Jump to content
Thursday 12 December 2024

KLirren81

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About KLirren81

  • Rank
    Fänrik
  1. Gammal tråd.. Men vilken ankarrulle valdes?? 🙂
  2. Ah,ok. Ja, anledning till att jag ville ha trimplan är att jag tycker den lutar lite styrbord (eller så är det kanske jag som inbillar mig), när man kommer upp i plan. Och dels för att jag vill kunna trycka ner fören vid låg fart.
  3. Hej! Vet att jag ställer denna fråga riktigt sent, nu när trimplanen är installerade. Men min Regal 2250 hade inga tidigare.. Dessutom är jag riktigt rookie på det här med att ens använda trimplan. Den är ju 6,7m lång, 2,5m bred. Valet föll för Lenco kit, dock så hade man inte den storlek på trimplanen jag ville (9"x12") ha, hemma. Så det fick bli 9"x9" på trimplanen. De är inte för små tycker ni? Som sagt, de är ju redan monterade, men lite tveksamheter fick jag så här i efterhand. /D
  4. Har man hittat "ljugarbänken" på forumet?! Min Regal 2250 med MerC 5.0MPI´n, gör dryga 40knp (GPS mätt),under optimala förhållanden. Den går nån knop fortare med alu proppen jag har nu, än den stål propp jag hade tidigare, samma stigning dock på båda.. /D
  5. Lite svar på vad "bhemac" skrev.. http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/epic-232-sport-electric-35-knop-pa-bara-batterier.html På tuben.. Reportaget handlar just om en eldriven båt, där man kan kompl. med en diesel motor som enbart driver en generator till batterierna, likt en Opel Ampera.. Antar att en hybrid version där båt elmotor och förbrännar motor är kopplad till propeller axeln, skulle bli alltför skrymmande och ta plats. Jag själv, skulle definitivt kunna tänka mig en båt, liknande den i artikeln iaf
  6. Hej! Jag har en Garmin GTU10 som jag är mycket nöjd med.. Den är enkel, samt att den har en relativt enkel och smidig smartphone app, går självklart att nå via webben oxå. (Enheten har alltså ett inbyggt simkort, typ) Man kan ställa in geofence områden samt uppdaterings frekvenser. Observera att tjänsten är abonnemangs baserad, men det ingår 1års abb, man kan även lägga till delux abb, vilket gör att du kan får fler sms utskick. Är vanliga fall begränsad till ett visst antal, mejl utskicken är dock obegränsad. Den har helt ok batteritid, i batterispar läge kan du får upp till 4 veckor drifttid, man kan även koppla till en usb laddare, via båt/bil batteriet, vilket gör att man slipper tänka på batteri tiden (som denna: http://www.ebay.com/itm/Garmin-USB-Power-Cable-Approach-Series-GLO-GTU-10-/281343639511?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4181633fd7) Det tog mig ett tag att hitta ett ställe som sålde denna GTU10, eftersom Garmin har slutat gör den. Kostar runt 1600kr-1700kr Pryltokig som jag är, har jag kikat (-förbeställt) en annan gps tracker, som egentligen är gjord för att montera på cyklar. Även denna är abb baserad, och verkar ha en smidig app, och kostar $4.99/månaden. Helt ok tycker, med tanke på vad kan bli av med.. Man kan koppla på usb laddare från ett 12v batteri, samt att den är sabotage larmad. Den har dock inte släppts på marknaden än.. http://bikespike.com/ /D
  7. Hej på er! Nu är jag väl lite nojig, men vill ända kika upp detta.. Hade ju lite (dy-)bottenkänning här för ett tag sen. Propeller (stål propp) bladen blev lite skavda, inget allvarlig egentligen, bör väl kunna slipas till..? Har även köpt ny alu propp som ska på.. Hur som helst.. Tycker mig ha en del vibrationer på låga varv, typ när man puttrar fram i 3-4knp. Är det nåt som kan ha uppstått vid när drevet tog i botten tror ni, eller är bladen på proppen kanske lite snea?? Man känner inget av vibrationerna sen när man gasar på, upp i marschfart och vidare.. Som sagt, lite nojig är jag, men man är ju lite novis på området.. /D
  8. Jaha, premiär turen idag slutade med en skadad propp.. Färden från sjösättnings platsen tog ett tag pga blåst och vågor.. När vi sedan kom till hamnen, träffade drevet och proppen i sjödyn/gruset, gick inte direkt fort, men ändå.. Jag hoppas inget annat tog skada, kändes inte som om jag drog i nåt sten typ.. Ni kanske förstår att jag är lite nojig nu.. Vatten nivån var extremt låg tydligen.. Så min fråga, kikar runt på ny propp.. Men vilken diam är det jag ska ha, är det 14" eller 14.5"?? Kan man utläsa nåt av diam storlek, med hjälp av numret som är stansat på proppen, se bild. Bladen är inte jätte skadade, kanske går att slipas om eller dyl, men jag tänkte ändå köpa en ny för att ha medan den andra repareras typ.. Tänkte nu köpa en TP Express propp..
  9. Hört uttrycket?; "Inte för att jag behöver, för att jag kan" Nej, då..skämt åsido, jag har precis skaffat mig båten, och vill ha mycket nytt på den, tycker den ser lite sliten ut, fast det kanske den inte är egentligen. Dessutom är jag lite pryltokig, och vill gärna ha nåt nytt som skiner på båten. Lutar lite mot TP Expr proppen, för att den var lite billigare, men undrade mest om det är stor skillnad mellan just 19 och 20?
  10. Hej! Klurar på att byta propp, sitter idag en 4blads stål, med 19 stigning, båten är en Regal 2250 5.0MPI Alpha One Gen2 drevet, tänkte givetvis fortsätta med en 4blads stål. Och klurar nu på antingen en ny TP Express propp med samma stigning som sitter på nu, alt en Turbo 2+2 med en stigning på 20. Denna verkar inte finnas med som 19, endast 20.. Är det en stor skillnad på denna stignings ökning, eller bör jag behålla samma som sitter på idag?? Antar att det är nån form av "original" propp som sitter på idag, står "Mercruiser" på den.. /D
  11. Har du kollat med Vämdö Motortkn ang inbytes pris? Du får återkomma, med vad du bestämmer dig om, Gissla!
  12. Tja! Måste erkänna att jag inte har nån större koll på service intervallerna, så detta bör du förstås kolla upp, du kan ju alltid börja med att serva den hos en aukt. verkstad, så att du börjar "från scratch", så att säga.. Har även kollat upp priser på service, och lät väl i stil som service på en bil, typ.. Och ska jag bekänna ännu mer, så har jag gjort lite av Grisen-i-säcken köpet, när jag köpte min Regal 2250.. Har faktiskt inte startat upp motorn alls, så jag använder det som ett svep skäl, för att byta ut den nuvarande motorn, samtidigt som det blir en större motor i den Fick ett preliminärt pris på bytet av motorn, hos Värmdö Motorteknik, på 10000kr-15000kr, lät väl hyfsat rimligt. Fick oxå ett bra inbytes pris på min nuvarande motor, om den bytes in till en ny MerC 350MPI 300hk. Nypris. på denna var 99000kr När det gäller import fr Usa, så verkade Repowermyboat ok. Jag hade kunnat tänka mig att köpa från dem iaf. Kanske gör det, om det blir nytt drev på båten. Lycka till iaf!
  13. Tilläggs fråga ang ditt alt.1 där.. Om du ska köpa klipp ny motor/omonterad. Jag hade lite mejl kontakt med repowermyboat.com i Usa.. De har bra priser på motorer, och för frakt till Sthlm hamn skulle de ta $800, inte så mycket sett i sammanhanget tycker jag. Lägg till moms också, då skulle en motor som du pratar om ligga på, inkl frakt/moms, landa på ca 54 000kr.. 1 månads lev tid. Bara en tanke...
  14. När du nämner att du får 15tkr för din gamla motor, säljer du den privat eller eller får du nån form av inbytes pris på den, hos nån firma? Går själv i tankarna på att byta motor, kikat upp allt från nytt, till nyrenov beggad motor. Valet verkar falla på att lämna in den på Värmdö Motorteknik, får inbytes pris på min gamla motor. Det preliminära total priset, inkl själva bytet/installationen var helt OK, blev lite billigare än att köpa en klipp ny/omonterad motor. Självklart kommer jag ju inte få tillbaka den summan när jag säljer båten, men hoppas ju ändå få en slant extra, än utan motorbytet. Jag skulle gå på alt.1, som du nämner.. Men det är ju bara jag (som gillar prylar och extra hk).. /D
  15. För att återkomma till huvudämnet.. Värmdö Motorteknik kan ta min motor i inbyte, inbytes värdet var helt OK (preliminär bedömning av dem själva då), så det kanske tar sig, så att säga :-) /D
×
×
  • Create New...