Jump to content
Sunday 17 November 2019

Ginger

Medlemmar
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

1 Follower

About Ginger

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

322 profile views
  1. Ginger

    Olja

    Det är en tvåtaktsmotor. Du blandar en särskild 2-taktsolja i bensinen eller så har den en separat tank för oljan och en pump som fördelar oljan i motorn. Brukar vara 2-3% inblandning i bensinen. Du bör googla 2-taktsmotorer i allmänhet och din motor i synnerhet. Finns massor av information att hämta på nätet. MVH
  2. Finns en tråd här på forumet, under ”övrigt” Tråden heter just Nimbus 24. Men det kanske du redan kollat?
  3. Ja lätt å fin att sjösätta, bara backa med hygglig fart nerför rampen och tvärbromsa—Klart!
  4. Ja.... Bränslefiltret skriver du ju att du bytt...😁
  5. Bytte du bränslefiltret? det kan spöka annars. Annars är Georg Ohms fråga väldigt relevant, gick motorn eller var den avstängd när den dök?
  6. Detta är ett rent långskott... Vad har du för termostater i? Har du bytt inför säsongen? Sjövattenkylda motorer skall enligt Mercruiser ha 62 graders termostater medans färskvattenkylda skall ha 72 graders... eller om det nu var 61 och 71... Om du har 72 kanske temperaturen just når larmgränsen? Som sagt en ren gissning, Kan ju också vara någon av sensorerna som börjat spöka. ligger temperaturerna stadigt när du kör eller fluktuerar dom?
  7. Det är riktigt som du skriver, normalt betyder larmet: för lågt oljetryck, för hög temperatur eller för låg drevoljenivå. Kan du konstatera vilken motor som larmar? Hur ser temperatur och oljetryck ut i förhållande till varvtalet? Följer båda motorerna samma temp och oljetryck? Är motorerna sjövattenkylda? Är väl där man får börja felsökningen.
  8. Är, om jag minns rätt liknande vred som på de flesta utombordare. Det finns manualer att hitta till dom, på e-bay tex. kan vara värt mycket när man mekar även om det är hyggligt enkla motorer.
  9. Anledningen till varmgången kan mycket väl vara en trasig impeller eller blockering av kylvattenintag. Men det du har nu är troligen konsekvensen av överhettning. Tror tyvärr du körde för länge med överhettad motor. Du skriver att du hade ett läckage innan, kylvätskeläckage? Har du kylvätska kvar i det interna systemet? Ser att du har färskvattenkylning. Som Cetex skriver, har du provat att dra runt vevaxeln för hand? Jag befarar att din motor skurit.
  10. Exakt samma har hänt mig, jag hade då en Evinrude 40 Hkr från 1991. Liksom en gulaktig vax-massa som effektivt täppte igen röret. Hände mig dock bara en enda gång på de 15 åren jag hade den
  11. Hur länge gick den varm? Exakt hur varm blev den? Överhettad? steg tempen raskt på slutet när den började gå dåligt eller började den gå dåligt för att tempen var för hög tror du? Ser och hör inte riktigt på filmen, men den går runt som den skall när du gör startförsök? Kan den ha skurit?
  12. Förresten, är du säker på att det är själva powertrim som larmar? Drevoljebehållaren har en sensor som larmar när behållaren är tom, brukar vara kopplat tillsammans så larmet kan betyda hög motortemp, lågt oljetryck eller låg oljenivå i drevet. Men du kan naturligtvis ha ett separat larm för powertrimoljan i din båt, Jag kan mest äldre båtar och system.
  13. Kan vara Felaktig eller smutsig och igensatt sensor.
  14. Nu skrev trådskaparen att det var zink redan i första meningen...😃 sorry, kunde inte låta bli...🙈
  15. Som andra redan tipsat om så borde du försöka ta reda på var det läcker. Finns många orsaker och det är omöjligt att svara på generellt. Ta reda på om den verkligen bara tar in vatten när motorn går. Bockhornet kan tex vara en källa som är svår att se, alltså där avgaser och kylvatten går ut i drevet. Men det kan gå att fånga på film med tex telefonen, så ser man var det läcker och vad man kan göra åt det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy