Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    1,988
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Mange249 last won the day on April 24 2019

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

310 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,366 profile views
  1. Man ska komma ihåg att stigning inte är en absolut sanning, eller i alla fall inte går att översätta mellan olika modeller och tillverkare. I teorin är stigningen ju hur långt proppen kommer på ett varv genom vattnet, men tar man med bladdesign med cupp osv i beräkningen blir det klurigare. Det finns fall där man får negativ slip, vilket såklart är omöjligt. Stilettors små propellrar var iaf förr kända för att vara pitchade i underkant. Det bästa är därför att köpa från exvis Propellertrim som dels vet vad som kan passa och sedan erbjuder bytesrätt tills man träffar rätt. Med din bottenform hade jag nog satsat på en propp med stor diameter och ev fyrblad för att få maximalt grepp. Det brukar medför att man får gå ner lite i stigning vilket kanske kan gynna din tomgångsfart. Du tappar nog också någon knop på topp. Väger man däremot med hissningen kan det bli +- 0. Vill dock poängtera att man aldrig vet säkert förens man testar. Det kan bli allt från kalkon till ett riktigt lyckat drag:) På min Flipper blev det iaf en ny båt med vass propp och hiss...
  2. 9.5 är ju prima... Motorn ser fin ut också. Syns att den gått i insjö.
  3. Lär bli bra klipp med en 75a på:) Bra maskiner också...
  4. Det blir tyvärr allt mer sällan man köper en komponent och får den där wow känslan när man står med delen i handen. Senast tror jag var med en SKF remspännare med spännrulle som kändes som den skulle överleva allt annat skapat av människan. Tung och mycket förtroendeingivande konstruktion. Däremot funkar ofta de pappiga prylarna ok ändå. De klarar ofta inte ens att monteras ett par ggr, men när de väl sitter snurrar de på... Exvis plastkomponenter på moderna motorer i bilar. Råkar man dra några nm för hårt deformeras hela skiten:)
  5. Mange249

    Båtplats

    Lagom är bäst:)
  6. Mange249

    Båtplats

    Efter att ha jobbat ett antal år på en anläggning med y-bommar och sett Många lägga till med varierande bombredd vidhåller jag att en smal öppning är problematisk. Antar att du utgår från segelbåt? Dessa är ju klart mer riktningsstabila än en hög motorbåt. Med en tomgång på 3-4 knop och lite vindfång behövs några dm extra i bredd för att det ska bli smidigt, framför allt vid byig vind. Det finns ju en anledning till allt gnällande på för smala platser på båtklubbarna. Ofta beror det dock på ovana förare;)
  7. Mange249

    Båtplats

    Man kan ju fundera på hur kul det är att lägga till en 300 med 10cm marginal ex fendrar. Tror att det kan upplevas som rätt bökigt när det blåser...
  8. Jag skulle säga att hissningen är helt beroende av kombinationen motor, propeller och skrovform. Tumregeln ”kavplatta i höjd med bottens lägsta punkt” är väl konservativ och mycket sällan den optimala lösningen. ”5cm minst” är nog däremot lite väl aggressiv istället. Jag håller med personligen, men det bygger på att man jobbar med powertrim i svängar osv. Om man vill höja motorn för optimal fart och gångläge behöver man ta hänsyn till kylningen och vem som kommer köra båten. Kylningen brukar vara safe om man håller sig med intagshålen under bottenlinjen. Det finns då en del marginal kvar. Detta betyder ofta minst 5-7cm hiss över botten dvs tillräckligt för de allra flesta. Att mäta vattentrycket är också en bra säkerhetsåtgärd. En båt med hissad motor går snabbare, ligger högre i vattnet, har bättre gångläge och drar mindre bränsle. Många fördelar med andra ord. Man skall dock vara medveten om att de ofta blir lite lynniga när det går fort. Hur fort beror på båten, men min förra Flipper blev rätt lurig över 47knop. Man har helt enkelt väldigt lite båt och motor i vattnet. Båten påverkas lättare av vind och propellerns rotation i sidled. För mig överväger fördelarna nackdelarna, men de är bra att känna till. I det aktuella fallet anser jag nog att bottenkonstruktionen inte direkt är optimal med tanke på motormontering. Jag hade satt motorn i höjd med botten, satsat på en propp som tål hiss och sedan trimmat in i svängarna. En båt med för lågt monterad motor tenderar att vara ganska trist med tuggande stäv, vattensprut och tung styrning. Att någon hissat motorn på en likadan båt och fått grepproblem behöver inte säga så mycket. Min Flipper blev mer eller mindre okörbar med hissad motor och org propeller(Laser 2). Den sög luft på plattvatten med allt annat än max intrimmat. Med en vass propeller med stor diameter gick det att trimma ut ordentligt utan problem. Man skall inte underskatta betydelsen av en ändamålsenlig prop:)
  9. Snabbversionen är som tipset tidigare i tråden. Skrapa bort det lösa, jämna till med handslip och måla nytt. Funkar det bra, bättra varje år och måla när det börjar se dåligt ut. Funkar det inte, får du fundera på om det är dags att göra det ordentligt istället. De gånger jag målat och hållit på, har jag gjort det enkelt och det har fungerat bra. Det är lätt att överdriva om det skall göras grundligt. I ditt fall ser det för mina ögon mest ut att handla om torkad gammal färg och då finns det ingen anledning att göra mer än en snabbversion i första försöket.
  10. Haha, ja man blir ju lite sugen. Beror på var den finns och vad du vill ha:) Skicka gärna ett PM med info och om du lyckas få till nån länk till filmen. Jag skulle nog börja med att gå igenom vad som sitter på och se så förgasare, bestyckning och tändning lirar ihop...
  11. Yes! Visst har du avgasutblås i ”stöveln” ovan växelhuset? Det du har är en tävlingsmaskin på 2L. Den är rätt speciell att åka med pga stumma bussningar, taskigt register på lågvarv och skall gå på dryga 3% raceolja för att må hyfsat. Den har inga termostater, så går kallt nästan hela tiden och älskar bensin och olja. Det är alltså en rätt trist maskin för att åka normalt med och en vanlig Mercury 2.5 v6 är bättre på nästan allt. MEN ljudet är grymt och de varvar mer. De passar på lätta racebåtar. Motorn är skapad för att gå i 2L klassen, den vanliga 2L v6an från Mercury levererar 150hk. Du ligger nog snarare på 180hk än 225hk om jag minns rätt. Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)
  12. Fota plastkåpan över motorn och riggen(det mellan motorn och propellern) så vi kan se vilken version, rigg och växelhus det är:)
  13. På bilderna ser det ut att kunna vara en Mercury XR2. Ball maskin, men som sagt ingen standardmodell och bestyckas nog annorlunda än en vanlig 2.4 eller 2.5. Det borde dock Lundins ha koll på. Skulle gärna ha en egen XR2a, de är lite häftiga ändå TS: Fota gärna kåpan, riggen och helheten, så blir det lättare att se vad du har. Bäst är dock klart modell och serienr som guestsson skriver. En XR2a är ju lite kända för att kräva underhåll som alla gamla slutkörda tävlingsmaskiner, men låter finfint spec med offshore rigg med avgas ovan vattenytan.
  14. Precis! Men det blir samma problem(fast mildare) även i marschfart med för stor propp, så man bör inte ha för stor propp även om man bara kör lugnt. Rätt proppat är enligt mig att man med lätt last når det högsta tillåtna maxvarvet, så att man har marginal för ytterligare last..
  15. 400 timmar är inte så mycket. Service är däremot viktigt att det är gjort. Sedan är korrosionen det som tar de flesta snurror och där brukar man ju kunna se om motorn är angripen generellt vilket ju då kan tyda på invändiga skador. En utombordare är bestyckad/programmerad för att hålla rätt AFR/Bränsleblandning vid olika last så länge man proppar den korrekt. Korrekt menar jag att den når specat maxvarv med aktuell last. Följer man det slits motorn normalt och 400timmar är inga som helst problem. Det överdrivna slitaget kommer när kolvhastigheten blir lägre än vad som är beräknat och motorn går för snålt med tillhörande temperaturökning i förbränningsrummet som följd.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy