Jump to content
Thursday 21 November 2019

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    1,956
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Mange249 last won the day on April 24

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

297 Expert

About Mange249

Recent Profile Visitors

1,233 profile views
  1. Jag upplever i alla fall att tiden mellan tryck på ”sök” och resultatet visas kortats märkbart... Är som sagt inte nöjd med det nya upplägget, så hade gärna behållit det gamla.
  2. Det är generellt sett dyrare att serva en inombordare, så tror ekonomin är mer likvärdig. Stöldrisken är däremot klart bättre för inombordare. Jag har fått bra intryck av 4.5an som verkar vara klart roligare än den daterade 4.3an. Både att köra och serva...
  3. Det är korrekt!:) Verkligheten är inte alltid perfekt och då får man göra en avvägning. En lösning kan exvis vara att göra service själv år 1 och 2, men lämna in för översyn hos märkesverkstad år 3 och sedan börja om cykeln på nytt...
  4. Jag har sedan blocket kom, varit en mycket flitig användare och man bör komma ihåg hur de revolutionerade försäljningen av begagnat på internet i Sverige. Jag saknar inte tiden med gula tidningen mm när man behövde köpa tidningar(i plural) för dyra pengar för att få en bild av marknaden. För mig som då sommarjobbade i butik, fanns dock en tydlig fördel iom att jag fick tidningarna före alla andra. Facebook dödar både forum och säljplattformar som Blocket. Jag tycker inte om den förskjutningen, men ser också varför den sker. Blocket och forum online är min melodi. Både säljdelen och ersättningen för forum(grupper) på FB är enligt mig sämre än lösningen de ersatte. Blocket Måste utvecklas för att överleva, allt annat är att bortse från hur marknaden ser ut idag. Den nya uppdateringen passar dock inte mig av många anledningar(bla de listade i tråden). Jag saknar exvis att scrolla bilder nedåt. Jag swipe-ar inte på Tinder, utan har kvar logiken att läsa en sida uppifrån och ner... Inom min bransch och många andra är IoT, Big data och digitalisering stort och det finns såklart fördelar med det nya. Den nya plattformen upplevs snabbare, sannolikt pga bättre sökalgoritmer och att de skulle utveckla en plattform tekniskt, utan att ändra utseendet går emot all känd logik inom marknadsföring.
  5. Den bästa anledningen för att serva motorn hos märkesverkstaden efter garantitiden är att den då får ta del av de kampanjer och uppdateringar som ofta kommer efter några år. Det kan dels vara mjukvara, men också byte av komponenter osv. Dessutom byts då i regel delar som inte de generella mekanikerna tänker på(exvis anoder på udda ställen).
  6. Som flera är inne på bör du säkerställa att garantivillkoren uppfylls under den period som garantin gäller. När garantin är borta är det viktigare att momenten utförs, snarare än av vem. Allt för ofta(även på detta forum) blir det en tävling i vem som servar minst. Det konstiga är att när det skall köpas båt vill alla ha en välservad båt och vem är bättre på att definiera ett servicebehov än den som konstruerat produkten? Mitt råd är således att serva enligt uppsatta intervall, men antingen själv och föra bok med kvitton eller leja bort till en mekaniker du litar på. 1200kr timme är inte ovanligt i Stockholmsområdet. Sen är det såklart inte billigt... Även jag har sanerat både båtar och bilar från mekanikers härjningar. Mycket slarv och okunskap som drabbar kunder... Tyvärr ger det branschen ett dåligt rykte.
  7. Det brukar dyka upp en del reservdelsmotorer på blocket då och då. Annars är nog Ebay det bästa. Skulle tro att priserna där är klart bättre än det du kikat på hittills...
  8. Det finns(eller iaf fanns på vår -81) dubbelbotten med en handpump längst bak. En 465a är rätt mjuk i skrovet, så det är sannolikt fruset vatten... Innerlinern är plastat trä, så den brukar ruttna rätt bra på äldre ex. Så det är värt att knacka på bänkarna för att se att de är stumma. Även luckorna brukar spricka när det blir mjukt. Båten bör vara mycket billig med tanke på lagningen, motorn(tveksam till OMC, även om 3an är en av de bättre) och täckningen/nuvarande skick. Jag hade nog ändå passat pga lagningen och utbudet, det bör gå att hitta en i viken bredvid som är fräschare
  9. Är uppvuxen i en 465a och på vår båt satt den extremt pålitliga, men något trötta Yamaha 28hk. Den motorn har dryga 20hk i verkligheten och båten gjorde ca 18 knop när allt klaffade optimalt. Rätt motor för en 465a skulle jag säga är ca 30-40hk, allt över det är nog mest för att åka lika fort med mer last. En 30hk 2t Yamaha satt som en smäck på polarens och den båten körde 8or kring min. Båten gör nog inte mer än 25~30knop oavsett pga bottenformen. Den går mycket tryggt i sjön och är nog en av de stabilaste båtarna i sin klass. Tyvärr går den relativt blött. Sjön som stänker upp, kommer in i båten pga formen i fören. En vindruta vid förarplatsen är alltså att rekommendera. Den platta botten gör också att den går hårt när vågorna växer, men det är ju också en teknikfråga när man kör. Jag har åkt ett antal ggr i 17-18m/s i Sthlms ytterskärgård och båten har alltid känts trygg. Vår är numer ersatt av en grön Buster M med Yamaha F50 och det är som natt och dag. Bustern går bättre i sjön, snabbare och modernare. Men den är rank i jämförelse, känns mycket mindre trots samma ytterdimensioner och sväljer inte lika mycket last. Bustern är perfekt för mig i dagsläget, men Crescenten har absolut sina kvaliteter som båt.
  10. Du kommer med stor sannolikhet finna att plyfan i akterspegeln är mjuk när du separerat däck och skrov. Jag hade räknat med en renovering av denna när du ändå är igång...
  11. En Yamaha 2t 90hk väger ca 130kg. Minns inte exakt, men där nånstans...
  12. Kul! Glöm inte att återkoppla hur det gick...
  13. Kolla så att det finns tillräckligt med olja...
  14. Jag ser kondenseringen som ett mer akut problem iom att vatten på dynor, durk mm dels kan ge skador i sig och när detta vatten sedan dunstar ökar luftfuktigheten. Få saker är mindre torrt än vatten i flytande form... Jag vet hur principerna för luftfuktighet och temperatur ser ut. Det du däremot har rätt i är att man vet säkert när man mäter.
  15. I min båt blev det så pass mycket frusen kondens på insidan av singelpressen att när den sedan tinade blev det blött på golvet i båten. På den del där dubbelpressen var, skedde inget av detta. Det är uppenbart att det var torrare under dubbelpressen. En båt med god luftväxling får också ökad luftväxling med temperaturskillnaden, så den effekt du pratar om kan snarare vara gynnsam.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy