Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Michael-O

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Michael-O

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det verkar lite olika hur olika servicefirmor gör vinterkonservering. Min granne med liknande motor fick ett underhåll som du beskriver med varmkörning , ny olja och lite fett i en del nipplar. När jag själv fick motorn vinterkonserverad i slutet på förra säsongen så var enda åtgärden som ansågs behövas att köra runt motorn med glykol. Är omfattningen av konserveringen beroende på hur mycket man kör ? Jag kanske kör 20-30 timmar under en säsong. Är det nödvändigt att byta olja varje år trots ganska kort körtid.
  2. Nej, Den har körts i Stockholms skärgård och då ganska långt inomskärs. Jag inser att den borde ha sköljs med sötvatten men skadan kanske inte blir så stor om detta bara sker en säsong.
  3. Hej, Frågan är i sin enkelhet "Behöver kylsystemet fyllas/sköljas med glykol och hur kan man göra det" Jag har en Yamaha 200 hk från 2006 (4-takt) som jag behöver paketera för vintern. Tidigare vintrar har jag satt en muff på drevet som sugit in glykol i systemet. Sen har motorn klarat sig bra. Tyvärr har alla klåfingriga tjuvar gjort att det är svårt att få ha motorn stående på vintern. Så jag har skruvat av drevet och tagit bort kåpan för att göra det mindre attraktivt att stjäla motorn. Detta gjorde jag INNAN jag sköljde kylvattensystemet med glykol. Det var ju mindre smart. Nu har jag ställt upp båt och släp så det skall vara extra svårt att komma åt att såga bort motorn. Därmed är det tyvärr också förenat med ganska många timmars jobb att få dit drevet igen. (Behöver flytta hela båten som står på plintar och kapell) Så då återstår två frågor 1 Behöver kylstemet fyllas med glykol? När jag gogglar på webben kan jag hitta många som menar att om motorn står upprätt så rinner vattnet ur och det är ingen (minimal) risk att systemet fryser. 2 Om det är så att man måste spola med glykol. Hur kan man göra detta utan att drevet sitter på? a Pumpa in glykol via ventilen som sitter precis nedanför kåpan. Jag har testat med en pump kopplat till en skuvdragare. Jag fick inte in något den vägen. Antagligen har inte vattenpumpen frihjul som låter vätska passera. Går det att komma fram denna väg ? Kan man koppla in en slang som sakta släpper in vätska denna väg om behållaren står högre än motorn? b Kan man ta bort tändkablarna på tändstiften och köra runt motorn med startmotorn utan att den tänder och blir överhettad och samtidigt mata in glykol via ventilen under kåpan. Är det ok att göra detta utan drevet sitter på ? c Kan man köra motorn utan drev om man tillser att det matas in kylarvätska via ventilen under kåpan. Körningen blir bara 5-10 s tills 1 liter glykol matas in i systemet Hoppas någon har några bra idéer om hur detta kan göras! Jag vill helst inte behöva börja om från början och sätta på drevet. Hälsningar Michael
×
×
  • Skapa nytt...