Jump to content
Tuesday 19 October 2021

W25

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About W25

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska installera ett sjövattenfilter till en sjövattenkyld yanmar 1gm10 men båten ligger i Tyskland. Undrar därför om det är någon som vet diametern på slangen för intag av kylvatten? MVH w25
  2. Funderar på en höstlig båttur till Landsort utanför Nynäshamn och stanna några dagar om vädret är acceptabelt. Har dock några jobbmöten jag inte kommer ifrån under tiden och det hänger därför på om det finns mobiltäckning nog för ett skypemöte eller två. Någon som vet om täckningen är ok på Landsort?
  3. Min yanmar 1gm10 inombordsdiesel ger ifrån sig en rejäl grå eller kanske svart fläck ur avgasröret vid start som flyter ut över vattnet. Detta bara vid kallstart. Inga regnbågsmönster syns så det verkar inte vara olja. Någon som har en idé vad det kan vara, varför det uppstår och hur jag kan fixa problemet? Kan det vara sot? Annars går motorn bra, startar efter första eller andra försöket beroende på humör och har inte betett sig underligt trots att den gått runt 100 timmar under fyra veckor i sommar. Tacksam för svar.
  4. Jag behöver täta en läckande dieseltank provisoriskt. Kan vara påfyllningen, manluckan, givaren eller returen som läcker. Läckan är alltså på ovansidan av tanken. Läcker inte mycket men efter en hel dags vågor med full eller nästan full tank blir det en pöl på ovansidan. Kommer fixa tanken på riktigt i höst och byta ut alla anslutningar men behöver nu täta den snabbt, enkelt och provisoriskt. Tänkte försöka täta den utifrån och undrar om någon har erfarenhet av någon bra tätning som tål diesel. Kommer såklart inte bli bra eller helt tätt, och det behöver det inte heller bli. Behöver bara begränsa läckan så gott det går under semestern. Vill bara inte att tätmedlet ska lösas upp av dieseln. Kortversion: Någon som känner till en bra dieseltålig tätning?
  5. W25

    Byta batteri, hur?

    Tack för svar! Bra tips att slå av batterifrånskiljarna. Har landat i att köpa 2 st agm dual purpose med 100 ah per batteri istället för nuvarande 2 st SMF på 72 ah styck. De passar in i samma utrymme så det verkar smidigt. Då har jag ganska mycket extra kapacitet i motorbatteriet som kanske inte behövs, men då har jag lite reserv där i alla fall. Är fortfarande lite orolig för det där med ofrivillig jordning och att lossa jordningskabeln som jag inte vet om jag ens har någon. Har läst om det här: https://www.varta-automotive.se/sv-se/varta-batterisupport/installation-och-byte/sa-byter-du-batteri
  6. W25

    Byta batteri, hur?

    Hej, Jag har två batterier, ett till start och ett till förbrukning. Tänkte byta båda två. Båda kan ställas i läge ”på” eller ”av”, och om båda ställs på samtidigt så är de väl ihopkopplade som jag förstår det...
  7. W25

    Byta batteri, hur?

    Ska byta batteri men är helt okunnig om el. Är det bara att köpa ett nytt med samma typ av poler och flytta över kablarna (minus till minus och plus till plus såklart) eller är det något man bör tänka på? Har läst att man ska lossa jordningskabeln först när man byter batteri i bilar men vet inte om det även gäller båtar. Finns det ens någon? Någon som vet? mvh elektrisk analfabet.
  8. Den finns både med och utan tak. Håller med, tak behöver man!
  9. Hej allihop, Jag tänkte skaffa en livflotte till en 22 fots Amigo 23 segelbåt. Vi är aldrig mer än 2 pers på båten. Kustseglar med enstaka längre överfarter till Bornholm, Åland, Gotland. Räknar med att inte göra överfarter längre än ca 60 nm/ 12-16 timmar. Vi undviker dåligt väder med marginal och är mest rädda för brand ombord. Skrovets tjocklek är överdimensionerad och de tre genomföringarna har vi koll på och kan täta enkelt om ventiler och slangar skulle fallera. Vi skulle så klart kunna råka ut för något som gör att vi sjunker ändå, men brand känns i vårt fall som den största risken. Flotten får inte plats på däck. Den måste därför stuvas i ett trångt sittbrunnsfack. I ruffen gör den ingen nytta vid en brand. En fördel är också att vi kommer åt den snabbt och enkelt från sittbrunnen. Jag måste alltså hitta en mycket kompakt livflotte som får plats i sittbrunnsfacket. Har funderat på Lalizas 4-persflotte som säljs på tex Seasea: https://www.seasea.se/flytvästar-säkerhet/livflottar/livflotte-lalizas-coastal-ultra-light Har även funderar på Sosmarines livflotte för 2 pers: https://www.seasafe.co.uk/product/sos-marine-2-person-life-raft/ Kan dock inte hitta serviceställen för Sosmarines flotte. Är det någon som har erfarenhet av dessa flottar och/eller dessa vari märken, eller någon annan info kring dem? Flottarna känns inte som de mest robusta på marknaden. Men jag tänker själv att det är bättre med en som man kommer åt än en rejälare som kanske inte är tillgänglig om något skulle hända. Hur tänker ni andra? Mvh w25
  10. Hur stor är risken att ett nödbloss eller en nödraket går av utan att ha avfyrats tror ni? Mina ligger för att vara lätt tillgängliga i en grab bag i sittbrunnsstuvluckan, där även dieseltank och gasdrivet horn finns. Skulle kanske inte vara toppen om det började brinna där. Och hornets gasbehållare skulle explodera Hur har ni tänkt kring nödbloss, säkerhet och risken att de går av? Plåtlåda?
  11. Funderar på att segla över till Tyskland i höst om pandemisituationen tillåter, annars nästa år. Jag undrar om det är någon som vet om man behöver bevis på nautisk kompetens för att segla till Tyskland? Har seglat i många år i Sverige men aldrig brytt mig om att skaffa några papper utöver SRC som man ju måste ha. Har alltså SRC men inget annat. Är med i SXK men hittar inte rätt info där. Tacksam för svar
  12. Finns massor. Tex som ark man kan klippa ur packning av. Lite svårgooglat men pröva ”packningsmaterial” och tex Biltema. Finns flytande packning med på tex jula eller båtaffärer. har inte använt dessa själv men ska köpa in några ark, föreställer mig att det kan bli kladdigt med flytande packning med en motor som är så svåråtkomlig som min.
  13. Hej allihop, Funderar på att köpa en winga 25 och köra den via kanalerna i Europa till medelhavet. Båten är på många sätt optimal för vår kanalfärd. Däremot är jag tveksam till hur den fungerar på vägen ned från Stockholm genom Sverige med överfarter till Gotland, Bornholm och Tyskland. Dessutom i Medelhavet, där vi tänkt kusthoppa till Grekland men där vi kanske behöver göra några längre överfarter. Det jag undrar över är hur winga 25 beter sig på öppet vatten när det blåser upp lite. Med bara 450 kg i kölen av 2300 kg deplacement, dvs ca 1/5, undrar jag om båten till och med skulle kunna kapsejsa vid inte allt för svåra förhållanden. Tänk en oförutsedd kuling på medelhavet eller i Hanöbukten som meteorologerna har missat. Går det att barlasta en winga 25 för att göra den mer stabil utan att förändra balansen i båten allt för mycket, dvs finns det något bra utrymme i kölsvinet långt nere i båten och nära dess centrum som man kan fylla med 200kg bly? Dessutom, är det någon som vet hur det är med självläns i winga 25 och hur blött den seglar vad gäller att få in vatten i sittbrunnen? Det tar sig säkert gärna ner i ruffen och motorrummet om det hamnar allt för mycket där. Tacksam för erfarenheter från att segla winga 25 och liknande båtar i hårda förhållanden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy