Jump to content
Friday 22 January 2021

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,193
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

370 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,774 profile views
  1. På en 4t utombordare sitter i många fall gammal hedlig teknik utan syresensorer och annat avancerat. De jobbar ofta bara med en spjällägesgivare och tempsensor. Resten är en guestimate av motorn med några enkla tabeller. Duger relativt bra under förutsättningarna som råder. En förgasare har fördelen att den är billig och enkel, vilket spar pengar hela vägen mellan tillverkning och skrotning. Reparationer blir även de billigare. På bilsidan är det mycket häftigare grejer, med DI, sensorer, ett flertal bränsle och tändkurvor som blandas löpande och skapar helt andra förutsättningar. Lägg sen på enkel eller dubbel överladdning och kanske hybriddrift. Det är ju en mycket mer varierad drift vi pratar om som dessutom är extremt utsläppsregelerad.
  2. Anledningen att betala för en ny motor är ju främst att den förväntas ha fler problemfria drifttimmar framför sig. Tekniken utvecklas, men på vissa produkter är det egentligen inte konstigt att äldre lösningar används. Insprutning är inte snålare än förgasare om denna är inställd för varje specifikt driftfall. Nu är det ju såklart just där skillnaden ligger. Insprutningen flexibel och mer exakt och snålare på framför allt lågvarv. På hög last är det inte ens någon större skillnad mellan 2 och 4t om förutsättningarna är goda. I och med att en 6 hk utombordare drar så pass lite på lågvarv, är vinsterna med insprutning försumbara. Det är inte alltid så enkelt att tillverkarna ska tjäna mer pengar, utan i vissa fall (kan såklart inte lova att detta är ett sådant) handlar det om att en produkt inte nödvändigtvis blir bättre om man krånglar till det. Tillverkarna måste såklart tjäna pengar, men många vill göra det genom att erbjuda bra produkter.
  3. Här bör en roterande vara bättre än oscillerande tänker jag spontant. Tycker inte min Biltemamaskin vibrerar i någon större utsträckning. Jag såg dock att den vibrerar något mer än deras excentriska maskiner. Hög vikt på maskinen och vibrationer kan verkligen ta bort det roliga med polering. Min första maskin var Biltemas dåvarande instegsmaskin som var mycket tyngre och den var tråkig att jobba med. Efter några år tröttnade jag och köpte deras då nya maskin med varvtalsreglering och låg vikt. Tror det är den här maskinen jag har: https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/polermaskin-pm-150b-2000037527
  4. Ett tips när du kör med roterande är att börja med att luta maskinen så du arbetar med ca 50% av paden mot ytan du polerar. Sedan kan du jobba med lutning och tryck för att hitta balansen och känslan...
  5. Mest för att prova iom att många rekommenderar det. I tester jag sett har de visat sig avverka mer än en roterande, vilket är tvärt emot vad ryktet på internet brukar påstå. Skulle dock helst pröva en innan köp för att se om det är nåt för mig. Jag gillar dock att köra med roterande maskin så inget byte i nuläget. Med rätt teknik får man fint resultat. Det verkar dock vara lättare att få bra resultat med oscillerande sägs det. Jag skulle testa en billigare maskin några år och om du sedan skulle vara missnöjd har du då bättre koll på vad du vill ha för ersättare...
  6. Det är mycket snack gällande polering... Jag har alltid kört med roterande maskin, senaste åren biltemas med ställbart varvtal. Jag kör den på lågt varv och med skumgummihättor för det mesta. En oscillerande anses av många vara bättre, framför allt mer lättjobbad. Då pratar vi fortfarande singelskiva, de andra leksakerna tycker jag att man bör utelämna. Handhavandet är det viktiga såklart. Det är inga som helst problem att få bra yta med billigare maskiner, men man får vad man betalar för. En Rupes maskin är BRA, men visst duger biltemas för hobbybruk. Min nästa maskin kommer nog vara oscillerande oavsett... Medlet är viktigt och kör du 3M eller Menzena blir du sannolikt nöjd. Pingens tror jag också på, men har inte testat dessa ännu. Det är nog ingen slump när jag var på 3 varv sommaren 2018 och alla hade grön 3M bredvid båtarna som polerades:)
  7. Kladd kan du använda glidmedel eller nåt glycerinbaserat (ej petroliumbaserat). Ofta byter jag impeller utan kladd. Då är det dock viktigt att man är försiktig, så man inte skadar gummit. Packningar/oringar byter jag bara om det är något problem med dem. Upplever denna problematik som vanligare på andra maskiner än just Yamaha. Vad för packningar vad det du hade problem med på din 60hk?
  8. Lite som en väl inställd Mercury inline med ny stator... Man tittar på nyckeln, så startar den.
  9. Det där är bara ett av många synsätt. Jag vet flera som tjänar pengar på att äga båtar, bilar och såklart boende. Att kasta pengar i sjön är ju onödigt;)
  10. Även om man vill göra en bra affär och priserna är ”för” höga, bör man också tänka på att sommaren är kort och en säsong utan båt är en missad säsong. Jag kommer nog bita i äpplet i någon form och köpa båt i vår. Är priserna verklighetsfrånvända blir det nog någon billigare holk att ha nåt år tills det lugnat sig
  11. Jag tror att det är lättast att vända på frågan. Det kan då finnas mer kunskap. Är det t.ex för dimensionering eller fartberäkning vill ha uppgiften?
  12. Vad är det som är dåligt utöver impellern? Visst ingår koppen och botten i slitagedelar, men jag har inte behövt byta någon på mina Yammor under 30år. Då är termostater viktigare att testa och ev byta.
  13. Haha, visst är det så. Det finns många synvinklar på detta:) Jag tycker att det i nuläget känns lite problematiskt att betala mer för något som är äldre, båtmotorer åldras ju sällan som vin... Samtidigt är det inte roligt att vara utan båt en sommar till. Styrisen har dock varit värd sin vikt i guld och är väl snart det på marknaden också, haha... Oavsett blir det intressant att se hur det blir i vår. Det är sunt med en marknad som är hyfsat förutsägbar. Bilsidan har även den förändrats kraftigt. Det finns många parametrar som samverkar till att nyare begagnat är väldigt dyrt relativt att köpa nytt och sälja vid rätt tidpunkt.
  14. Täckning av båt är lite som religion. Det finns många uppfattningar, framför allt om vad som inte fungerar;) Jag har de senaste 30åren alla utom 2 haft lättviktspressar och de hatade presslinorna i blå plastmaterial som säljs på Biltema. Jag har vid behov vadderat vassa hörn med liggunderlag och med tiden har jag gått över till aluställning mycket pga att de håller ”för evigt” och är smidiga att jobba med. Dubbla pressar ger enligt mig 2 fördelar. Dels minskar det kondensen betydligt och man kan också använda en sliten press undertill och skydda en nyare yttre press något från nötning. Visst slits pressarna, men 5år håller de oftast och de är billiga och enkla att jobba med. En press som inte duger till båten brukar senare degraderas till att täcka utemöbler eller dyl. Jag har alltid knutit i öljetterna och har mycket sällan haft problem med att dessa lossnar. Nyckeln är enligt mig att pressen sitter stilla dvs täckställningens utformning och hur pressen spänns upp i ändarna är avgörande. Jag har till och med skurit hål i pressen, utan förstärkning för att knyta ihop större veck och även det har fungerat ok. Metoden med att pressen hålls nere av dunkar/tyngder har jag aldrig haft något förtroende för. Blåser det ordentligt är 4kg vikt för lite och det sliter mycket på pressen om dessa lyfts och sedan faller ner med ett ryck. Jag vet också några exempel där detta system skadat båten (enstaka exempel är dock alltid vanskligt). Jag delar alltså inte åsikten att lättviktspressar är skräp eller att det inte fungerar bra att knyta med tampar av låg kvalitet. För mig är det viktiga att man gör en genomtänkt täckning där all form av rörelse minimeras. Jag har dessutom ofta stått uppställd nära havet med mycket blåst. De gånger det skitit sig har det inte haft med tamparna eller pressen att göra. En gång hade pressen (var ett av åren med press av bättre armerad karaktär) slitits sönder totalt och båten flyttat sig på vagnen. Då spelar det inte så stor roll vad man gör om inte ens de bättre pressarna klarar sig. Lättviktaren hade såklart också trasats sönder, men varit 1000kr billigare att ersätta. Vid det tillfället hade båtar vält osv så det var force majeure så att säga...
  15. Min förhoppning är att köpa i vår och därför hoppas jag att du har rätt. Jag hade trott att en hel del skulle tänka så redan i höstas, men den effekten tycker jag tyvärr uteblev. Det största problemet som köpare skulle jag säga är att priserna skenat på småbåtar av dagturskaraktär. Man fick i somras ofta betala mer för en båt än vad den kostade 2018 (om vi tittar på dc eller ht ca 6m och 8-10år). Jag tror att det kommer en normalisering av priserna, men frågan är när. Om utbudet blir stort i vår, tar det ändå ett tag innan säljarna sänker priserna och effekten kommer. Det var lite som i våras när båtar i mars såldes för normalpris men i maj hade det skenat ordentligt...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy