Jump to content
Monday 26 February 2024

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,502
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

482 Expert

About Mange249

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

3,261 profile views
  1. Mercury/Mariner har flera motorer med termostaten/erna sist i kedjan och därmed pulserande stråle. Det gäller bla 2.5 v6orna och 20/25 2cyl. Utöver att strålen pulserar så blir den också varm, så en rykande skvallerstråle på tomgång är normalt. På Yamaha tas däremot skvallerstrålen normalt i botten av powerhead vilket betyder att har man ingen stråle är den antingen blockerad eller så saknas vatten. Placeringen gör också att strålen är kall/ljummen. Blir motorn överhettad? Att du kan ”peta” igång strålen tyder mer på att det är en blockering kring utloppet. Termostaten ska inte påverka oavsett läge. En varm skvallerstråle indikerar otillräckligt vattenflöde. Att börja riva i en så pass gammal motor kan vara lite riskabelt. Risken finns att man drar av bultar mm och får lägga tid/pengar och det blir ev vettigare att köpa en annan maskin istället. Det finns medel och huskurer för att avsalta och göra rent kanalerna på kemisk väg. Det kanske är värt att prova?
  2. F80 är så vitt jag vet en interference motor dvs kolvar och ventiler krockar om remmen går av. Även om så inte skulle vara fallet, kan remmen ha sönder stator mm när den går av så ett remras är trist oavsett. Det är vanskligt att bedöma en rem med säkerhet, så jag hade i ditt fall bytt om du inte vet när det är gjort senast.
  3. När du tinar och konserverar, ta det lugnt och tänk igenom vad du skall kika på så du får reda på vad som är trasigt. Om det läcker vatten utåt är det såklart lätt att se, men värmeväxlare och ev oljekylare kan läcka till andra sidan och då kan det krävas att man kör motorn lite längre för att märka det.
  4. Du verkar ha mycket erfarenhet av ämnet. Hur ser du på min erfarenhet att alu fungerade dåligt på min motor? Jag hade stålpropp, men ingen landström eller dyl. Jag upplevde tydliga angrepp på växelhuset som jag inte sett före eller efter med zink. Jag är sjävklart öppen för att det kan ha varit enskilda (andra) händelser som påverkat. Dock låg jag i samma hamn, bredvid samma båtar båda åren så jag kan inte hitta några uppenbara skillnader i alla fall.
  5. Även jag har haft skada hos Svenska sjö. Stöld av reglage mm. Det visade sig att min självrisk blivit rabatterad pga skadefria år. Jag upplevde åldersavdraget som relistiskt. Kontakten var bra och pengarna kom snabbt efter jag skickat in kvitton. En positiv upplevelse. Nu har jag Atlantica på andra båten, är det någon som har erfarenhet av deras skadereglering?
  6. Det låter som att det är flera här som resonerar som jag. Det blir nog till att fortsätta med zink, det har alltid fungerat bra för mig (även förr när jag låg några veckor per år i mälaren). Jag tror dock att det kommer bli dyrt att fortsätta iom att piratalternativen verkar försvinna. Ett kit med alu kostar till min motor ca 550kr, medan original zink ligger runt 1000kr.
  7. Mange249

    Tilt/Trim

    Mitt tips är att fråga i Mercurygruppen på Facebook. Där finns det ett par st som bör kunna identifera den.
  8. De sista 10åren har det skett en förändring där det blivit mer och mer aluanoder istället för zink som var vanligt förr. Många påstår att alu skyddar bättre än zink (och därmed offras snabbare) men kikar man i det periodiska systemet och vilken spänning som bör skapas mellan materialen borde zink vara bättre. Nu är det såklart inte vilken alu som helst och legeringar kan ges mycket olika egenskaper, så ingen omöjlighet alls att den varianten som används har helt rätt egenskaper. Jag vet att det också finns miljövinster med alu vs zink då zinkanoderna skall innehålla kadmium. Hur gör ni som åker i Stockholmstrakten eller Östersjön i stort? Zink eller alu? Jag har bara använt alu en säsong och fick då korrosion som jag inte haft med zink före eller efter. Därför har jag en viss oro kring alu, men vetenskap går givetvis före enstaka erfarenheter och är alu rätt så får det såklart bli det framöver.
  9. Har du luftat efter du bytte gavlar? Testa annars att köra 5ggr hela vägen mellan ändlägena (med hjälp i ditt nuläge) och efterfyll oljan vid behov. Om jag fattar dig rätt så låter trimmet som vanligt, men orken uteblir?
  10. Så länge du hör att pumpen går, bör det handla om internt läckage eller för lite olja.
  11. Divinylcell var poppis förr när jag var mer påläst. Vet dock inte kring prisbild osv.
  12. Sen får man ju ta med önskad livslängd i ekvationen. Om originalet hållit 20-25 år är ju det så pass länge att det kan duga även när man bygger själv.
  13. @Williamhamilton Sorry, missade ditt inlägg. Jag såg båten på blocket om jag minns rätt. Den var i övrigt inte i toppskick om jag minns rätt. Jag har åter blivit sugen på att förverkliga min tanke på att äga en likadan båt igen och skulle du eller någon annan som läser detta snubbla över en Weedo som är till salu får ni gärna hojta till.
  14. Osäkerheten med Trilux och alubåtar har varit uppe tidigare, både på detta forum och utanför. Kontentan brukar bli att det på pappret ser ut att funka, men att i verkligheten finns flertalet exempel som antyder att det inte är så. Alla exempelbåtars skador är säkerligen inte orsakade av Trilux (kanske inte ens någon), men jag valde att inte måla efter att ha läst på lite. Jag vet dock flera som kört med kopparfärg på Buster, Yamarin mfl utan problem, men de har givetvis använt rätt primer osv. Utförandet verkar således vara viktigare än färgen. Har man möjlighet tror jag ändå att det bästa på en alubåt är att ta upp den ett par ggr per säsong och blåsa av den med högtryck. Man slipper då dessutom kladd med målning osv. Man ska dock inte underskatta vad påväxt gör för egenskaperna. Min styris gick i 24knop vid köp (skitig under) och gjorde sedan 32knop efter jag tvättat botten. Den såg inte ens helt vansinnig ut under.
  15. Värt att påpeka att bara för att det är en färg betyder det inte att det är epoxi och även om någon målat ett lager grundfärg under bottenfärgen så är det inte samma sak som en riktig epoxibehandling. Är det oro för plastpest som gör att du vill ha epoxibehandlingen?
×
×
  • Create New...