Jump to content
Tuesday 26 January 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/19/2021 in all areas

  1. 6 points
    "David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt." David borde få böter för slöseri med allmänna resurser.
  2. 5 points
    Ja fyrkantvåg. Hurra! Jag beskat bilden för att inte avslöja exakt position. Jättetack till er som hjälpt mig, funnit manualer på nätet och kommit med glada tillrop! Nu skall det dras kabel och lödas!
  3. 5 points
    Äntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit
  4. 4 points
    Lite konstigt att varje generation måste lära av sina misstag istället för av sina kloka FÖRÄLDRAR.
  5. 3 points
    Förmodligen inte, det är väl därför TS säljer den. Det var sjökort för östkusten i denna. Ganska värdelöst enligt mig
  6. 3 points
  7. 3 points
    Får mig att tänka på en födelsedagsfest när jag fick en rom och cola och den var lite för svag tyckte jag. Ju mer rom jag hällde i desto svagare blev den...
  8. 3 points
    Buster Magnum, en aluminiumbåt kan inte bli totalförstörd av att ha varit på botten o vänt. Att köpa motor från annat håll och sedan kräva av båtförsäljaren att han ska ersätta den utlandsköpta motorn när man själv har klantat sig. Hur oförskämd får man vara som kund
  9. 3 points
    Nix, funkar med analog signal. https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8050_man.pdf man kan tom ange motståndsskala på de olika givarna i inställningarna.
  10. 3 points
    Jag är skeptisk. Kan bli lite svårt att få det där tillförlitligt här på norra halvklotet. Det blir ju alltid en virvel i suget , s.k. vortex, och om den inte ska ge för stor påverkan på labbresultatet måste du nog använda dig av vänstergängade muttrar. Men visst, det går ju att få tag i även om jag tror det kan bli svårt i de relativt små storlekar som är aktuella här. Alternativet är ju att ta med testobjektet till södra halvklotet, jämte adekvata muttrar, men det är ju inte så lämpligt i dessa tider.
  11. 2 points
    Vi har två master med "tillbehör" som skuggar. I sommar kommer vi ha 6 parallellkopplade paneler, 2x50W 2x100W och 2x120W, som aldrig kommer att få full belysning samtidigt. Vi kommer däremot ha mer eller mindre laddning hela tiden, oavsett hur båten ligger i förhållande till solen. I det mest gynnsamma fallet kommer 4 av panelerna vara belysta samtidigt men oftast kommer bara 1-3 ha full sol. Det skulle inte fungera att seriekoppla på vår båt. Men på andra, lite mer gynnsamt utformade, båtar kanske det kan vara en fördel att få upp spänningen för att hänga i lite längre med laddning innan spänningen blir för låg och regulatorn slår ifrån? Edit: Varje panel har en sådan här schottkydiod i kopplad i serie på plus.
  12. 2 points
    Försämringsrisken beror som sagt på installationen. På min förra båt låg tre paneler mellan luckorna på taket, med mycket liten skuggningsrisk. På den nya kommer två större paneler ligga på var sin sida om radarplattformen, dvs om solen lyser lite från sidan kommer garanterat någon del av ena panelen att bli skuggad. Därför är seriekoppling uteslutet - just på den. Sedan sätts faktiskt maxströmmen ner ganska rejält vid en skuggning, och har man då seriekoppling är det denna svagaste länken i kedjan som begränsar all ström ur panelen. Men som sagt, och som du redan är inne på, finns det bättre, sämre och rent av korkade sätt att montera och koppla panelerna. Omständigheterna och möjligheterna får bestämma . ------------- (@McLasse: Min "specialare" som du kanske tänker på består i vad som sitter efter regulatorn, nämligen en laddningsfördelning till de olika batterierna/bankerna via Schottkydioder (med extremt lågt spänningsfall vid låg ström). Alltså som att regulatorn skulle ha fem individuella laddutgångar. Jag vill nämligen kunna solcells/underhållsladda alla batterier även med deras respektive brytare avstängda dvs då batterierna är bort-/isärkopplade. Då måste de ha individuell laddningsväg så de inte "ser" varandra via solpanelsregulatorn. Lite som diskussionen om panelerna, fast åt andra hållet....)
  13. 2 points
    Hjertmans.... Ja. - Ang späda ut Coca Cola... Minns mitt 50-års kalas. Hyrde Folkets hus och ställde in halvkluvna granar från topp till rot, längs med efter väggarna mm. - Min faster, då dryga 70, kunde inte begripa varför mina söner gick runt och fyllde på vad hon trodde var vatten, ur 5-liters dunkar, till behövande. "Maten är ju inte så kryddstark!"
  14. 2 points
    Jag med !! Men innan jag köper en vill jag veta hur det i praktiken fungerar att leta sig in till land. Inte bara tro på reklamen att den är suverän till allt, utan höra från någon som lärt känna den och känner både dess för- och nackdelar. Garmin verkar ju för övrigt prioritera att man ser fisk, allt annat är sekundärt...
  15. 2 points
    Här är en (dålig) bild på min batterilåda till min elutombordare. Anslutningen utgörs av två maskinskruvar i mässing med brickor och vingmuttrar, kostade ingenting och kanske kan palla för 100A. Ja iallafall för de 42A min motor drar på max.
  16. 2 points
    Helt rätt. Men åt andra hållet får bara en "prata" .
  17. 2 points
    Börja med att läsa garantihandlingarna. Du har säkert svaret där. Ljug inte för då måste du komma ihåg vad du sagt. Vad du tänkt att göra är totalt ovidkommande för verkstaden. De kan säkert skriva en bok om alla bortförklaringar de hört under åren ifrån kunder som försöker bluffa sig till gratis jobb.
  18. 2 points
    Att man aldrig överger den fullständigt odugliga ciggtändarkontakten. De prylar som drar lite mer ström i mina båtar har jag försett med dessa kontakter istället. Bajonettfattning så de far inte ur i tid och otid heller.
  19. 2 points
    Köpte du båten i medelhavsområdet för väldigt, väldigt länge sedan?🤔
  20. 2 points
    Zwen jag sågade ur det dåliga och ersatte med ny ek, limmade med polyuretan lim, ska bara få tag på skruvar/nitar, org är det kopparnitat.
  21. 1 point
    Jag använder "vanlig" 3 led gummikabel. Känns rejälare. Helst skall ledarna var förtennade. Exv. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/kabel-rund-2000017921
  22. 1 point
    Alltid malt whiskey
  23. 1 point
    Det fungerade utmärkt att få GPS till liv med hjälp av den där power supply som min farsan gjort till mig för ca 40 år sedan. Kul 🙂
  24. 1 point
    Det gäller Europas inre vattenvägar. Eftersom Kielkanalen är internationellt vatten trodde jag inte det behövdes. Har iofs inte sett något "officiellt" dokument på det, men har heller inte engagerat mig och letat. När jag gick Kielkanalen behövdes det inte, men det är ganska många år sedan.
  25. 1 point
    540...🌻 Tre barn, en sambo samt en 🐕 550W solpanel låter mycket men du kommer oftast ha mer laddning än vad vi får. Det är mycket master, bommar och annan skit på vår båt som skuggar. Jag har funderat på hur vi skall lösa laddning via sol och kommit fram till att enda lösningen är lite hela tiden. Vi kommer att ha från 50W upp till 270W laddning (inte laddning kanske men solpaneler mot solen) beroende på hur båten ligger i förhållande till solen. Men på det här viset kommer vi alltid ha något in i batterierna. Det blir många watt men oftast ligger de flesta watten skuggade.
  26. 1 point
    Sån här var det (eller väldigt lik den - jag har för mig att vreden var svarta, inte silver):
  27. 1 point
    Å när det fryser i vodkaflaskan så är det dags att ta barnen i örat o förklara att de förstört pappas sprit! 😠
  28. 1 point
    Jo, solpanelen är visserligen en halvledare med P/N-övergång. Men bara för att något är "sort of" är det inte ekvivalent med allt i halvledarväg... Av schemat ovan borde framgå att direkt ihopkoppling av tre sådana kretsar utan isolerande dioder kommer att kunna ge problem. I synnerhet som en panel är mycket kraftigare än de två andra. @Perrr: Om du aldrig sett en Schottkydiod eller vet vad det är (som f.ö. inte är till för att rädda batteriet i denna diskussion) så kanske du skulle ta reda på det innan du svarar....
  29. 1 point
    Kanske ont om föräldrar som råkat sänka båt pga saknad bottenplugg?
  30. 1 point
    Konstigt jag har inte blockerat pm Du kan nå mej på lasse-lundell(snabela)punkt.se Lättare att hitta GPS Port Checker på https://www.oziexplorer4.com/eng/utilities.html Haver nu provat med en lysdiod på NMEA ut på min gamla Garmin 128, och det blinkar så snyggt.
  31. 1 point
    Man måste ju försöka 🙂 Men förvånande kanske att han drev det ända till ARN. Edit: om vi nu antar att David hade gott uppsåt så kan jag ändå förstå paniken som uppstår när hela ekipaget dyker och att han agerar rätt desperat efteråt. Det ger honom inte mer rätt förstås, men ni fattar..
  32. 1 point
    Japp, lite mera fakta krävs absolut. Kanske skapar jag nu en ny myt om AGM-batterier? En gissning är att det inte är så stor skillnad på AGM-batterier för olika ändamål. Våta batterier har olika tjocka (olika stabila) plattor och olika avstånd mellan plattorna beroende på om det är ett startbatteri eller ett förbrukningsbatteri. Förbrukningsbatterier kan ha tunnare plattor som sitter tätare (mera Ah per kg bly) eftersom risken för deformation är mindre när man inte tar utså höga strömmar. I AGM-batterier är plattorna fysiskt separerade och kan inte komma i kontakt med varandra så då borde behovet av avstånd och tjocklek inte vara lika stort och därmed borde inte skillnaden mellan ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri vara så stor. Detta är som sagt mina gissningar!
  33. 1 point
    Vi har en "vanlig cyklande brevbärare"som är jättegullig. Om kuverten/paketen/kinapåsarna är lite för stora för brevinkastet så ringer hon på o kollar om vi är hemma så vi slipper hämta på utlämningsstället dan efter. PN problem är nog, som i många organisationer, högre upp i strukturen. "Fotfolket" kämpar oftast på och försöker ge kunden det den förväntar sig. Jämför med landstinget/regionerna där det är mycket strul. Har någon träffat på en elak/dum läkare eller sjuksköterska när ni sökt vård?
  34. 1 point
    Bland allt skäll på PN är det bra att du tar upp dessa. De levererar i en helt annan klass än organisationen i övrigt och är värda all uppskattning. En bra lantis ska man vara rädd om!
  35. 1 point
    Jag kör XT60 som refereras i den här tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/79460-flatstift-spänningsfall-glapp/?tab=comments#comment-559023 Känns som den ger väldigt god kontakt. Har alltså klippt av ciggtändarkabeln. Men, jag har en liten stump med XT60 och ciggkontakt, om jag skulle vilja köra en grunka i bilen. XT60 nyper lite väl hårt, och är lite liten, så man lockas att dra i sladden. Jag gillar inte att ha teknik som kräver förmaningar för att användas, det blir så kinkigt ombord. Sugen på att prova något större, kanske anderson power pole.
  36. 1 point
    Hej, intressant med Biltemas instrument - har hittills kollat på KUS instrument med direktlev från Kina. innan slutval och beställning gäller nu att kolla anslutningspunkter och dimensioner - skrev just ut en verkstadsmanual så nu vidtar litteraturstudier innan nästa steg. Stort tack för era svar och engagemang //Mats
  37. 1 point
    NMEA 0183 brukar inte ha några problem med att en sänder (GPS-antennen) och flera tar emot (AIS, plotter, VHF..). Det är bara att parallellkoppla o testa.
  38. 1 point
    Har din AIS egen GPS mottagare, kan du använda den. Brun och svart är NMEA in. Ligger AISen där kan du inte koppla antennen dit. Blå /svart är ut, till exv. VHFen "Bara" att skarva ihop kablarna från antennen till Brun o Svart Samt spänningsmatning till den. I GPSen får man välja att den skall "lyssna" (NMEA-NMEA) samt buad-raten. Detta gäller min Garmin, troligtvis även för din.
  39. 1 point
    Vill man inte lägga pengar på en EMU1 kanske någon vill testa denna NMEA konvertern för ca 830kr med frakt från Mr. Wangs affär
  40. 1 point
    De kontakterna är bra. Professionella högtalarkontakter ("Speakon-kontakt") som klarar många ampere och grov kabel. Hade en sådan på elutombordaren samt dess batterilåda i många år utan några som helst problem.
  41. 1 point
    Det här kanske är ett alternativ, tar lite plats och samlar mkt info på 1 ställe. Skall stödja analoga signaler men oklar om det funkar med det som kommer från just TS motor https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/multi-lcd-display-2000043728
  42. 1 point
    Du ska använda ett mineraloljebaserat fett med litiumförtjockning, lagren roterar så fort där, så ett fett uppbyggt för vatten bygger värme vid höga rotationer. Då vattenbaserade fetter innehåller plast. Snabbt roterande lager ( kullager ) mår bäst över tid att ha olja runt sig.
  43. 1 point
    Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar
  44. 1 point
    Ibland är man trög😊 Djupgåendet så klart
  45. 1 point
    Jo, men oavsett vad den används till skulle lite energi från solen kunna förlänga livslängden med kanske 100-200 procent.
  46. 1 point
    Det är väl bra om du kan få upp motordatan i plottern, om du inte kan det så skall du ha följande: Nivåmätare för bränsletank, om du har två tankar kopplar du dess givare via en omkopplare så att du bara behöver ett instrument. Oljetryck och motortemp. Voltmeter är ju bra eftersom du ser om generatorn lägger av. Istället för ett Ø52mm instrument kan du ha en liten digital. Många anser att avgastermometer med larm varnar snabbare om kylvattnet uteblir än vad kylvattentemp, eller oljetemp-instrumenten gör. Det flesta motorerna har ju en standard instrumentala, där varvräknare ingår, ibland med inbyggd timräknare, oljetryck, samt kylvattentemp-mätare. Ibland finns det tomma hål med täckrock så att man kan komplettera med exempelvis en tankmätare. Om du har drev brukar man även ha en mätare som visar drevets trimvinkel. En bränsletankmätare är ju viktig, den ingår ju i säkerhetsutrustningen! Om du vill kan du ju ha nivåmätare för vattentank och septiktank, dessa är ju inte nödvändiga, men underlättar ju betydligt. Jag köpte nyligen en roderlägesgivare med instrument, kanske litet nördigt, men det är lätt att tappa bort sig när man vevat på ratten en stund vid krångliga tilläggningar. Om du bor i båten kan det vara väldigt bra att veta hur mycket du kan ta ut ur batteriet, det finns flera olika varianter av ”batteritankmätare” varvid flera här på forumet har NASAs BM 1. Så summa summarum: Jätteviktiga; bränsletankmätare, temp- och oljetrycksmätare Viktiga; Varvräknare. Voltmeter Bra att ha; timräknare, så du exempelvis vet när du skall serva motorn nästa gång. Utöver det är ju en från styrplatsen väl synlig kompass obligatorisk. En vanlig klocka är ju alltid praktiskt och trevligt att ha ombord, tidsvisningen finns ju i plottern, men om den är avstängd och att man inte har armbandsuret på sig så kan det ju vara bra att veta tiden, även om man har semester. Klocka brukar traditionellt kompletteras med en baraometer, ok kanske mer av tradition än av nytta, men man ser ju hur baraometen visar allt lägre tryck när lågtrycket närmar sig. Det är inte ovanligt att barometern har en inomhustermometer, sällsynt kan dessa också innehålla en hygrometer. En badtermometer är ju inte absolut nödvändigt, men trevligt. Man kan ha en termometer i en tunn lina som slängs överbord, eller så kan man ha en billig batteridriven digital termometer. Givaren kan sättas fast på någon bordsgenomföring som håller samma temp som havs- eller sjö-vattnet. Jag har min tempgivare placerad på genomföringen till diskhons avlopp... badtemperatur blir väldigt hög då vi i hällt ut potatis- eller pastavattnet i diskhon.
  47. 1 point
    Jag gör på precis samma sätt. Jag tror inte att jag behöver köpa någon bottenfärg i år, men jag får kolla så att den slatten jag har kvar inte har torkat. Jag brukar lägga antingen ett extra lager bottenfärg, eller Silic One på paddelhjulsgivarna och på propellrarna. Hoppas nu Silic One finns kvar.
  48. 1 point
    Håller inte med. MD5 är rätt svår att döda, och inte skitsvår att meka. Först är ju att hitta var felet är; kompression eller bränsle - eller båda. Rostiga insprutare byter man.
  49. 1 point
    Om du tycker typ 20 Euro är galet dyrt så är det så. Många köper bilbatterier härifrån, https://www.autobatterienbilliger.de/
  50. 1 point
    Det jag talar om är att lyckas sanera bort denna Silicon yta och få någon annan färg att fästa någon gång i framtiden. Den kan ju bli förbjuden eller utgå ur sortimentet av andra skäl.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy