Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Martin64

Medlemmar
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Martin64 last won the day on May 1

Martin64 had the most liked content!

Community Reputation

10 Trovärdig

About Martin64

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

160 profile views
  1. Martin64

    Nya bensinen

    Vad jag förstår så är det i grunden Chevas välkända 350, så massproducerad är den allt, sedan hedenhös. Har haft flera Cheva-vanar med den motorn och de har varit rätt skottsäkra. Lite service ibland så har dom tuffat på. Då känner jag mej lugn inför bränsleproblematiken. Blir inblandningen mer än 10% får jag väl dra upp båten på land, slå på en brädfodring och använda den som sommarstuga :-)! Tack för era svar,
  2. Martin64

    Nya bensinen

    Hej, tack för ditt svar! Motorn är en VP aq271c, det skulle alltså funka? var kommer Mercruiser in i bilden, ursäkta min okunskap. Mvh
  3. Martin64

    Nya bensinen

    Hej, någon som är uppdaterad vad gäller den nya bensinen? Har försökt söka men inte hittat det jag vill veta. Kommer den att säljas på sjömackarna? Hur funkar den i en bensin-V8 från början på 90-talet? Vad gör den med bränsleslangar etc? Många frågor men få svar. I dom tabeller jag sett finns inte så gamla motorer med.
  4. Martin64

    Tomgång V8

    Kanon, tack. Har båten 10 mil bort så jag vill vara förberedd när jag kommer dit. Gasvajern har jag kollat, den ligger inte an.
  5. Martin64

    Tomgång V8

    Funderar på hur jag ställer tomgången, har aldrig grejat med V8:or, har bara varit Webrar till rallybilen. På den här ska det tydligen sitta en Holley 715, säger mej inget. Är det bara helt mekaniskt en skruv att justera som på Webrarna eller är det mer? Tänker vaccumklocka och/eller tomgångsmunstycke eller annat krångel.
  6. Martin64

    Tomgång V8

    Ja, den är svårkörd i hamnen och det är väl inte nyttigt för transmissionen heller. som du förstår så funkar varvräknaren än som du tipsade om hur jag kunde fixa, tack för hjälpen!
  7. Martin64

    Tomgång V8

    Hej, Jag har som en del av er vet som har haft vänligheten att hjälpa mej tidigare en Fjord 26, vikt knappt 4 ton med en aq271c, dvs Chevas bensin-V8. Den ligger högt i tomgång, nästan 1500 varv vilket gör den svår att ”krypköra” med, får lägga i och ur växeln hela tiden. Men vad är lämpligt tomgångsvarv i friläge, 8-900? Och med växeln ilagd så att den har åtminstone lite drivning, 500? Mvh Martin
  8. En sak till, jag har sett på flera ställen att man rekommenderar ett par meter kätting närmast ankaret så det skaffade jag också. Men jag har inte sett varför det är bra, är det för att vinkla ner ankaret så att det gräver ner sej bättre?
  9. Tack alla som kommit med tips och goda råd. Jag har köpt en 10 kg Brucekopia att ha i fören vid svajankring eller som alternativ till ankarspelet i aktern om jag skulle föredra det så det ska nog bli bra. Trevlig sommar därute!
  10. Jag har inte så noga koll, har som sagt inte använt det ännu men det ser ut som ett Safequip som bl a Seasea säljer, iaf den typen.
  11. Det kanske är så men nu sitter det ju där... om vi vänder på steken, vad behöver jag för ”manuellt” ankare om jag väljer att skaffa ett sådant?
  12. Nu har jag kollat med gamla ägaren, ankarspelet har inte ”fritt fall”, knappen måste hållas inne, vilket han medgav kunde vara lite besvärligt om det blåser och man bara är två. Funderar på om man kan byta fällknappen mot en som inte är fjädrande, det vore ju en enkel lösning. Vad tror ni?
  13. Aha, jag trodde man behövde hålla fingret på knappen hela tiden! På mitt finns det två knappar, "pil upp och pil ner". Då går det alltså att "frikoppla" ankaret och kättingen löper fritt? Ja, då är det ju inga problem!
  14. En annan grej, hur länger ni ut kättingen när ni fällt ankaret? Låter ni så lång kätting som ni tror behövs löpa ut och och kör fram till land sen? Eller kör ni ut kättning på vägen in? Blir ju rätt mycket att greja med isf, en hand går åt till ankarspelet och bara en hand kvar för gas och ratt menar jag.
  15. Enligt säljaren så ska det vara 50 m kätting i ankarspelet, tycker iofs det låter mycket. Men minst 30 är det nog att döma av kättingboxen. Båten är en Fjord 26 Consul, väger väl runt 3,7-3,8 ton nånstans.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy