Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

StyrmanKarlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    660
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

StyrmanKarlsson senast vann den dag 21 Augusti 2020

StyrmanKarlsson hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

175 Expert

Om StyrmanKarlsson

  • Placering
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg

Mina båtar

  • Båtens namn
    S/Y Puffin

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Är det din hemmahamn eller en gästhamn eller något annat om man får fråga.
  2. 2, 4 och 6 är ihopkopplade internet så man skulle kunna säga att det är en pol med tre skruvar. Eftersom det är 220V så skulle jag verifierat ritningen med en multimeter så att jag var helt säker på att det är så den funkar. För övrigt, följ inlägget från @Kane
  3. Det kan du göra och mät även vad hela båten drar. Om din laddare drar all den strömmen så tror jag faktiskt att den skulle börja brinna.
  4. Nej, det är inte rimligt att du har förbrukat så mycket ström med bara batteriladdning. Snittet över 24 h blir 1200W eller 100A laddström. (Minus förluster). Den förbrukningen tyder snarare på eluppvärmning vintertid.
  5. "No signal" känns som ett väldigt udda felmeddelande när det gäller VHF. Eftersom radion har DSC kan det vara så att den felmeddelar att position saknas. Det betyder sannolikt att du inte har kopplat in någon GPS.
  6. I praktiken spelar det ingen roll men oftast och som någon slags "best praxis" sätter man säkringen på pluskabeln. (Den röda). Sätt säkringen nära batteriet då det är kablarna som du skyddar mot överhettning och brand.
  7. En sån här kanske. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000016466
  8. Beroende på hur gammal din Geosafe är. För några år sedan gjordes en uppdatering av appen som kräver uppdatering av mjukvara i larmet för att funka. Om man har missmatch här så vill jag minnas att BT kommunikationen inte funkade. Detta kanske du har koll på me om inte så finns info på den svenska leverantören hemsida. (LTC?)
  9. Beroende på vad det är för sockel på lampan så kanske man inte kan vända på den. Då kan man byta plats på trådarna fram till lampan.
  10. Det är kanske inte svar på din fråga men min erfarenhet av en trettikärra och ca:1000 kg båt, Ryds 600 AC, är att med hjullager ovan vattenytan så är det tungt men det funkar att wincha upp och det går att sjösätta utan större problem. Det blir dock mycket tryck på akter kölrulle så den bör snurra fint.
  11. Jag kan ju ha fel i detta men det är väl skillnad på att bo i sin båt och att övernatta i den. Jag skulle inte tveka att övernatta i min båt några veckor i hamnen.
  12. Det beror väl på vad man har för ankar spel. Det finns modeller med och utan frifall.
  13. Motorns rotation gör att den vrider sig. Ofta finns en friktionsbroms, en skruv under ratten.
  14. Javisst, bändsling eller knop typ pålstek. Tänk på att knopar reducerar repets brottstyrka med runt 50%. Jag är inte helt säker på vad bändslingen gör med brottstyrka men någon annan kanske har svaret. Färdiga förtöjningstampar finns oxå som Raol skriver men sällan i exakt den längden du vill ha.
  15. Varifrån kommer dessa tungmetaller? Bildas de i förkolningen eller finns de i trät som är råvaran till grillkol?
×
×
  • Skapa nytt...