Jump to content
Friday 06 December 2019

flipperjanne

Medlemmar
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About flipperjanne

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tyvärr är 25k ”billigt” i detta sammanhang köper du något beggat på ebay så är risken stor att den är i lika dåligt skick kolla den 10 siffriga bosch numret och skicka det i ett pm till mig
  2. Prata med din lokala bosch verkstad ett annat tips är att fråga dem auktoriserade penta verkstäder vissa bilmekaniker har grejer för det också då den bosch ve pumpen sitter i många personbilar du bör ha med dig någon som har gjort monteringen förr , det är lite trixigt finns en del guider på youtube som du kan kolla edit googla efter bosch ve pump timing finns jättebra youtube videos sen kollar du i ad41 verkstadshandboken inställningen
  3. Varför har du lossat den? finns steg för steg instruktion i verkstadshandboken du behöver ha en mikrometerklocka och en speciell förlängare till den även en passande stoppinne till svänghjul dem verktygen behövs
  4. Gör leakdown test sök på youtube då kan du lyssna dig fram till var luften pyser ut Edit. du behöver inte göra så avancerat som det beskrivs på internet, det är ju redan känt att du har läckage. Att mäta mängden läckage är ointressant gör en adapter med tädstiftgänga - tryckluftssalngen trycksätt och lyssna/känn dig fram till var det pyser ut luft
  5. händer samma sak om du startar kompressorn på tomgång genom att aktivera kickdown givaren på inspr pumpen? prova sedan att ta loss båda kablarna till kompressorn och gör samma test med kickdown
  6. startar kompressorn? när du varvar motorn i friläge hör du att kompressorn viner vid 1700rpm ? varvtalsgivaren löser inte ut några säkringar, så den kan du hoppa över du kan aktivera kompressorn också på tomgångsvarv genom att lägga på en skiftnyckel eller liknande metallverktyg på kickdown sensorn på insprutningspumpen för att testa
  7. Exakt bränslet finns där oavsett
  8. Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn. så har vi gjort på kad42,43 blir då i princip samma effektkurva som ad41
  9. Det är som vanligt bara att börja felsöka i ena änden. kolla upp den pumpen först förhoppningsvis är det fel i den? har du fått något svar från pumpkillen?
  10. Kossor du måste missförstått mig jag vill bara väl och tycker det är jättetråkigt att detta hänt, men det väcker ett eget intresse hos mig. jag vet absolut inte hela felförloppet och har bara summerat det du skriver. Därför skulle jag sökt efter fel någon annanstans I sammanhanget kallar man det för låg tomgång och hög tomgång . Siffror enl penta servicebok. du skrev själv att din hög tomgång är över 5000rpm. Din pumpmek är säkert jätteduktig. Jag tror dig. Svårt att hitta såna! Pumpen går absolut att ha isär och återmontera. Det har jag själv gjort många gånger. men vissa justeringar där är jättesvåra att få till 100% utan att mäta och justera in det i testbänk. jag hade förr ett samarbete med falkman diesel där vi provkörde pumpar, men dem har tyvärr lagt ner
  11. Det finns ingen sådan funktion i varvtalsregulatorn i den sortens pump ”hög tomgång” ställs in utanför pumpen där stoppet är för reglaget jag får känslan av att vi inte kört pumpen i bänk och såleds är dessa inställningar endast inställda ”på känsla”? det är vissa detaljer i just reglaget som kan bli annorlunda vid återmontering tror ändå du ska leta felet någon annanstans. Bara för att du bytt bränsle slangar och div. Så bör dem inte uteslutas som felkälla har du kollat så den flärpen/spjället i insuget är ok? du skrev tidigare att motorn går bra med kompressorn? Det är samma bränslemängd som ska igenom vid överladdning, oavsett om det är turbo eller kompressor
  12. Du bör läsa det kossor skrev igen. Han kom med helt rätt info Tillägg till kossor inlägg. vet inte hur det ser ut på just din motor men det finns en kraftigare säkring ca50A för just drevtilt
  13. har du fått tag på en ny? min åsikt gällande detta är att den givaren inte heller går sönder utan brukar isåfall vara kabelbrott då vid ¨öppen krets¨ via brytaren gör att kompressorn är igång rätt enkel att felsöka då den aktiveras genom att lägga något metall framför den, tex en skiftnyckel. minns inte just nu men jag tror man även kan höra när det klickar i den.
  14. var någonstans exakt på toppen ser du att det kommer kylarvätska? vilka mängder kommer det därifrån? verkar det som att det läcker in i cylindrarna? börja med att trycksätta kylsystemet och lyssna dig fram till felet. trycksätt cylindrarna och gör leakdown test. finns vatten i oljan? är oljenivån rätt? behöver inte nödvändigtvis vara ett verkligt allvarligt fel, rätt ovanligt enligt mig
  15. Hur vet du att den är trasig? Har aldrig hört att varvtalsgivaren gått sönder?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy