Jump to content
Tuesday 09 August 2022

batakarn

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About batakarn

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

446 profile views
  1. Tack! Jag trodde inte man kunde byta glasen, positiv överaskning! 👏 Har handlat via dem förut till båten, har funkat fint via Autoexperten.
  2. Det sitter en kam i impellerhuset som har till uppgift att klämma ihop bladen på impellern. Den slits ner sakta. Även locket kan bli slitet med tiden. I en renoveringsats till sjövattenpumpen ingår bland annat en ny kam och lock vilket är det första jag skulle pröva med innan nytt pumphus.
  3. Det är samma pump som suger vatten som suger ut skiten till tanken, bara att man öppnar för vattnet så det kommet in. Så för mig låter det som att vattnet inte kan flöda. Endera stopp någonstans från genomföringen fram till pumpen eller fel med switchen som öppnar och stänger för vattnet. Har du kollat anslutningen för vattnet inte är igensatt, där den kommer in i pumpen? Inget så simpelt som att nån stängt kulventilen på genomföringen?
  4. Ok. om motorn blir varm även på tomgång har du ju ett ganska ordentligt fel, inte lite försämrat flöde bara som brukar komma smygande. Jag hade inte primärt gissat på oljekylaren. Först hade jag försökt ta reda på om jag har bra flöde på sjövatten delen. Blir impellerhuset svalt när motorn går? om ja så pumpar den sjövatten. Om impellerhuset inte blir svalt så kan det ju vara impellern men det kan också vara att pumpen inte driver. Du ska ha en medbringare på baksidan av impellerhuset som driver pumpen, det är inte helt ovanligt att de ger sig och då fungerar inte pumpen. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4218 Går det att koppla loss utgående sjövatten utan att riskera att sänka båten så skulle jag göra det och se om jag har ett hyffsat flöde dvs. att det strömmar konstant i en 10 litershink. Har du hyfsat flöde på sjövattnet? Om ja förmodligen fel i interna systemet. Om nej så är det ju gå igenom allt och kolla om det är stop någonstans i sjövattendelen. Om du har bra flöde på sjövattnet då kan det tex vara termostaterna vilket jag tror mindre på eftersom den blir så varm på tomgång utan belastning. Sjövattenpumpen som cirkulerar kylvattenet kan ha gett sig. Har själv fått byta en sån på ad41 efter att proffs konstaterat fel. Stop i värmeväxlare och oljekylare kan förstås också vara boven.
  5. Hur beter den sig? Blir den för varm även på låg varv eller kan du köra sakta? När den gått upp i temp, sjunker den om du går till neutral och ligger kvar på tomgång?
  6. Ja har du tillgång till det så självklart! 👍
  7. Lampan lyser väl rött när den är aldeles för låg? I så fall hade kört men hållt koll på tempen. Äldre motorer håller du ju koll på själv genom att kolla nivån manuelt och då kan det diffa mer. Men håll koll så att det inte läcker mer och att tempen inte höjs. Fyll på så snabbt som möjligt sen och du behöver väl inte belasta max. Vi är mitt i sommaren så du kan krasst fylla på med lite vatten och sen kompensera med ren glykol. Det är ju inte frysgrader ute och det är ju en mindre nivå du ska fylla så du späder ju bara lite. Kylvätska kan läcka på flera ställen. Kolla efter spår av vitt i oljepåfyllningslocket för ev. Topplockspackning. Annars kika på motorn när den går på tomgång, droppar det någon stans? Håller lockt tätt? P.S jag skriver vad jag hade gjort. Ingen mekaniker men pillar en del
  8. Tack! Helt korrekt uppfattat Georg. Vet ej hur det beter sig efter än längre tid. Har bara låtit motorerna gå på tomgång ca 10 min. Har hittat att det sitter en TWS laddningsdator(benämt så i manualen till båten) som båda generatorerna är kopplade till. Tror att jag får utvärdera hur det beter sig under en längre körning som Georg skriver. Verkar det fortsatt vara fel trotts nya batterier så får ett proffs kika på det, jag känner att jag kan förvärra tillståndet som just nu ändå går att leva med. Återkommer längre fram med resultat. Tack igen!
  9. Har nu bytt startbatterierna och förvirringen är total. 🤪 När jag mäter: Endast BB motor på. 14V+ på både förbrukning och start Endast SB motor på. 14V+ på enbart förbrukning SB+BB igång samtidigt. 14V+ på enbart förbrukning och då ser jag även på motorinstrumentet hur BB motor sjunker från 13 till 12v. Jag förstår ingenting....
  10. Tack Ingemar! Jag vet inget om åldern annat än att de satt i båten för 3 år sedan när jag köpte den. Har försökt tyda Vartas kodning för att utläsa årtal utan resultat 😮‍💨 Det låter trolig det du skriver jag ska se om jag kan hitta något som belastar dem så att jag kan testa. Jag vill mest utesluta att det är något annat än batterierna. Utlägg för två nya batterier är ju något som man tyvärr som mångårig båtägare inte reagerar på längre. 🤑
  11. Om jag följer kablarna är emergency kopplad efter brytarna. Vad det verkar så går båda batterierna till båda motorerna. Det ser ut som de är paralellkopplade sen går plus via brytarna till respektive motor.
  12. Tack för era snabba och bra svar! 🙂 Jag börjar med att mäta batterierna som jag nu har hemma imorgon (24h vila) sen kontrollerar jag batterianslutningarna.
  13. Hej, Jag har separerade förbrukning (x4) och start (x2) men efter att legat ute två nätter gick det inte att starta motorerna. Jag hörde på startmotorn att det inte fanns tillräckligt med ström. Jag hade slagit av huvudbrytarna till motorerna som vanligt efter att kört dem ca 1,5 timme innan jag lade till så de borde vara laddade. Jag kom hem genom att vrida på emergency-bytaren som kopplar ihop förbrukning med startbatterierna just för såna här lägen, då startade maskinerna direkt eftersom jag legat på landström 2 dygn. Det konstig är att när jag kom hem till hamn så mäter jag spänningen över batterierna när motorerna går och detta visar drygt 14 V, alltså verkar generatorererna fungera i min värld. Båten startar nu också i hemmahamn efter ca 1,5 timmes körning och när kopplar bort startbatterierna och mäter dem efter några timmar ligger de på ca 13 V. Jag fattar inte, vad kan vara fel. Batterierna verkar ju hela och generatorerna verkar leverera ström till laddning. Varför startade de inte utan extra hjälp från förbrukningsbatterierna? Några idéer? Känns lite otryggt inför semestertrippen som vankas.
  14. Jag har tyvärr inte hittat några glas. Själva ramarna i plast finns.
  15. Hej, Ett par av mina instrument till mina ad41:or ser bedrövliga ut med sprucket glas. Vet ej varför de spruckit, var så när båten inhandllades. Det är kylvattentemp och oljetryck. Till frågan. Eftersom VP orginal förstås är sjukt dyra och det förmodligen är VDO eller likanande. Kan jag ersätta dem med VDO instrument likt länken nedan utan att byta givarna? https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/el-belysning-instrument/vdo/vdo-temperaturmatare-40-120
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy