Jump to content
Friday 31 March 2023

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,452
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

465 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

2,835 profile views
  1. Slagmejsel är rätt verktyg. Biltemas är bra och billig (bättre än dyra jag testat).
  2. I och med att du har en glipa, stämmer inte längden på staget med vad den är med huset monterat. Går huset på när du skruvat ihop staget och hur är växlarna då?
  3. Manualslib.com brukar ha det mesta.
  4. Har du skvallerstråle? Att den kyler bättre på lågvarv indikerar antingen dålig impeller alt poppet valve som fastnat i stängt läge (du skriver inte årsmodell eller om det är carb/dfi, men de flesta har). Tempgivare är inte så vanligt fel och iom att maskinen går varmare på lågvarv borde den larma då (om den larmar för tidigt dvs).
  5. Jag tror att det bästa är att höra med exvis De Ijssel eller annan färgtillverkare vad de rekommenderar. Jag har haft ett par lackade båtar och där har man lackat ovanpå gelcoaten. Då har det iof rört sig om billack. Den ena finns kvar hos en polare och ser fortfarande fin ut 20år senare. Min uppfattning (som jag inte kan ta gift på) är att det nog är bättre att behålla gelcoaten om den inte är för skadad. Det är också synd att lägga massa tid i onödan på slipningen som ju inte är den roligaste delen av en renovering. Oavsett kommer du ha kul i din Fjordling sedan. Det är grymma båtar och med 150hk eller mer är de potenta med skickliga förare. Ett tips dock i all välmening är att ta det lugnt i början om du inte är van vid lynniga övermotoriserade ekipage. Förra året bröts en Fjordling med en 200xs i 2 delar och sjönk i Stockholm. Mirakulöst nog klarade sig båda i båten…
  6. Varför slipar du bort gelcoaten?
  7. Då hamnar du i teorin runt 36knop om den orkar dra proppen… Som Kane skriver lurar man sig lätt av den udda utväxlingen. Lite svårbedömt läge.
  8. Vad för utvxling och maxvarv på nya maskin?
  9. Kopparbrickor, oringar mm är inte rätt här. Koppar är dessutom döden för ett aluhus. Oringar finns däremot på luftskruvarna på vissa OMC växelhus. Enklast och bäst är att köpa rätt packning som skall sitta där och det är antingen fiber alt dylik av plast. Jag har fått båda till OMC. Exvis Honda och OMC brukar ha plast medan Mercury och Yamaha mest har fiber. Båda fungerar säkert oavsett märke på kåpan. Byt alltid när de lossats, spec fiber brukar vara en dålig ide att återanvända.
  10. Drev.se och Hansen är 2 ställen som har passande grejer till din motor. Jag hade bytt packningarna till rätt modell.
  11. Har du vadderat hörnen? Vanligt liggunderlag är bra och billigt. Brukar skära till bitar och knyta fast med presslina…
  12. Jag använder oftast tunna billiga pressar från Biltema och har 2st för att minska kondens. Jag knyter med den tunna varianten av presslinor från samma varuhus. Ibland köps pressar in från exvis Seasea när de har rea. Några öljetter brukar inte lossna, ibland skär jag till och med hål i pressen när det saknas öljetter på kortsidorna och inte heller där brukar det spricka. Det som brukar döda pressarna efter några år är nötning där jag varit dålig med att vaddera en kant eller dyl. Att knyta med tampar funkar år efter år utan problem. Jag håller med ovan att målet är att förhindra rörelse, det är där man minskar slitage. Det jag vill säga med detta är att enligt mig är typ av press mest en fråga om smak och hur länge de tål mekaniskt slitage. Kostnaden är nog relativt likvärdig över tid. Jag använder min ytterpress ca 3år innan den blir innerpress så 6år är en relativt normal cykel. Samma med dunkar vs rep. Att dunkar/ elastiska fästelement skulle fungera överlägset har jag inte sett. På båtklubben var det främst segelbåtar som använde den metoden. En bekant har däremot i kraftig vind fått märken på båten när en lossad öljett tyngdes ned av dunken och repade ordentligt. Själv tycker jag det känns onödigt bökigt att hålla på med ett antal dunkar som skall förvaras, släpas mm om rep fungerar som det gjort för mig. En bra täckställning, vaddering vid utsatta platser och hårt spänd press som inte rör sig är det jag tror ger framgång över tid.
  13. Kolla med Yamahacenter vad de tar för ett original om du inte redan gjort det. När mitt reglage vart stulet kostade original under 2000kr (var några år sedan så kan ju vara dyrt nu). Yamahas grejer brukar normalt vara prissatta likt guld (men bra kvalitet), så vart förvånad. Det dyker även upp nya original på blocket, tradera osv där man ibland kan göra fynd, men vissa tar mer för ett begat än vad nya kostar (Traderaköpare är proffs på att buda högt;)
  14. Du ska nog ha minst det dubbla i alla fall. Har läst någonstans att det verkar vara vanligt med ventilsäten som går ner sig på dessa små Hondor. Med all den oljan i cylindern borde ringarna täta om den inte är tokslut. Har motorn nypt eller råkat ut för något annat trist? Snålvarianten gällande olja i cylindern är att ta ut stiftet och dra i snöret en stund. Den kommer sannolikt ryka en del vid uppstart, men med den kompen vill du kanske inte jobba ihjäl dig innan den går.
  15. Ett alternativ är att köra på alkylatbensin sista minutrarna, den tål lagring bättre och lämnar inte beläggningar på samma sätt. Små fyrtaktare med förgasare har väldigt små kanaler och munstycken som lätt beckar igen av gammal bensin när de står stilla över vintern.
×
×
  • Create New...