Jump to content
Sunday 09 August 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/02/2020 in all areas

  1. 7 points
    Hej! Jag kom på mig själv med att ha missat att återrapportera vad som hänt och hur det gått i flera av "mina" trådar. Nu är det gjort. Jag vill passa på att skicka en önskan till alla att försöka återkoppla så att vi som följt en tråd av eget intresse i frågan - eller lämnat synpunkter, tips och råd - får lite återkoppling. Det är lätt att glömma vilket jag själv är ett tydligt bevis på. Hälsn. Mackey
  2. 6 points
    Hej igen, ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂
  3. 5 points
    Den 19 juli hade vi en båtbrand i Mollösund, på Orusts västsida. Nu vet vi inte vad eller varför det började brinna, men branden startade när motorn startades efter tankning vid den norra tappen. Kanske hade man en läcka och glömde starta fläkten innan start. SSRS kom till platsen, fick bogserat ut båten i sundet, fick hjälp av det lokala brandvärnet som kom på spontanutryckning, då det var brandspridning till land i några sjöbodar. Om man hade väntat till rt Svanesund, Ellös, Henån blivit utlarmade och deras anspänningstid samt framryckningstid hade hela Mollösund brunnit ned liksom Varnhem gjorde... Himla tur att vi har SSRS och lokala brandvärn! Det finns minst ett vidoklipp på YouTube om denna händelsen också. Utvikning från ämnet, men bensin i motorbåtar... nej! och när den läcker, då ligger man illa till även om som nu trådskaparen upptäcker felet vid hemmabryggan innan katastrofen är ett faktum. Råd: Tag kontakt med försäkringsbolaget, tag professionell hjälp för att tömma tanken och sanera båten. beroende på vad du har för försäkring kan försäkringsbolaget hjälpa till och lotsa dig vidare. Starta inte motorn, gör inga jobb ombord som kan orsaka gnistbildning, rör inte batterierna, se till att batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna är avstängda. Drag inte ombord någon förlängningssladd, starta inte några elverktyg, inte ens batteridrivna/laddningsbara. Gör helst ingenting... Du borde även varna grannbåtarnas ägare så att dom kan flytta sina båtar till säker plats. Möjligen kan även räddningstjänsten på din ort ge dig anvisningar hur du nu skall agera. Rökning är i vanliga fall hälsovådligt, rökning ombord i nuläget är det direkt dödligt....
  4. 5 points
    Där satt den! Skärbräda på plats! Är jag idiot eller tror ni på det här? Tur att jag blev tipsad om att stången rör sig när man tiltar motorn. Behövdes ganska stort hål ändå. Nu återstår bara mosade hjul på kärran och punka på ena däcket. Fick nyss reda på att båtplatsen jag hyr inte har något att fästa bojen i. Hur löser man det billigt? Vad använder man? Svetsa ihop plåtfälgar sa någon.
  5. 4 points
    Det var länge sedan vi hade några troll på MG, men om ni ser några så mata dem inte...
  6. 4 points
    Dubbla motorer, dubbelt så dyrt när det skall underhållas. Men annars tycker jag att det är ett litet konstigt val om man väljer mellan en Forbina och en Nord-West, dom är ju på intet sett likvärdiga. Inte i samma prisklasser varesig nya eller begagnade. Båda är väl förvisso svenska kvalitetsbåtar men Nord-West är ju något alldeles extra från Orust.
  7. 4 points
    Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid.
  8. 3 points
    Var och jobbade på en båt för någon vecka sedan; Dom hade en grov fin landströmskabel med EU kontakter men det var bara det att det var hanar i båda ändar! När jag påpekade det fick jag till svar att "man är väl inte så jävla dum att man sätter den i stolpen först".⚡
  9. 3 points
    Kanske går att ställa avfuktaren så att vattnet dränerar ner i diskhon eller handfatet på toaletten. Eller kanske ner i den elaka slangen som startade det hela 🙂
  10. 3 points
    Vi tar dieselns vandring hur det fungerar. Från tanken går en sugslang i motorrummet brukar det sitta ett förfilter som dieseln sugs igenom, från filtret går sedan slangen vidare till matarpumpen, den brukar sitta inskruvad i motorblocket ser ut som en liten burk, den drivs av nocken av motorns kamaxel. Matarpumpens uppgift är att suga bränsle från tanken till filtret. När så dieseln kommit till pumpen, byter dieseln färdriktning från att vara sugande till att bli tryckande, filter nr 2 brukar sitta på motorn där trycker matarpumpen fram dieseln genom finfiltret. Från finfiltret trycks sedan dieseln ner i motorns diesel pump som sitter på sidan mot bröstet på motorn. Från den pumpen går sedan x antal bränslerör till spridarna som släpper in bränsle duschar en dimma ner i cylindern. Den diesel som ej förbrukas går tillbaka i retur till tanken via returledningen. Insprutningspumpen kan liknas vid en bensinmotors fördelare och rören från dem kan liknas tändkablarna, spridarna är tändstiften. Dieselpumpen ska man aldrig röra eller försöka öppna, gör man det måste den upp i en speciell bänk för att kalibreras igen. Så viktigt skilja på matarpump och dieselpump. En matarpump kostar som Peter k skrivit runt en tusenlapp, har du fel på dieselpumpen så pratar vi 10-20 tusen beroende på pump och antal cylindrar, och typ av fel. Om du nu ska byta dieselpumpen, så är den inte bara ta loss och skruvas dit igen. Men det är en annan historia. Hoppas jag frambringat lite mer klarhet i hur detta nu funkar, det är inte lätt i början att förstå en diesel om man är van vid en bensinmotor.
  11. 3 points
    Även jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet.
  12. 3 points
    Ett sätt att få den uppdaterad oftare är ju att kontakta de som driver den och erbjuda att skriva artiklar för dem, helt ideellt 🙂
  13. 2 points
    Håller med och förtydligar/kompletterar lite. Pivotpunkten är den punkt båten vrider sig runt när man svänger. På en segelbåt är det i princip där masten står. Vid manöver i trång hamn ska man därför oftast svänga mycket senare än hjärnan vill och då med stort roderutslag. Man måste då också se till att det finns plats för aktern att svänga ut. Propellerverkan är den sidokraft som propellern ger och märks framför allt när man startar från stillaliggande. Aktern vrids åt något håll, olika håll om man ska framåt eller bakåt. Det är oklokt att kämpa emot eftersom det inte går så bra att styra en båt som ligger nästan stilla. Använd istället effekten till din fördel. Ta lite tid att öva och pröva, först på fritt vatten, sedan runt en boj och slutligen vid en relativt tom brygga. Om du håller till i Stockholmstrakten så finns det en övningsbrygga på Grinda, Nybörjarbryggan tror jag Skärgårdsstiftelsen kallar den. Lite mera styrskola... Du kan rotera båten stillatigande genom att växla mellan fram och back och med kraftigt roderutslag (åt samma håll hela tiden). När du gasar (kraftigt) framåt hinner båten inte få mycket fart, men den vrider sig. Sedan back för att få stopp på den lilla fart du fått, osv. Tänk på att fören oftast tar vind och driver ner mot lä. Bra att tänka på när man backar ut och det är sidvind. Kanske är det bäst att backa till en plats där det är lättare att vända (mera utrymme). I princip kan man bara backa rakt mot vinden eftersom fören driver ner. Att lägga till i sidvind kan vara en utmaning. Den som ska kliva i land (hoppa bör man alltid undvika) måste snabbt kunna få hjälp att hålla båten mot vinden genom att ta hjälp av ett träd, en ring, en pollare eller liknande som linan kan dras runt/igenom, man orkar inte hålla emot utan denna hjälp. Den som kör måste vara tillräckligt modig för att hålla farten hög så att inte fören hinner driva ner i lä, och samtidigt hinna få stopp innan bryggan eller båten blir mos. En lurig sak är att när/om man bromsar med ankaret vrider sig båten åt samma håll som ankarlinan ligger på. Det kan användas till din fördel, men blir en stor nackdel i lite kraftigare sidvind om man inte har ankarlinan på rätt sida (därifrån vinden kommer). Det värsta jag gjort är att lägga till med 16 m/s rakt från sidan, 18 i byarna. Nästan inget skydd mot vågor. Själva ankringen och ilandstigningen gick som planerat, men sedan tog det 45 minuter att förtöja båten med x antal linor i lovart. Naturligtvis skulle vi inte ha gjort detta, men vi skulle ju besöka vänner på ön. Allt var bestämt sedan tidigare. Glöm inte bort att man faktiskt kan ändra planerna.
  14. 2 points
    I made it! Orutinerat att sova på sjö en fredagskväll. Disco som dunkar friskt och båtar som glider förbi men 2h sömn lyckades jag nog kamma ihop. Trodde det skulle vara lugnt och fridfullt på en sjö. Får leta bättre sovplats. Hur mycket ström drar lanternor? Har 4st små. Klurar på om batteriet räcker om de är på en hel natt. Har noll koll.
  15. 2 points
    Så har kan man flytta båten bakåt på trailer,
  16. 2 points
    Bra då vet du att batteriet 😉 och startmotorn är ok. Det är dock inte säkert att det är fel på reläet. Felet kan lika gärna bero på dålig kontakt på batteriet, vid reläet eller jordkabel. Ta loss alla kontakter som du kan hitta mot batteriet, reläet och jordkablar till motorblocket och slipa rent kontaktytorna innan du monterar ihop det igen. Sprängskisser till evinrude har jag ingen koll på vart man hittar.
  17. 2 points
  18. 2 points
    Här kom det precis , när jag försökte komma in på denna länk: jag fick upp denna Url i ett nytt fönster https://eu.nuvuneu.com/?key=splxbdixvm25r1k3kqgr&visitor_id=315234165534495240&cost=0.002297&zoneid=2721667&isp=teliasonera ab&device=iphone&browser=safari&os=ios&osversion=ios13&geo=SE&language=sv#
  19. 2 points
    Spontant avråder jag från att blanda vanligt stål (för det är väl det metallspanten är tillverkade av) med rostfritt. Du får en perfekt korrosion av spanten. Använd samma material i skruvarna som i spanten. PS Jag har aldrig renoverat någon träbåt, men har bra koll på galvanisk korrosion.
  20. 2 points
    Det kommer nog att ta lång tid innan LYS försvinner ur medvetandet. Kanske när man slutar ange båtlängd i fot.
  21. 2 points
    En arbetskamrat fick ett samtal från möbelaffären de köpt en soffgrupp ifrån. "Vi skulle vilja besöka er för att kontrollera om soffkuddarna är korrekt tillverkade. Det har förekommit brister i produktionskontrollen." Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.
  22. 2 points
    När jag stod inför valet att välja motor för fyra år sedan stod valet mellan en Lombardini LDW702SD och en V-P D1-20. Du kan läsa om mina funderingar i denna tråden. https://www.maringuiden.se/forum/topic/79941-hjälp-mig-välja-ny-motor-volvo-penta-eller-lombardini/#comments Det som till slut avgjorde till Lombardinis fördel var främst två saker. Dels att D1-20 var "elektronikifierad" med styrbox och CAN-bus och sådan "skit" vilket inte Lombardinin var då ( nu har även den någon slags styrbox som det tydligen varit problem med). Det andra var Volvo Pentas "grundmurat" dåliga rykte om att vägra ta något som helst på goodwill efter garantitiden gått ut. Jag hittade massor om detta på på svenska forum såväl som utländska. Lombardini och Rodahl marin har däremot ett rykte om sig att inte lämna kunden i sticket även när motorn fått några år på nacken.
  23. 2 points
    jaså en sådan hytt, det kallas för "dass". 💩
  24. 2 points
    Inte i Bohuslän men ett relativt välprövat grund i Medelpad. Rent slarv, nära hemmahamnen. Skön sommarkväll, dyning från nordost, autopilot, kaffe, ostmacka och ett avsnitt av Historiepodden igång. Är huvudet dumt får blykölen lida... kan man säga!
  25. 2 points
    Ja, har man en båt för 3 mille så är nog inte ett par extra filter och en skvätt olja avgörande. Kör själv singelmontage, men är ännu längre ner på näringskedjan och får hålla tillgodo med Svennes ryska kaviar...
