Jump to content
Saturday 06 June 2020

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,055
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Mange249 last won the day on April 24 2019

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

328 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,508 profile views
  1. Mange249

    WTF!

    Jag skulle gärna ha en i vardagsrummet och bara klappa skrovet och lukta på motorerna. Har en perversion för 50-60tals design när det kommer till bil och båt. En tid när känsla, krom och former hade mycket hög klass:) Som sagt, ett otroligt hantverk både att bygga och renovera till rätt skick...
  2. Mange249

    WTF!

    Sagolikt vacker båt... Vilken dröm!
  3. Min erfarenhet är att de kan bete sig rätt märkligt med för lite olja, så nivåkoll bör vara första steget.
  4. Impeller Oljor Glykol(färdigblandad) Nån meter slang för bränsle resp kylvatten + slangklämmor
  5. Har för mig man rekommenderar minst 380cca till de större förgasarmodellerna från Yamaha. Det blir ofta uppåt 70ah i folkmun och ditt nuvarande är som sagt lite klent.
  6. Nu fattas det väl 400 rpm på topp mot vad den gett tidigare med samma propp? Då låter det antingen som bränslebrist eller att den backat av tändningen pga nån felkod. Går motorn som den ska i övrigt?
  7. Ser riktigt bra ut! Blir nåt att pröva när det går att köpa. Vad använder du för vax?
  8. Stigning på propellrar är inte en absolut sanning. Exvis Stiletto brukar kunna ge negativ slip på vissa av deras proppar, dvs över 100% verkningsgrad. Detta beror på att geometrin med cup osv ger högre stigning än vad som listas. Jag testade en Stiletto 23” som betedde sig som en 25” på min båt. Även fyr och fembladiga brukar kunna vara tungdragna relativt listad pitch pga deras stora bladarea. Propellrar är både en vetenskap och religion... Man blir dock lätt fast när man börjar testa. I det aktuella fallet har vi något ökad diameter, vilket ger större area och därmed ökat motstånd i vattnet. Plus rf och en ev lågt listad propp. Det kan räcka för att en 4t skall tappa ork, men om den gamla proppen inte ger varvet tillbaka luktar det bränslebrist om det hela...
  9. Mange249

    1500 timmar?

    Veradon är avancerad med bla kompressor, elreglage osv. De är fina motorer, men när det börjar krångla blir det lätt kostsamt. De behöver mekas av någon som kan dessa maskiner och den erfarenheten har tyvärr inte alla. 1500 timmar är mycket sett till åren och saker kan börja ge sig. Kompressor, elväxel osv kan behöva renoveras så jag hade föredragit en maskin med mer normala timmar... Det dyker ofta upp motorer med många timmar(1000+) på blocket och inte sällan är det yrkeskörda maskiner. De körs ofta hårt, men är också välservade. Billiga att köpa, men bökigare att hålla igång är nog min bild.
  10. 2t med di är avancerade och kostsamma jämfört med de ”enkla” fyrtaktarna. Det har också funnits en hel del kvalitetsproblem med etec. Vissa går som en dröm, medan andra varit svåra att få ordning på. Det kan ha blivit bättre på senare tid, men jag har stött på ett antal som haft problem. Därmed inte sagt att det är en sämre produkt än de andra likvärdiga konkurrenterna. Mercury hade i början liknande problem med Optimax, men de senare fungerade bra. Att de lade ner Optimaxserien till förmån för vanliga fyrtaktare och Verado(som bör vara kostsamma pga sin väldigt avancerade konstruktion) visar att 2t di inte bar sig längre. När 2t di kom var det en lösning på problemet med slöa tunga 4t. I nuläget har det förändrats och en 4t är klart närmare 2t di i prestanda idag än för 10år sedan. Veradon kom ju lite som en lösning på det problemet, men även den är nog lite väl avancerad för sitt eget bästa. Etec är oavsett en häftig motor när den funkar som tänkt och det är synd att de sista lätta kraftpaketen går i graven.
  11. Om båten går trögare i vattnet borde varvet gått ner, samma om det vore motorproblem eller drivning. Nu framstår det som att propelleraxeln roterar lika snabbt, men båten går långsammare. Min tanke är då antingen att propellrarnas slip ökat, alt slirande nav. Slirande nav brukar dock(i alla fall på utombordare) göra att varvet går upp när det börjar slira.
  12. Navsläpp brukar man kunna kolla genom att rita ett streck på både nav och propp del. Bryts sträcket har den ena delen rört sig mot den andra.
  13. En hel del är nog att ta i. Det förekommer, men är inte så vanligt. Däremot VRO kopplas ur i stor utsträckning...
  14. Dryga litern i 25-28 knop är rimligt. Snitt på 1,3-1,5 är sannolikt att vänta. Autolube som sitter på Yamaha är mycket driftsäkert och ovanligt att koppla ur. Utöver första generationen VRO brukar dessa system fungera relativt felfritt. Det är oerhört smidigt att hälla i en dunk olja 1-2 ggr per säsong istället för att kladda med inblandningen själv. Man får då dessutom en motor som får för mycket olja på tomgång och ibland för lite på fullgas. Motorn gör detta jobb bäst på egen hand. Yamahas v6or är riktigt fina motorer och har sannolikt de bästa lågvarvsegenskaperna i klassen.
  15. Den motorn behöver renoveras... Det ska helst skilja max 10% mellan cylindrarna. Ett block går dock att hitta billigt från bilsidan och sedan flytta över allt marinspecifikt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy