Jump to content
Monday 28 November 2022

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,440
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

462 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

2,724 profile views
  1. Kolla med Yamahacenter vad de tar för ett original om du inte redan gjort det. När mitt reglage vart stulet kostade original under 2000kr (var några år sedan så kan ju vara dyrt nu). Yamahas grejer brukar normalt vara prissatta likt guld (men bra kvalitet), så vart förvånad. Det dyker även upp nya original på blocket, tradera osv där man ibland kan göra fynd, men vissa tar mer för ett begat än vad nya kostar (Traderaköpare är proffs på att buda högt;)
  2. Du ska nog ha minst det dubbla i alla fall. Har läst någonstans att det verkar vara vanligt med ventilsäten som går ner sig på dessa små Hondor. Med all den oljan i cylindern borde ringarna täta om den inte är tokslut. Har motorn nypt eller råkat ut för något annat trist? Snålvarianten gällande olja i cylindern är att ta ut stiftet och dra i snöret en stund. Den kommer sannolikt ryka en del vid uppstart, men med den kompen vill du kanske inte jobba ihjäl dig innan den går.
  3. Ett alternativ är att köra på alkylatbensin sista minutrarna, den tål lagring bättre och lämnar inte beläggningar på samma sätt. Små fyrtaktare med förgasare har väldigt små kanaler och munstycken som lätt beckar igen av gammal bensin när de står stilla över vintern.
  4. Du klarar det absolut själv men behöver ha batteriet inkopplat för att kunna trimma upp motorn en bit för att få av huset (drivaxeln är lång). Tippar att huset väger ca15kg. Växelhuset delas strax över kavitationsplattan. 3st (oftast 14mm) bultar på varje sida om motorn + en mindre under den svarta gummipluppen på ovansidan av kavitationsplattan (eller ja, strax över men det ser du). När du lossar den (brukar vara 12mm om jag minns rätt, hylsa med förlängare på) lossar du också anoden (hajfenan) under kavplattan. Ovanför anoden finns sedan en till bult som många glömmer. Jag brukar lämna en av bultarna på sidan av motorn iskruvad några varv för hand så inte huset ramlar ned, men kan sjunka ner några cm. Detta behövs för att lossa den lilla svarta slangen (till loggen) som har en 10mm iskruvad i växelhuset. Den sitter längst bak i växelhuset (närmast akterspegeln och behöver lossas för att inte sträckas och gå av när huset tas ned). Det är några moment, men man gör detta själv på max 15min. Så länge man har ringnycklar 10-14mm och hylsa ca 12mm + förlängare brukar det gå bra. Med en brasklapp dock för att jag minns fel på storlekarna så ta med dig fler:) Passa på att byta impeller sedan innan du sätter tillbaka huset om det inte är gjort nyligen. Yamaha brukar rekommendera 2-3 år intervall. Impellerbyte tar max 5min med huset av. edit: Ja, det är det på bilden som skall av. Vid återmontering är det lite pill att få i växelaxel, kylrör + loggslangen men det löser sig bara man har lite taktik. Jag har alltid neutral i vid demontering, vissa förespråkar annat men neutral har sina fördelar.
  5. Mange249

    Vilket drev ?

    Fortsätter… 100A drev skall ha hypoidolja och 100B vanlig motorolja om jag minns rätt. Marinbutikerna brukar ibland vilja sälja på en fel olja till 100A-dreven.
  6. Tack för återkopplingen! Låter kanon. Har du kört ”normalmycket” under säsongen, så den även legat still i perioder? Det låter som detta är min väg framåt. Är trött på kladdiga självpolerande färger, men vill inte heller ha mycket beväxtning som drar ner fart/ökar förbrukning.
  7. Baystar är bra, Seastar har bättre känsla och känns (av naturliga skäl) mer påkostad. För en 115hk hade jag nog ändå nöjt mig med Baystar, prisskillnaden är ett antal tusenlappar. Jämfört med en glappoflex är det en stor uppgradering även om man inte skall överdriva. Jag har haft vanlig teleflex på 200hk och nu senast 115hk. Inga problem om grejerna är i bra skick, men gillar man som jag att köra, så är bytet en given om än kostsam uppgradering. Angående säkerhet så kan även en hydraulstyrning ge sig. Min första tappade trycket i 49knop och motorn la sig relativt snabbt åt ena hållet. Jag hade som tur var lite tryck kvar, så kunde räta upp den innan jag drog av.
  8. Passar på att uppdatera med mitt utfall… Det visade sig att givaren inte fungerade med ett vanligt instrument. Jag kunde mäta upp givaren med multimeter och få rätt värden, men med en Biltema, Wema mfl instrument gick det alltså inte. När givaren byttes mot standard Wema/Biltema vart allt kanon direkt.
  9. Sjömackar har sällan både och, många slutade med 98 på tidigt 2000-tal pga vikande försäljning. Till i år är det dock en del som bytt från 95 till 98 pga den nya häxblandningen.
  10. Om det är ljudet som uppstår vid 32 sekunder på videon tycker jag att det låter som en ”nysning” dvs att motorn får för lite soppa. Dock svårt att höra bra på mobilen…
  11. Om vevkompen försvinner slutar bränslepumpen att fungera. Var med om det på en Evinrude som hade dålig p-box. Den gick bra så länge man gav den bränsle via blåsan eller med elpump, men pumpade som sagt ingen soppa trots ny pump. På Yamaha är det inte helt ovanligt att de börjar nysa på tomgång när packboxen blir dålig och närmsta cylindern leanar ut. Rök brukar det inte bli i alla fall. Har du testat att koppla förbi separatsmörjningen ännu?
  12. Det som talar emot tändning är enligt mig att den svarar bra på gas. Har du justerat tomgången ordentligt? Testa att ställa in den vid varm motor och om det går bra och du blir av med egenheterna så märker du sedan om det blev acceptabelt även vid kall motor. Startproblemen vid varm motor låter som värmerelaterat/mindre variant av ånglås. Det kan vara värt att testa med tjock packning/distans mellan förgasarna och insugsröret. Jag hade själv problem med tomgång och varmstart när jag åkte B20/Solex 44. Testa lite startgas när du skall starta varm, så märker du om det är soppan som fattas.
  13. De gånger jag sett vatteninträngning i förbränningsrum har det inte rykt som det ser ut på din bild. Det brukar snarare handla om att motorn tappar en burk och det är vatten på stiftet. Om stiften ser ok ut dvs inte vatten, rost, renspolat eller sjögräs (haft det på en maskin och vidare felsökning kändes i det fallet överflödig) tror jag inte på vatteninträngning. Jag upplever det inte heller som vanligt på så pass ”nya” 2t… För mig ser det ut som oljerök. Hur snabbt skingras den? Vattenrök har ingen vidare livslängd.
  14. Kan även vara bränslepump alternativt någon slang som läcker/drar in luft. Om du kör på 95 E10 kan det göra att slangar, packningar och bränslepumpens membran påverkas och åldras i förtid (beroende på motorns ålder).
  15. Är det inte garanti kvar?
×
×
  • Create New...