Jump to content
Wednesday 21 August 2019

dspj

Medlemmar
  • Content Count

    83
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About dspj

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Långedrag

Recent Profile Visitors

307 profile views
  1. Har fått kontakt med en turbomek som bekräftade att "svajet" skulle kunna bero på turbon. Fick isär aggregatet så mycket att jag kunde snurra på turbinen, som mycket riktigt gick lite kärvt. Mek'en sa också dem gamla sanningen att fritidsbåts-dieslar oftast inte går sönder. De står sönder. Och att det därför inte var ovanligt med gistna turbos vid 700 timmar. Jag kommer i alla fall att prova om renovera hjälper (när jag fått tid och självförtroende nog att ge mig på att demontera och sätta dit en utbytes. Ska försöka återrapportera utfallet därefter...
  2. Japp. Började med att rensa ur tanken och blåste rent bränsleledningarna. Bränslepumpen skulle det kanske kunna vara men det vet jag inte hur jag ska kolla. Fick tips om duktig turbomek häromdagen och han bekräftade att symtomen påtalade sannolik diagnos. När jag fick loss delen till vänster kunde jag fingra på fläkthjulet och det gick mycket riktigt påtagligt trögt.
  3. Jag har i andra trådar fått tips om att renovera min turbo. Nu ska jag "bara" få bort den... Så den kan lämnas in. Hur gör jag? Vilka verktyg behöver jag? Har tömt av två liter vätska ur pluggen på undersidan och fått bort delen som sitter med slangklämma på vänstersidan. Men nu blir det knepigt att komma åt muttrarna mot motorn (eller ska man skruva i de gängade hålen på ovansidan, med vad?) nästan ännu trängre med bultarna emellan på högersidan. Försökte komma åt från vänster men luftfilterburken (bland annat) satt i vägen. Men man kanske ska börja med att montera bort det jag tror kallas knä (svart böj längst till höger) istället? Hjälp! 😫
  4. Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK? Annars verkar det rimligt att turbon är sliten efter c:a 700 driftstimmar? Ska se om jag kan få tag på en manometer och mäta (som är att veta, åtminstone för en Stockholmare!)
  5. Favorit i repris: Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork. Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten. Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal. Men hur kan man avgöra att turbo är sliten? Går det att se? Kan man mäta trycket? Under drift? Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte?
  6. Hmmm Det blir nog rätt stor skillnad på hur bolagen fördelar ut skadekostnader också. Om vi med halvtons inombordare får vara med och betala för alla stulna aktersnurror t.ex. Den stölduppgången är ju omskriven, men knappast något jag har lust att bekosta. Sedan noterade jag att hos P kan man ligga i året runt och åka ända ner till Medelhavet, men det är inget jag har nytta av. Likadant med maskinskademomentet, som är inbakat, men som inte ger något för mig med 19 år gammal maskin. Det får nog bli byte...
  7. Jag blir inte klok på försäkringspremierna! När jag skaffade båten för 4 år sedan tog jag in offerter från 3-4 stycken. Valde Pantaenius som hade gott renommé och bra villkor, om än inte allra lägsta premien. Förra året konstaterade jag att premien gått upp med 50% på dessa fyra år och tänkte därför ta in lite kontrollofferter i år. Pantaenius vill ha c:a 9,500:-, Atlantica 8,000:- If och Svenska Sjö vill ha c:a 3,500:- !!! Är det något jag missar här eller? Vet att P ersätter nyvärde och lite andra plus, men nästan tredubbelt? Har någon insikt i om det skiljer något väsentligt i villkor eller om de två sistnämnda är helt hopplösa på skaderegleringen? Annars kan jag bara rekommendera fler att kolla över sin försäkring...
  8. Jag gjorde iordning bordet i sittbrunn för några år sedan. Använde då Jotuns Clipper-system, som består av en grundolja Clipper 1 och en fernissa Clipper 2. Jag vet inte om du kan "pausa" efter oljningen i steg 1, men det vore ju en idé. Slutresultatet blev iaf kanon och ser fortfarande bra ut 4 år senare!
  9. Jag beställde nytt kretskort. När det var monterat gick pumpen igång. Verkar vara ett "standardfel"!
  10. dspj

    Laddfördelare

    Hittade en tidigare tråd nu när jag vet att det heter skiljerelä och inte laddfördelare :-) Men den var lite snårigare än jag hoppades på...kom inte fram till någon direkt klarhet. Det blir på något sätt extra snårigt (i mitt huvud i alla fall) eftersom motor- respektive förbrukningsbrytarna sitter på minussidan....?? (i min båt alltså)
  11. dspj

    Laddfördelare

    Jag kanske skulle få dit en extra solcell någonstans...å andra sidan känns det lite pyssligt med dubbla celler, regulatorer och kabeldragning. Särskilt som den befintliga solcellen verkar har hygglig överkapacitet, sommartid i alla fall. Varför är skiljerelä "inget vidare"? Blir det spänningsfall där också? Det vore onekligen smidigt om alla kunde gå genom samma fördelare. Allra bäst om man kunde ersätta den bef. "diodfördelaren" med något bättre som tar över hela behovet. Konstigt om det inte finns någon lösning på det? Jag kan knappast vara ensam med den set-up'en.
  12. dspj

    Laddfördelare

    Det är alltså ett sådant här relä som redan sitter på vägen från generatorn. Min idé är alltså att ansluta både solcellskabeln och landströmsladdaren direkt till "Generator"-polen och låta enheten fördela även de laddkällorna mellan de två batteribankarna. (och minus från laddarna till båda bankerna? eller bara den ena? via säkring?)
  13. dspj

    Laddfördelare

    Jag har idag två batteribankar (1 start m vanligt batteri, 2 förbrukning AGM). Det finns tre laddningar: - motor/generator, som laddar båda bankerna via en fördelade som är originalmonterad - solceller MPPT och landströmsladdare, som bara går mot förbrukning Ibland har något litet läckage (som jag inte kunnat lokalisera) dragit ur start batteriet. Skulle därför vilja att alla laddare fördelades över båda bankerna. Kan jag bara ansluta samtliga laddare till generatorpolen på den fördelare som sitter? Eller är det bättre att sätta en separat (t.ex. den från BT som jag sett i några trådar här)?
  14. Lätt att vara efterklok, som sagt. Får se om jag får tillfälle till det i höst... Nu har jag i alla fall bytt packningar och provtryckt med ett knappt kilo under en halvtimma. Trycket höll och inget kröp synligt ur vid någon tätning, varken olja någonstans där nere eller luft längst upp. (Hade på såpvatten) Finns ändå någon läcka så är den nog mycket liten. Och drevet är nog inte så illa åtgånget av vatten den förra säsongen och vintern. Oljan jag tappade ur var bara lite "redd" men utan svarta eller rostfärgade slöjor. Vi får se i höst, som sagt... Tack för tankar och tips!
  15. OK, får dra med mig kompressorn till båten (men den är tung som ett gammalt ånglok) Har en luftpåfyllare med tryckmätare som jag får försöka mickla ihop någon nippel/anslutning till. (För jag förstår inte riktigt hur du klarar att hålla för hålet med tummen och samtidigt blåsa tryckluft i det...?) Hade du tomt drev och såpvatten på packningarna med tanke på pys/bubblandet?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy