Jump to content
Sunday 24 October 2021

tedde1

Medlemmar
  • Content Count

    112
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About tedde1

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

492 profile views
  1. Jag tankar på sjömacken i hamnen jag ligger, antar att det är vad du kallar marin diesel, det funkar hur som helst bra. Den är lite dyrare än diesel på land men vi brukar vara använda 10 till 20 liter på år.
  2. Jag hänger upp mina i mantåget, knyter aldrig loss Fendern utan drar upp nederdelen och krokar fast den i en karbinhake fäst i övre mantågswiren. Praktiskt och sparar stuvutrymme.
  3. När ni pratar vindstyrka, är det medelvind eller byvind som anges? Visst är seglen viktiga, jag är en typisk semesterseglare helt utan tankar på kappsegling, men jag blev väldigt positivt överraskad när jag i våras bytte ut min jättegamla fock mot en ny genua. Vilket enormt lyft på båten. Angående vad som skrivs i annonser skulle jag tro att många hoppar över att skriva ut seglens ålder om de är gamla.
  4. Hej Jag startar den här tråden då jag hoppas den kan hjälpa andra med samma problem. Jag har under flera års tid haft ett problem med min Md5b, den har lite då och då tappat kraft och inte orkat varva, den har dock aldrig stannat utan gått på lågt varv en stund och sedan kommit igen och gått som vanligt. Problemet har blivit vanligare och vanligare och när vi sjösatte i våras var det helt hopplöst, det hände hela tiden. Jag har hela tiden trott att det hade med bränslet att göra och har därför riktat in mig på det. Det första vi dök på när vi började var bränslefiltren, vi bytte dem utan förbättring. Därefter bytte vi matarpump, ingen förbättring.' Efter det rev vi ut tanken, (ett besvärligt jobb på en Hr26a, men jag fick ner chaufförskroppen i styrbords stuvfack och lyckades med möda och besvär att få upp tanken). Nere i tanken satt en sil som för ögat såg att ha tätat igen, kapade bort den och trodde att problemet var löst, det var det inte. Tanken innehöll heller inga dieselbakterier. Nästa steg blev att leta efter tjuvluft i bränslesystemet, vi sökte med hjälp av startgas och åtgärdade några ställen, motorn hade kvar problemet med att bli orkeslös men kändes mer lättstartad. Nu kommer vi till lösningen, vi kopplade in en multimeter för att kolla hur generatorn laddade, detta gjorde vi bak på generatorn samt på startbatteriet. Värdena vi fick var inte bra, de kunde ligga som de ska, strax över 14v, för att sedan gå ner till 12,65v för att en stund senare gå upp över 17v. När den visade 17v la vi i backen förtöjda vid bryggan, helt orkeslös, när laddningen gick ner mot normala 14v gick motorn normalt igen. Vi bytte laddningsregulator bak på generatorn (ett 5 minuters jobb) och nu både laddar och går motorn normalt igen. https://www.startmotor.se/sok/?submit=Sök&vad=83316003 400kr var det lätt värt att till slut lösa problemet. Mvh Tedde Den trasiga regulatorn på bilden.
  5. tedde1

    Md5 utan komp.

    Japp, det var avgasventilen som kärvade och stod öppen.
  6. tedde1

    Md5 utan komp.

    Toppen återmonterad och nu går motorn. Snart sjösättning.
  7. Hej Då jag inte får båten i vattnet så tidigt som jag tänkt mig tänkte jag passa på att fixa min botten som mest påminner om ett flagnande månlandskap. Förra året låg båten på land, den har alltså legat på land i ca 19 månader, med bottenfärg på. Jag vet att man brukar skrapa av bottenfärgen på hösten och måla epoxi på våren. Torkar båten sämre med bottenfärg på? Kan jag räkna med att den är torr efter 19 månader på land med bottenfärg på och sätta igång med att skrapa och epoxi-måla direkt efter det? Mvh Tedde
  8. tedde1

    Md5 utan komp.

    Jag kommer att lämna in toppen på genomgång och passa på att fixa lite annat på båten under tiden den står på land.
  9. tedde1

    Md5 utan komp.

    Var uppe i båten idag. Tyvärr rörde sig ventilerna som de skulle samt fjädrarna var hela. Vid provstart med ventilkåpan av blåste det rejält ovanför avgasventilens fjäder. Inte alls ovanför inloppsventilen. Är det normalt? Kan man på något sätt kontrollera om den tätar ordentligt? Vi tog av toppen men visuellt ser det korrekt ut. Topplockspackningen såg hel ut. Uppdatering: Vände upp och ner på toppen och fyllde ventilskålarna med t-röd, avgasventilen rann det igenom ganska fort medan inloppsventilen var tät. Kan detta vara felet med min uteblivna/dåliga kompression som gör att motorn ej tänder?
  10. tedde1

    Md5 utan komp.

    Ok, återkommer med uppdatering i helgen.
  11. tedde1

    Md5 utan komp.

    Ska upp i helgen och kolla. Vad gör man om ventilen inte rör sig? Kan ventilen sitta fast även om fjädern rör sig?
  12. tedde1

    Md5 utan komp.

    Nej, min motor saknar dekompressionshandtag.
  13. tedde1

    Md5 utan komp.

    Tycker det känns konstigt att motorn tappat kompen under vilan, jag minns att svänghjulet gick riktigt tungt att dra runt sista sommaren den låg i vattnet, nu snurrar jag det med fingrarna utan problem.
  14. Hej Vid provstart av min md5 efter 2 år på land visade det sig att kompressionen är minst sagt dålig, jag snurrar utan vidare runt svänghjulet med fingrarna och motorn startar naturligtvis inte. Innan vi tog upp båten hade vi problem med att den tappade kraft ibland. Någon som har lite tips? Mvh Tedde
  15. Ok Ni ska alla ha stort tack för tipsen, ska felsöka nästa gång jag ska till båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy