Jump to content
Monday 17 May 2021

dspj

Medlemmar
  • Content Count

    96
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About dspj

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Långedrag

Recent Profile Visitors

622 profile views
  1. Kan återkoppla att jag plastade iaf. Köpte ett kit från West System med snabbhärdare som skulle funka i kallt väder - och drt gjorde det. Enda problemet var att få massan att stanna i hålen i den vertikala utan. Sprutade in massan och satte en bit tejp för. Sedan slippa ner lite och gelcoat spackel på toppen. Blev helt ok.
  2. Hmm. Skruvar med Sika på låter som en idé. Plasta i dagens temperaturer blir svårt så det lär försena sjösättningen. Kan ju ta bort skruvarna och plasta efter upptag i höst...
  3. Tänkte byta de ständigt läckande hydrauliska trimplanen till elektriska. Hittar inga nya kolvar med samma fästen, så jag får göra nya hål. Men hur sätter jag igen de gamla skruvhålen? Måste jag plasta eller räcker det att fylla med Sika och rolla över bottenfärg?
  4. dspj

    ARDIC 432DL

    Jag har kollat på flamvakten och den är nog bortom vad som kan fixas med tops. Den verkar ha smält och jag kan inte se något annat än deformerad plast i toppen av den. (fast jag vet inte riktigt hur det såg ut från början...). Hittade heller inget som verkade ha lossnat när jag tittade in i hålet, men det är möjligt att spetsen på flamvakten lossnat och trillat ner i förbränningskammaren... Pumpen är väl inte lönt att byta innan jag löst problemet med flamvakten, men artikelnumret som står på är: 372 87 70 P05
  5. dspj

    ARDIC 432DL

    Såklart! En rökig en verkar passa i temat! Tror förresten jag fick tips av dig om att det läcker ur plastproppen i toppen av bränslepumpen - inte bränsleslangen som jag trodde. Du hade rätt, det är där det läcker - men vad gör man åt det?
  6. dspj

    ARDIC 432DL

    Ska det vara brännvin eller whisky? 😄 Tusen tack för receptet, doktorn!
  7. dspj

    ARDIC 432DL

    En följdfråga - eller åtminstone om samma värmare. Min försöker gå igång men kör bara några korta startförsök. Ryker lite ur avgasröret. Manualen säger bl.a. "Rengör flamvakt", men HUR står inte och ritningen är grynig som tusan. - Är det den röda inringade delen som är flamvakten? - Hur lossar man den - skruven intill verkar bara hålla kabeln?
  8. https://youtu.be/vA_U00Fsgy4
  9. Uppföljning på ett gammalt ämne: Hittade sedermera en vattenbaserad lack Zar polyurethan sidenmatt som jag använde till några lister i sittbrunnen. Det blev som utlovat mycket ljusare och såg modernare ut. Några år senare kan jag konstatera att Zar vattenbaserad inte funkar i fuktig miljö. Det är mögelprickar/jordslag i träet och fuktfläckar där det droppat och runnit lite vatten. Jag gjorde i ordning bordet enligt första inlägget med grundolja + lack. Det ser fortfarande fem år senare skitbra ut med fin lyster. Behöver kanske EN ny strykning för att få upp glansen lite.
  10. Hur gör man det? Eller går det att bara dra runt startmotorn lite för att komma ur dödläget?
  11. Men var det ett permanent problem, eller hände det också bara ibland?
  12. Problemet är delvis ingen nyhet. Att det tickar till, möjligen samtidigt som ett tyngre klonk, har hänt sporadiskt under flera år vid sällsynta startförsök. Det nya denna gång var att den bara dog först. Precis när vi kom in i hamnen och kanske samtidigt som jag tryckte på bogproppen. Det var iaf något jag tänkte på efteråt hände precis samtidigt. Har racklat med kabeln innan när det hänt. Denna gång kollade jag även polskorna pga bogpropptanken. När jag gjort detta provstartade jag en gång med klick som följd, någon minut senare igen(utan att göra något emellan vad jag minns) startade den helt normalt. Eftersom det här med polskorna och kabeln varken nu eller tidigare verkar haft någon direkt effekt undrar jag lite om startmotorn. Kan det vara så att den ibland hamnar i ett mellanläge när den låser sig. Och att den efter några start försök hoppar i rätt läge och plötsligt taggar i rätt och funkat som den ska? Vad kan man i så fall göra år saken?
  13. Körde en halvtimme. När vi kom in i hamn och puttrade fram mot ledig plats dog motorn. Nu startar den inte. Det slår bara i ett relä (låter det som). 12,8v i nytt startbatteri. Vad kan det vara?
  14. Har fått kontakt med en turbomek som bekräftade att "svajet" skulle kunna bero på turbon. Fick isär aggregatet så mycket att jag kunde snurra på turbinen, som mycket riktigt gick lite kärvt. Mek'en sa också dem gamla sanningen att fritidsbåts-dieslar oftast inte går sönder. De står sönder. Och att det därför inte var ovanligt med gistna turbos vid 700 timmar. Jag kommer i alla fall att prova om renovera hjälper (när jag fått tid och självförtroende nog att ge mig på att demontera och sätta dit en utbytes. Ska försöka återrapportera utfallet därefter...
  15. Japp. Började med att rensa ur tanken och blåste rent bränsleledningarna. Bränslepumpen skulle det kanske kunna vara men det vet jag inte hur jag ska kolla. Fick tips om duktig turbomek häromdagen och han bekräftade att symtomen påtalade sannolik diagnos. När jag fick loss delen till vänster kunde jag fingra på fläkthjulet och det gick mycket riktigt påtagligt trögt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy