Jump to content
Sunday 12 July 2020

dspj

Medlemmar
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About dspj

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Långedrag

Recent Profile Visitors

446 profile views
  1. Uppföljning på ett gammalt ämne: Hittade sedermera en vattenbaserad lack Zar polyurethan sidenmatt som jag använde till några lister i sittbrunnen. Det blev som utlovat mycket ljusare och såg modernare ut. Några år senare kan jag konstatera att Zar vattenbaserad inte funkar i fuktig miljö. Det är mögelprickar/jordslag i träet och fuktfläckar där det droppat och runnit lite vatten. Jag gjorde i ordning bordet enligt första inlägget med grundolja + lack. Det ser fortfarande fem år senare skitbra ut med fin lyster. Behöver kanske EN ny strykning för att få upp glansen lite.
  2. Hur gör man det? Eller går det att bara dra runt startmotorn lite för att komma ur dödläget?
  3. Men var det ett permanent problem, eller hände det också bara ibland?
  4. Problemet är delvis ingen nyhet. Att det tickar till, möjligen samtidigt som ett tyngre klonk, har hänt sporadiskt under flera år vid sällsynta startförsök. Det nya denna gång var att den bara dog först. Precis när vi kom in i hamnen och kanske samtidigt som jag tryckte på bogproppen. Det var iaf något jag tänkte på efteråt hände precis samtidigt. Har racklat med kabeln innan när det hänt. Denna gång kollade jag även polskorna pga bogpropptanken. När jag gjort detta provstartade jag en gång med klick som följd, någon minut senare igen(utan att göra något emellan vad jag minns) startade den helt normalt. Eftersom det här med polskorna och kabeln varken nu eller tidigare verkar haft någon direkt effekt undrar jag lite om startmotorn. Kan det vara så att den ibland hamnar i ett mellanläge när den låser sig. Och att den efter några start försök hoppar i rätt läge och plötsligt taggar i rätt och funkat som den ska? Vad kan man i så fall göra år saken?
  5. Körde en halvtimme. När vi kom in i hamn och puttrade fram mot ledig plats dog motorn. Nu startar den inte. Det slår bara i ett relä (låter det som). 12,8v i nytt startbatteri. Vad kan det vara?
  6. Har fått kontakt med en turbomek som bekräftade att "svajet" skulle kunna bero på turbon. Fick isär aggregatet så mycket att jag kunde snurra på turbinen, som mycket riktigt gick lite kärvt. Mek'en sa också dem gamla sanningen att fritidsbåts-dieslar oftast inte går sönder. De står sönder. Och att det därför inte var ovanligt med gistna turbos vid 700 timmar. Jag kommer i alla fall att prova om renovera hjälper (när jag fått tid och självförtroende nog att ge mig på att demontera och sätta dit en utbytes. Ska försöka återrapportera utfallet därefter...
  7. Japp. Började med att rensa ur tanken och blåste rent bränsleledningarna. Bränslepumpen skulle det kanske kunna vara men det vet jag inte hur jag ska kolla. Fick tips om duktig turbomek häromdagen och han bekräftade att symtomen påtalade sannolik diagnos. När jag fick loss delen till vänster kunde jag fingra på fläkthjulet och det gick mycket riktigt påtagligt trögt.
  8. Jag har i andra trådar fått tips om att renovera min turbo. Nu ska jag "bara" få bort den... Så den kan lämnas in. Hur gör jag? Vilka verktyg behöver jag? Har tömt av två liter vätska ur pluggen på undersidan och fått bort delen som sitter med slangklämma på vänstersidan. Men nu blir det knepigt att komma åt muttrarna mot motorn (eller ska man skruva i de gängade hålen på ovansidan, med vad?) nästan ännu trängre med bultarna emellan på högersidan. Försökte komma åt från vänster men luftfilterburken (bland annat) satt i vägen. Men man kanske ska börja med att montera bort det jag tror kallas knä (svart böj längst till höger) istället? Hjälp! 😫
  9. Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK? Annars verkar det rimligt att turbon är sliten efter c:a 700 driftstimmar? Ska se om jag kan få tag på en manometer och mäta (som är att veta, åtminstone för en Stockholmare!)
  10. Favorit i repris: Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork. Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten. Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal. Men hur kan man avgöra att turbo är sliten? Går det att se? Kan man mäta trycket? Under drift? Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte?
  11. Hmmm Det blir nog rätt stor skillnad på hur bolagen fördelar ut skadekostnader också. Om vi med halvtons inombordare får vara med och betala för alla stulna aktersnurror t.ex. Den stölduppgången är ju omskriven, men knappast något jag har lust att bekosta. Sedan noterade jag att hos P kan man ligga i året runt och åka ända ner till Medelhavet, men det är inget jag har nytta av. Likadant med maskinskademomentet, som är inbakat, men som inte ger något för mig med 19 år gammal maskin. Det får nog bli byte...
  12. Jag blir inte klok på försäkringspremierna! När jag skaffade båten för 4 år sedan tog jag in offerter från 3-4 stycken. Valde Pantaenius som hade gott renommé och bra villkor, om än inte allra lägsta premien. Förra året konstaterade jag att premien gått upp med 50% på dessa fyra år och tänkte därför ta in lite kontrollofferter i år. Pantaenius vill ha c:a 9,500:-, Atlantica 8,000:- If och Svenska Sjö vill ha c:a 3,500:- !!! Är det något jag missar här eller? Vet att P ersätter nyvärde och lite andra plus, men nästan tredubbelt? Har någon insikt i om det skiljer något väsentligt i villkor eller om de två sistnämnda är helt hopplösa på skaderegleringen? Annars kan jag bara rekommendera fler att kolla över sin försäkring...
  13. Jag gjorde iordning bordet i sittbrunn för några år sedan. Använde då Jotuns Clipper-system, som består av en grundolja Clipper 1 och en fernissa Clipper 2. Jag vet inte om du kan "pausa" efter oljningen i steg 1, men det vore ju en idé. Slutresultatet blev iaf kanon och ser fortfarande bra ut 4 år senare!
  14. Jag beställde nytt kretskort. När det var monterat gick pumpen igång. Verkar vara ett "standardfel"!
  15. dspj

    Laddfördelare

    Hittade en tidigare tråd nu när jag vet att det heter skiljerelä och inte laddfördelare :-) Men den var lite snårigare än jag hoppades på...kom inte fram till någon direkt klarhet. Det blir på något sätt extra snårigt (i mitt huvud i alla fall) eftersom motor- respektive förbrukningsbrytarna sitter på minussidan....?? (i min båt alltså)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy