Jump to content
Tuesday 20 April 2021

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,255
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

391 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,875 profile views
  1. Det finns också denna variant... Anode 40, skruv 41.
  2. Om det ser ut som på denna är det 33 som skruvas från sidan med skruv 49.
  3. Nu var det läänge sedan jag fyllde på ett batteri, men finns det inte modeller där man tar av mittdelen. Alltså den biten där Etiketten sitter?
  4. Mange249

    Smörjspruta

    Nu är inte det svar på din fråga, men vill slå ett slag för denna tubpump från Quicksilver om man inte använder så mycket fett och vill ha en enkel lösning. Slang är såklart bäst vid trånga utrymmen, men tubvarianten är smidig att ha i båten eller dyl. Själv använt den i ett antal år och är nöjd. Generellt har Quicksilver bra grejer och både deras oljor och fett är bra och prisvärda enligt mig.
  5. Jag hade kört på B9hs10 och ställt på förgasarna (blandskruvarna) 0.25 varv om den nyser och vill stanna på lågvarv. Du kanske kan få byta stiften du köpt...
  6. Den tillhör maskinerna som jag hört rekommenderas NGK B9HS-10 för att få bättre lågvarvsegenskaper. Wanmar här på forumet har skrivit om detta. Vad sitter det för stift i nu? Är de med elektrod som du säger, kanske det redan är rätt stift. De elektrodlösa du länkar till verkar funka bäst på de gamla raka 6orna och 4orna. De skall hålla längre än de vanliga, men som sagt ger de ofta sämre lågvarvsegenskaper och är dyra.
  7. Generellt drar de flesta som mekar stora bultar för löst och små för hårt när de inte använder momentnyckel. Det är oftast inga stora problem, men ibland går saker sönder (eller lossnar). Tändstift har olika stora gängor och är olika känsliga för moment. Stiften i sig kan gå sönder och nyligen hade jag problem med misständningar som berodde på att ett stift var för hårt draget sedan tidigare. Elektroden hade blivit sne och var inte längre centrerad... Jag har aldrig dragit tändstift med moment, men drar med försiktighet och upplever att man känner när brickan trycks ihop och det ”tar stopp”. Det är sällan man drar under 20nm när man mekar motorer, så jag hade köpt den stora varianten. Glöm inte att vrida ner momentet till 0 efter användning, annars brukar de tappa kalibreringen fortare när de ligger med spänning på. Vad är det för motor? Det är ganska få modeller som skall ha dessa stift fortfarande. Många Mercury har fått uppdaterad rekommendation till andra stift (som dessutom är billigare).
  8. Här har vi bilder på Vator 14r resp 15r.
  9. Alla gula båtar är inte Vator;) Tycker inte att det ser ut att vara en sådan, men minns inte vad aktuell modell heter...
  10. Normalt sett bättre/billigare att byta motor om man vill ha powertrim och det saknas på befintlig maskin. Lättast är nog att hitta en reservdelsmaskin med powertrim och flytta över hela trimpaketet eller bracketen från den. Då får du förhoppningsvis med även reglage och kabelstam för det hela.
  11. Jag vet inte hur det ser ut i det specifika fallet, men generellt sitter det fler än en anod. 1-3 på växelhus, 1 på motorbracket och uppskattningsvis 2-5 inne i motorn är normalt på större maskiner. Alla ska ha samma material (så man inte blandar alu och zink). Anoderna i motorn är sannolikt ett av de mest förbisedda servicemomenten vi har inom båthobbyn:)
  12. Min bild är att det är vanligt. Är väl motor ur på de maskinerna? På exvis BMWs N47 byter vissa med motorn i (trots att kedjorna sitter i bakkant) men det är trångt så det räcker. På MININ jag byter på nu går det snabbare att ta ur motorn, men det är för trångt i mitt garage. Kedjor är ju inte tänkta att bytas, så åtkomsten är inte direkt prioriterad. Men jag ska inte gnälla, min motor har bara en kedja och singelvanos att böka med.
  13. På bilsidan är kedjeras mycket vanliga på moderna maskiner. Bla VAG och MINi har svart bälte i detta... Ofta byts kedjor före intervallet för kamremsbyte och till klart dyrare kostnad. Jag ser kedja som en risk snarare än något positivt. Kamremmar har så långa bytesintervall att kostnaden i de flesta fall är rimlig. Byter förövrigt kamkedja just nu på min MINI som gått 7000mil. På min Yamaha F50 byts remmen typ var 10e år för några enstaka tusenlappar om man lämnar bort det (jag byter själv på en halvtimme för ca500 kr i materialkostnad). En maskin med dålig kvalitet kostar mer på andra sätt så jag väljer motor utefter andra parametrar.
  14. Här är en video på fenomenet... Motorn på videon fick en ny clutch dog och framdrev om jag såg rätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy