Gå till innehåll
torsdag 19 juli 2018

flipperjanne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om flipperjanne

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. flipperjanne

    Då har man bytt båt då!

    Det är som vanligt bara att börja felsöka i ena änden. kolla upp den pumpen först förhoppningsvis är det fel i den? har du fått något svar från pumpkillen?
  2. flipperjanne

    Då har man bytt båt då!

    Kossor du måste missförstått mig jag vill bara väl och tycker det är jättetråkigt att detta hänt, men det väcker ett eget intresse hos mig. jag vet absolut inte hela felförloppet och har bara summerat det du skriver. Därför skulle jag sökt efter fel någon annanstans I sammanhanget kallar man det för låg tomgång och hög tomgång . Siffror enl penta servicebok. du skrev själv att din hög tomgång är över 5000rpm. Din pumpmek är säkert jätteduktig. Jag tror dig. Svårt att hitta såna! Pumpen går absolut att ha isär och återmontera. Det har jag själv gjort många gånger. men vissa justeringar där är jättesvåra att få till 100% utan att mäta och justera in det i testbänk. jag hade förr ett samarbete med falkman diesel där vi provkörde pumpar, men dem har tyvärr lagt ner
  3. flipperjanne

    Då har man bytt båt då!

    Det finns ingen sådan funktion i varvtalsregulatorn i den sortens pump ”hög tomgång” ställs in utanför pumpen där stoppet är för reglaget jag får känslan av att vi inte kört pumpen i bänk och såleds är dessa inställningar endast inställda ”på känsla”? det är vissa detaljer i just reglaget som kan bli annorlunda vid återmontering tror ändå du ska leta felet någon annanstans. Bara för att du bytt bränsle slangar och div. Så bör dem inte uteslutas som felkälla har du kollat så den flärpen/spjället i insuget är ok? du skrev tidigare att motorn går bra med kompressorn? Det är samma bränslemängd som ska igenom vid överladdning, oavsett om det är turbo eller kompressor
  4. flipperjanne

    Vp 290 sp drev

    Du bör läsa det kossor skrev igen. Han kom med helt rätt info Tillägg till kossor inlägg. vet inte hur det ser ut på just din motor men det finns en kraftigare säkring ca50A för just drevtilt
  5. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    har du fått tag på en ny? min åsikt gällande detta är att den givaren inte heller går sönder utan brukar isåfall vara kabelbrott då vid ¨öppen krets¨ via brytaren gör att kompressorn är igång rätt enkel att felsöka då den aktiveras genom att lägga något metall framför den, tex en skiftnyckel. minns inte just nu men jag tror man även kan höra när det klickar i den.
  6. flipperjanne

    Kylarläckage TAMD41B

    var någonstans exakt på toppen ser du att det kommer kylarvätska? vilka mängder kommer det därifrån? verkar det som att det läcker in i cylindrarna? börja med att trycksätta kylsystemet och lyssna dig fram till felet. trycksätt cylindrarna och gör leakdown test. finns vatten i oljan? är oljenivån rätt? behöver inte nödvändigtvis vara ett verkligt allvarligt fel, rätt ovanligt enligt mig
  7. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Hur vet du att den är trasig? Har aldrig hört att varvtalsgivaren gått sönder?
  8. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Finns en sådan liten styrbox under svarta kåpan som ibland pajar, lossa den och öppna upp , kolla om något är bränt inuti Den doningen i sin tur har en egen varvtalsgivare under svarta eldosan för drift mellan 1800-2800rpm? Minns inte exakta varvtalet, endast övre stoppvarvtalet är justerbart Finns även på insprutningspumpen en magnetisk switch som vid fullgas/kickdown startar kompressorn Du kan lossa kabeln till den och kortsluta dem 2 kablar som går vidare in i kabelstammen, på såvis avaktiveras den. Det är dem 2 kriterierna som finns för start av supercharger Riktar mina misstankar till magnetkontakten då ni jobbat med inp pumpen
  9. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Du bör inte röra låg tomgång justeringen på pumpen eller egentligen inga alls av inställningarna utom vajermuttern (i felsökningssyfte). Felet finns inte där
  10. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Då är ju inte felet i gasreglaget. Vajern är det enda som reglerar "gasen" Allt annat runtomkring är mekaniskt Antingen ligger kompressorn igång hela tiden ? Eller så laddar generatorn hårt ständigt? Tycker detta känns som ett enkelt fel då felkällorna är begränsade.
  11. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Börja med att undersöka saken bättre När du vrider på och av tändningen , be någon kolla på vajern på insprutningspumpen, den ska vara slakk några millimeter. Finns även en justeringsmutter på vajerändan Kan gå attjustera bort detta beroende på "glappet" där
  12. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Jag skulle själv vänt mig till berntsen marin för sådana frågor. Har du hittat styrenheten där servona för vajrarna sitter. Kolla modellbeteckningen på den, borde gåatt hitta något på google
  13. flipperjanne

    Lägre tomgång med tändning av, KAD42

    Låter som någon inställning med den elektroniska reglaget, för det är väll inte vajer mellan spak och ipump
  14. flipperjanne

    Uppdaterad cirkulationspump KAD42?

    Vilket syfte vill du veta detta? Har ingen egen erfarenhet men är nyfiken
  15. flipperjanne

    Byte avgasknä Tamd 41A

    Varför ska du byta böjen? Ta bort så mycket som möjligt men om du behåller böjen med spjäll måste den låsas på något fiffigt sätt Mikrobrytaren sitter på en konsoll vilken också kan kastas
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy