Jump to content
Sunday 29 May 2022

Bosse

Medlemmar
  • Content Count

    2,041
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Bosse last won the day on August 28 2021

Bosse had the most liked content!

Community Reputation

282 Expert

About Bosse

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kan inte 100% säkert säga att detta är teleflex. Spruta på nån inträngande rostlösare under ett par dagar så att den får tid att tränga ordentligt. Sätt den sen i spänn försiktigt och låt den stå och spraya mer. Trägen vinner, till slut kommer den att släppa, undvik våld. /B
  2. Ok, det låter ju bra. Men varför vill du lossa navet från ratten. Har inte den nya ratten nav med teleflexkona som den du försöker lossa? /B
  3. Bosse

    Ranglig

    Visst kan man barlasta en snipa för den lite stabilare. Men man bör vara medveten om att man får ett högre upprätande moment som gör rullningar snabbare. De kan bli ganska otrevliga vara i om det går lite högre sjö en vanligt.. Så mitt tips, var försiktiga och testa er fram innan ni permanentar barlasten. /B
  4. Njae, det skulle vara is då, men planerar du att köra mycket i vinter? /B
  5. Maskiner med eftermarknadskylningar kan vara svåra att lufta, minsta lilla svacka på slangar gör att det bildas luftfickor som gör att cirkulationen stannar. I expansionskärlet syns en skvaller stråle som skall vara jämn och fin. Ha koll på den när termostaten öppnat och se vad som händer. Kolla också att den elektriska cirkulationspumpen verkligen fungerar dom har en begränsad livslängd, finns att köp i alla båt- tillbehörsaffärer., kolla vilken innerdiameter du har på slangen bara, finns två att välja på. /B
  6. Detta med blyersättningsmedel är jag inte säker på. Jag har en B14 motor i en gammal traktor, den kör jag på "98-oktan" inga tillsatser och det funkar utmärkt. Men ring eller mejla Stefan Ström på Albin Motor i Skåne, det han inte vet om O21:or finns att veta och han brukar vara väldigt generös med råd och stöd. /B
  7. Så länge längden och profilen på kilrepet är rätt kan du använda vilket fabrikat du vill. /B
  8. Inte alls! Men var medveten om det är en gammal maskin där allt kan hända. Dom dom är visserligen extra känsliga för övervarv och varmgång men o andra sidan slithästar som rätt skötta håller i mååånga timmar. Återigen "man skall aldrig varva diesel" /B
  9. Bosse

    Måla drev med?

    Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta. /B
  10. Smörj allt som rör sig och alla glidytor, jag tror inte det går att göra direkt fel här. /B
  11. Bosse

    Nanni 3.75HE tips

    Fast jag retade mig på det rena faktafelet i ingressen till videon. En diesel är ingen Otto-motor. Jag kan dock leva med det och tycka att låten är kul /B
  12. Bosse

    Nanni 3.75HE tips

    Åhh, en liten, men fin, hänvisning till Bröderna Knäck där, det var längesen /B
  13. Jag kan tänka mig att i ditt fall startade vridningen när du körde in ankarkättingen i propellern och sen har det fortsatt lite varje gång du slagit växeln, det blir lite som en gamla tiders brytpinne, till slut gåt den v utan att man fattar varför. Jag minns nu varför min vred sig, jag smällde drevet i en sten i 30 kn. Din beskrivning av räfflingen i en gevärspipa stämmer på pricken in hur det såg ut i min. Men hellre att få ta upp båten och dela drevet än vad som skulle hända om medbringaren inte gick sönder. /B
  14. Jag är inne på samma som Hybro. Jag hade ett SX-drev för många år sedan där jag råkade ut för att medbringar hylsan var vriden, dock inte av, som du beskrev, VP-verkstaden sa att det var normalt men att jag skulle byta den när drevet ändå var isär. På 290 DP drevet jag hade sen upptäckte jag aldrig samma problem men så hade jag heller aldrig isär det. /B
  15. Bosse

    Bottenfärg

    OK, Då var mitt råd på sin höjd halvbra. /B
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy