Jump to content
Saturday 21 September 2019

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    1,935
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Mange249 last won the day on April 24

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

295 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,182 profile views
  1. Ja, plana lär den ju göra i alla fall så rattstyrning är nog att föredra;) Mercury EFI?
  2. Tror det främst gäller just knackregleringen. Tror det tar längre tid att hitta rätt bränsle och tändmappar över hela kurvan. De nya styren har rätt mycket att välja på bland sina mappar. Minns gamla Trionic 5 på Saab där en fullgasrepa på 4an brukade räcka för att magnetventilen skulle adapteras in lagom:) Minns när jag trimmade min gamla 900-97. Nytt avgas från turbon och ny mjukvara gav 95hk. Sjukt mycket ös per krona i det ingreppet med begade delar, haha...
  3. Intressant! Vore kul att se om busbilen vaknade lite extra av det:) Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)
  4. Sökte lite mer och det framstår som att man behöver ha en modul monterad som verkar vara extra tillval i en del fall och sen ev denna spak om det inte bara var felaktigt nummer(mest troligt). Sedan skall justering kunna ske via meny i Smartcraft. Menyn skulle vara grå/otillgänglig om hårdvaran saknades sas det. En bra ÅF bör kunna reda ut det här åt dig.
  5. Haha, det var alltså ett skolexempel på att man inte ska lita på allt som står på internet... I teorin kan det vara en annan spak än std, men lutar såklart åt att det inte är rätt pryl som avses. Hoppas det ligger mer sanning i resterande kommentarer från bbcboards.net
  6. Jag skall inte ta gift på detta, men vill minnas att det på en del Murklor finns en begränsare som går att justera genom att flytta någon sladd när motorn är i önskat läge. Som sagt taget ur minnet, men det är helt klart en önskvärd funktion om motorbrunnen är liten och motorns maxvinkel behöver justeras. Edit: Verkar på äldre maskiner med denna funktion vara nån rutin med ”orangea kablar” och på nyare motorer vara programmerbart via verkstadsdator eller Smart Craft. Man behöver dock i en del fall ha en tilläggsprodukt exvis Part# 8M0072610.
  7. Det är skillnad på Diesel, så förstår frågan. På bensinsidan skall det däremot inte skilja något. Det är nog snarare så att bensinen ofta blir stående längre hos en båtmack dvs snarare är sämre. Orkar man släpa dunkar finns det mycket pengar att spara.
  8. Principen är samma för akterspeglar och däck, fukt kommer ofta in och skadar konstruktionen. Inplastat trä som inplastat trä... Visst kanske balsan tål mer, men länkarna ovan visar hur det går. Jag litar mer på HR och den kunskap man kan läsa sig till i ämnet. Jag tror inte att HR mfl enbart bytt till divinycell pga kostnadsskäl. Det är ett modernare sätt att bygga... Jag lämnar nu denna diskussion.
  9. Då har du väl inte fukt där? Balsa är bra torrt, det är när fukten kommer som problemen är på väg. Men det vet du ju redan...
  10. Det är bara hopp och drömmar som får ett ruttnande distansmaterial av trä att hålla i 50-100år. Sett flera båtar under 30år där akterspeglar mm gett sig pga röta. Trä som distansmaterial är inte bara en bra idé i en båt, men det håller så pass länge att tillverkarens ansvar sedan länge passerat. Mitt råd är att åtgärda fuktproblematik innan rötan kommer. Plastjobbet växer när sviktandet gjort sitt...
  11. Lyssna på Firefish! Bärgning låter mycket enklare när man pratar om det vid köksbordet än vad det är i praktiken...
  12. Vad man själv anser att båten är värd, betyder ju inte så mycket om försäkringsbolaget inte håller med. Man får inte per definition det värde som man själv angett i försäkringsbrevet. För egen del hade jag inte velat ha en båt som sjunkit. Allt går att laga i teorin, men elfel och dyl brukar komma krypande efterhand och då är står man själv och betalar. Dessutom finns oftast trä i konstruktionen som blir blött och ruttnar. IngemarE tycker jag tänker helt rätt. Red ut allt med bolaget innan du gör nåt mer och det ni inte kommit överens om finns inte...
  13. Stämmer bra, Rollen mfl har diskuterat det tidigare i tråden. Felkoden borde ge en fingervisning om felet, vet du vad de står för?
  14. Jag är alltid lite tveksam till att chippa båtmotorer då de går så pass hårt. Om du skulle hitta att 370 delar longblock med ett starkare syskon skulle jag tro att det kan fungera, men annars skulle jag nog personligen vara lite feg då ett ras kostar alldeles för mycket. Var oavsett mycket noga när du väljer ev leverantör av chip. Långt ifrån alla är bra på det de gör. Vissa köper dessutom bara in mjukvaran och vet på så sätt ofta inte ens vad de säljer. Nu låter jag negativ, men gillar att trimma motorer och har kört med en del roliga recept. Det handlar i slutändan mycket om hur man kör. Bra färsk olja, alltid bra temp på oljan innan man belastar och bara korta stunder på fullgas/fullvarv. Då håller det ofta som det ska:)
  15. Undvik alltid trimboxar. Det hör inte hemma på någon motor. Optimerad mjukvara även kallat chip är det som gäller. På en Volvo Penta D3 190 skall du dock inte ha något av detta. Den levererar redan max vad som är lämpligt av den maskinen. Det är vanligt att turbons arm för den variabla geometrin kärvar. Den går ofta att smörja(finns beskrivet om du söker lite). Turbon är generellt en svag punkt och den mår inte bra av att bara stå still.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy