Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

Mange249

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 528
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Mange249 senast vann den dag 1 Oktober 2020

Mange249 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

491 Expert

Om Mange249

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

3 564 profilvisningar
  1. Lämna huset på renovering hos en bra firma… Är det bara 25% olja kvar och den dessutom är svart, kan det ha blivit skador på lager osv. Jag har dock varit med om hus som haft mer vatten än olja i som klarat sig. Är det så pass mycket som försvinner, hade jag misstänkt utgående axel. Det är dock märkligt på en så pass ny maskin.
  2. En av de mest pålitliga båtmotorer som gjorts. En kanonmaskin…
  3. Läs på online ordentligt (finns betydligt mer info på amerikanska forum). Den motorn är Mercurys egna och har en hel del ess i rockärmen. Den skall ej jämföras med gamla 4.3an eller VPs nya 4.3 för den delen… Jag tycker den verkar vara en kanonmaskin.
  4. När jag kikade på trailer sist var det på en modell enklare stödhjul på Easyline. Vagga på Fogelstan mot enkelt på Easyline. Det är säkert olika beroende på modell, men skillnader finnas det nog. Däremot lär Easyline duga för många. På släpkärror känns Easyline rätt mycket smäckigare än min Fogelsta. Ett tips är att vänta in höstreorna, det brukar dels gå att hitta lägre priser, men ibland också få lite extra rabatt på föregående årsmodell eller dyl.
  5. B20 bör inte ha sålts i mängder med 280, då de kom långt senare. 250 och 270 är mer troligt.
  6. Ser ut som ett 100-drev. Är oljestickan ovanpå drevet lång (typ 20cm) är det ett 100A-drev, om kort ett 100B. A skall ha hypoidolja och inget annat…
  7. Jag hade spacklat ojämnheterna med epoxispackel och sedan måla med T-coat eller liknande för att få en blank, hård yta.
  8. Motorn är en 2t med direktinsprutning vilket är kanon när det funkar, men när det slutar fungera blir det lätt ras av det hela. 150hk versionen anses vara pålitlig (betydligt bättre än de större maskinerna). Yamaha är som alltid bra maskiner, men man bör lära känna motorn och dess egenheter. En vanlig förgasar 2t kan man misshandla en del utan att den protesterar så mycket, men här är servicen viktig. Största utmaningen är att hitta någon som kan den ordentligt om något strular. Summerat är det en bra maskin, men en vanlig 2t förgasarmaskin eller en F150 är ett tryggare köp.
  9. Jag tänkte bättra på lite gelcoatskador på Rydsen. Kikar på de tabeller som finns och hittar tyvärr bara till äldre Ryds. Är det nån som vet vilken färgkod det bör vara till en Ryds F468 från 2014? Det är ju inte ett helt ovanligt problem med gelcoatsläpp på Ryds, så misstänker att fler stött på samma utmaning.
  10. Det beror väl också på om det är bytt kona? Har i alla fall för mig att rf konorna skall ha annan olja.
  11. När det gäller 2t/tcw3 använder jag Quicksilver premium+. Vill påstå att den är minst lika bra som Yamalube och brukar gå att hitta rimligt prissatt hos exvis drev.se i större förpackningar. Även deras drevolja High performance är kanon. Är Yamahakille, men Mercury/Quicksilver har sina stunder. Vissa påstår att allt är lika bra bara det är klassat, men vill påstå att ovan olja ryker klart mindre än billiga oljor likt Biltema och Champion (Jula).
  12. Drevlyft. Inte att förväxla med powertrim. Den lyfter drevet vid stillaliggande.
  13. Det kan vara mindre jobb att måla med grund + sedan blank epoxi likt Tigercoat. Så pass grov yta känns spontant som att den skulle främja beväxtning så jag hade nog velat få till det lite slätare.
  14. Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje. Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.
×
×
  • Skapa nytt...