Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

chriz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    97
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om chriz

  • Placering
    Kapten
  1. Hej, En del dumma frågor då för att få klarhet i vad du har för motor och kylsystem. Sötvattenkylning + Internt kylsystem med glykol? Du skriver att motorn var överhettad efter 10 min var det vid fullt gaspådrag eller hur var körningen innan du uppfattade att den var överhettad? Kranen till sötvattenkylningen är den fullt öppnad efter vinterkonserveringen? Hur är nivån av vätska i det interna systemet? Mvh Christopher
  2. Hej, Som referens vem var det du anlitade som hjälpte dig med byte av bälgar? /Christopher
  3. Hej Kristian, Ja här var det jävlar i mig svar på tal för en som aldrig gjort detta förut så var detta en överkörning kan man säga. Motorer och arbete med händerna är inget som skrämmer mig. Måste säga att det hade varit skönt med hjälp första gången därför som jag är ute i god tid om jag nu river det och inte får ihop den igen så har jag tid på mig så att säga. Du vet ingen Marinmekaniker eller annan i Uppsala / Herrängstrakten som skulle kunna gå att hyra in för hjälp under en dag för detta jobb? Tror din text kommer att uppskattas av många som söker samma svar - Tack! Mvh Christopher
  4. Hej Roger, Tack! En fråga om jag ska kunna byta bälgen runt drivaxeln så måste drivaxeln separereras ifrån drevet för att kunna få på en ny bälg? /Christopher
  5. Hej, Hur gör ni när ni byter ut bälgar på era DP290 för drivknut och avgasrör - lämnar ni in det eller gör ni det själva? Knepigt? (taskig fråga då det spelar roll hur duktig mekaniker jag är ) Förslag på lösning för min del innan våren är här i rekordfart tas tacksamt emot! Mvh Christopher
  6. Batterierna som nu är slut (troligen) satt under hela sommaren utan några som helst problem jag tror detta är för att de var kopplade på batteripolerna under hela vintern och troligen inte laddades alls. men 100% säker är jag inte om jag inte fortsätter leta så klart.
  7. Kära medlemmar! Nu är det så här ..... och nu är ni bra nyfikna va? Kloackan 21:50 igår kväll anlände jag förbannad till marinan. Nu var det båten eller jag vem skulle segra denna gång?? Det är INTE lätt att följa de kabeldragningar som gjorts. Ingen ordning alls kan man lugnt säga. 4-5 instrument som inte används, startar eller fungerar. Men nu till saken. Min gissning - för jag är inte helt säker - är att solcellpanelen av någon anledning inte laddar startbatterierna alls. Då det bara var dessa startbatterier som har dött. Voltmätaren visar runt 9 volt på dem båda enskilt. De förbrukarbatterier vi har fungerar som de ska även under belastning. Jag orkar inte ta detta igen då sommaren ska användas till båt som fungerar så har jag nu valt att byta alla batterier. Motorn puffade igång och det klickande ljudet ifrån en startmotor som inte fick ström var spårlöst bort lite som jag själv gissade. Klockan 00:48 hoppade jag i bilen på väg hem till sängen. Hemma till två på natten. Frågor?
  8. Hej, Ledsen att jag inte har återkommit men inte så mycket som skett sedan sist. Har inte haft tid att åka ut till båten ännu har jag tur så får jag en möjlighet ikväll. Jag köper fem nya batterier idag så jag har så får jag mäta upp de som sitter i båten och sedan byta vid behov. Resterande lämnar jag tillbaka eventuellt. Tar med mig en multimeter och mäter upp batteri för batteri men kommer troligen att byta de två som sitter som start då jag tänker inte chansa i sommar och bli kvar några distans ut det går jag bara inte med på. Återkommer med vad som fungerar och inte fungerar vet att det inte är så roligt att komma med goda råd och inte veta resultatet.
  9. Jag gör som du säger slowrider tar med mig en multimeter ikväll och verktyg.
  10. På min gammla BMW M3 GT som stod i ett garage hela vintern så hade jag samma beteende. Det visade sig vara en cell i batteriet. I med nytt och den startade utan problem.
  11. 9 volt = fucked! Så vad är detta magic eye på batterierna som visar grönt? Bara en kul grej?
  12. Jahapp! Det var ett tag sedan jag skrev i forumet det har varit mycket med annat sista tiden men nu när solen tittar fram och det var dags att lägga i pärlan som man fixat med så vet man ju aldrig riktigt vad det är som kommer att sluta att fugnera för året. Objekt: Nimo 30, AQAD41A + VP 290DP Batterier Tudor Marin ca 1,5 år gammla alla inköpta samtidigt och av samma fabrikat och typ. Ett sista moment kvar 2,5 timme innan sjösättning dvs. provstarta på land slutar med det klassiska klickande ljudet ifrån startmotorn som klickar som en kulspruta då man vrider om nyckeln. Vid utrymmet för batterier sitter inte mindre än 5 (!) x Tudor Marin 80Ah där 3st. är till vanlig förbrukning och 2st. är till för start. På dessa underbara batterier sitter något som Tudor själva kallar för MAGIC EYE Oooow! som om det skulle vara till någon hjälp det finns inte en enda broschyr som jag har hittat på nätet eller googlat efter som beskriver "vad" det är som är fungerande om de lyser grönt? Inga celler trasiga? behövs ingen laddning? ja gud vet vad. Ett samtal idag till Hjertmans gav inget besked heller bara något i stil med att lyser de grönt är allt bra. Ok? det låter betryggande - eller inte. Voltmätaren i båten när man vrider nyckeln till tändning säger 9 Volt och stannar fint där. Laddaren lyser först Orange dvs. det innebär att steg 1 av 3 har aktiverats för att efter en stund switcha över till Grönt vilket innebär att den ska göra steg 2 vilket kommer att ta ett tag. Båten har nu stått med laddning i 24 tim sjösattes och ny laddning gjordes med ytterligare 24 timmar. Samma vissa startmotorn klickar bara som om startmotorn inte får tillräckligt med ström. Till dessa batterier (som sitter parallellt kopplade) så åter finns en Waeco IU-2512 Smart Charger som ser ut som ett slutsteg i storlek med fläkt och ja en liten microprocessor som ska ladda upp batterierna i tre steg. Bortsett från just modellen så är det tydligen det bästa man kan ge till sina batterier. Så vad har jag då gjort för att hamna i denna sits? Alla batterier laddades fullt innan vintern och solcellpanelen monterades för att ge laddning under vintern. (ger vid bästa förhållanden upp till 50watt). Så att vara en idiot och inte ta ur 95kg batterier för vintern verkar ja få lida av nu eller? Så vad säger då alla experter? Ta bort varje batteri för sig och prova och mäta över polerna på varje batteri före och efter belastning. Ska jag inhandla 5 nya av samma typ (monteringen blir enklare) för 4500 SEK och bara vara glad eller? Och vad i hela XXXXX världen ska jag göra inför nästa vinter för att detta inte händer igen? Att flytta 100kg batterier montera ur dem sätta dem på laddning i ett garage där de ska få stå orörda med laddning på det har jag inte plats för eller har möjlighet till dessvärre. Optimalt vore om de kunde få vara kvar i båten men med laddningen på hela vintern Förslag, kritik, spam, elaka tillrop eller annat är faktiskt just nu välkommet Mvh Christopher
  13. http://www.hjertmans.se/article/lenco-manoverpanel-indikator kanske kan vara något?
  14. Gillar min felbenämning av min motor där också .... Mvh Christopher
×
×
  • Skapa nytt...