Jump to content
Wednesday 08 July 2020

danzo

Medlemmar
  • Content Count

    171
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

37 Expert

About danzo

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    varberg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Väldigt svårt att säga, men pengen du vill lägga kontra storleken så är det inte helt lätt att få ihop det enligt mig iaf=) Men mina tankar faller på Bavaria eller Elan som du nämner, men som sagt, de blir ju lätt lite dyrare. import som du pratar om är inte helt dumt, men skulle kollat efter båtar i norra europa (england, tyskland, nederländer osv) så slipper du den stekande solen som har tagit bort de fina färgerna. du har ju en bra båt enligt mitt tycker är ju fairline targa 34, men den blir ju dyr, annars kanske du kan hitta någon gammal nimbus 35 dc som du kanske kan få för en 500'. Annars så har du ju amrikanarna, jag är inte mycket för de båtarna, men som sagt är ju upp till var och en 😃
  2. kan inte så mycket om bravo dreven, men att de skall ha 4500kr för bälgbyte verkar sinnessjukt. bälgarna kostar ju ca 500kr och byta dem blir samma samma som om de skall montera tillbaka det, och det tar MAX 30min att byta bälgare på ett penta drev iaf=)
  3. inomskärs menar jag att jag åker inom göteborg och sedan upp marstrand sedan utsidan på orust men inomskärs och inte utomskärs 😃
  4. Hej, Har en nimbus 32dc 2003 med två kad300 i, körde från varberg till smögen i somras inomskärs och då drog den 277liter. skulle vilja säga att högt räknat så drar den 3liter distansen. Men som sagt, diesel är inte det dyra i dubbelmontage=) Hade faktiskt en ad41-p innan också i en nimbus 26, världen bästa motor när det kommer till att funka men rätt tråkigt innan turbon kommer! Det du skall kolla på kad 300 motorerna är sjövatten pumpen, om den är om packad, hur mår kompressorerna & turbosarna. Sedan kolla även sjövatten slangen upp till sjövatten pumparna, just på min nimbus så har de legat dumt till och jag har fått byta båda två för att något har legat och skaft. Kolla även så att de packa om dreven och bytt olja osv på dessa och se även om kompressorn drar olja eller inte. drar de olja så har packningarna gått och då måste du ha isär hela kompressorn = 12k för då måste man renovera hela kompressorn mer eller mindre, eller man gör det om man ändå skall ha isär den=) Kolla även remspännarna och remmarna också, blir lätt dyrt om allt det skall bytas också=) Lite tips och info iaf=)
  5. http://www.turboservice.se/?utm_campaign=Svensk+Turbo+Service&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=%2Bturbo %2Bservice&utm_content=1054891xCjwKCAjwusrtBRBmEiwAGBPgEyNkpze4_Vj0ugK3kbCz0D_xx4BwlbtQ4VXpPU7xojAvrt6SkuMKNxoCUCoQAvD_BwE dessa kan jag varmt rekommendera!!
  6. Hej, Det kan även vara så att spridarna är lite dåliga, då kan motorn gå upp några grader, allt blir inte förbränt där det skall och gör då att de värmer motorn lite istället, enkelt förklarat=)
  7. danzo

    Akterpropeller

    Hej Side power har bra lösning för drevbåtar, de är dock dyra, men funkar bra. Om den fram inte funkar bra, så skulle jag tippa på att du har en för klen bog. Skulle chansa på att du säkert har en sp 55 från side power och de är allt för klena. Har likadan på min nimbus 32 och det är som att vispa lite i vattnet bara. Den motar lite men styr inget.
  8. Jag har försökt få kontakt med dem via mail en gång, men de svarar tyvärr inte=/
  9. Jag menar inte just att det var en gammal som du ville ha men skulle nog lätt ta en storebro hur som 😃
  10. danzo

    Drevdamask

    mellan 65-100' så är det ju bättre att köpa en ny lätt begagnad motor och monter i=) låter sinnes sjukt dyrt, låter mer som om de inte vill göra jobbet=)
  11. Jag hade nog kollat på mer storebro båtar om jag hade varit du, tror de klarar västkustsjön lite bättre än en scand 29. https://www.blocket.se/stockholm/Storo_34_RC_flybridge_85789555.htm?ca=20&w=3 Denna verkar ju vara ett bra ex som exempel, sedan lågt det någon 400 ute som såg riktigt bra ut också 😃
  12. jag låter trimgivarna vara till nästa år så får jag kolla på det då 😃 se så di inte rört till det med dreven och kontrollera att det inte är något annat som är paj. Tråkigt att göra det jobbet att byta givarna om det inte är dem. Men orkar inte lyfta båten igen för detta=) Aha då är jag med hur du gör, skall se om jag kan få till det, har köpt mig en borste jag tänkte jag skulle använda för att skrubba under lite=) Så skall försöka få den ren och fin under motorerna.
  13. Hej igen, Ta din chans och låt Peter kolla på båten!=) Minbusnimbus! det lönar sig i längden kan jag lova! 😃 Det kan vara så att du misstar detta ljudet också från när det blir lite baksug i sakerna när du har lite tryck i kompressorn osv, då kan det susa till bra när man stänger av motorn, bara en tanke=) Peter, när du kör högtrycken ner i motorrummet, täcker du egentligen bara elektornikboxen då, eller täcker du något mer? livrädd att få in vatten igen efter att edc:n började gå framåt efter liten kylslangsläcka första säsongen 😃
  14. Hej, Börja med att fota motorkuddarna och se vad alla säger om dem här på forumet. Och när det kommer till att lyfta motorn så beror de lite på hur din nimbus ser ut mellan u-soffan och ut till badbryggan, på vissa kan man inte öppna helt där och då blir det krångligt, men vissa har inget där emellan och då blir det enklare=) Men om jag varit er, så hade jag inte lyft motorn bara för detta, spara det till hösten lyft ut den och se till att byt alla kylslangar och rensa kylsystemet rent av och även passa på att måla motorn i samma sväng så att säga. Blir väldigt onödigt dyrt att lyfta motorn bara för detta. mVH
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy