Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

fattiglapp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om fattiglapp

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Motorn tillsammans med båten hamnade under vatten. Jag drog motorn för hand men kunde inte se något vatten komma ut i cylinderna. Bytte oljan och dieseln i tanken. Mer vet jag inte vad jag skulle göra.
  2. Hej Efter att min inombordare md2b hamnade under vattenytan i somras, så provkörde jag den för första gången häromdan. Oljan visade sig efter en halvtimmes körning mjölkig. Jag bytte ut olja direkt medans den var varm, men är fortfarande gråaktig, vågar inte starta den. Hur bör en resonera ? måste jag byta packningar, eller ska jag fylla på och tömma olja tills den inte längre är grå? Båten ligger i Mälaren och är färskvattenkyld
  3. Hej Efter att min motor hamnade under vatten, har jag demonterat den, och bytt ut b.la relä och säkringar. När jag nu sätter igång elen, så börjar motorn direkt försöka sätta igång. Vet inte om jag har på något sätt kopplat startmotorn fel. Vad tror ni?
  4. Ja precis. En snabb fråga vad tror ni detta är? Har i panik demontera rätt mycket. Denna delen är den enda jag inte vet var den tillhör?
  5. När jag svänger på hjulet kommer vatten från det inre kylsystemet ut ur slangen jag öppnat som går till värmeväxlare. I cylindern händer inget alls förutom lite ljud
  6. båten sjönk under vatten i ett dygn. Ja var kan annars vatten tränga sig in? Har fått höra att jag ska lufta den , vad det nu innebär
  7. Oljestickan visar inget tecken på vatten. Oljenivån är densamma och oljan är inte vattnig. Jag oroar mig för att det har kommit in vatten på andra sätt.
  8. Hej jag behöver kolla så att inget vatten har kommit in i motorn efter en tragisk händelse. Motorn är en md2b. Jag har lite motorkunskap, men envis. Var börjar man?
  9. Då kabeln är för liten för polkontant , har jag gjort så att jag klämmer fast den i en kabelsko istället. Är detta förbjudet eller vanligt?
  10. Hej jag har sett att flera kablar har lossnat ur liknande kontakter. Det ser ut som att en kabelsko är innanför det vita. Frågam: vad heter motordelen och vad är det vita som kabeln har lossnat ifrån?
  11. Du får ursäkta min okunskap. Men hur brukar man koppla säkring mellan enskild kabel? något från biltema du kan hänvisa till? Tusen tack
  12. Hej efter att min båt sjönk så håller jag på felsöka elutrustningen. Men då det är en träbåt det handlar om, så tar den in lite vatten hela tiden. Jag behöver nu få igång min länspump och har då tänkt att direkt koppla den till ett eget batteri. Hur skulle detta gå till? Om jag kopplar länspumpen till kabelskor och direkt till batteriet? Länspumpen har dessutom 3 kablar.
  13. Hej igen Jag har nu rensat expansionskärlet med en svetspinne, bytt termostat, trots att jag nu senare förstår att termostaten funkade som den skulle. Det som är konstigt är att motorn överhettas, och kylsystemet tycks inte absorbera värmen, det känner jag på avgasvattnet. Men om jag sen stänger av den och väntar 10min (ibland får jag stänga av den två gånger och vänta ytterligare 10min dvs) slutar den överhetta, och jag kan stänga av den och sätta på den timmar efter och den överhettar inte.. Detta är för mig helt galet?!?
  14. Tack för svaren. Har testat termostaten, den fungerar som den ska. Tog loss värmeväxlaren inför rensning senare idag, är avkalkningsmedel bra ide? eller räcker det med en svetspinne t ex. Fyller man upp glykolblandningen ända upp till expansionskärlets lock? Återkommer
  15. Hej allihopa. Istället för att börja en ny tråd så fortsätter jag i min, där problemet med överhettning ännu kvarstår. La i den för 2 veckor sedan och startade. Den överhettade raskt efter 10 min, väldigt synd. Jag funderar lite på det här med termostaten om det är den som inte fungerar. Visst finns det på det slutna kylsystem som jag har?
×
×
  • Skapa nytt...