Jump to content
Monday 17 May 2021

Martin64

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Martin64 last won the day on May 1

Martin64 had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

About Martin64

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack ska ni ha för tipsen! Får leta reda på en ensam boj att öva vid!
  2. Martin64

    Plotter

    Tack, kollar detta!
  3. Martin64

    Plotter

    Ytterligare en fundering ang plottern, jag har inte grävt jättedjupt i den rätt omfattande dokumentationen men så vitt jag kan se har jag ställt in den för visning av kurs och fart. Får dock inte upp några värden, det står bara -""- i rutorna. Inte ska det väl behövas några extra givare för det där, det klarar man väl via GPS?
  4. Hej! Ny båtägare för i år så det finns lite brister vad gäller erfarenhet. Funderar lite hur det funkar när man lägger till vid boj, vi är oftast bara två, hur lägger ni upp det? Tar ni bojen när ni passerar? Vem gör det? Den som kör? Får isf lämna ratten, känns inte helt okej, båten är hyfsat stor och driver lätt. Men det kan ju bli snärjigt för gasten att först ta aktertampen vid bojen och sedan rusa fram och ta emot i fören? Säkert korkad fråga men tacksam för tips så man inte behöver göra bort sej alltför mycket i gästhamnarna i sommar. //Martin
  5. Hatten av Gelis, det löste problemet, stort tack! Nu ligger den på knappt 1000 varv vid tomgång och vid 3000 gör den drygt 20 knop, härligt! En lite skum sak dock, när jag bryter strömmen både från tändningslås och huvudbrytare ställer den sej på 5-6000 varv, slår jag på så ställer den sej på 0. Spelar ju ingen roll men är lite knepigt. Samma gäller de andra instrumenten, de visar lite konstiga värden utan ström men funkar normalt när strömmen är påslagen. Trevlig kväll! //Martin
  6. Martin64

    Plotter

    Installerad och provkörd till stor belåtenhet, tack alla för engagemanget! //Martin
  7. Martin64

    Plotter

    Tack för hjälpen, då ska det inte vara några problem!
  8. Martin64

    Plotter

    Hej igen, nu har jag följt ditt goda råd och införskaffat en Raymarine element 9. Lite frågetecken ang installationen; + och minus som vanligt men det är en extra grå kabel med som tydligen också ska till jord, vad är det? I samma kontakt finns ytterligare en kabel med en kontakt även i andra änden. Den är ritad mot -men inte ända fram till- en symbol för motorn.På motorn är inte inritat någon anslutningspunkt. Vad är det? Har plottern funktioner för motordata? Jag är bara intresserad av sjökort, kurs och hastighet. Det andra har jag andra mätare till. Tack på förhand. //Martin
  9. Det är ju lite intressant att kolla från det hållet också, det tänkte jag inte på. Jag har inte superkoll på varken tid eller distans men 25-30 nm är det och tiden bör ha varit runt 4-4,5 tim. Jag gick på plotterns hastighetsvisning, har en digital mätare också, den visade 1-2 knop mer. Det sitter en "propeller" under båten, antar att det är givaren till mätaren. Trycklogg har jag hört innan men vet inte vad det är, en mekanisk hastighetsmätare?
  10. Exakt en sådan är det! Stort tack för tipset, ska kolla så fort jag kommer åt!
  11. Ja, vi kan nog landa i att motor och drivlina är i ordning och mätaren kass. Tror jag fixar en vanlig varvräknare så länge och sätter i. Har en kompis som sysslar med att renovera gamla instrument, han får titta på det, kul att ha orginalinstrumenten kvar ju. Fick tag i en uppsättning av Volvos GT-instrument, dom fixade han till som jag satte i min rallybil (Volvo 142-73), mycket snyggt!
  12. Stämmer bra, 290 drev sitter det på. Min teori är helt enkelt att (som säljaren påpekade) varvräknaren inte fungerar ordentligt alla gånger. Jag har aldrig hållit på med V8-or och framför allt inte marinmotorer och kan nog inte lyssna mej fram till om det är rimligt varvtal motor kontra mätare. Och vid det här tillfället hade jag fullt upp med att bara ratta båten i sjögången så det var inget jag funderade på. Jag körde så fort jag kunde och vågade helt enkelt. Men drar jag mej till minnes vad gasreglaget stog på så var det nog ungefär "kl 11" om man ser friläge som "kl 12". Sen om det går att dra det till "kl 9" vet jag inte, det har jag inte testat än. Säljaren är som sagt en hedersman som gått i god för skicket på båten. Men den är ju inte ny så därför skrev vi in en klausul i kontraktet att jag har rätt att häva köpet om ett vitalt fel visar sej i närtid. Det är ju skönt om det skulle visa sej vara något problem. Tack för nyttig info allesammans.
  13. Hej, du har helt rätt. Enligt pappren levererar motorn 275 hkr, sitter i en Fjord 26 Consul. Talade med säljaren efter att jag skrivit inlägget, i planing i 22-23 knop ska den varva lite drygt 3000. Hans teori var att den grova sjön bromsade såpass eller att varvräknaren visade fel eller båda delar. Det är en mycket seriös och ärlig man så det han säger har jag ingen anledning att betvivla. Jag får vänta tills det är lugnt väder och ge mej ut och provköra då :-)!
  14. Sådär, då var nya båten hemkörd igår. En stökig resa som jag inte gör om i första taget, 30 distans i 8-10 m/s och uppemot 12-14 m/s i byarna tvärs över Vänern. Kul att testa lite vad båt och besättning går för men inte särskilt njutbart! Inga missöden i allafall. Funderade lite ang varvtal, vi kunde inte hålla mer än 6-7 knop, då låg den på strax under 3000 varv. Vad är lämpligt varvtal i marschfart och vad är toppvarv? Tycker absolut att båten borde gått fortare vid det varvtalet men skyller på den grova sjön, den krängde och rullade hela tiden. (Liten reservation för varvräknaren, säljaren flaggade för att den inte var tillförlitlig alla gånger) Någon som har några tips? Mvh Martin
  15. Hej, varvräknaren är trasig och orginal svår att få tag på vad jag förstår. Men motorn är ju en vanlig 350 i grunden, funkar en vanlig varvräknare? Mvh Martin
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy