Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 03/15/2025 in all areas
-
2 pointsHade Gyllenhammar fått som han vill så hade vi varit delägare i Norsk oljeindustri och Volvo hade troligen inte varit Kinesiskt.
-
2 pointsEftersom det finns fullgoda ersättare från det japanska landet Japan så hade inte jag tvekat. Honda, Yamaha, Suzuki, Tohatsu.... Listan är lång.
-
2 pointsStrukturen på bilden får man om man stryker få lager så att inte lacken fyller träets ådring.
-
2 pointsDetta med att LFP ska ha låg självurladdning verkar icke korrelera med verkligheten. I alla fall inte de allra billigaste märkena. Enligt gängse råd tog jag ur batterierna i oktober, med 60% SoC. Lät dem stå hemma i en hylla i rumstemp. Kollade häromdagen, de höll 12,01 Volt. 12,4 är 10% SoC enligt någon tabell. Fast det är förvisso svårt att fastställa SoC mha Voltvärde eftersom litiumceller håller nominell spänning ända tills de är urladdade. Det enda jag kan komma på är att BMSen drar en hel del ström i vila. Fast det verkar konstigt och osannolikt. Det går tydligen inte att bara ställa sina halvladdade litiumbatterier i källaren på hösten och ignorera dem till våren. De behöver lite omsorg under vintern.
-
2 pointsUtöver limning hade jag slipat ned utsidan och lagt på väv/matta i några lager för styrkans skull.
-
2 pointsDet brukar hjälpa att snedställda skruvmejsel och sedan slå ett bestämt slag på hörnet av mejselspåret. En del förordar en slagskruvmejsel.
-
2 pointsJag gillar inte båtklubbsupplägget själv. Har mycket hellre ett kund/företag-förhållande och slipper lokala småpåvar som bestämmer vansinnigheter. Och så är man fri att sjösätta när man vill.
-
1 pointSkapade tråden "vilka är ute nu" https://www.maringuiden.se/forum/topic/91665-vilka-är-ute-nu/?tab=comments#comment-682965 för ett par år sedan. Kör en sidotråd! Igår så kom Seagrid fram ur sitt vinterskydd. Isbjörnar var och nosa på mig och höll på blåsa bort ett antal gånger. Har "bara" poleringen, bättra på bottenfärgen och ett drev kvar, sen blir det plurret.
-
1 pointUppföljning: Fått svar från Suredrive som ville ha 1200 USD + 200 USD frakt för deras koppling till VP2000-serien. Sen tillkommer väl moms och tull på det vilket gör den lösningen ca 50% dyrare än vad jag hade uppskattat initialt. Väntar på svar från DB Marine på pris och tidsåtgång (de var väldigt hjälpsamma över telefon) då de enligt uppgift gör konverteringen till hex-hylsa på mellan 6-8 veckor normalt, vilket blir problematiskt för oss då båten måste tillbaka i vattnet om 4 veckor.
-
1 pointNej, jag kan inte se att något talar emot att HVO ska funka bra i ditt fotogenkök. Det som talar emot är möjligen att HVO har högre flampunkt än fotogen. Fotogen, 40 - 70°C HVO, 60 - 100°C Flampunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger så mycket brännbar ånga att den kan antändas. När du förvärmer med etanol kan inte ensraka tiotals grader påverka tycker jag och i vår värmare funkade ju antändningen så det borde funka i ditt fotogenkök också.
-
1 pointAnvänd en riktigt usel pensel, då får du en randig yta.
-
1 pointLite dumt kanske, men om du håller efter bordet så att det inte blir vått under längre tid (en sensommarkväll och natt med dagg tex.) och bättrar lacken vartefter on det blir skador bör det funka kan jag tycka.
-
1 pointSå här har jag löst det på några olika drev. Ett grovt rör, inne i röret ett lite kortare rör som stöd för en grov flatmejsel, en domkraft för att skapa lagom press mot oljepluggen samt en skiftnyckel för att vrida mejsel o oljeplugg.
-
1 pointJag var uppe i båten någon av mellandagarna och fixade litet. Nyårsdagen var jag där och mätte på ett förmodat elfel. En storm hjälpte mig att täcka av en av presenningarna, jag den hamnade för långt bak så det vara bara att ta ned den. Så har det fortsatt, mest småjobb än så länge. Till helgen åker dom andra presseningarna av.
-
1 pointKjederlist eller kederlist. Ofta gjord i två delar. En rund solid plastlist med en vinylremsa runt. Finns även att köpa som färdig list.
-
1 pointJag har ett Eco-Worthy LFP batteri i min segelbåt. Hade tänkt att det borde kunna lämnas kvar med solpanelerna inkopplade under vintern, men vid kontroll visade det sig att spänningen hade gått ned från 13.24 V till 12.62 V abrupt redan i slutet av november. Inte nog med sol för att hålla det laddat under vintern. Jag tog hem batteriet och laddade det och det har fått stå hemma i värmen sedan dess. Det gick i alla fall att ladda trots att det verkade dött, så BMS hade väl stängt av det i tid trots allt(?).
-
1 pointVi har småbörjat lite invändigt. Pressen är det som åker av sist när det mesta är klart eftersom den ställningvi har inte stör tvättning, polering och vaxning av skrovet och det går att jobba med däcket under den.
-
1 pointPlanerar att ta av presenningen i helgen och kanske påbörja en förmodligen långdragen men behövlig polering Första vårrustningen för min del..
-
1 pointAha....på det viset. Då är inget för mig. Vi hade som mest 15 cm is denna vinter. Vårrusta? Tja, gjorde det för två veckor sen, dvs plockade bort löven å tömde vattnet från ekan. Å idag har jag..... SJÖSATT!! Tjoho......😃 Fick gå för halvgas sjömilen hem vattenvägen från sjösättningsplatsen. Motvind å ibland tog det i å förde om hela båten i byarna. En viss upplevelse. Men solen sken! Å gubben mä 😃
-
1 pointdet där ser ut som en dörrlist till ett fordon t ex traktordörr. har såna på våra john deere dörrar och öppningsbara rutor. dom är skit tycker jag..lossnar lätt och blir mkt smuts i dom. men kanske bättre på båt som är en renare miljö
-
1 pointKuntze i Sthlm är en av rikets främsta specialister på gummi-produkter. De bör kunna hjälpa dig. https://www.kuntze.se/produkt/clipslist-med-tätning/
-
1 pointTack! Det är en windy 26 sn. Halvplanande snipa. Den i aktern sitter troligen på samma höjd som propeller men långt åt barbord. Denna som är limmad längre fram blev märkbart sämmre när jag epoxibehandlade båten. Egentligen vill jag bara kunna se djup och vattentemperatur för att veta om jag har tillräkligt under kölen när jag lägger till. Vet inte om de är vanligt att givare som är genom skrovet går sönder men sånt som inte används pluggar jag heldre eller plastar igen. Denna vi diskuterar nu gör ingen skada när den är limmad men frågan är om den är pålitlig.
-
1 pointDet är en MD3, eller MD17. Vad det är för backslag spelar ingen roll.
-
1 pointÖrebro agenturaffär har en del fönsterlister. Om de inte har den du behöver, kanske de vet någon som har.
-
1 pointJa, det är billiga dumma drop in-batterier med inbyggd BMS som inte går att kommunicera med. Så ingen data från den eller möjlighet att stänga av. Fabrikat Eco-Worthy. Dessa finns numera med BT-BMS så man kan kommunicera med den. Jag får se vad de kan leverera i sommar. Har de gått sönder pga inaktivitet nu under vintern så ger jag upp ang. billiga 100Ah LFP-batterier som kostar ett par, tre tusen spänn. Som någon vis man sade: "buy quality and cry only once."
-
1 pointNu har jag mätt igenom mina okända läckströmmar kring mitt batteri med en JK Smart Active Balance, BMSB2A8S20P. Bortsett från konstiga laster från båten, som kan lösas genom att koppla bort batteriet, har JK BMSEn och min Victron Smart Sense en del last. Jag har lite vågat satt en Victron Smart Sense innanför BMSen för att få rätt laddspänning till systemet. Den är också en bra hjälp att felsöka. Jag har ritat i schemat med gula pilar där jag tror att de viktiga strömmarna går. Så här blev resultatet:: Victron Smart Sense ( är inte med i bilden) Standby: 2.5mA Uppkopplad mot VE.Smart bus 4.2mA JK BMS Off Main 0V: 12uA Balans 0V: 0A On Main 0V: 63mA Balans 0V: -0.5mA (ström in i batteriet) Slutsatsen är att man kan lita på att ett avstängt batteri kan stå hela vintern utan att laddas. Men låt inte någon solladdning vara inkopplad då ser ut som att BMSen slås automatiskt på. Jag har sett hur man kan slå av den funktionen. Med en förbrukning på 12uA kan ett 300Ah batteri stå i 2800 år. Om jag låter min Smart Sense vara inkopplad men inte har på övriga Victron prylar i båten kan den stå i 13år. Med BMSen och Smart sense på och fullt batteri så blir det bara 190 dagar vilket är helt klart på gränsen. Om man sedan har båten på ett kallt ställe så blir också svårt att underhållsladda.
-
1 pointSamma här då vår klubb har sublift och ett gäng subliftförare. Detta medför att det går att ta upp/sjösätta även utanför ordinarie helger, alltså inget beroende av att mobilkran kommer den eller den helgen.
-
1 point
-
1 pointUrladdade LFP celler drabbades jag av efter första vintern, var på väg att förorena närmsta vattendrag. Fick hjälp av säljaren med försiktig metod att sakta sakta ladda upp mha lab spännings agg, tog flera dygn. Använt LFP systemet under 9 månaders live onboard med god funktionalitet.
-
1 pointKan sjösätta när jag vill då vi har en slamkrypare. Sitter även med i styrelsen😉
-
1 pointJag har ett hus, så avtäckningen kommer på slutet för mig. Var nere vid klubben med 30 liter vatten, rengöringsmedel och trasor och gav båten en rejäl omgång. Nu följer lite fix, än så länge är det lite för kallt för att polera och vaxa.
-
1 pointÄven min dam fick kasta vinterrocken igår. Det blir att bättra på epoxifärgen och polera skrovet. Resten får bli när hon ligger i vattnet.
-
1 pointhttps://www.amazon.se/Väggkrokar-Vattentäta-Stålkrokar-Handdukskåpa-Väggmontering/dp/B09BCDVVNZ
-
1 point
-
1 pointBesvikelse? Det beror nog på varför man går på mässan och vilka förväntningar man har. Jag hade inte gått dit (var där på torsdagen) om jag inte hade haft fribiljett stora och förväntningarna besannades. Nu är jag kanske inte "rätt kund" för båtmässan. Jag har den båt jag vill ha och är väldigt nöjd med den. Båten är rätt välutrustad och med hyfsat modern utrustning. Intresset på båtmässan blir därför att kolla om det finns några nya fantastiska tillbehör som man oundvikligen inte klarar sig utan. Om det finns några bra mässpriser på grejor som jag i alla fall behöver handla, framförallt servicekomponenter och vårdmaterial. Tjôta med lite monterpersonal. Å strosa runt o kolla in läget i största allmänhet. Tillbehörshallen innehöll stora ytor för de vanliga tillbehörshandlarna (t.o.m. de saknades vad jag förstår i Gbg). Jag behövde polish och fastnade för ett erbjudande hos Hjertmans att få med ett par Bungy i "paketpris". Jag gillar Bungy som är enkla och praktiska att använda som tillfällig ryckdämpare. Längst ner hallen var det de vanliga museiföremålen (det var kanske nys museiföremål i år, jag kollade inte så noga) med ett gäng gubbar i anslutning till de olika objekten som verkade ha trevlig samvaro med varandra. Rätt sömnigt! Jo förresten - det fanns en kikarförsäljare som hade enkla o rejäla byxbälten i kvalitetsläder och utan prålighet. Stora hallen hade tre "segelutrustade bobåtar". Som framgått ovan så behövde jag inte ägna dem något större intresse. Lite småjollar som seglarförbundet hade tagit med som dekoration av sin monter. Ett par segelmakare (Elvström o LundSails), försäkringsbolagen, några jättedieselmotorer och någon propellerförsäljare. Sen var det mässans stora dragplåster om man letar efter en ny motorbåt. Det fanns massvis av dem. De som tillhör den kundkategorin ska absolut besöka mässan. Det finns oanade möjligheter att jämföra olika båttyper. Mitt intresse för det är noll så det blev ett yttervarv runt samlingen (det kan ju gömma sig något intressant längs ytterväggarna). Min summering - ska du köpa motorbåt så är det nog rätt ställe att leta på. Tänker du komplettera teknisk utrustning i båten så verkade det finnas skapligt med personal att rådfråga (sen är det alltid ett frågetecken om de kan svara på frågorna - i mitt fall så fick monterpersonen leta upp en annan med mer kunskap). I övrigt så missar man inget om man inte går dit - om det inte är för att känna att vårrustningen närmar sig (den känslan kan vara väl så viktig). Älvsjömässan ska ju rivas om några år. Frågan är om båtmässan kommer att hålla ut tills den rivs? De flytande båtmässorna som har Sweboat som arrangör är nog betydligt kostnadseffektivare för företagen. Det är nog dit framtidens mässbesökare får leta sig både på öst- och västkusten.
-
0 pointsEnkelt svar ja. Håller med, om man tror att Trumps favoriserande av Putin och Ryssland är bra för Sverige och Europa är det enkla svaret ja. Om man istället tror att Trumps agerande är förkastligt, fel eller farligt för Sverige och Europa är det enkla svaret Nej! Moraliskt tycker jag svaret är självklart "NEJ! DET ÄR INTE OKEJ." oavsett hur Sverige och Europa påverkas. De länder som stöttar Ryssland ska självklart motarbetas på alla vis. Köp inget amerikanskt, res inte till USA och sälj amerikanska aktier och akriefonder med amerikanska aktier (globalfonder). Nästa alla äger amerikabska aktier via sitt premiepensionssparande och/eller sin tjänstepension. (Se nedan.) Några länkar att använda om man är intresserad av Rysslands krig i Ukraina och politiska skeenden kring detta. https://cornucopia.se/, en svensk blogg som beskriver kriget dagligen. https://m.youtube.com/@JakeBroe, en veteran från US Air Force som rapporterar om kriget (och numera även amerikansk politik) dagligen med sina amerikanska ögon. https://m.youtube.com/@INSIDERUSSIA, en ryss som bott i USA rapporterar om kriget med ryska kunskaper och infallsvinklar flera ggr per vecka. Obs! Att byta ut sina amerikanska aktier eller globalfonder kan påverka din ekonomi och bör diskuteras med någon kunnig person om du inte själv bedömer att du har tillräcklig kunskap.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00