Jump to content
Saturday 25 May 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/18/2024 in all areas

  1. 9 points
    Jag blir förvånad! Vi har fullskaligt krig i Europa och en despotisk ledare i öster som ställer om hela Ryssland till ren krigsekonomi och räknar med att 30 - 40 % av budgeten ska användas för kriget i Ukraina och upprustning av den ruska krigsmakten och samtidigt ser vissa problem med att öva vårt försvar. Det är sällan svårt att se var de militära områdena är belägna och det är sällan svårt att förstå vad som gäller, men det kräver viss ansträngning. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/uto/tilltradesforbud-uto-v20-2024.pdf Jag tror att problemet är att de flesta inte har papperssjökort och därför missar en hel del information som är lite knepigare att få fram i plottern. Det kan man inte beskylla Försvarsmakten för kan jag tycka. Som svensk medborgare får man segla genom militära skyddsområden, men som utländsk medborgare får man inte göra det. Sedan har väl de flesta militära skyddsområdena tagits bort jämfört med hur det var förra gången vi var rädda för ryssen. Dags att ta vårt försvar på allvar igen!
  2. 5 points
    Har du inte sett ett enda nyhetsinslag om ryssarnas invasion av Ukraina och hur ukrainska soldater lever, jobbar och strider för att behålla sitt hemland fritt? Ser det ut som skjutbanor där man testar hur det går till att skjuta? Om Sveriges försvarsmakt med trovärdighet ska kunna försvara vår frihet och demokrati (det innefattar att de kommer att försvara även dig och andra försvarsmotståndare oberoende av om du/ni är kritiska till att försvarsmakten finns och genomför skarpa stridsövningar) så krävs det att de kan öva, med skarp ammunition och under så realistiska förhållanden som det går på de begränsade områden där de kan genomföra tillämpade skjutövningar med skarp stridsammunition under fredstid, även om det innebär begränsningar av allmänhetens tillträde till övningsplatser och riskområden.
  3. 5 points
    Vet ej i vilken mån min erfarenhet kan vara till nytta men här kommer det. C-tek laddare, nytt vanligt startbatteri. Hörde en smäll i pannrummet. Hittar inget fel. Nästa gång ser jag en pöl på golvet å på arb.-bänken. Batteriet har exploderat. Tur jag inte stod bredvid när det small. Lade alltihop i tredubbla plastkassar å tog fram kvittona å åkte till företaget där jag köpte. De gav mig nytt batteri å C-tek laddare å dessutom reseresättning utan att blinka. Sedan dess så har jag ingen laddare på på underhållsladdning utan kopplar ifrån när det är fulladdat.
  4. 4 points
    Fredsskadad ska inte tolkas bokstavligt. Problemet är inte att vi haft fred utan att många vaggats in i en vision om en evig fred och att stora delar av samhället varken har minnen från andra världskriget, kalla kriget eller värnplikten. Det i sin tur kan leda till någon sorts aningslöshet där allt för många undrar varför vi ska ha ett militärt försvar och tom. undrar varför vi ska ha ett civilt försvar. I samband med pandemin var det många som fick upp ögonen för att det civila försvaret faktisk skulle ha varit bra att ha när man såg Finland plocka fram det de behövde ur sina förråd medan vi i Sverige stod handfallna och tvingades köpa allt på en överprissatt marknad i konkurrens med drygt 200 andra länder. Nu går det även upp för allt fler att ett militärt försvar är bara att ha, men vissa har fortfarande svårt att förstå att fred byggs med ett starkt försvar så länge det finns galningar i världen som har som mål att erövra sina grannländer.
  5. 4 points
    Antar att du menar att de säger att man ska använda ”snöflinge-läget” när det är UNDER +5 grader? Ctek har en tendens att skicka pulser med ganska hög spänning under korta sekvenser. Det är en del i deras marknadsföring om att deras laddare laddar batterierna snabbare. Detta är vad jag skulle kalla en gimmick. Dessa pulser förstör/åldrar batterierna ganska fort. En annan egenhet dessa laddare har är att de påbörjar en ny laddsekvens så fort de ansluts. Detta gör att de laddar ett kanske nästan fullt batteri med start i bulk-fasen, en fas med ganska hög spänning, vilket också förkortar livslängden. Så, har din laddare ett sk Power Supply-läge är det bra att använda det när batteriet ligget på laddning en längre tid. Annars rekommenderar jag dig att byta laddare till en av Victrons ”smarta” laddare där du kan ställa in laddspänningen själv. Välkommen till MG!
  6. 4 points
    Tänk vad mina skattepengar kunde ha kommit till bättre användning än till det här tramset 😠
  7. 3 points
    Alla förändringar behöver inte vara dyra.... Fjärrkontroll till bogpropellern I våras så monterades en bogpropeller i båten vilket har varit ett välkommet tillskott. När den köptes så kikade jag även på fjärrkontroll då det kan vara bekvämt när man är ensam ombord. Dock tog Vetus hela 4.000 kronor vilket kändes i saftigaste laget. Istället köpte jag en enkel fjärrkontroll på Amazon för mer rimliga 249 kronor och kompletterade den med en standardkontakt från Vetus för 109kr. Detta gjorde installationen löjligt enkel helt utan krav på kabeldragning, hängsäkringar eller annat utan enheten anslöts till grenkontakten på joysticken. Hela operationen tog cirka 10 minuter och allt fungerade perfekt 🙂 Ett varningens ord dock om någon vill göra något liknande. För 4.000 kronor har man en fördröjning som gör att man inte kan växla mellan styrbord och babord för snabbt - denna funktionalitet får man inte för 249kr utan om man är oförsiktig kan man sabba brytpinnen på bogpropellern. Jag har dock haft denna setup på flera båtar tidigare utan problem. /Christian
  8. 3 points
    Det visade sig vara laddreläet som förmodligen fått stryk av felkopplingen. Nu funkar det igen.
  9. 3 points
    Jo, beroende på vad som står i sjökortet får man inte vara med båt överallt närsomhelst. Gäller inte bara militära områden. Vi har f.ö. skjutfält norröver som vi passerar ibland (de skjuter ju gärna ut över vatten), och det är tydligt markerat i sjökortet att det tänds blixtljusfyrar (på land) när området är "aktivt" och förbjudet att vistas i med fritidsbåt. Dessa syns väldigt långt, och om man ser dem håller man sig utanför sektorn enligt sjökortet. Just för att man inte får vistas där då (även om det saknas bojar och avspärrning). Är väl inte svårare att hålla sig borta när signal ges i ett skjutfältsområde än att låta bli att vara i t ex fågelskyddsområden/öar när det står att man inte får (står också i sjökortet).
  10. 3 points
    Ibland kan det vara extra bra att hänga på MG... När jag läste den här tråden som bla handlar om huvudbrytare med glapp drog jag mig till minnes att jag upptäckte lite mekaniskt glapp på M10 bulten vilket jag hade glömt bort tills nu. Inköp av ny Hella gastät huvudbrytare står på att göra listan imorgon.
  11. 2 points
    Jag har samma mppt-regulator till mina 200W (o ibland förstärkt med en 50W till 250W). Jag har en 250A BMS från Muller Energy (jag tror att det är Jaibada som tillverkat den). Jag har precis som @anuba ställt in laddspänningar från solcellsregulator, AC-laddare och generator så att BMS gränsvärden ska underskridas. BMS blir då en ren säkerhetsfunktion samt balanserare (skillnaden mellan de fyra cellerna ligger normalt på 0,002V!). Jag noterade efter grundinställning att alla elprylar inte var så välkalibrerade avseende vilken spänning de lämnade. Bland annat så gav Mastervolt AC-laddare högre utspänning än vad som angavs så då spärrade BMS tidvis laddningen (min BMS har kraftelektronik som spärrar laddning vid överspänning och förbrukning vid underspänning). Efter justering av laddprylarnas spänning så laddar alla på ett effektivt sätt och utan att BMS behöver spärra. Jag har en Mastervolt-burk som ansluts via MasterBus och har usb-utgång för att kunna ställa in laddaren med hjälp av en PC. Jag har en kabel till Epever-regulatorn som ansluts i usb-ingången på PC så det går att göra komplexare inställningar än "standard" för regulatorn (gränssnittet i regulatorn är RS-485).
  12. 2 points
    Jag är intresserad av vad @excel319 känner, alltid intressant att känna till vad andra tycker, tänker, känner om olika frågor som rör båtliv. Det är därför jag även läser din tråd (även om jag försöker låta bli att vara aktiv numera) för dina inlägg handlar bara om tyckande och känslor, även om du själv tror att det handlar om fakta. Fakta har tyngd......men bara i rätt sammanhang och rätt plats. Lösryckt fakta tagna ur sitt sammanhange eller fakta som gäller andra områden än det saken gäller har ingen tyngd. Allt ditt hänvisande till den metod du kallar "MEPC-metoden" är fakta som faller under den sistnämnda kategorin. Du hittar något, tar det ur sitt sammanhang och tillämpningsområde och lägger fram det som bevis i ditt sammanhang och ditt tillämpningsområde eftersom du tycker att du har rätt och eftersom du tycker det är fel att formuleringen i förordningen som säger att det inte får förekomma TBT i skrovets antifoulingsystem tolkas av myndigheter som att det inte får förekomma TBT i antifoulingfärgen på din båt......det är alltså bara tyckande och känslor du själv för fram. Så tillbaka till din fråga, varför skulle de som läser i tråden vara intresserade av vad signaturen exel319 känner? Kanske av samma anledning som varför någon som läser tråden skulle vara intresserade av vad du känner, för det är vad ditt bidrag och start av tråden handlar om, vad du känner.......den handlar inte om fakta. Och vi verkar vara rätt få som läser den.....!
  13. 2 points
    Jag hade också problem med Ctek som överladdar batterierna som har den konstigheten som ChristerN beskriver. Jag hade dock deras DCDC-omvandlare som innehåller en sk smart laddare med samma laddkurva som deras nätladdare. Jag beskriver vad som hände här. https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/ Det intressanta är att jag när jag har nämnt detta problem i vissa marinbutiker har de berättat liknande historier som trådskaparen. Kunden kommer in med ett trasigt batteri. Kunden har haft en Ctek nätladdare. Kunden får ett nytt batteri med villkoret att han byter sin nätladdare. Kunden har har löst sitt problem.
  14. 2 points
    Förklara... vi börjar enkelt med en gammal 50cal browning monterad på tex en dominant 78... hur utbildar du soldaten?
  15. 2 points
    En solcellsregulator av någorlunda vettig typ (MPPT) och fabrikat lämnar en reglerad DC-spänning. Låt vara att den internt bygger på switchprincipen, men det sker - som med i princip alla switchade spänningsregulatorer - vid en hög frekvens som sedan är filtrerad på utgången för att ge en "ren" DC-spänning. Det finns regelverk för denna filtrering, och de är i sammanhanget ganska tuffa för att inte regulatorerna skall orsaka störningar på inte minst radio. Så det är alltså normalt inget "hackande" i utspänningen på en (seriös) solcellsregulator. Din verkar vara av mycket enkel sort som reglerar genom att slå till/från spänningen från panelen med mycket låg frekvens om den påstås vara "hackande" och ofiltrerad. Vad är det för regulator ? Enklare och bättre än att börja labba med LC-filter (som dessutom kräver en del kunskap och uträkningar för att fungera bra) är att byta solpanelsregulator.
  16. 2 points
    Ja flöt den i höstas utan problem och inget oförutsett har hänt så kommer den att täta till sig. Jag hade en gammal ekbåt som varje år fick hänga kvar i kranen medan pumparna ylade på även fast jag kört med trasmattor o vatten, sen så läkte den inte mycket mer under resten av sommaren. Lärde mej att man börjar blöta ner flera veckor innan sjösättning framför allt ekbåtar.
  17. 2 points
    Trasmattor ut med skrovet på insidan dränkta i vatten så att trät sväller är väl en gammal beprövad tätnings metod. Fungerade i min ungdom när jag hade ork o lust att ha träbåt.
  18. 2 points
    Kanske blev det ett halvt syftningsfel där. Jag menade att om inte den som sålde båten kunde säga vilket märke och modell det var skulle åtminstone jag vara lite misstänksam.
  19. 2 points
    Det är en liten djungel, och just denna typ av BA15D är den som ofta heter BAY15D där "Y" talar om att bajonettstiften sitter på olika höjd. Vanligt på kombilampor med dubbla glödtrådar för att få rätt ljusstyrka på rätt funktion. För att sedan komplicera till det ytterligare finns t ex BAU15S (men även D) som används på färgade lampor, t ex gula för blinkers så man inte skall kunna sätta dit en "vanlig" vit 15S. På dessa sitter bajonettstiften inte mittemot varandra, dvs 180°. Som @Lintott skriver så kolla först vilken lamptyp som passar, sedan får du titta på hållare.
  20. 2 points
    Kontrollera flatstiften till tändspolen. De felet har jag varit med om(glapp).
  21. 2 points
    "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud för tillträde eller avbildning § döms till böter eller fängelse i högst ett år.[11] Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett skyddsobjekt döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Avseende raols inlägg är det inte ens värt att bemöta.
  22. 1 point
    Ta bort draget helt istället och palla upp båtkärran på cementhålsten eller liknande. Ta av ett hjul eller helst båda.
  23. 1 point
    Har en sådan här som fyller min funktion, flyter, dsc-knapp och gps, ingen erfarenhet av ICON:s https://www.hjertmans.se/sv/produkt/elektronik-navigation/vhf/handhallen-vhf/vhf-cobra-hh600
  24. 1 point
    Projektet fortlöper.. Förr ganska precis en vecka sedan så sjösatte jag båten för att kunna ta oss till vår stuga. Jag hängde på den gamla kortriggade motorn och fick puttra långsamt då den helt enkelt var för högt upp iom. den förhöjda akterspegeln. Väl på plats så tog jag loss motorn o hängde på en långriggad 15hk. Förvånad blev jag då det inte var några som helst problem att få upp båten i plan och med c:a 22 knop i toppfart med en person. Det som också förvånade mig var att vattenlinjen var c:a 6 cm längre ner på båten - snacka om att den är så mycket lättare nu efter att all blöt plyfa rensats och ersatts med divinycell/bonocell! Nu är båten återigen uppe på land och det sista arbetet skall göras. ”Storbåten” har fått flytta ut från båtgaraget till förmån för ”lillbåten” och slutförandet av projektet. Det innebär lite plastningsarbete vid aktern nu när jag vet hur motorfästet ser ut samt att allt innanmäte ska målas, luckor monteras och till sist att den nya motorn skall installeras - är så oerhört pepp på att få premiärköra den till nästa helg!
  25. 1 point
    Har en fråga om batterier. Köpte ett marinbatteri fabrikat Tudor för mindre än ett år sedan. Jag har en 30-hästare i aktern av modern årgång och en C-TEK laddare. Jag har väl kört 10-talet turer förra sommaren. Mellan varje tur har jag underhållsladdat i korta perioder. Under vintern tog jag ur batteriet i min båt och har underhållsladdat det. När jag monterade det i båten så är det enligt marinan dags att byta ut det då det har under 80% kapacitet kvar. Batteriet lämnar 12.3 efter att ha vilat ett dygn efter laddning. De verkar ha rätt. Men ett nytt batteri, fastän det gått 11 månader vill man inte ge mig. De menar att jag använt en ctek-laddare ansluten hela vintern med laddläge "snöflinga" som bara skall användas över 5 grader och det har skadat batteriet. Kollar jag så har det inte kokat torrt dock. Vatten över plattorna. Tittar jag på temperaturkurvorna från min utegivare så har vi haft enstaka toppar över 5 grader under hela perioden, det känns inte som att det skall kunna påverka ett nytt batteri så pass. Återförsäljaren lämnade ingen garanti, utan menar att jag skulle köpa ett nytt. Tudor har ingen förklaring. Batteriet var i 2000+ kronorsklassen och laddaren är något år gammal. Vill mest lära mig vad jag gjort fel för att inte upprepa det.
  26. 1 point
    vilka fler inställningar har du provat läser det som att motorn sitter i högsta läget prova med kavplattan jäms med båtbotten . i vilken fart börjar den överplana? varvtal? sök på forumet finns lite om hk/vikt på cobra 690 . B
  27. 1 point
    Det låter ju som om du har fel storlek på klämkopplingen i förhållande till propelleraxelns diameter?
  28. 1 point
    Jag har för mig att ”motorcykelläget” är 6 V laddning, men kan ha fel. Däremot om det finns ett power supply-läge så funkar det. Några obegåvade burkar finns knappt längre.
  29. 1 point
    Helt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.
  30. 1 point
    Eller också gör du som jag gjort dom senaste 40 åren. Torrsätt, vinterkonservera, kolla att batterierna är fulladdade, ta bort polskorna från batterierna. På våren kopplar du in batterierna igen, sjösätter, startar och åker båt. Årets kontrollmätning visade att laddningen hade sjunkit från 100% på hösten till 98% på våren. Voltmätaren (multimetern) visade 12,8 på hösten och 12,7 på våren.
  31. 1 point
    Om man skall ta Cetek lite i försvar så har de fokuserat på ett problem som också är vanligt där batterierna inte blir fullt laddade. Vid teknisk presentation av en båtelmek, med Kryssarklubben i höstas, fick jag tydligt information att för lite laddning var huvudanledningen till varför batterierna går sönder och att Ctek hade lösningen på problemet. Kursledaren hade installerat många Ctek-laddare åt sina kunder med gott resultat. När jag senare kontaktade föreläsare för att berätta min historia kände han inte igen problemet. Det kan hända att vi har haft otur. 😉 Så jag är inte förvånad att många köper Cteks prylar som verkar helt problemfria och slipper massa "krångliga" inställningar som kan göra med Victron-pryl. Även om det finns tester som visar motsatsen så tror jag Ceteks laddare är lite för pigga att lägga sig i absorptionsläget och har svårt att hitta en anledning att sluta och lägga sig float. Jag vet också att Cteks temperaturkompensering ligger -23mV/C medans Victron använder -16mV/C. Det är kanske inte mycket men det gör inte saken inte bättre att ladda med för hög spänning under för lång tid. Den förklaringen jag fick från Cteks är att ett bra batteri skall klara det. Jag håller inte med.
  32. 1 point
    Absolut närmaste vägen är 104 M, men då missar du det mesta längs vägen. Det är absolut värt 14 M extra att krångla sig runt mi långa väg.
  33. 1 point
    Ny karta med en massa pluppar på. Följ länken https://kartor.eniro.se/m/hn5D1 och klicka på plupparna så får du mera info.
  34. 1 point
    Här är mitt förslag, 120 M. Jag återkommer med fina platser längs vägen. Följ länken så får du upp Eniro sjökort. https://kartor.eniro.se/m/cer4O Du kan också ladda ner en app med Eniro sjökort, funkar bra även som gratisversion. Lycka till! Mackey
  35. 1 point
    Vad innebär "vill motorn inte starta"? Snurrar den men går inte igång eller är den helt död och INGET händer?
  36. 1 point
    Hej, Jag har plastat soffor till båten med formar av formplywood och det har fungerat utmärkt. Det blir lite mer slipa än med en "riktig" form för att få den perfekta ytan men visst funkar det /Christian
  37. 1 point
    Genom att vara så obstinat som du är, så satte du dig själv i skiten. Men eftersom du verkar tycka att det är roligt att hålla på så är väl inte 30 kkr så mycket. Det blir inte många kronor /nedlagt timme. Något måste det kosta att få jävlas.
  38. 1 point
    Kan kanske funka att lägga på svart Tec7 eller någon annan MS-polymer som skydd mot barnfingrar.
  39. 1 point
    Anledningen till att den inte fungerar skall tydligen vara den hackade spänningen som kommer från en solcellsregulator. Tydligen skall Daly vara känslig för det. Har sökt över nätet och funnit de som löst problemet med ett LC-filter. Har en konverssation med Dalys support om problemet. Har inte nivårerna på skyddspänningar i huvet använde rekomedationer från https://batterygo.se/.
  40. 1 point
    Du måste ju kolla varför den bränts av. Prova att vrida alla remhjul för hand. De ska gå lätt att vrida förutom sjövattenpumpen som går lite tyngre.
  41. 1 point
    Haha och där lyste min okunskap igenom 😆 förutsatte att det var en kamrem.. lättare att laga?
  42. 1 point
    Det står rek motor bör ha 40-60hk, vilket är 29kw-44kw. Men en sån kommer den gå mycket snabbare än 5knop kanske även 20? 1kw är ungefär 3hk vilket räcker till 5knop, även 0.5kw 55lb dragkraft kan ge dig 3knop.
  43. 1 point
    Här finns en sockelguide https://ljusgrossisten.se/belysningsfakta/sockelguide/ Den enpoliga kräver att det sitter minus till höljet och plus till stiftet. De tvåpoliga kan anslutas med plus till ena o minus till andra polen. Sen gäller det att välja en glödlampa med endast en glödtråd och två kontaktstift. Då kommer strömmen att flyta korrekt genom glödlampan. Ska du göra en korrekt installation så ska du ha en glödlampa med vertikal glödtråd (som i din gamla rörlampa). Annars blir lysvinklarna felaktiga från lanternan. Till nyare lanternor så sitter det ofta tvåpolig Ba 15d med assymetrisk bajonettfastsättning för att få glödtråden korrekt vänd inne i lanternan. Den typen av glödlampa är nog tyvärr för hög för att få plats med i din lanterna. Jag förstår att du vill försöka behålla lanternan. Den är väl "tidstypisk" för båtmodellen.
  44. 1 point
  45. 1 point
    Jag är inte erfaren runt detta men det jag har hört är att det ofta är ett varv (eller en båtklubb) med gaffeltruck eller traktor som brukar vara behjälpliga med själva lyftet ur båten om det inte bara är att lyfta rakt upp. Anledningen är väl att en gubbe i en truck är mycket billigare per timme än en gubbe i en lastbil med kran.
  46. 1 point
    En sammanfattning av de senaste två veckorna. Efter att jag använt kopiösa mängder vatten för att högtrycka bort masoniten från durken så kunde jag lägga den på plats. Den passade, till min stora glädje, helt perfekt! Jag plastade fast den med hjälp av remsor och kan konstatera att det känns väldigt stadigt (och lätt i och med Divinycell). När durken var på plats så växlades fokus till tofterna (sittplatserna) som jag bestämde mig för att bygga formar för. Jag använde mig av läkt för att bygga en yttre ram för respektve toft. Därefter kapade jag till masonit enligt ramen + moms, lite grovt. Jag tänkte att jag ändå kommer behöva gå loss med rondellskiva och fixa till alla kanter i efterhand. Vinklarna på tofterna fixade jag genom att spackla med vanligt snickerispackel. Med en känsla av oro för att inte lyckas separera mallarna för tofterna från plasten så var jag noggran. Ett lager formsläpp, två lager formvax. Därefter satte jag en bred maskeringstejp längs kanterna samt i vinklarna som jag dessutom strök med formsläpp. Det visade sig vara ett vinnande koncept då det lossnade jättefint! Jag förberedde mig genom att klippa till 4 lager glasfiber till samtliga ytor. Det jag bannar mig själv över var att jag inte tog mig tiden till att förberedde Divinycellförstärkningar direkt som jag kunde plasta in efter det andra lagret. Nu fick jag sätta förstärkning i efterhand vilket varken blev så snyggt eller så ekonomiskt. Fy tusan vad det går åt polyester!!! Jag har ännu inte plastat bakstycket bakom toften i aktern då jag inte riktigt vet hur infästning och mått ser ut för motorn.. Nu är nästa steg att trimma in tofterna i båten genom att kapa/slipa till alla kanter och därefter plasta fast dem. Återkommer med rapport om det när det är klart.
  47. 1 point
    Bränslepumpens arm sitter mot en kam inne i motorn. Om kammen står i ett olyckligt läge (på toppen av kammen) så rör sig inte pumparmen när du försöker pumpa. Prova att vrida svänghjulet lite o se om du får längre pumptag med manuella pumpen. Dekompressionsventilerna sitter ovanpå toppen av motorn. Om det finns sådana så är det en spak som du kan lyfta från ena till andra sidan och då blir det ingen komp i cylindrarna o motorn går lätt att dra runt. De kan även användas för att starta en tjurig o svårstartad motor. Lyft ventilerna, kör igång startmotorn och slå snabbt över spakarna när det är full fart på svänghjulet. Motorer med vevstart behöver oftast dekompressionsventiler för att få fart på svänghjulet med handveven.
  48. 1 point
    Sjösätter en del båtar, har sett ditt problem ett flertal tillfällen då ägarna satt i impellern torr. Testa att smörja i såpa eller diskmedel och testa igen. Din impeller har väl en skruv rakt igenom som ligger i ett spår i pumpaxeln? Termostaten på din motor går att köra utan och det är inget problem förutom att motorn går för kall eftersom den kyls fullt hela tiden. hälsningar Mikael
  49. 1 point
    Jag rekommenderar alltså tre bra båtmodeller som alla uppfyller dina krav och är inom din budget, och du skriver sedan att du inte har råd och pratar om båtar som kostar 1/10-del av din budget. Därför får jag inte ihop det du skriver.
  50. 1 point
    RickardE, TACK! Då har jag gjort rätt. (Trodde ett tag att det fanns andra nipplar man kunde öppna) Har vidare pumpat med gummiflärpen som har en pil i din bild. Anders67, Tror inte jag överdragit vattengivaren. Har pumpat ca 100 ggr utan att det kom ut diesel. Dock tänkte jag inte på att förfylla filtret. Skall till båten idag och försöka få till det. När jag "lyssnade" i slangen igår, samtidigt som jag pumpade, lät det som om att luften kom ut (när pumpen var "nere") samt att så fort jag släppte, lät det som, pumpen sög tillbaka luften.....
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...