  26. 2 points
    Jag är med på svågerns båt emellanåt. Torsdagstävlingar även här. Vi tävlar mot sjukt mycket bättre besättningar så vinna finns inte på sjökortet. Men det är förbannat kul. Trevlig och lättsam stämning. Man lär sig massor bara av att titta på de andra båtarna. Det är som att spela schack mot ett gäng mästare. Man kan tycka att man har bra fart i båten men så blir man helt bortkollrad av någon lurig taktisk fint som man inte förstår hälften av. Det är tråkigt att det är så men det hjälper säkert till om man är på en nivå där man förstår och, under tävlingen, har tid att använda alla hjälpmedlen. Jag tror inte att den enskilde sällantävlaren har de förutsättningar som krävs för att man skall ha några egentliga fördelar med den senaste Da Shit-utrustningen. Jag vet att jag inte har det i alla fall. Det är fullt sjå med att hinna med allt annat. Jag är ingen tävlingsmänniska, men det är kul att tävla. Det blir ofta tajt och nära, fart och fläkt. Så olikt en vanlig söndagssegling. Jag är helt övertygad om att många fler skulle uppskatta att vara med om man bara vågade ställa upp.
  27. 2 points
    Jag tror att LYS kommer leva så länge den generationen som levde med LYS fortfarande seglar. Sedan kommer alla mätetal-snack försvinna. Kappsegling blir mer och mer ett särintresse, få vill vara med och har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. Idag verkar så gott som ingen som köper ny båt bry sig över hur snabbt den seglar - istället är det viktiga hur många rattar och toaletter båten har, och hur många liter varmvattenberedaren till duscharna är på.
  28. 2 points
    Hallå ! Har åkt 171 A 16v under många år och är uppväxt med motorn, då den kom var det en revolution. En bra slitstark hållbar maskin som kräver lite underhåll, FÖRUTOM en sak, kamremmen den måste bytas kontinuerligt jag bytte vartannat år. Det vanligaste felet var att folk inte kollade den och underhöll remmen, många sa aaa jag åker så lite och så blev det ras. Går remmen är det totalras kaputt tyvärr. Motorn i sig är rapp pigg ypperligt vridmoment. Går tyst och behagligt, det du inte ser på dessa motorer är korrision på 4e avgasporten syster motorn 151 har dessa problem. 171 an blev utrustad med en krök så här funkar det bättre. Så till det sorgliga det finns absolut inga delar längre att tillgå. Limpan är borta tändmodulen är likaså, förgasarna finns inget att tillgå avgasröret med krök är borta det med osv. Och det är synd för detta är nog bla det bästa som volvo gjort. De är otroligt bränslesnåla och bränsle effektiva. 1000 timmar är inte mycket när jag sålde min så hade den just passerat 1600 timmar. Nya ägaren tog kompprov i våras då limpan byttes ut till rostfri, kompen var lika rakt över 8,5 kg ett bra betyg. Sen får den aldrig gå varm då toppen är i aluminium men det vet du nog redan. Vill du prata delar och motor så kan du kontakta Timos motor i stockholm han jobbar med dessa motorer och uppdaterar dem. Du kan googla företaget så får du info och nummer. Drevdelar.se Ingemar håller på med dessa likaså och har mycket kontakter om motorerna han åker tävlingsklass med dessa. Lycka till och välkommen hit till Maringuiden. // Peter
  29. 2 points
    Vi köpte en Torqeedo 1103 till vår gummibåt. Tanken jag hade, tyst i viken när grabbarna åker runt runt, det är det moderna sättet att åka jolle på, slippa kladd med bensin. Erfarenheten efter en sommar: - Tyst när man åker, riktigt skönt att slippa smattret av en förbränningsmotor. - lätt att hantera, plockas isär i 3 delar när man skall förvara den. - tar ganska lång tid att ladda upp den. - bygg kvaliteten är sådär. Känns absolut robust, men har efter 2 månader börjat visa spår av att rosta. - dräneras på ström om man gasar på - fullt = 2-3 distans. Skall man ha en sådan på en segelbåt för att kunna köra för motor så krävs nog två batterier iaf. Jag har även varit inne på att skaffa elmotor på vår segelbåt, men insett efter en sommar med elmotor på jolle att batteritekniken inte riktigt är där än - krafuttaget blir för stort. Hade jag haft en soling och behövt en motor, hur skönt det än är med en elmotor så hade jag köpt mig en 4taktare och levt med att det hade surrat dom gånger jag åkt för motor. Dessutom hade jag sparat en himla massa tusenlappar som jag hade kunnat lägga på nya fall eller något annat kul.
  30. 2 points
    Du har inte nämnt något om ekonomin.... Jag har nog gjort samma resa, laptop med Fugawi, ihopkopplad med specialkabel till antik Garmin, Ipad med Seapilot och både sladdansluten och senare blåtandsansluren GPS-puck. Sedan köpte jag en Garmin 52 dw som även har ekolod.Efter det bytte jag båt i den satt det en 9” plotter med radar och ekolod, jag har kompletterat med AIS. Det följde även med en annan mindre plotter med sjökort över Östersjön, utan ekolod, så jag behöll min Garmin och skickade med den andra plottern i förra båten eftersom köparen bodde och navigerade i Östersjön med tillhörande farvatten.... Min lilla Garmin kan flyttas ut till den yttre styrplatsen. Ja efter den omständiga inledningen inser jag nu att en plotter som är avsett för marint bruk i fritidsbåt är överlägsen paddor och datorer, det hände x 2 att jag fick saltvatten i tangentbordet i datorn, inte så bra, och jag har inte räknat gångerna som Ipaden blivit överhettad innanför vindrutorna, sedan är både paddan och datorn litet svårare att läsa i solsken. Datorn hade en lång uppstartstid och skulle ofta uppgradera sig innan man kom iväg, och strulade ofta då den inte hittade com-portar och annat, svårt att använda musen i sjögång. Det kunde ibland också vara problem med laddningen. Jag tänkte som så, måste du köpa en så stor skärm? Räcker det inte med en mindre? Och jag hade nog saknat ett ekolod väldigt mycket. Radar hade jag nog aldrig köpt själv, men nu när en sådan fanns med i båten är den ju bra att ha. (Första gången i somras jag använde den i riktig Lützensimma, inne i Åbyfjorden). Nu finns laptop och iPad med ombord, men dom är inte direkt inblandade i navigationen, men det finns väderappar, Viva, Eniro, Hamnkartan och litet sådant, samt då internet och e-post. Köp en plotter!
  31. 2 points
    Jag har flera ggr. rekommenderat dig att stänga av "felstavningsfunktionen". Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 😉
  32. 2 points
    Trodde aldrig jag skulle möta en delfin i Gävlebukten
  33. 2 points
    Planen är nu, blir alla papper klara så flyger jag ner idag.
  34. 2 points
    Japp, lite märkligt blir det...
  35. 2 points
    Då blir det ju fult för fiskarna.
  36. 1 point
    PM:a mig ditt tfnnr så försöker vi komma vidare per tfn.
  37. 1 point
    Jo, upphinnandet upphör först när båtarna går klara för varandra. Överlapp är en rolig kappseglingsregel, men inget för vanlig sjötrafik. Så här står det i regel 13. d. Ingen efterföljande förändring i bäringen mellan de båda fartygen kan göra det upphinnande fartyget till ett fartyg, som i dessa reglers mening skär det andras kurs, eller frita det upphinnande fartyget från skyldigheten att hålla undan, ända till dess det är helt förbi och klart.
  38. 1 point
    Problemet löst genom att göra rent förgasaren, Var några bränslepassage som var igentäppta. Pumpbytet kan även bidragit. Nu gör båten runt 30 knop jämfört med innan 14-16. Om de kan vara till hjälp för någon 👍🏼😊
  39. 1 point
    Mig veterligen så byggdes 25 Sorrento/Sundancer endast året 1988 Denna har rund framruta och modernare utseende. Annars tror jag inte det skiljer något nämnvärt Det konstiga är att 1989 så har 250 Sundancer kantig framruta igen Först 1992 kom de runda rutorna på Sundancer(mindre modellerna, de större samt Pachanga och Sorrento hade det tidigare) Konstigt kan jag tycka hur man blandat nytt och gammalt i modellprogram
  40. 1 point
    Min gode väns Elan 312 glider fint fram för motor. Lättdriven och bred om rumpan. Dock är det i deplacementfart så även där sätter friktion, bogvåg och häckvåg stopp för högre farter än den teoretiska deplacementfarten. Det spelar ingen roll hur plan och bred akter du har så länge båten gå i deplacementfart. X99:an gjorde 8 knop för motor men gick avsevärt mycket fortare med stora spinnen på en brant slör i hårdvind. Men då gick den upp ur vattnet och ”körde ikapp” sin bogvåg. Planade alltså.
