man har hemförsäkring, borde förvisso gälla alla med eller utan båt. Jag var med om en svår olycka med snöskoter, är väldigt glad att den hyrda skotern hade en riktigt bra trafikförsäkring, alla kostnader runt olyckan trots att jag dömdes som vållande, betalades av FB. Gillar själv fart. Båtarna idag går mycket fortare, eller rättare sagt, fler båtar går fortare, de snåla 4T motorerna gör att fler har råd att åka fort länge, så det kan bli ett större framtida problem att för många åker fort samtidigt. Pratade med en bekant nyligen "Den gör bara 42 knop med 175 hk, så jag ska byta till en 225 hk" Jag tänkte för mig själv, räcker inte 42 knop ?? -
Jag har haft en 40 hk Enduro -96, det stod inte Enduro på motorn och den är ruskigt lik den du har, och den hade den gråaktiga färgen.
-
Måste flinka in och hålla med föregående talare, man har använt Permatex isf det svindyra limmet som det ska vara mellan halvorna, fusk helt enkelt.
-
Håller med dig fullständigt, men i dagens slit o slängsamhälle är 8 år bra. Med tanke på priset, 2.995:- hade jag hoppats på 3-4 år kanske, så 8 är ju hittills en positiv överraskning. Det var dessutom till en liten enkel båt likt den TS frågar om, man köper ju inte nått från Kina till en båt för hundratals kronor där det dessutom kanske är väldigt krävande att montera.
-
Man kan ha tur oxå. Jag köpte en billig Kina på Seasea för 8 år sen, den funkar fint än. Största problemet var att hitta en passande ratt, Seasea hade ingen som passade på den axeln, men Biltema hade.
-
En av de tystaste båtarna man kan ha är Uttern 690 med motorkassett, men den är nog inget alternativ till TS nuvarande båt. En smart uppfinning annars som jag aldrig sett i nån annan båt.
-
Åkte hem en sen kväll, långt bort såg jag nått jag trodde var en bil med helljus ut mot sjön. Kom närmare och det blev fler lampor, 2 bilar ?? Det visade sig vara nån som monterat ett gäng typ LED strålkastare under sitt bryggdäck/altan lysande ut mot vattnet. Klart olämpligt för båttrafiken. Hus, ljus och lampor är ju ofta till hjälp när man navigerar, men de här lamporna bländade så jag inte såg nått alls. Finns det några regler för sånt, vem anmäler man isf det till ?? Det är en farled som berörs, även om det nu för tiden inte går nån yrkestrafik där.
-
Hade störningar igår, eller nått problem iaf. När vi åkte hem efter en badtur började båten snurra runt, runt ,runt på skärmen, plottern ser ut som en spiralkabel fast vi åkte rakt. Startade om utan framgång Mälaren, Ekerö kommun, Långtarmen i höjd med Stenhammra.
-
Man bör noga kolla hur motorn ser ut invändigt innan. Känner en som gjort det på en gammal motor, blev massa problem, värmeväxlaren satte igen flera gånger av rost flagor som fanns i kylsystemet. Men det kanske finns filter som löser den saken ??
-
B20 sista årsmodellen som fanns i 240 -75 hade stora ventilerna även som förgasarmotor. Jag köpte själv en sån bil och skrotade för att ta motorn och renovera till min båt. Med trimkam till bil (mins ej vilken, troligtvis K kam) Weber 36/36 gjorde min Gullringen Cabin 27 knop med 100 drev. Jag tror Gullringen är ganska lik Selco 18 i storlek. OT. Jag drog fram vajer till choken, vilket gjorde att den alltid startade direkt.
