Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

matpe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    142
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matpe

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Angående skrovet så tror jag som sagts tidigare att det "nya" kom 1982-1983 nånstans. Du ser skillnaden på "hajtänderna" som finns på det senaste skrovet. De sitter en dryg meter akterifrån sett några decimeter ovanför vattenlinjen. Det senaste skrovet ska också vara lite lättare och ha högre ståhöjd under hardtoppen. Bogpropeller är rätt ovanligt på 850:an då de allra flesta har tanken längst fram i fören och det får inte plats en bogis då. Det går dock att bygga en ny tank och placera på annat ställe i båten. Jag valde att inte göra detta på min eftersom jag tycker att det är en för stor operation. Har lärt mig köra istället! Dessutom är den så v-formad så bogisen är lite överflödig, däremot på kan den behövas på Flippern då den är plattare i skrovet. Jag hade försökt hitta en med 41:an monterad, det nya skrovet och i bra skick. Utrustning kan du köpa till i efterhand, det är roligare än att renovera skrov och inredning. Min bror har en flipper 850 och jag tyckker det är enfantastiskt väldisponerad båt. Lättdriven och bra planlösning och oerhört prisvärd. Får du tag på en sådan med en 41:a i tycker jag du ska satsa på en sådan, men smaken är ju som bekant som baken!! Lycka till Mvh Mattias
  2. Jag hade bytt impeller, om du inte redan gjort detta. Lycka till!! // Mattias
  3. Har själv haft en IVECO 87 hk som är baserad på lombardinis motor och kan bara säga att jag var helnöjd med min motor. Det var ett helt gäng "gubbar" på båtklubben som köpte lombardinimotorer och jag har inte hört någon som varit missnöjd eller besviken på sin motor. Jag hade helt klart satsat på en Lombardini igen om jag skulle investera i en ny motor. Precis som tidigare skriver så är Rohdal marin väldigt serviceinriktade och hjälpsamma om det skulle vara något. Lycka till Mvh Mattias
  4. Börja definitivt med att byta tändstift. Om det det inte hjälper, rengör förgasarna om det är förgasarmodellen du har. Hjälper inte det ta ett komp prov, vi hade liknande problem med vår Yamaha 100 men den bluddrade på lägre varv. det visade sig att toppen hade ärjat igenom på ett ställe så den tappade komp där. Blev svetsning av toppen och nu funkar det klockrent. Vi var inne på att byta topp men det kalaset gick på 58.000:- så vi struntade i det . Det mest faschinerande eller skrämmande är hur en motor som ändå är så pass ny redan börjar ärja sönder. har inte en massa elektronik eller annat som kan skapa galvaniska strömmar. Min slutsats är endast dålig kvalite, snålat med materialet för att hålla ner vikten på de redan tunga fyrtaktarna. Lycka till Mvh Mattias
  5. Bor i Karlshamn, har båten i Västervik (Ostkustens pärla)
  6. Använder ni även skumgummiroller för så slät yta som möjligt? Spackla ska jag väl inte behöva då epoxin sitter kvar! Och max 2-3 lager ny epoxi bör väl räcka? Mvh Mattias
  7. Lyckades spola bort all gammal bottenfärg med högtryckssprutan i höstas. Kändes helt ok att tidigare ägare slarvat lite när de bottenmålat så slapp ju jag att blästra! Nu ska jag bygga upp nya lager med ett antal lager epoxi och avsluta med bottenfärg. Har under mina år som motorbåtsägare förundrats och beundrat många segelbåtsägares bottnar som allt som oftast är sametslena. Det känns som detta borde gynna både fart och miljö. Kan ni dela med er av era knep och tipsa om hur man når dessa resultat. Håll ut i vinterrusket !!! /Mvh Mattias
  8. Där har du nog alla gånger bovarna i dramat. Jag gjorde storservice på min 41 B i våras och bytte då även vevhusventilation och luftfilter som inte var hälften så kladdiga som dina och fick 150 varv till på toppen. Mvh Mattias
  9. Var, vilken turbo köpte du och vad kostade den? Är oxå lite sugen på ny uppgraderingsturb till min Nimbus 3003 med TAMD 41 B. Ska dock börja med att mäta turbotrycket och ev ställa upp pumpen lite om det behövs. Mvh Mattias
  10. Är det ingen som har koll på hur mkt vatten intercoolern innehåller? Ni som konserverar era TAMD 41:or själva, hur mkt vatten brukar ni kör igenom för att man ska vara säker på att vattnet i intercoolern bytts ut? Mvh Mattias
  11. Hur gör ni när ni konserverar era TAMD 41:or med intercooler. Efter vad jag förstått innehåller intercoolern en del vatten (hur mkt ?) som behöver bytas ut mot glykolblandat vatten vid konserveringen. Tappar ni intercoolern på vatten först eller kör ni bara på. Hur mkt glykolblandning kör ni isåfall igenom för att vara på den säkra sidan? Känns som det är trångt och bökigt att tappa den på vatten innan (Nimbus 3003)! Finns det några zinkanoder på intercoolern, har hört både och ? Tacksam för svar Mvh Mattias
  12. Ad 41 :orna kan läcka mellan limpan och turbon har jag läst ngn stans. Detta kan avhjälpas med ny packning i rostritt tydligen. Betydlig enklare än spricka i blocket. Borde väl vara samma uppbyggnad på KAD 42. / Mattias
  13. Tycker att Storebro 31:an är en av de snyggaste plastbåtar som byggts. Uniship versionen med framåtlutad targa är dessutom den snyggaste i min mening! Sen är det kanske inte den mest välplanerade båten(då tänker jag närmast på sittbrunnen),men vem bryr sig om det om den bara är riktigt snygg på utsidan!! Sen att jag är uppvuxen i Västervik där min far dessutom jobbade på Storebrovarvet gör väl att man är väl lite färgad i sitt tänk. Mer välbyggda båtar får man leta efter. / Mattias
  14. Skönt att det löste sig! Nu slipper du ligga sömnlös i vinter! Mvh Mattias
  15. Hej Johan! Något OT men iallafall. Om det är så att det står Nimo infällt i nedersta stripesen på är det en kompis till mig här i Karlshamn som ägt din båt. det var även han som stripade om den. Det var bruna stripes innan .Vet att han sålde den vidare till Sthlm. Den var i kanonskick och verkar enligt det man kan se på din bild forfarande vara det. Det löser iofs inte det problem men roligt att båten dök upp här på forumet. Mvh Mattias
×
×
  • Skapa nytt...