Jump to content
Thursday 28 September 2023

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,483
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

480 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

3,023 profile views
  1. Målade du på baksidan? Det borde hålla bäst, tänker jag. Färgen blir ju samma iom att rutan är ofärgad:)
  2. Nu kanske det inte passar eller är det du vill ha, men ofta går det att foilera liknande bitar och folien finns i närmast oändligt varierade motiv + egendesignat.
  3. 434 skall ha lång rigg, så den passar tyvärr inte TS. Både 434 och storebror 465 är väldigt stadiga, men också stötiga. Bra båtar, men behöver gärna lite mer motor än det som står på skylten för att orka med.
  4. Berätta gärna mer om andra leverantörer För mig är det nog dags för ny press och jag har problem med mögel med nuvarande täckning. Det är kondens som ställer till det och även om dubbla pressar minskat problemet avsevärt, så kvarstår det som bildas på den kalla aluställningen.
  5. Jag såg på Praktiskt båtägande att det har kommit en press från Polyropes som andas och därmed sägs motverka mögel. Tekniken kommer från jordbruket och verkar vara testad. Det låter bra, någon som har lite mer info eller tankar kring produkten? https://www.praktisktbatagande.se/gor-det-sjalv/ny-batprodukt-en-presenning-utan-vindfang
  6. Hur länge låter du den gå när du mäter? På exvis min äldre 2t 115 så laddas det inga enorma mängder så spänningen tar en stund innan den går upp. Efter 3min hade jag uppnått närmare 14v, men vid start var det knappt skillnad.
  7. Det vart en Fogelsta. Jag fick ett paketpris som gjorde den klart billigare och än så länge känns den bra och verkar stabil. Prisbilden spretar ordentligt, så kan rekommendera de som letar trailer att kika ordentligt och jämföra erbjudanden.
  8. Kikar på ny trailer till min styris på 480 och dryga 500kg. Denna gång lutar det åt 80km/h obromsat och dessa 2 ligger bra till. Fogelsta brukar ju vara stadiga och den har 13pol kontakt mm, men Tikin med exvis fast belysning och större vagga bak vilket är smidigt. De ligger likvärdigt i pris, är det någon som testat någon av dem eller ännu bättre båda? Finns det någon annan man bör kika på?
  9. Crescent (de gamla 465 osv som jag tror att du pratar om)har enkelskrov, men innermodulerna som bänkar har inplastad trästomme. Den ruttnar och blir risig med tiden. De har tyvärr ingen självläns och går stampigt i sjön. I övrigt är det bra, stadiga båtar.
  10. Det är CCA och inte Ah som gäller och Optimaxerna är känsliga, men det ska inte spela någon roll innan du crankar. Mät spänningen i motoränden av kablarna, det kan vara spänningsfall på vägen.
  11. Båten bör ha värderats högre än snittet för årsmodellen med motor från 2015. Nu bör den rimligtvis istället värderas enligt snittet. Det bör vara rätt enkelt att reda ut på blocket (minus lite prutmån). Vad man än tycker om priserna på blocket så är de dimensionerande för marknaden i stort när det gäller bilar, båtar mm.
  12. Lägg upp film. Det som det klassiska drivaxelvinandet.
  13. Så länge klassningen är rätt, så är såklart andra oljor ok. DFI vs TCW3 är en del skillnad. DFI oljan är exvis tunnare om jag minns rätt.
  14. De direktinsprutade 2-taktarna var och är kanonmotorer när allt fungerar. De hade i stort sett 2-taktarens alla fördelar med 4-taktarens miljöfördelar. Kanonprestanda och låg förbrukning. Baksidan av myntet är att de är mycket avancerade. Mercury och Evinrude uppfann hjulet på olika sätt och hade båda sina problem. Mercury hade några katastrofala år i början av 2000-talet där Optimaxerna rasade i oacceptabelt stor utsträckning. De gjordes om ordentligt (spec 3L maskinerna) och efter -06 blev de mer färdiga i tekniken och anses av de flesta vara bra motorer. Evinrude hade en teknik som är känsligare än Mercurys och tändstiften behöver exvis indexeras korrekt i förbränningsrummet vid montering. Första versionen Fitcht var mer eller mindre katastrofala i tillförlitlighet och även på första Etec var motorras betydligt vanligare än vad som är ok. En av de mer spektakulära varianterna av ras är de dåliga riggbultarna som håller powerhead på vissa Ficht( eller om det var Etec gen 1) som gick av i full fart och folk fick flygande motorblock på sig. G2orna anses betydligt bättre och utöver vissa problem med den inbyggda styrningen så verkar de hålla ihop ok. Det som dödade hela eran med 2t DFI var att 4-taktarna kom ikapp prestandamässigt och var mycket enklare i konstruktionen. De blev billigare och bättre än 2t helt enkelt. Mercury slutade primärt med Optimaxen av kostnadsskäl. Ett bra exempel på detta är Optimax 3l med upp till 250hk i Pro xs utförande. När den kom var en konkurrent på 4t sidan ofta 50kg tyngre och mycket långsammare. När modellen ersattes blev det istället deras 4t V8 med samma vikt 4,6L och upp till 300hk. Även om jag gillar Optimax så är deras nya V8 nåt helt annat. Den är kanon. Som svar på din fråga skulle jag säga att det är tryggare att köpa 4t, de är enklare i konstruktionen och dessutom värderas de högre av begmarknaden. Framåt kommer skillnaden bli större, spec för Evinrude som inte tillverkas längre.
  15. En Optimax skall enbart gå på DFI olja. Den föreskrivs inte för att den är dyr, utan pga att den har andra egenskaper än vanlig TCW3.
×
×
  • Create New...