Jump to content
Sunday 29 May 2022

Mange249

Medlemmar
  • Content Count

    2,402
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mange249 last won the day on October 1 2020

Mange249 had the most liked content!

Community Reputation

450 Expert

About Mange249

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

2,468 profile views
  1. Det har med andra saker att göra… Är motorn inte godkänd för E10 kan man få problem med slangar, packningar osv som börjar läcka och eller svälla av etanolen. Vissa metaller kan också påverkas över tid. 98 E5 är tryggast för äldre maskiner och alla maskiner där det är oklart vad tillverkaren rekommenderar. När det gäller olja kör jag på Quicksilver premium plus. Jag upplever att den ryker mindre än de billigare och Quicksilver gör generellt bra oljor/kem.
  2. Håller med, men sen var det inte heller jag som skrev det du citerade haha Priser beg båtar är svårt. Efter 10+ år varierar skick, utrustning osv så mycket att spridningen blir stor.
  3. Pudlar. Håller med, det bör vara en Buster R…
  4. Ser enligt mig ut att vara en Buster Mini med en Tohatsu 25hk.
  5. Fungerade det hela före impellerbytet?
  6. Kul! Tröttnar du på på maskinen vet jag minst en Flash med M50.
  7. Mange249

    Marchfart?

    Nu skriver du inte vilken Yamaha F50, men de flesta skall varva max 6000rpm. Jag upplever att min F50 går bäst med marschfart ca 4000varv.
  8. Har alltid neutral i när jag byter impeller eller tar ner växelhus oavsett anledning. Funkar bra, men det viktiga är att inte ändra på något i vardera änden oavsett växelläge…
  9. Du får berätta lite mer här… Modell, årsmodell osv… Vad har du gjort (gissar impellerbyte)? På bilden är skarvhylsan som förenar växelarmen på växelhuset med rörelsen från växelarmen uppe i motorkåpan där reglagets kabel är ansluten. Om du inte ändrat växellägena på växelhuset eller reglaget skall de passa ihop. Om du vridit på växelarmen på växelhuset är det ofta enklast att hitta rätt med neutralläget som grund. Verkstadshandbok hittas lättast online på exvis Manualslib.com eller dyl.
  10. Dina 0.75v vid panelen trots att motorn går runt pekar enligt mig åt ett annat håll än batteriet/kontaktfel vid polen, men bra spänning är alltid steg 1 när en modern motor krånglar elektroniskt. Motorn går inte runt med den låga spänningen vilket betyder att du har lägre spänning i motorstyrningen än på startmotorn trots att båda drivs av ström från kabelskon på batteriet. Det skulle däremot kunna vara så att spänningen räcker för startmotorn (som då hade gått långsamt), men inte för att komponenterna i motorstyrningen och canbussystemet skall vakna (och ge spänning till instrumentpanelen). Detta blir dock ett långskott då elektroniken sannolikt krävs för att släppa på ström till startkretsen. Förhoppningsvis är ditt problem ur världen, men annars hade jag börjat med att gå igenom alla kontaktstycken och säkerställa att det ser bra ut och att de är iklickade ordentligt. Den stora kontakten i motorrummet och kontakterna vid kopplingsboxen under instrumentpanelen är mest troliga iom att du saknade spänning till hela panelen. När D3an fungerar som den ska är det en kanonmotor, men tyvärr finns ju en del problem. Hade motorn gått att felsöka med OBD2 som på bilsidan och delarna inte kostat skjortan, ärmen, brallorna, kallingarna och ett antal tjänster i busken så hade den varit roligare att äga som begagnad.
  11. Jag gillar också Mercury/Mercruisers nya grej med att ha QR koder och instruktioner på maskinerna. Känns som att man jobbar för kunderna istället för att satsa helhjärtat på att sko sig maximalt (likt VP). Deras 3l 150hk verkar dessutom vara en kanonmaskin. Tror båten blir mycket roligare med den än 115hk som många såldes med. Vridet är nåt helt annat med typ 50% större maskin:) Har förresten samma motor som du i min E91 330d (men med gamla 6 petade automaten) och den är verkligen bra. Helt otroligt att man kan ha den prestandan med så låg förbrukning…
  12. Jag har haft 2st Evinrude 20 och 25hk på dessa Julavagnar utan problem. Provstartat flera ggr och det funkar bra. Man är gärna 2 så en håller emot maskinen i bakkant när man drar igång den, annars inga konstigheter.
  13. Det är inga problem. En standardinstallation. När du byter bränslefiltret och har tomt hela vägen från tanken behöver du pumpa en stund på blåsan och det kan i vissa fall vara så att motorn behöver gå lite innan hela filtret är fyllt dvs får du lite skum gång när du startar är det ingen fara. Tänk dock på att tömma tanken helt och byta filter. Det är mer än en gång en urkopplad fast tank förorenat motorn med div sunkigheter när den åter tagits i drift…
  14. Nyfiken på att höra dels om maskinen, men också hur den beter sig i sjön. Jag tror att du gjort ett bra val…
  15. Gillar motorbestyckningarna på de senare:) Lär ha varit liv i luckan med en 225hk på Yamarinen… Är mycket nöjd med min Flipper 640. Behöver lite större maskin bara, min förra hade 200hk vilket är lagom även om jag gärna har några till… Jag upplever designen på 640 som tidlös, en fin båt med bra kvalitet…
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy