Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-03-12 på alla områden

  1. 5 poäng
    Kanske kan du tejpa mellanrummet först, med tejp som har exakt rätt bredd, och sen bara använda kanterna av den för att placera den andra tejpen?
  2. 5 poäng
    Monterat en Sleipner SX80 Akterpropeller i vinter. Drog likt båtbyggaren Nord West monterat till bogisen dubbla 50mm² kablar mellan startbatterier(dubbelmontage) till Skyllermarksplint på aktern där gick jag över till 95mm² sista metern. Extra batteri blir aldrig aktuellt i båten varken i aktern eller fören. Nya brytare (en till bog och en till akter) samt säkring, tidigare gick bogisen över startbatteribrytarna. Mycket kabel på jordplinten blir det. Skaffa ett hydrualpressverktyg(kinamodell funkar), använd dubbel sexkantspressning, montera krympslang, använd riktiga rörkabelskor( fått av ställverksbyggare). Jag hittade 17 meter 50mm² H07V-R på Tradera för 900kr. Sammanlagt 14 meter dubbel 50mm² ger teoretiskt beräknat spänningsfall på 0,8 volt vilket anses acceptabelt för bog o akterpropp.
  3. 4 poäng
    Fast det är väl ingen motorbåt med utombordare? Det var väl det frågan gällde…
  4. 4 poäng
    Jag vet att jag är nördig och att inte alla håller med mig men jag tycker det är väldigt missvisande att prata om jord när man menar minus. En av anledningarna till det är att det finns flera olika sorters "jordning" och bara en av dem är minus. @MrMe, håller i sak, dvs användningen av minusplint etc, med dig.
  5. 4 poäng
    Visst kan det vara "good enough" med det man har, och avvägningar är alltid bra. Oavsett om det gäller spänningsfall, materialval eller kabeldämpning 😉. Håller helt med ! Men som exempel ger dina 18m RG58 en kabeldämpning på c:a 3,5dB (om du har en riktigt bra kvalitets-RG58, vilket du dock säkert har). Dvs vid sändning är det mindre än halva uteffekten kvar uppe vid antennen. Ingen katastrof för räckvidden dock, då förhållandet är kvadratiskt (dvs räckvidden är ändå 75% av teoretiska max). Precis som du skriver så är det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra installationen m.m. är genom att testsända. Och få kan mäta idag, tyvärr. Därför åker många runt med betydligt sämre installationer än de tror. Sedan finns det ibland helt andra faktorer som påverkar mottagningen också, och det är övertoner från diverse elstörningar. Elektrisk "smog" helt enkelt. I LED-lanternornas barndom förekom t ex många modeller (även från "fina" fabrikat) som lade en brusmatta över bl.a. VHF-bandet när de slogs på, varvid känsligheten hos radion för nyttosignalen/motstationerna sjönk katastrofalt. De som förstod vad det berodde på var stenhårda på att båtägaren skulle gå tillbaka med lanternorna och reklamera, de andra rekommendera istället att släcka dem när man skulle prata i VHF:n..... Mycket av detta har dock blivit bättre, inte minst genom självsanering och högre medvetenhet hos kunderna 🙂 (EDIT: Den antennen du nämner vill jag f.ö. minnas var helt ok (ett par andra modeller mättes ju också upp i testen), närmast en ändmatad lite förkortad 5/8. Men elektriskt enkel och robust)
  6. 4 poäng
    Idag är 4G-mottagningen väldigt väl utbyggd. Jag har modemet med sina yttre antenner (TP-LINK Archer MR400) inne i båten bara någon meter över vattenlinjen och det fungerar fantastiskt bra. 4G: Har du inte upplevt problem med 4G-täckningen skulle jag fortsatt med de påbyggda yttre/egna antennerna. Annars en omsorgsfullt vald rundstrålande antenn med kort antennkabel. För när det gäller yttre 4G-antenn så skulle jag inte rekommendera det om man inte vet väldigt noga vad man gör. Dels blir kabeldämpningen snabbt mycket större än vinsten av en yttre antenn, men 4G sänds också på många olika frekvenser och band. En yttre, rundupptagande antenn kommer därför bli en stor kompromiss då den inte kan optimeras för någon frekvens utan blir halvbra på alla. Dessutom måste man veta att antennen man köper täcker de band/frekvenser som kan förekomma hos den operatör man har. Alla täcker inte alltid allt, och ju fler desto sämre effektivitet. Skillnaden är vid stationär användning. Då kan man med fördel montera en riktantenn mot närmaste basstation, och då inte sällan en s.k. Logperiodisk antenn som täcker stort frekvensområde (kan se ut som en strut i vit/grå plast då spröten ofta är inkapslade på 4G-antennerna man kan köpa). AIS: En separat antenn alla dagar i veckan. Eftersom du inte behöver lika bra räckvidd som på prat-VHF (AIS går ju också på marin-VHF) så skulle jag inte bråka med att få upp den i masten. Det är också bra att ha dem fysiskt separerade så långt som möjligt eftersom en sändning från den ena annars kortvarigt kommer blockera ut mottagningen (eller i vart fall försämra känsligheten mycket kraftigt) på den andra, då den ena sänder. En AIS-splitter borde f.ö. snarast heta "antennväljare", inte splitter. För det är samma sak där med en sändare och mottagare på nästan samma frekvens (marin-VHF) - när man sänder på "prat-VHF" kopplas AIS bort från antennen. Helt enkelt för att sändareffekten från prat-VHF inte skall elda upp ingångsteget i AIS. Hos en bra "splitter" sker det så snabbt och finns skydd under de ms som det tar att koppla om så AIS-mottagaren håller. Eftersom AIS är redundant och repetitivt så märks det oftast inte att mottagningen varit avstängd de sekunder man pratar. Har man en AIS-transceiver som också sänder så skall man dock kolla extra noga att splittern stöder sändning även in på AIS-porten - om man nu fortfarande vill ha kompromissen "splitter". En separat AIS-antenn kan också fungera som reservantenn för prat-VHF vid masthaveri eller något annat som gör att antennen i masttoppen plötsligt inte går att använda. VHF/FM: Går ofta utmärkt att dela via "splitter", eftersom de är rejält skilda i frekvens (88-108 och 155-162 MHz). Filtren i splittern skickar låga frekvenser till ena porten och höga till den andra, och portarna "ser" s.a.s. inte varandra utan bara antennen. Jämför audiofilter för t ex högtalarelementen i en hemmastereolåda. Eftersom sändningen är det kritiska vad gäller anpassning så används en VHF-antenn. Med fördel används en antenn utan alltför mycket förstärkning (1/4-våg, c:a 50cm eller dipol 1/2-våg, 100-120 cm). Max ett par dB (inkl tillverkarens skrytpålägg). Förstärkningen i en antenn kommer sig nämligen av att lobformen koncentreras i t ex horisontalplanet, och ju högre förstärkningen är desto mer som en liggande och mer och mer tillplattad "donut" kommer antennloben att se ut. I en båt, särskilt segelbåt, kan detta vara negativt eftersom båten lutar. Loben kommer då gå ner i vattnet på ena sidan och upp i himlen på andra. Likaså har jag sett många motorbåtsägare som lutar sina antenner alldeles för mycket bakåt. Visst ser det coolt ut, men i kombination med lite mer lutning vid körning kan det försämra räckvidden riktigt ordentligt. Även om kabeldämpningen är hyfsat låg på VHF bör kabel vid mastmontage vara av lågförlusttyp (på riktigt, inte bara vad som står i reklamen). Ofta motsvarar det en tjockare kabel, t ex RG213 (kring 10mm tjock). Har gjort om installationer i segelbåtar där man haft 20m tunn kabel till en antenn i masttoppen, en kabel som dämpat bort uppåt 80% av uteffekten.... Förkortade antenner: En "grundantenn" är en elektrisk dipol med två "ben" om vardera 1/4 våglängd. Vid marin-VHF är våglängden ungefär 2m, så den motsvarar alltså 50+50cm. Typiska sådana är glasfiberpinnarna på drygt en meters längd - en bra och enkel antenn. Sedan kan ena delen av dipolen utgöras av ett jordplan, dvs en metallstruktur såsom biltak, aluminiummast o.s.v. och då räcker det med att montera ena halvan av dipolen, dvs ett uppstickande spröt på c:a en halvmeter (om fästet är i metall). Ofta är dock detta för långt att ha på en handapparat eller t.o.m. i en segelbåtsmast (tycker i alla fall en del), och därför kan man elektriskt förkorta antennen så den fysiskt blir mindre men fortfarande "upplevs" rätt av sändaren. Tyvärr blir givetvis effektiviteten sämre, men det blir också en mer kritisk antenn när det kommer till utformning och tillverkning. Glomex tillhör inte de bästa i klassen här, tvärtom. För ett par år sedan hörde jag klagomål från ett par i min hemmahamn som köpt den förkortade antennmodellen Glomex RA-304 till sina segelbåtar men tyckte räckvidden var dålig. Jag mätte upp dem, och det visade sig att den i och för sig var en hyfsad antenn - men inte på marin-VHF. De flesta hade sin bästa resonans någonstans i trakten av "flygbandet", 120-130MHz. De var faktiskt så dåliga att det fanns risk att marin-VHF-sändaren skulle riskera att ta skada om de kört vidare med dem (SWR >8:1 !). Rent praktiskt blev det bättre räckvidd om man hade sänt med ett gem som antenn..... Det hela resulterade i en uppmätning av en hel batch RA-304 från en återförsäljare (en antenn som numera tillverkades i Asien och inte Italien), och det visade sig att inte en enda av ett tiotal antenner var ens i närheten av att vara ok. Förutom anpassningen mättes även förstärkningen, och den var i storleksordningen -20dB på de flesta (dvs bara en hundradel av uteffekten kom ut). Ett exemplar hade dessutom ett fysiskt tillverkningsfel på antennkontakten (stiftet var 5mm för kort) - men hade ändå passerat den s.k. slutkontrollen. Felet var att den elektriska anpassningen för att kompensera antennlängden (en spole bl.a.) inte var rätt, varken i längd eller montering. Trots detta hade de uppenbarligen passerat slutkontrollen och godkänts. Rapporten skickades till Glomex i Italien, båtägarna reklamerade sina antenner till där de köpt dem (och fick pengarna tillbaka) men sedan lades locket på. Hur många andra som fortfarande åker runt med en usel antenn och bråkdelen av den räckvidd som borde vara, vet nog ingen. Men antennen säljstoppades aldrig och återförsäljarna fick nog inget veta. Så vill du vara hyfsat "säker" så köp en antenn som ser ut att vara så "standard" som möjligt. Då är sannolikheten störst att den blir bra och fungerar. För de stora båtkedjornas personal har ingen aning om antenner (längre) och de fabrikaten de säljer har i allmänhet sedan länge lagt ut tillverkningen till Kina och släppt lite för mycket av kontrollen. Och det är ju rätt riskfritt för dem, för hur många finns idag som kan mäta upp en antenninstallation ? Förr fanns ju en komradiofirma i källaren i nästan vartenda gathörn som kunde supporta, men inte nu längre. Och att "testa" säger inte mycket, för förbindelse med grannbåtarna eller Stockholm radio får man ju oftast redan med en spik som antenn - i alla fall från hemmahamnen och civiliserade trakter.....
  7. 4 poäng
    Från en leverantörs hemsida, med avseende på vad @Rollen skrev ". Montera med kolvstången nedåt och svarta cylinderröret uppåt för bästa smörjning av packningar och erhållande av ändlägesdämpning. Felaktig montering minskar livslängden avsevärt."
  8. 3 poäng
    Lucas electrics tillverkar även kylskåp, det är därför man dricker ljummen öl på de brittiska öarna.
  9. 3 poäng
    "I stand corrected" - självklart är det "minus" jag menar. Rätt ska vara rätt.
  10. 3 poäng
    Så är det! Man eftersträvar ju så korta kablar och så få kablar som möjligt. Men jord är inte alltid samma sak som minus.
  11. 3 poäng
    Tomte! Läs mitt första inlägg i debatten innan du börjar yra runt. Enkelledare köper de som har t.ex. en minusplint strategiskt monterad så det blir mindre behov av minusledare jmf plusledare.
  12. 3 poäng
    Tänk om bottenfärg blev kulturminnesskyddad, såsom Falu rödfärg är, den färgen innehåller ju en himla massa skadliga beståndsdelar, som förutom koppar innehåller 21 olika naturliga mineraler som tex järnockra, bly, zink och kiselsyra.. Möjligen togs bly bort. Men eftersom den är kulturminnesskyddad slipper den ett förbud.... Vad är då konsekvenserna med detta? Det går bra att förgifta sin trädgård, skog, mark och stadsplanerat område, men inte våra hav. Nu kan man ju inte måla båtbottnar med falu rödfärg... men tänk om... I Norge säljs det ju ganska potent båtbottenfärg rakt över disk, man kanske skall be att få den upphälld i Demidekk-burkar... vilket man enligt ryktesvägen tydligen kan få i Fredrikstad... angående husfärg/fasadfärg då.
  13. 3 poäng
    Tänk på att sätta den med kolvstången neråt, så håller den längre. Ofta sitter de åt fel håll.
  14. 3 poäng
    Byggde om all el under styrpulpeten på vår gamla Nimbus29C och drog kablar(delvis nya förtennade ifrån B-tema, Skyllermarks/Sutars o Hjertmans). Var ett rejält ormbo med ett antal strömtjuvar och hängsäkringar innan åtgärd. Märkte på all kabel och skarvade via industriplintrad. Kabelkanaler skapade ordning. Mycket inhandlat på Elbutik. Blev ganska mycket bättre bl a tack vare original elschema ifrån Nimbus.
  15. 2 poäng
    Jag har tre - en under peket och två under badbryggan. På den sitter en originalmonterad (eftersom det varit CE-krav länge, faktiskt långt före 2018), men den sitter på styrbordsidan, samma sida som jag har dörr o.s.v. och som då oftast hamnar mot brygga vid långsidesförtöjning. Vilket gör stegen oanvändbar (hur tänkte man här ?). Därför har jag kompletterat med en rakt akterut: Badstegar är typiskt sådant som kan kosta väldigt olika beroende på varifrån man köper dem. Men skillnaden i funktion och material är ofta marginell. Här är den modellen jag köpte (men med tre steg, hittar inte fyran just nu), för bara en tredjedel av priset för den du länkar till. Men rejäl så det förslår ändå. Den har dessutom en väldigt smart bygel som håller stegen inne även om det skulle luta "fel", fast är ändå väldigt lätt att fälla upp så stegen kan dras ut. Tänk på måttet @per_62 angav ovan ang. längd under vattnet: https://www.moory.se/p/teleskopbadstegar-i-kassett-3-steg-bred/ Denna fyrstegs är snarlik min verkar men "hakas" fast i kassetten (bilden visar dock en trestegs): https://www.moory.se/p/kassettstege-4-steg-114-5-cm-utfalld-48-6-x-30-cm/ (För mer om badstegen - se min hemsida NB Forum, välj "Till Skilsö 35" i menyn och längst ner "Projekt 2023" så ser du mer om stegmontaget under badbryggan.
  16. 2 poäng
    Baserat på användarnamnet och formuleringar i texten antar jag att trådskaparen har engelska som modersmål. Här är en kort och bra video som visar serviceproceduren och förklarar de olika stegen.
  17. 2 poäng
    Jag har en liknande, teleskopisk men inte i kasett. Min badbrygga är ganska lång, så den stegen funkar bra, om man är rädd om sina tår och ”ser upp” snarare tittar efter var man sätter fötterna. Jag har klämt fingrarna i den vid några tillfällen också. Det kanske man slipper med en kasettstege. Jag har väl inte så mycket att tillföra, bara en sak! Oavsett vilken stege du väljer så skall du kunna fälla ut den själv om du druttat i och ligger i vattnet.
  18. 2 poäng
    Man kan snåla ganska mycket även med en stor motor om man håller sig till deplacementsfart. Det är kanske inte så roligt att bara utnyttja nåt tiotal hästkrafter när man har ett flera hundra att tillgå, men billigare blir det. Och det går ju fortfarande att dra på nån gång när man vill passera ett stökigt parti snabbt om man så vill. Jag tror dock inte att bränslet blir ett så stort problem på 10-15 års sikt. Diesel är för svårersättligt i mycket av sjöfarten, i den tunga vägtrafiken, i byggmaskiner, i generatorer och en del annat. Mer och mer av dieseln kommer att vara ickefossil, t ex som helsyntetiska HVO100 eller liknande produkter. En del kommer att vara biodiesel som blandas in i den vanliga. Dyrare, absolut, men inte extremt. 30-40 kronor litern kan man nog räkna med, men inte 100.
  19. 2 poäng
    Om man nu har pengarna så kan det ju alltid vara värt att.. Komma till gästhamnen, sidvinden viner och gubbarna i sina axelbåtar sitter och pinar ut över hamnbassängen. Legat där i 3 dagar och ätit potatis och sill för att boka den bästa platsen och de visste ju det skulle blåsa 6-7ms idag, sjön går krabb på fjärden men här ligger vi bra! Här ligger dom verkligen bra! In kommer du?! I lätt storm...man vet ju att de redan inte tycker om din båt, för stor och dyr...va fan är det tonade rutor?! Covidbåt kanske, köpt ny?! Jag har minsann varit på sjön sen -62, man ska förtjäna sin båt...och inte ens då hade jag köpt ngt annat än Storebro el Nimbus, svensk kvalite. Men det kan räddas om du manuellt lägger till med axlar och kanske en gång använder bogen...en gång är okej... Men.. Ut går du med din fjärrkontroll!? Har han elektriska sjökort oxå kanske?!, trycker på en knapp så båten själv ligger still...han måste ha elektriska sjökort för annars funkar nog inte den funktionen väl...Bettan vet du om..nä det är klart inte Bettan vet ngt om elektriska sjökort och båtar som ligger still...Bettan tittar upp från sin solbädd lite yrvaket...Bengt...är du okej? Jaja Bettan jag är okej... Du lägger ut dina fendrar medans båten håller positionen själv med vinden i sidan... Man hör gubbarna börjar muttra...lite svaga grimaser och blickar som vittnar om en förhoppning om att dina kontroller ska vara lite ostabila så du ger den där segelbåten, för dom tycker man inte heller om!, en liten liten touch. Segelbåtens ägare tittar upp under sin solhatt och tittar även han snett på dig...tänker du ens på världens undergång och miljön?! Du har väl förbrukat lika mycket diesel som jag gör på en hel sommar bara på denna till läggningen! Bengt blir lite konfunderad om vad han tycker mest illa om...dig el segelbåten...svårt val...sån stor båt och kör med joystick, kan han ens byta ett oljefilter?! Hur länge har han varit på sjön... Fördröjningen går bra. Lite kommentarer läggs, fendrar hängs ut från grannbåtarna. Välkommen, va bra du körde i denna vinden, är det lätt att köra med joystick..? Ja själv har jag ju bara en axel... Lite i bakgrunden hör man Bettan säga till Bengt: Oj det va en stor fin båt Bengt, och va bra han kunde lägg till i sidvinden. Bengt muttrar lite och fortsätter skrubba potatisen och gästhamnslivet fortsätter även denna juli eftermiddag...
  20. 2 poäng
    Nr 71 jordar slangklämmorna till bälgar och vattenslang, samt powertrimcylindrar. Nr 67 vidare till skölden.
  21. 2 poäng
    Man skall inte lyssna så mycket på rykten 🙂 Mer sannolikt är att det kommer ett förbud för Östersjön, där det faktiskt GÅR att tvätta botten (…nja… sådär i alla fall…), men att västkusten får behålla bottenfärg.
  22. 2 poäng
    Kollade lite på gasfjädershop och hittade att man kan minska trycket i en gasfjäder om den blivit för kraftig. Hade ingen aning om att man kan göra det själv.
  23. 2 poäng
    Det verkar rent skrovmässigt vara en båt av samma typ som jag minns. När man tittar på gamla bilder, bland annat från Titanics förlisning, så ser man ju på de tecknade bilderna hur dåtidens livbåtar såg ut, dom kunde vara helt öppna, vilket kanske var vanligast, eller med en liten kapp förut, möjligen var de de med kapp som hade motor, annars roddes dom, och vad jag kan utröna skall dom ibland även kunnat riggas med en enklare mast med segel. Ja sprit ombord, dricka alkohol under gång, var nog ganska vanligt förr. Det har berättats många historier på hur navigering och tilläggning gått till under alkoholens påverkan. Ibland gick det bra, ibland totalt åt helskotta. "De gamle" har även berättat att man skulle ta sig en sup när man passerade "vite gavel", som är en vit gavel på en magasinsbyggnad på Nya varvet. Sedan skulle man ta en snaps när man kommit i hamn, och gärna en precis innan man kastade loss. I någorlunda moden tid, någon gång på 1990-talet var vi på väg söderut genom Gullholmehalsar, en trång passage en bit söder om Gullholmen. På långt håll observerar vi en snipa som tycks kryssa i det trånga sundet. När vi möts ropar en av de något överförfriskade gubbarna ombord: -Dö, vad är det för ett ställe som ligger där borta? (samtidigt som han pekade i riktning nästan mot Gullholmen)... -Det är Gullholmen svarade jag. -Å, fan, vi trodde det var Skärhamn... Om man är någorlunda orienterad i Bohuslän vet man att det är en bra bit, mer än 10 NM mellan dessa orter, och dom påminner inte alls om varandra. Och undrar vad gubbarna egentligen skulle göra i Skärhamn, på den tiden fanns det inget systembolag där, det gör det nu för tiden. Men dom kanske lyckades ta sig till Lysekil innan kl 18... om dom nu hittade dit. Förr inhandlades det "seglarvatten" och det var, eller är en butelj innehållande vodka, med en "segelbåt" på etiketten, ja ett vikingaskepp... Explorer, art.nr 154 på Systembolaget. Carlaförlaget i Lysekil gav under många år ut ett vykort, ett sådant där med flera bilder på. Bilderna föreställde Bohusläns systembolag. Det sägs att det var populärt när det gavs ut, och betingar ett visst samlarvärde idag. Marstrand, kungälv Stenungssund, Uddevalla, Lysekil, Kungshamn, Grebbestad och Strömstad.
  24. 2 poäng
    Håller med. I min båt har jag kanske 30% dubbelledare och övrigt enkelledare då jag ofta har helt andra behov av kabeldragning av jord och plus. Om jag t.ex. har en knapp för motorrumsbelysning på instrumentpanelen måste det gå en pluskabel från lampan till förarplatsen. Jorden däremot använder jag naturligtvis jordplinten i motorrummet. Ett annat exempel kan vara gösstaken som innehåller tuta och lanterna där jag behöver två olika plusledningar men de kan dela på jorden (förutsatt att kablarna är dimensionerade efter det)
  25. 2 poäng
    Jag gör det, eftersom jag vill ha olika färger på kablarnas isolering. Men det kan ibland vara praktiskt med dubbelledare, nackedelen då som jag redan skrivit att dessa så vitt jag vet bara finns som röd/svarta, grå/grå, ofärgad/ofärgad, varvid endast den röd/svarta finns att få som förtennad i Biltemas och andra butikers standardsortiment. Ja, men summan av alla strömmar ut mot olika förbrukare är densamma som summan av de strömmar som skall ledas tillbaka till batteriet. Om då man har en gemensam minuskabel får ju den dimensioneras därefter.
  26. 2 poäng
    Jag testade några räknare och nomogram och skulle ha valt 1,5 mm2. Du får ändå bara ett spänningsfall på 0,2 V vid 3 A belastning. Vid 5 A blir spänningsfallet 0,4 V vilket också är acceptabelt.
  27. 2 poäng
    Alltid minsta möjliga säkringsstorlek, med hänsyn till lastens maxström, förstås. 20 A låter onödigt högt för 2.5 mm^2 kabel. För 3 A hade jag kanske valt 5 eller 7.5 A säkring.
  28. 2 poäng
    Vid tveksamhet - välj den grövre (2,5). Rätt vad det är så ansluter du en pryl till i kabeländen och då slipper du dra om kabeln. Den kan du säkra av med en 20A säkring (skydd mot att kabeln inte brinner av vid en kortslutning). Säkringen är till för att skydda kabeln mellan elcentralen och den anslutna komponenten, inte den anslutna komponenten, men det visste du kanske redan...
  29. 2 poäng
    Det var vår Herre som uppfann mörkret, Lucas uppfann det plötsliga oförklarliga mörkret.🙏
  30. 2 poäng
  31. 2 poäng
    Dubbla priset. För en produkt som knappast blir bättre bara för att den är dyrare. Det är ju inte finmekanik vi snackar om...
  32. 2 poäng
    VHF och FM-radio fungerar ihop med en splitter som separerar FM-mottagningen när VHF sänder. Att blanda ihop detta med 4G-trafik är nog ingen lyckad lösning. 4G-frekvenserna ligger en bit ifrån VHF/FM så det blir missanpassning på sändning/mottagning med en gemensam antenn (framförallt sändningen..). Sen vet jag inte om det finns lämpliga splitters för att koppla samman dem men det riskerar att i så fall bli dyrt och sannolikt inte helt effektivt. Jag hade installerat separat antenn för 4G. Här är det en avvägning mellan antennhöjd och kabeldämning. Det är inte alltid framgångsrikt att dra för lång kabel till förmån för antennhöjden (VHF-frekvenserna är inte lika känsliga för detta). Jag hade valt en antennplacering på rufftak/pulpit eller liknande. Själv har jag satt 4G-modemet med WIFI i en burk uppe i masten (10 m upp) med lite större antenner till mobilmottagningen. Eftersom modem och wifi är sammanbyggda så har jag inga kabeldämpningsproblem. Jag har bara en 12V-kabel upp och den är kopplad via en dc/dc-omvandlare som gör om 12V till usb-spänning så eventuellt spänningsfall spelar ingen roll. AIS brukar ha inbyggd splitter så VHF ansluts till en utgång på AIS istället. Jag har en sådan "genomgång" för VHF i min AIS och har inte haft något problem med den.
  33. 2 poäng
    Den infon jag fick var inte från Princess sida så 18 ton borde då stämma:-) Tack, kikade lite och finns rätt bra videos på youtube att kika på. Men ja det är just det när det stressar till sig att behålla lugnet och bara tänka till. Har ju sett en del nyare modeller med axlar som har joystick men antar de rent krasst bara har översatt reglagen till sticken och kombinerat bog och häckpropeller. Skall man ha Princess och Axlar så kikade jag lite V52an. Jag finns så långt ner man kommer (falsterbokanalen)
  34. 2 poäng
    Enligt Princess hemsida så väger en 2014 V48 17700kg torr men den kanske inte stämmer? Tycker 14 ton låter lite lågt Ang propellerverkan. Googla och börja med att köra "i huvudet". Det hjälper mycket när det väl är dags att köra i verkligheten. Inte mycket att hålla reda på egentligen men så klart skillnad när det blir stressigt. Fördröjningen i de elektroniska reglagen kan också ställa till det vid stressiga situationer men allt handlar om att öva och lära känna båten Försök klara dig så mycket som möjligt utan bog och häckpropeller. Behåll lugnet och kör bara på tomgång Självklart väldigt bra om någon mer erfarenhet kan visa dig lite. Hade gärna ställt upp men misstänker att du finns på Östkusten
  35. 2 poäng
    Kurser kan nog vara bra men ett alternativ är att testa själv invid tex en sjömack med väl dämpade sidor när macken är stängd. Testa att glida in mot macken med lite växlande fram/back på reglagen så lär man sig ganska snabbt. Därmed inte sagt att det är lätt att ta sig ut med kraftig vind mot bryggan och tight om plats framför och bakom. Då är det bra om man har en besättningsmedlem som kan det där med spring och förända osv. Annars är en häckis bra att ha. Eller så väntar man tills man har plats.
  36. 2 poäng
    Svårt att få olika färg på alla kablar så jag använde mej av kabelmärkning https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/kabelmarkning-2000018532 Kraftigare kablar så kan man trä nummreringen på ett buntband. Gjorde en lista och el schema på vad alla kablar är till. Finns säkert billigare på Temu eller Wish men där får du leta själv om du är intresserad.
  37. 2 poäng
    Ja se dagens ungdom, en hel del av dessa ungdomar har bara upplevt naturen i någon app på någon slags skärm. Men asfalten i gästhamnen är ju väldigt praktisk, och varm och go blir den när solen ligger på. Så frågar man om dom bill bada, nej det går inte, måsta spela klart annars förlorar man både poäng och nivå, eller ett antal liv…. Fiska? Fiska krabbor? vaddå, jag har ett skithäftigt fiskeprogarm i paddan där man kan fånga havsaborrar på 10 kilo eller tonfisk, eller hajar… eller nån annan okänd art. Klart bra när det aldrig blir bottenapp. Barnbarnet trodde att den lilla ihopfällbara draggen som jag har till gummibåten, var en änterhake som man kan kasta upp utefter slottsmurar om man nu vill invadera en sådan byggnad….
  38. 2 poäng
    Hej Ett enkelt sätt att testa att systemet är tätt är att göra följande. Öppna kranen på gasflaskan, tänd spisen, släck spisen, stäng kranen på gasolbehållaren, låt stå i någon timma, efter detta skall de gå att tända spisen en kort stund utan att öppna kranen på gasolflaskan. Hälsningar Ove
  39. 2 poäng
    Hjälpen i nöden är VC17 Eco i kombination med följande. Lite som att köpa glögg på ICA och sen tillsätta det som fattas till angenäm styrka och smak. https://www.google.com/search?q=cupper+powder&rlz=1C1ONGR_svSE1084SE1084&oq=cupper+powder&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgkIAhAAGA0YgAQyCQgDEAAYDRiABDIJCAQQABgNGIAEMgkIBRAAGA0YgAQyCQgGEAAYDRiABDIJCAcQABgNGIAEMgkICBAAGA0YgAQyCQgJEAAYDRiABNIBCTU3MDZqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  40. 2 poäng
    + utan siffra= sten grundare än 2,0 m. + med kursiv siffra inom parentes= sten på angivet djup. https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf
  41. 1 poäng
    Jag förstår att det antagligen är det de menar men det är illa skrivet. Dessutom gissar jag att deras uppfattning inte skulle hålla för en rättslig prövning om det nu någonsin skulle komma dit när någon med västkustfärg av någon anledning blir liggande en vecka eller två. (Eller kanske till och med en månad eller två pga något haveri.)
  42. 1 poäng
    En av mina förfäder upplyste (haha) mig om att Lucas uppfann det konstgjorda mörkret. Men detta forum har fått mig att börja misstänka att han Lucas inte var ensam. Skyllermarks verkar vara medskyldiga, i alla fall när det gäller relä. Däremot, om vi ska kika på den ljusa sidan när vi går mot ljusare tider, verkar det vara Victron som uppfann det konstgjorda ljuset.
  43. 1 poäng
    Samtidigt behöver man kanske inte överdriva. I vår båt har jag installerat en Glomex RA106 (alltså ett stålspröt) i masttoppen, med en obruten RG58 från antenn till radio, 18 m kabel totalt. Jag kan så klart inte veta hur bra sändingen är, men det verkar i alla fall funkat fint de gånger jag använt radion i skarpt läge. Det är svårt att testa räckvidden och kvaliteten på en sändning om man inte råkar ha en kompis, eller flera, placerade på olika ganska långa avstånd från där man själv befinner sig. Mottagningen är extremt bra.
  44. 1 poäng
    Det finns (eller fanns?)ju AIS:er som har en inbyggd splitter, dom har både antenningång och antennutgång till VHF. Jag är ingen vän av sådana där splitterns, men det sägs ju här på forumet att dom kan fungera riktigt bra. Så om det funkar med rundradio och VHF, så borde det fungera även med AIS. Det är väl svårt att kombinera en antenn till routermodemet..? Jag köpt en en snarlik, och under vintersemestern i Härjedalen fungerade den ypperligt med de fyra små originalantennerna, dessutom låg den på golvet i en källare... Så avvakta med externa antenner till den, testa först hur det fungerar med dom medskickade originalantennerna.
  45. 1 poäng
    Nej, RKUB från Biltema är inte förtennad. "inomhus" (om det nu heter så) är det inga problem, där det är torrt. Men en försörjningskabel till en länspump, en kabel som är utsatt för fukt borde vara förtennad, men den sitter bra till och är lätt att byta, vilket borde gjorts, då den förstås havererar när den bäst behövs. På utsidan av båten där det går kablar till lanternor och sådant är det bra med förtennad kabel, då kopparn i vanlig kabel blir svart efter några säsonger, i alla fall här utefter Bohuskusten.
  46. 1 poäng
    Det är väl lite tveksamt att använda metoden på motorbåt om man inte är väldigt noga med längden på linorna och hanteringen. Inte kul att få in en massa snören i propellern. Vi ser det som att vi inte förgiftar Östersjön i onödan och sedan är det ju skönt att slippa bottenmåla, och även billigare för oss som har bra pris på klubbens båtbottentvätt. När man blir äldre gäller det att slippa då mycket arbete med båten som möjligt.
  47. 1 poäng
    Hej! Det beror nu på vad det är för förbrukare du skall ansluta, samt längden x 2 från batteriet till förbrukaren. ”Typ” kylskåp och kylboxar som drar mycket ström kan ju få försörjas med 4mm2 kabel, medans en läslampa med en LED nöjer sig med 1 eller 0,75 mm2. Här finns en kalkylator som du kan använda. På 24volt.eu finns det även mer nyttig information och andra kalkylatorer. Sedan kan det ju vara bökigare att dra en grövre kabel, och det är ju besvärligare att klämma på kabelskor, sedan kan det vara så att kabeln är för tjock för att passa i säkringsdosor och sådant. Kabeln från Biltema som du länkar till är bra, den finns väl i minst två olika dimensioner, nackdelen om du skall dra många olika kablar är ju då att den bara finns i röd/svart. Om du använder den kabeln behöver du inte multiplicera med två. Jag använder själv den kabeln ibland.
  48. 1 poäng
    Jag brukar hålla den nära men INTE om kabeln jag skall mäta på och framförallt i samma vinkel, och därefter trycka på REL, ZERO eller vad det nu kan heta. Anledningen är att en tångamperemeter för DC är känslig för statiska magnetfält (till skillnad från en för AC som kan filtrera bort dessa), och med de låga strömmar vi talar om kan nog även jordmagnetiska fältet inverka. Därav att nolla den hållandes i samma vinkel och nära där man tänker mäta. Tänk sedan på att om batteriet har varit ordentligt urladdat kan det bli behäftat med hög självurladdning. Dvs i värsta fall är det som laddat ur något av det som kopplats bort, men batteriet är nu så sulfaterat att det laddar ur sig själv ganska snabbt. Bara en tanke....
  49. 1 poäng
    En provocerande rubrik. Tänkte bara snacka lite över hur det har blivt med "navigation" idag. Som jag fattar det så handlar tråden numera nästan enbart om de olika "plotters" för å nackdelar å anslutande instrument mm. Får en känsla av att folk navigerar inte längre. De kollar in plats A å plats B å lägger ev en waypoiint osv å sen stirrar de på skärmen å "kör". Men är man närvarande då? Eller har man slutat segla å är bara intresserad av att komma till den där viken före alla andra å få en bra ankarplats för natten? Eller så är jag gammaldags å tillhör ett utdöende släkte. För jag kan tänka mig att om väder å vind eller annat ändras, bara en tanke dyker upp, så går jag till nått helt annat ställe än tänkt. Blire bus-väder el om jag är trött går jag bara in första bästa ö i lä å kastar ankar. Jag har hela tiden koll på var jag är å tittar på skärmen bara för att undvika ev grund jag inte observerar med ögonen, för se jag tittar på havet å vågorna å landskapet i den mån man är nära, förtoningar å fåglar å allt annat. Skärmen är bara till för att jag får en "exakt" plats på kortet- där är jag nu, å så kan jag själv se å bedöma hur jag skall ev snirkla mig fram dit jag tänkte mig. Det är sällan det kommer frågor å tankar "om jag skall från A til B å så är det där gattet kanske lite smalt å så om djupet....osv.", hänger ni med hur jag menar? Det tycks för mig som om folk bara vill fram, inte segla. Kör bil på vatten med köl å ev flaggstång å en vit motor som är tyst men dyr. Är jag siste mannen på plan? Som tycker så här? Eller har det ändrats pg tekniken å att folk "blivit" med båt? Själv har jag seglat sen ca 10 års ålder å på riktigt sedan jag var ca 16. Lärde mig på en skärgårds 30:a med namnet Zorra i västra Mälaren. Nu är jag nästan 80 m över vattnet men tycker likadant. Lite att själva seglatsen är målet å navigatorn är ingen gud utan ett hjälpmedel, med stora fördelar utöver vanliga kortet. Skall användas men inte styra mig å bestämma över mig. Upplevelsen är det primära. Säger en Ruskig Prick. Kanske inte sååå ruskig ändå? 😉
  50. 1 poäng
    Intressant att så många svarat. Det där med att man ser "annat" i papperskotr när man planerar stämmer ju å att om man lärt sig med det så blir det viktigaste med plottern att få pilen, här är jag å nosen pekar dit. En viktig inlärning är, såg det tydligt när min fru lärde sig segla å navigera, att förstå å tyda det som kortet visar med verkliiheten å läsa av "terrängen" så att säga. h<ur mycket missar man aav det om man bara kör efter digitalt å blivit med båt? Bara funderar. Sedan är det ju ovärderligt när man som jag seglat flera ggr på Engelska kanalen å nattsegling. På senaste resan kunde en av personerna ombord inte segla på natten alls så jag hade i princip alla pass från Brest till Kiel. Varje natt från ca 22 tiden till framåt 04oo. Det var jobbig!! Då var digitala kortet en välsignelse. Det jag tyckte mig märka , å anledningen till tråden, är att många alltså "kör bil" på vattnet mellan A å B å har ingen sjövana å stirrar blint på navigatorn/skärmen. Kanske är det bara under en övergångstid. Sedan blir de vana eller slutar vara på sjön. Tiden får utvisa. Ais däremot, skulle jag vara ute mer så skulle jag nog skaffa en som även sänder min position å kurs. Men numera äre mest kustsegling i ytterskärgårn så det är inte viktigt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...