Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Isakare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    82
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Isakare

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

710 profilvisningar
  1. Uppdatering. Nu ligger jag under båten och skrapar. Använder Biltemas Paint Remover som funkar bra, men då det säkert är 10 lager färg får jag lägga på/skrapa i 3 omgångar. Det sista tvättar jag bort med thinner. Har gjort halva båten (5.10 x 2 m) och snart är första burken slut så jag måste köpa en till, 2 burkar alltså för den storleken på båt. Tyvärr är det en HT båt, så jag får ligga under, båten står på vagn, hade det varit en öppen båt som man kunde vända på hade jobbet varit enkelt. Svår huvudvärk efter första kvällen, så nu jobbar jag med gasmask.
  2. Tack för ditt svar. Har bara en liten 5 metersbåt, men det är väl typ 10 kvm som är målat. Den där dammsugarskrapan måste jag kolla upp, låter smart. Min kommun och min båtklubb har bestämt att båten ska vara sanerad, så vad EU mfl säger har ingen betydelse för mig, vill jag lägga i båten ska den vara sanerad. Min dotter har båten i samma sjö men i en annan kommun, i den klubben är spärrfärg godkänt.
  3. Min båtklubb kräver sanerad båt, spärrmålad för några år sen, men nu måste allt bort. Båten är från -77 så jag har inte den blekaste aning om vad den är målad med tidigare. Gammal hedlig Bums vet vi att det funkade att ta bort färg med, men det finns inte längre. Har någon här provat nått medel som funkar på bottenfärg ?? Vad har ni skrapat med utan att skada plasten ?? Nån sa att man kunde pensla på färgborttagningsmedel, sen täcka med plastfolie, har ni provat det ?? Mvh Rikard.
  4. 690 med inombordare i motorkasset är en mycket trevlig båt då motorn knappt hörs alls. Min gissning är att den inte är lika trevlig med en utobordare. aktern sover man, så varför ska den vara stor ??
  5. Fick syn på denna motor när jag strosade runt på vår hamnplan där en del båtar blivit liggande/glömda. Mäktig pjäs, gissar att den är 6 cylindrig. Mindre Chrysler motorer ser man ibland, men en sån här minns jag inte att jag stött på.
  6. Har haft en, byggde om inredningen totalt, tyvärr försvann bilderna på den vid en datorcrash. Köpte båten med en sliten B18, planade knappt. Renoverade en B20 och då toppade båten 28 knop och mashade 20 på halva bränsleförbrukningen mot förut.
  7. En fin Yamaha 60 från sent 80 tidigt 90 tal betingar 25.000:- Motorer 40-60 hk är dom mest eftertraktade, jag tror inte en Mercury har samma värde som en Yamaha, men 20.000:- ska du klart ha om den är fin. Nu kanske det inte är läge för att sälja en motor, men till våren när folk upptäcker att deras motor inte funkar längre efter vintern, tror jag du säljer den på dagen för 20", kanske mer t.o.m. Så låt dig inte luras av nån som säjer "den där gamla 2 taktaren är inte värt nått, du får 5000 spänn"
  8. Jag köpte en Volvo V40 T4 som gått 25" mil, den hade lätt lagetknack när den var varm, hördes tydligt på tomgång. Bilen var nyservad med okänd olja. Jag hällde i 20-50 racing mineral, sen dess är den tyst, det var 2 år sen. Hade för många år sen en BMW 325 E30 med samma problem och lågt oljetryck, lampan lös på tomgång när den körts hårt, bilen var en leksak som kördes på isen och bana på sommaren. Det var då jag fick rekomendationen att prova 20-50 mineral av hög kvalité. Jag åkte 7 år 5.500 mil efter det utan att öppna motorn, vanligtvis gick den motorn mellan 5000 varv och varvstoppet vid 7.200.
  9. Det är inte omöjligt att oljan är problemet, jag har flera gånger stött på problemet i bilar, där verkstäder hällt i fel olja för att det är just den oljan dom har i kranen, eller vanligt folk om fått fel rekommendation från en butik, det finns tex fullt med felrekommendationer i Castrols rekommendationslista. 0/5-20/30 oljor har man i nyare motorer för låg friktion och bästa miljöprestanda, när man häller det i äldre konstruktioner eller slitna motorer blir det inte bra. Rak 40 är nog att överdriva, men det finns flera bra 20-50 oljor, tex Qauter State 20-50 racing mineral, en grym olja som är stabil i höga temperaturer, och den är som medicin för lite slitna motorer med dåligt oljetryck, jag har använd den när jag åker banracing med bil. Ska du åka på vintern med båten, och köra tusentals timmar finns det syntetoljor tex 10-60, men dom kostar minst det dubbla.
  10. Jag brukar lyfta fördelarlocket och titta var rotorn pekar, det finns ett hack som indikerar 1ans cylinder, eller så kollar man villken tändkabel den pekar på, och justerar den cylindern. Kamaxelns nockar pekar då snett neråt på den cylindern, så långt från lyft som möjligt, så det är inte avgörande på mm hur den står. Sen är det bara att vrida motorn ett halvt varv (rotorn ett kvarts varv) och justera 3 an o.s.v
  11. Yamaha 2T. När Yamaha slutade säljas som 2T vet jag dock inte. Tohatsu gör oxå väldigt driftsäkra motorer, dock sällsynta i Sverige, fast dom är en av värdens största utombordar tillverkare. En 2 taktare drar mer bränsle och låter mer än en 4 taktare, det kanske du redan viste, men räknar man på det minimala servicebehovet och driftsäkerheten är det nog fördel för 2 taktaren. Har inga tips på båt, ordet DC spänner över en ganska stor skala av båtar, men köp inte större båt med utombordare än ca 70 hk räcker till, utombordare över den storleken är dyrt, en 6 meters båt kräver vanligtvis större motor, och då är det bättre med inombordare. När det gäller äldre utombordare har 30-70 hk högre andrahandsvärde/efterfrågan än en 150 hk. En 50 hk Yamaha i bra skick från sent 80 tal betingar fortfarande 20-25.000:- en 200 hk från samma tid kan man få gratis.
×
×
  • Skapa nytt...