Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende sedan 2025-04-29 på alla områden
-
12 poäng
-
3 poängFör länge sedan, säkert 20 år sen skickade VP ut en servicebulletin om oljemängden i DPS- dreven. Den rätta mängden är 1,8 liter. Då ändrade jag på planschen. Se bild.
-
2 poängMin kamrat lärde sig att man kan smälta en alldeles nyinköpt stor kulfender med avgaserna från en dieselvärmare. Dock ingen eldsvåda som tur var.
-
2 poängRengöring och vax är bra för att få ren och skydda plasten mot fortsatt nedbrytning i solen. För att få bort redan nedbruten plast krävs minst kraftig rubbing och troligen våtslipning i ditt fall. Jag skulle testa några olika metoder enligt tidigare förslag (i princip om rubbing räcker eller om våtslipning krävs) för att ta reda på vad som krävs och hut mycket arbete som krävs, fast bara på en liten yta (tex. det jag ringat in) där det inte gör så mycket om det blir "fel". Då ser du också om det verkligen går att få bort det vita eller om det är något annat som är boven i dramat.
-
2 poängJag skulle prova med Abralon våtslip och en oscillerande slipmaskin på en begränsad yta till att börja med. Börja med 1000, 2000, 4000 korn och sist ett valfritt vax. Blir du nöjd är det bara att fortsätta annars får det bli ommålning vid lämpligt tillfälle.
-
2 poängIgår höll jag på till efter midnatt så det kan sägas vara "idag". Mest research på internet ang lite allt möjligt samt hur man justerar insprutningen på MD5. Kort svar är "det kan inte en amatörhemmafixare göra". Så nu gäller det att hitta någon bra marinmotordoktor som behagar svara på förfrågningar om jobb. Gärna på ostkusten. De jag redan kontaktat verkar ha så mycket att göra att de inte behöver svara mig. Eller så ids de inte hålla på med antika motorer. På sätt och vis förståeligt men tråkigt för oss som behöver hjälp med våra kära maskiner. Bytte också en ruta i sprayhooden och monterade hooden. Rutan blev naturligtvis för kort så hooden sträcks inte ordentligt så det ser bedrövligt ut. Inser nu att man måste ha hooden monterad när man måttar den sista rutan. Sedan sy fast den lite för hand eller knappnåla, demontera allt och rundsy med maskin. Det är obegripligt hur andra kan få till kapellsömnad snyggt med en vanlig liten hemmasymaskin, det är ju stört omöjligt att få plats med all grov duk, kederlister, rutor mm när man vrider och vänder för att komma åt. Jaja, hooden är ändå så schleten å skabbig att den behöver bytas till nästa säsong. Dags att börja spara en tusing extra i månaden till det. Nå, nu regnar det iaf inte längre in genom de otäta lucklisterna, punkt #23 på fixlistan. Skarvade på mera kätting på ankaret. Man kan förmodligen inte ha för mycket kätting. Nu är det väl 10 meter eller så på 10 kg ankare så nu ska väl båtfan ligga still i sommar så jag får sova ifred från ankarvakten. Beställt spridarspets och div. motorpackningar från Crom Marine. Är bra att ha lite reservgrejer om någon börjar läcka olägligt ute i det vilda. Kliat mig i skallen angående nya elsystemet. Mycket grejer som ska in, var ska de få plats? Jag rev ut gamla kylboxen under en soffa. Där blev det el- & battericentral istället och kylskåpet räcker till ändå. Har köpt solpaneler, vilket jag inte hade tänkt ha på skutan men har insett att strömmen inte kommer räcka till utan. Har nu 210 Watt mobila Solarmare som kommer läggas/hängas ut momentant enligt behov och solutbud. Ska bli intressant att se hur mycket de ger sedan. När jag just köpt båten sparades alla kvitton för att sammanställa hur mycket som lagts ner på allt fix och förbättringar men det har jag sedan länge slutat med och numera är det bäst att bara inte tänka på det. Alls. Muttrat lite över att han som har sin jättemast utanför min på hyllan i mastskjulet inte mastat på ännu. Jag ids inte flytta hans mast bara för att komma åt min. Men det är ju fortfarande svinkallt på nätterna och kallt och blåsigt på dagarna så ingen brådska med att premiärturen för min del, faktiskt. Även planerat högtalarmontering och ljudanläggning. Fyra stora boom-boomlådor ska sitta någonstans men det är minsann inte lätt att få plats med i en liten 27-fotare så de inte är i vägen. I sommar blir det Disco Inferno vill jag lova! Men bara när jag är för mig själv i skärgår'n, såklart... Jag bedömer att en rejäl Dunder & Brak-ljudanläggning är viktigt att ha för att skrämma bort späckhuggarna senare, utanför Portugal och Spanien. Spelar jag Håkan Hellström på max dör de förmodligen direkt av chocken (de sägs ju vara intelligenta och känsliga djur, sitt yttre till trots) men jag får väl låta bli det, monstren är ju fridlysta.
-
2 poängLite bilder skulle underlätta, eller de är nog helt nödvändiga för att man ska kunna ge någorlunda rätt.råd.
-
2 poängAtt det inte följer med en laddare när man köper en iPhone för 15 papp är något märkligt, men att det inte följer med ett 230 nätaggregat till plottern som är avsedd för montering ombord på båt, och ska kopplas mot ett lågvoltssystem, tycker nog de flesta inte är så konstigt. Men det går ju att lösa som forumkamraterna skriver, hoppas du får glädje av din nya plotter👍
-
2 poängNej, det är verkligen inte självklart. Väldigt få skulle använda en sån, och nästan ingen av dessa få skulle använda den mer än en mycket kort stund när produkten var ny. Det skulle vara ett groteskt slöseri att skicka med en sån klump med varje exemplar, och skulle fördyra betydligt. Man skulle kunna jämföra med att det följde med hemkörningsdäck till en ny bil, som sen aldrig mer användes. Den som vill torrsimma med plottern kan köpa en valfri 12 V batterieliminator från närmaste elektronikkedja för några hundralappar, och sen koppla röd tråd till plus, svart tråd till minus. Gärna en som klarar minst 2 A.
-
2 poängHej alla, Efter en lång höst/vinter/vår med båten på land är den äntligen klar för sjösättning. I morgon lyfts hon i och det ska bli spännande att se vad som inte fungerar som det ska den här gången. Tidigare år har jag haft ganska omfattande förändringar under vinterhalvåret, men i år har det blivit lite mindre. Här kommer en sammanfattning: Gamla pentryt renoverat Spis borttaget, nytt handfat och blandare installerat. Alla ytskikt bytta och kompletterade då vissa täckskivor saknades. Ny belysning med dimmer, ett nytt IKEA skåp monterat där den gamla kylen stod och till slut teakfaner på bänkskivan. På det stora hela är jag nöjd - det ser bra ut och jag har fått mycket mer utrymme för tallrikar, glas, specerier och liknande. Renovering cirkulationspump styrbord motor I slutet på förra säsongen började cirkulationspumpen läcka. Då jag precis bytt på babord motor var jag smärtsamt medveten om hur dyra de var så i vinter har jag istället haft isär den gamla och fått hjälp att byta lager och tätningar. Får hoppas att den funkar som den ska. Då operationen kräver att värmeväxlare demonteras fick den även en rejäl rengöring och ett nytt lager färg. Tyvärr hade generatorn drabbats av läckaget så även den åkte jag på att byta. Installation av varmvattenberedare En 20 liters varmvattenberedare från Isoterm införskaffades och installerades i motorrummet. Detta ledde till en hel del nya slangar för färskvatten och ett par kopplingar på babords motor för att kunna värma vatten via motorn. Installation av landström När båten köptes hade den en landströmsinstallation som var direkt farlig så den slets ut redan första året. Nu var det dags att göra om och göra rätt så en normcentral sattes upp tillsammans med jordfelsbrytare, automatisk växel mellan landström och inverter samt några snabbsäkringar till tre olika uttag i båten. Motorservice Båda motorerna har fått ny olja, oljefilter, generatorremmar, bränslefilter, förfilter och filter till vevhusventilationen. I dreven tappades den gamla oljan ut och analyserades innan ny fylldes på. Förra året byttes bälgar, anoder och impellrar så dessa byts inte i år. Motorrummet har fått en rejäl uppsnyggning då drömmen om ett torrt motorrum fortfarande lever även om tidigare år varit långt ifrån torra.... Polering Efter att ha gjort några riktiga poleringar börjar jag nu få belöningen för tidigare års slit. I år blev det två poleringar (grov+fin) följt av ett lager vax och nu börjar faktiskt båten se riktigt anständig ut. Nu håller vi tummarna för att allt går bra i morgon och att vi får en säsong utan större missöden. /Christian
-
2 poängOch du, undvik rostfria schacklar. De har en förmåga att öppna sig med påföljande skador på båten. Galvat håller i många år. Ungefär lika länge som tamparna 😉 Fråga mig inte hur jag vet.....
-
2 poängJag antar att du har ett Alpha onedrev. Då finns en impeller även i drevet. Den får inte gå torr. På nyare Mercruiser är det enkelt att tömma sjövattensystemet. Antingen sitter det en "Cykelpump" på värmeväxlaren, eller så är det ett handtag som man ska dra i eller trycka ner. Minns inte vilket.Då fryser i alla fall inte något sönder. Jag brukar ha en balja, egentligen en snöskotersläde, under drevet. Trycka in slangar i bypasshålen i skölden så att det inte sprutar utanför. Två länspumpar i baljan. En kopplad till drevet med spolmuff. Den andra kopplad till vattenintaget i botten med en muff typ avloppsrensare med teleskopisk stötta, som sätts mot marken. Glykolblandning i baljan. Starta motorn först och sedan länspumpen. Annars sprutar det utanför.
-
2 poängHej och välkommen till MG! Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning. Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid. Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten? Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället? Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet? Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas? Mm, mm! Lycja till! Mackey
-
2 poängJag har gjort exakt detta arbete, och övervägde liksom du att använda en multimaskin för att begränsa dammspridning, men jag insåg att det skulle bli tidskrävande att få bort topcoaten på detta sätt. Jag tog fram vinkelslipen och satte dit lamellslipskiva kornstorlek 60, på med engångsoverall och handskar, tejpa runt handlederna och halsen, på med skyddsmask och visir. Jag slipade en yta på ca 600x300mm på under 5 minuter. Jag höll vinkelslipen med ena handen, och dammsugarslangen med den andra, man kan suga upp merparten av dammet om man placerar slangen någorlunda nära slipskivan. Resten av dammet städades snabbt upp, och plastningsarbetet kunde ta vid. Jag rekommenderar starkt att du slipar bort all topcoat. Även om topcoat är pigmenterad polyester, så vet man inte hur tjockt de lagt topcoaten, och topcoat utan glasfiberarmering har ingen som helst styrka och är ingen bra grund att fortsätta plastningsarbetet på.
-
2 poängKör själv med billiga penslar som kasseras efter plastning/användning. Sedan har jag i princip slutat använda roller för att trycka bort luftblåsor och jämna till, i alla fall vid plastning med riven matta. Slutar mest efter ett tag med en eländig klump med glasfiberstrån, dessutom tenderar den ibland snarast att riva upp och inte jämna till. En pensel och lite snits tycker jag gör minst samma jobb, dessutom upplever jag att man har bättre kontroll med den när man kör med riven matta. Vilket jag oftast gör, då den ger mycket större flexibilitet över förhöjningar, i hörn och andra "icke raka" delar av det som plastas. Men visst, det är kanske en smaksak om man föredrar aluminiumroller eller t ex pensel. På stora jämna ytor och vävd matta är det en annan sak. Där kommer även min roller fram 😉
-
2 poängJag vet att det inte är hälsosamt, men dieselavgaser luktar ju gott! Samma med avgaser från flygfotogen. Sött och komplext. Ju smutsigare diesel, desto bättre luktar det. Moderna dieselbilar med bra filter och elektroniskt styrd förbränning luktar iofs inte så gott. Litet stickspår, men jag blev så förvånad över att läsa att folk kallar det "stinkdiesel" och att de mår dåligt av lukten. Så olika det kan vara!
-
1 poäng
-
1 poängBra kassalikviditet och soliditet, men kass vinstmarginal. https://www.allabolag.se/foretag/lefant-aktiebolag/lidingö/trä-och-byggvaror-grossist/2K2F6PAI63IL2 LeFant är ett bolag vars produkter slår en med häpnad på ett positivt vis. Det var LeFant (eller dess föregångare) som tog fram bottenförgen VC17 som sedan såldes till International och i försäljningen har jag för mig att det ingick att de inte fick jobba med bottenfärger och båtvårdsprodukter under 10 års tid. Då utvecklade man skidvalla istället. Jag hoppas de blir kvar.
-
1 poängFungerar troligen inte så bra. Har man tur så går skadan på garantin. Fråga inte hur jag vet det
-
1 poängMen varför inte satsa på ett rent likspänningsaggregat avsedd att drivas med 230 V AC, från ett vägguttag , som ger 12 V Likspänning och den ström som ansluten utrustning kräver? Aggregat finns med fasta spänningar, t ex 12 V likspänning eller variabla. Det finns mängder av sådana. Vissa kallas labbaggregat. Bara för att vara korrekt. Det finns ingen likspänningstransformator ö h t! En transformator kan endast omvandla växelspänning.
-
1 poängDet jag har gjort för min båt idag är att inte gå hem. Stannar en natt till trots varningar från SMHI. Solen tittar fram nu, innan hårda vindar och hagel.
-
1 poängHej. Man kan använda en liten tving och trycka ihop generatorn samt när remmarna är bytta så tar man ett koben el något liknande ock pressar isär generatorn ca 15mm spel på remmarna. Lycka till/Anders.
-
1 poäng
-
1 poängHej och tack för svar provade mig fram lite och drevade med tjärat lin där de gick främst i aktern sen har jag bombat på med ettan överallt mellan bord och alla sprickor så får se hur de går😅
-
1 poängIngen pirat utan äkta viking och ger dig detta svar: Kul att du löste problemet! När det gäller dina andra åsikter så är det så att många kastar ut en fråga på detta forum och sedan försvinner, du har varit kort aktiv med 4 inlägg (går att se) och redan givit ditt missnöje. Ge det tid och var aktiv så ska du se att "proffsen" deklarerar sina ideer och kompetens. Kan med gott samvete skriva att på detta forum får du svar som är högt och lågt (killgissningar) men sorter man svaren så finner man en klick av kompententa människor med gedigen kunskap och erfarenheter som jag själv inte kan mäta mig mot även då jag själv anser mig inneha bra kunskaper av det mesta. Det är otroligt bra att bolla tankar och gå vidare praktiskt när man diskuterar på detta forum. Vill man ha svar direkt så gäller andra kanaler, typ Facebook osv. Välkommen.
-
1 poäng
-
1 poängTömde du och fyllde du drevet nedtiltat eller upptiltat? För det blir en himla skillnad hur mycket man får ur eller i då, det skall vara nedtiltat vid båda tillfällena.
-
1 poängProva appen, den kanske fungerar på samma sätt som för Garmin: "The Lowrance App allows you to create, store, edit and share your waypoints and fishing spots anytime, anywhere." https://www.lowrance.com/lowrance-app/
-
1 poängHej igen. Jag fick till det med att lysa ner i växelhuset och pilla på diverse med skruvmejsel. Då gled drivaxeln i ganska lätt. Själv är bästa dräng. Ha det bra.
-
1 poängBiltemas rostfria schaklar är (möjligen var) inte att lita på! Hade en mot en ten på bojsten, gick av under vintern! Sprött brott. Bara tur att det inte hände sommartid med förtöjd båt.
-
1 poängOm det ska vara motiverat att bygga om en befintlig toa och inte köpa en ny, komplett, bör den befintliga vara tämligen ny och i mycket gott skick. Är den några år gammal (vilket din verkar vara) skulle jag köpa en helt ny, komplett och färdigihopbyggd istället för en sats för att bygga om den gamla. I synnerhet som prislappen för ombyggnadssatsen motsvarar en stor del av totalkostnaden för en helt ny och fräsch komplett toa.' Men eltoa kan jag rekommendera. Aldrig haft ett problem med stopp, och det som hamnar i tanken är ju då redan rätt finfördelat. Visst låter den en del när man spolar (det gör även de s.k. "tystgående") men det kan jag och de andra i båten leva med. Och visst drar den en del ström just under spolningen (som en del har som invändning), men det är under så kort tid att den energiförbrukningen får anses helt försumbar i sammanhanget.
-
1 poängJag bytte i år till Poly Ropes Storm 16mm. Båten väger 4,3 ton. Använder även Forshedadämpare. Bauhaus har bra pris på linorna.
-
1 poängInga problem, men dra en plastpåse över riggen så att det inte kommer upp skräp i drivaxelns splinesförband.
-
1 poängJag går i samma tankar efter 14 år med tampar (ej BT) och ryckdämpare (BT). 16 mm Poly Ropes Storm eller kanske flätad StormX skulle kanske oassa din båt. https://www.poly.se/butik/batliv/fortojningslinor/elastiska-fortojningslinor/fortojningslina-storm/ Verkar vettigt med inbyggd elasticitet, fast om man ändå vill/behöver ha dämpare kanske det inte är någon vits med elasticitet eller så är det extra bra. Bra att slitskydd ingår. Lite ytterligare info. http://www.dagensbatliv.se/storm-fortojningslina-ar-battre-an-reklamen Test i Praktiskt båtägande. https://www.poly.se/wp-content/uploads/praktiskt-batagande-2019-test-bryggfortojningar-storm-bast-i-test.pdf
-
1 poängSå här gör vi numera för att soara på vår ork. (Kopia på ett gammalt inlägg.) Trevägsventil kan jag varmt rekommendera, det underlättar konserveringen jättemycket. Så här ser vårt system ut idag, fast motorn är en röd Beta 25. Slangarna sitter kvar under seglingssäsongen. Lånat från: https://dieselmaskinsportalen.se/dieselmaskinsportalen/Kylsystemets_sekundarkrets.html Konservering går till så här. När båten står på land. Ställ om ventilen vid vattenfiltret och lägg ner slangen i en dunk/hink med färskvatten. Starta motorn och låt den suga i sig allt färskvatten så att det blir så lite salt kvar som möjligt i motorn. Låt motorn gå en kort stund (10 - 15 sekunder) på förhöjt varvtal så att så mycket vatten som möjligt "blåser" ut ur motorn. Stäng av. Ställ om även ventilen vid vakuumventilen. Stoppa ner båda slangarna i en dunk med 40 - 50 % glykolkoncentration. Det är inte så viktigt för även om det blir jättekallt så blir det ingen frost sprängning när det är glykol i vattnet. Starta motorn och låt den gå en stund så att glykolvattnet verkligen finns överallt. Nu saknas det kylande vatten i avgasslangen och ljuddämparen och det kommer inte heller att finnas någon glykol i avgassystemet. Gasa på några gånger till sist så att det mesta av vattnet i avgassystemet "blåert ut". Anteckna att ventilerna står inställda för konservering, för när våren kommer har du glömt bort detta. Ta bort dunken med glykol och fyll på så att koncentrationen är 40 - 50 % så kan du använda samma glykol nästa höst. Före sjösättning. "Anslut" en dunk med färskvatten till slangen vid filtret, "Anslut" en tom dunk till slangen vid vakuumventilen. Starta motorn. Stäng av motorn när vätskan som kommer ut inte längre ser ut att innehålla glykol. Ta tillvara på den glykolen och toppa upp till 40 - 50 %. Ställ om ventilerna Säkra ventilerna i driftläge på lämpligt vis. Tre saker att tänka på. Vi har ett system med värmeväxlare, men givetvis funkar det på liknande vis om motorn är sjövattenkyld. Då måste man tänka på några saker till, som tex. att plocka bort termostaten för att glykolblandningen ska cirkulera fritt i hela motorn innan den nått arbetstemperatur. Impellern tål att gå korta stunder utan vatten, men var försiktig. Bedöm själv om det är nödvändigt att få ut glykol i avgassystemet för att frostskydda det. Vi har både slangar och ljuddämpare i gummi och nästan inget vatten blir kvar i avgassystemet så det fryser inte sönder.
-
1 poängJag vågar inte bara hälla i, pumpen ska suga. Har aldrig haft problem med att den inte suger, bara man har dunk med glykolen högre än pumpen. Hag har en dunk med slang i som jag kan tippa så det rinner ner i slangen själv, klart smidigt.
-
1 poängAnvänd de verktygen du redan har är väl det enkla svaret. För liknande jobb använder jag några följande: Vinkelslip med flapdisk K40 + utsugskåpa (Bosch har en som fungerar bra) + dammsugare men det dammar trots allt rejält. Festool Rotex + dammsugare. Världens bästa slipmaskin! Så gott som dammfritt. Fein multimaster med valfritt blad. Kör man med hålade papper på delta-foten går det att koppla dammsugaren. Den lilla bandslipen ovan från Biltema (Makita i mitt fall), effektiv men dammar rejält. Borrmaskin med valfritt verktyg på. Dammar och är svår att köra med en hand då den lätt vandrar iväg. Dremel för riktigt små detaljer. Lätt att hålla med en hand och dammsugare intill.
-
1 poängEn enkel och relativt billig lösning är att ordna ett enkelt hackbräde med ett par metallbitar och ett gångjärn, eller köpa färdigt, https://erlandsonsbrygga.se/hackbrade-170mm-aisi-316/ Man kommer rätt långt med ett sådant, men det funkar dåligt på undanvind.
-
1 poängMan måste ju få lägga en kommentar i en gammal tråd utan att få spydiga kommentarer som ofta sker i detta forum. Det kan ju som inläggsskrivaren skriver hjälpa någon annan med samma fel eller problem som trådstaren har.
-
1 poängFann en intressant web sida skriven av en holländare som verkar leva sitt liv på katamaran. Han beskriver lite om olika förbättringar och idéer på sin båt. Det som fångade mitt intresse var att han beskrev varför och hur en LFP hybridlösning jobbar. Stärker mitt val av X2 BMS från Batterybalance som jag installerade våren 2022. https://www.thefloatinglab.world/en/lithium-hybrid.html?l=en&p=240
-
1 poäng
-
1 poängBåde bensin och diesel levereras i sommarkvalitet och vinterkvalitet. Som sällantankare kan man drabbas negativt på vintern med svårstartad motor (bensin) eller med igensatta bränslefilter (diesel) om man har sommarsoppa i tanken när man plötsligt vill köra mitt i smällkalla vintern. Övergången till vinterkvalitet brukar ske i god tid, 15 augusti/15 september lite beroende på leverantör och landsdel.
-
1 poängJag delar till största delen ChristerN:s uppfattning med något undantag. (Jag har sett Christers lackarbeten och kan intyga att han är duktig på det gebitet) Jag vill komplettera angående fanér/plywood i båtar. Skott, kojfronter, dörrspeglar mm brukar vara utförda med fanerskivor även i 60-70-talsbåtar. Att bygga med fanerskivor blir väldigt starkt och det slår sig inte om faneret är limmat med rätt lim (vilket det brukar vara i båtar) samt är väl ytbehandlat. När ytbehandlingen flagnar så kan faneret börja skikta sig så det är viktigt att sköta lackskyddet. Angående ingångsluckan så tror jag att det är en ram av massivt trä och en infälld spegel i plywood med ädelträfaner ytterst. Det massiva träet tål slipning men vad gäller plywoodspegeln så måste du vara försiktig. Värm lacken så den kryllar sig och går att skrapa bort men sedan måste du vara försiktig vid slipningen av faneret. Faneret är rätt tunnt och om du slipar igenom ädelträfaneret så är det sämre/billigare trä i bakomliggande fanerskikt. Genomslipat ytfaner där bakomliggande skikt kommit fram blir inte vackra. Detsamma gäller för behandling av skivan med fuktskadan innanför ingången där jag tror det är faner även i det skottet och massivt trä i kantningen.
-
1 poängDet är bara pumphuset du känner, inget filter finns där🙂 Det känns lite överflödigt ned två filter, onödig kostnad tycker jag. Vissa sätter två filter i rad med möjlighet att isolera/omdirigera ( by pass) ett filter, då kan man slå över till rent filter om det ena sätter igen, och även möjlighet att byta det igensatta under gång. Men om man inte har sånt arrangemang så känns det onödigt med två filter eftersom det inte ger någon ökad säkerhet eller redundans. Bra att du bytt bägge och skönt att det såg fint ut👍
-
1 poäng
-
1 poängSy eller splitsa en ögla med ett kaus och lagom långa linor så att dom bara är att lägga fast i knap/pollare är enklast, om det är bäst vet jag inte men jag har löst det så.
-
1 poängEnklaste blir väl Mente panelen om kolvar och trimplan som sitter på är i okej skick. Svårast och dyraste är ju Zipwake.
-
1 poängHej Nu får man ha o-charts sjökorten på fem apparater på en licens. https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html Hälsningar Ove
-
1 poängNågot mera amerikanskt använder du säkert. Här en lista jag hittade lite snabt som inte alls är fullständig. Tyvärr innehållsr nästan alla listor enstaka fel och det gör säkert denna också. Snabbmat & Restauranger McDonald's Burger King KFC Domino’s Pizza Subway Pizza Hut Starbucks Five Guys Teknologi och Elektronik Apple Microsoft Surface Xbox Windows Google (Alphabet Inc.) Pixel (telefoner) Nest (smarta hemprodukter) Google Home Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) Amazon Echo (smarta högtalare) Intel HP Inc. Dell Technologies Streaming och underhållning Netflix Amazon Prime Video Disney+ HBO Max (Warner Bros. Discovery) Spotify (grundat i Sverige men med stark amerikansk ägandeandel) Transport & Mobilitet Uber Tesla Boende & Resor Airbnb Marriott Hotels Hilton Hotels Best Western Flingor & Frukostprodukter Kellogg’s (t.ex. Frosties, Froot Loops, Special K) Cheerios Lucky Charms Cap’n Crunch Reese’s Puffs Pop-Tarts Såser & Kryddor Heinz Ketchup French’s Senap Frank’s RedHot (hot sauce) Tabasco Hidden Valley Ranch Sweet Baby Ray’s BBQ-sås A1 Steak Sauce Snacks & Godis Lay’s Chips Cheetos Pringles (amerikanskt märke, men tillverkas även i Europa) Doritos Reese’s Peanut Butter Cups Hershey’s choklad Twinkies Oreo Drycker Coca-Cola Pepsi Mountain Dew Dr Pepper Arizona Iced Tea Gatorade Övrigt Jif Peanut Butter Skippy Peanut Butter Smucker’s sylt Marshmallow Fluff Hershey’s Chocolate Syrup Godis och Snacks (forts.) Mars Wrigley M&M's Snickers Twix Skittles Starburst Orbit (tuggummi) Extra (tuggummi) Hershey's Hershey's Kisses Reese's Peanut Butter Cups Mondelez International Oreo Cadbury (choklad) Toblerone (choklad) Ritz (kex och snacks) Hårvård (Schampo & Balsam) Pantene Herbal Essences Aussie TRESemmé Paul Mitchell Redken OGX Tvål & Duschgel Dove Dial Softsoap Dr. Bronner’s (naturlig tvål) Aveeno Olay Tandvård (Tandkräm, Tandborste, Tandtråd) Colgate (tandkräm, tandborstar, tandtråd) Crest (tandkräm) Oral-B (tandborstar, tandtråd) Tom’s of Maine (naturlig tandkräm & munvård) Deodorant & Rakning Old Spice (deodorant) Secret (deodorant) Degree (deodorant) Gillette (rakprodukter) Schick (rakblad & rakhyvlar) Hudvård & Body Lotion Cetaphil CeraVe Neutrogena Jergens Eucerin Övrigt (Tvättmedel, Städ & Hushållsprodukter) Tide (tvättmedel) Gain (tvättmedel) Arm & Hammer (bikarbonat, tvättprodukter) Clorox (rengöringsprodukter) Lysol (desinfektionsmedel) Mode och Skönhet Lyx & Designer Ralph Lauren Calvin Klein Tommy Hilfiger Marc Jacobs Michael Kors Tory Burch Coach Streetwear & Casual Supreme Stüssy Fear of God Off-White (grundat i USA, men har italiensk produktion) Champion Carhartt (USA-märkt, men har även en europeisk linje) Sport & Activewear Nike Under Armour New Balance Converse (nu ägt av Nike) Vans Outdoor & Funktion The North Face Patagonia Columbia Levi’s Finansiella tjänster Visa Mastercard PayPal American Express Brädspel och Leksaker Hasbro Monopol Risk Scrabble Trivial Pursuit Wizards of the Coast Magic: The Gathering Dungeons & Dragons Mattel Barbie UNO Hot Wheels
-
1 poängSkulle polera igår, men då det har blåst satan så har jag ett grustag på däck, så nu måste jag tvätta först. Tyvärr är inte vattnet påslagen, så det blir dunkar och hinkar till helgen. Men fick såklart sittbrunnens golv klart istället (hade tänk att göra det senare).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00