Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

HondaAnytec

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om HondaAnytec

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Georg, passande användarnamn du har 🙂 Jag har skickat frågan till Anytec, men båten är 20 år med eftermonterade instrument, trimplan m.m. Jag behöver en specialist att anlita för att hjälpa mig att felsöka. Jag vet dock inte hur jag ska få tag på en sådan person, jag antar ett detta inte rör sig om en vanlig elektriker??
  2. Stort tack för svar, det här är för svårt för mig. Jag ska mäta mellan trimplanen och skrovet som du föreslår, måste spänningen vara "0" eller kan man acceptera någon spänning mellan dessa? Hur som helst är nog detta för svårt för mig så grundfrågan är om någon vet någon jag kan anlita som kan följa med och bedöma vad som är fel.
  3. Jag har problem med korrosion på akterspegel och kanske även under båten. Det är en Anytec 622 med rostfria Trimplan på akterspegeln monterade med mellanlägg av plast och även en ekolodsgivare monterad med mellanlägg av plast. En offeranod som är på motorn äts upp relativt snabbt medans de som sitter på riggen inte märkbart äts upp? Det finns även tendens till korrosion på motorn, en Honda 130 hk. Jag har försökt mäta mellan pluspolen på batteriet och lösgjord minuskabel och det verkar finnas en mindre ström. Spänningen verkar ligga på ca:1 V, men mätningen är inte helt tillförlitlig. Jag behöver hjälp med att felsöka var problemet är, är det någon som vet var jag kan söka efter denna hjälp? Båten ligger nu på en Ö med 5 min. båttur från Dyvik som ligger strax norr om Åkersberga. (jag har även en annan båt och kan köra) Tacksam för tips var jag kan vända mig, marinor tror jag inte är ett alternativ?
  4. Tack Kane, Du har rätt, jag skapar en egen tråd och tar till mig dina frågor och ska läsa länken. Stort tack, jag startar en ny tråd 🙂
  5. Hej, Nu är problemet löst efter diverse olika bearbetningar såsom tryckluftsdriven borrhammare, värme och slag, diverse olika kemikalier. Det som till slut blev lösningen var att borra ur dom. Jag började borr ett litet hål i överkant in till gummipackningen och sprayade 5:56, kan ske hade det någon positiv verkan. Det gick faktiskt ganska enkelt att borra ur dom. Båten är nu tvättad, impellern är bytt, ny motor och drevolja, nytt oljefilter, nytt bränslefilter, nya anoder och båten är nu sjösatt den 7/3. Det känns faktiskt bra, även om jag fick bryta lite is för att komma till min båtplats på fastlandet 😆
  6. Stort tack till er alla som svarat och försöker hjälpa till 🙂 Funktionen på trimmen är som den ska så jag tror/hoppas att vatten inte kommit in. Mycket intressant med tryckluftsverktyget, det ska jag testa nästa helg då jag kommer till ön nästa gång. Kanske en kombination av tryckluftsknackare, värme, dorn och slag. Tack för era tips, jag återkopplar hur detta går.
  7. Tack Rolle, jag har bankat och slagit så de ser verkligen illa ut nu. Akterspegeln är låg och det är endast L-rigg så visst ligger de nära ytan.Det speciella verktyget köpte jag, men det funkade inte och nu är jag förbi det stadiet. 5:56 och värme har jag testat och en del andra kemikalier. 😞 Det lutar åt att borra ur hela locket, men då får jag aluminiumspån in i cylindrarna och det vill jag undvika. Puuh....
  8. Hjälp, Jag sitter nu riktigt illa till. Jag har läckage vid trimkolvarna och har köpt nya ”lock” till dessa. Båten vinterförvaras på en liten ö och detta måste fixas innan sjösättning. Locken har oxiderat fast och jag har värmt och bankat hårt utan att de rör sig det minsta. Please, har någon tips på hur jag ska få till detta? //Mats
×
×
  • Skapa nytt...