  41. 1 point
    Columbie 66 är magiskt inredd. Större på insidan... och helt avskilt hemlighus. den lär vara lite slö, men tåla riktigt hårt väder
  42. 1 point
    Så har jag gjort i min krypgrund, från min Woods drog jag slang till avloppsstammen för att slippa tänka på att tömma plastbaljan i avfuktaren.
  43. 1 point
    Lämpligtvis. Se till att du löser avrinningen också så att du slipper åka och tömma kondensvattnet hela tiden, kan bli mycket om det är fuktigt i båten.
  44. 1 point
    Släng inte bort era batterier i onödan! Det räddade batteriet - som används för att starta vår 25 hk diesel - har fungerat klanderfritt hittills denna säsong.
  45. 1 point
    Nu satte jag i halsen! Om du tittar hur mycket de kostar så ser du att du har ganska mycket pengar att greja med innan det börjar bli svårt att få igen pengarna. Tiden man lägger får man aldrig igen men tiden man lägger är en av anledningarna till att man har båt. Är stommen bra och du/ni är villiga att lägga tiden så slå till. En ny motor är inte fel, speciellt om ni tänkt segla lite längre i framtiden. Nya segel? Det kostar också men förbättrar upplevelsen mycket. Det blir i slutändan mycket pengar som skall ut men motorn kanske håller några år till (har den blivit rätt underhållen kan den hålla i mååånga år till) och seglen kanske är helt ok osv. De stora kostnaderna och renoveringen kanske kan spridas ut och båten semesterseglas under tiden? Att nåta om ett teakdäck är inte så farligt men att riva bort det och fixa ett läckande däck är en hel del mer. Maxi 108 har original en kölbult för lite, har det visat sig. Längst fram har många(några?) satt dit en extra kölbult då avståndet från framkant köl till första kölbulten är långt. Läckande rutor är en annan sak att titta efter men det är egentligen en ren underhållsgrej. Maxisidorna.se är en bra resurs. Maxispecialisten med Peter Svahn är bra att känna till om man letar specifika maxiprylar eller har frågor ingen annan kan svara på. Om han nu fortfarande håller på. Mycket trevlig kille. Sist, men inte minst. På danska maximalt.dk (som för övrigt är mycket bra) finns en svensk beskrivning av några som uppdaterat och moderniserat en Maxi 108. Det är en måste-läsning om man funderar på en Maxi 108. Här får man reda på det mesta man behöver veta. Jag är ett hopplöst Maxi 108 fan och jag tycker modellen är oerhört vacker och praktisk och skulle passa mig alldeles utmärkt. Tänk på att jag är färgad av det. Jag har, som sagt, aldrig ägt någon men tittat på desto fler och letat information inför köp (som av olika anledningar aldrig blev av). Nu har vi en annan båt. Som även sagts kan jag inte svara för och därmed inte jämföra med de andra modellerna du tittar på.
  46. 1 point
    Tack för hjälpen. Under dagen har vi sett att kabeln till stoppsolenoiden kan kopplas loss. Då får man stoppa motorn manuellt med stoppreglaget på motorn i motorrummet. Det luriga med felet är att motorn går ner i varv av boxens upprepade stoppförsök och påminner om skit i bränsletanken så vi gjorde tankrengöring grovfilterkoll mm innan vi med öppen motorhuv hörde klickande ljuden från stoppsolenoiden. Klick klick klick så korta att inte stoppa utan bara sänka varvet med stopp efter en stund. Fortsätter imorgon med att stänga av larmsignalen som ljuder. Sen vågar vi oss nog ut. Ser ut att bli godväder!
  47. 1 point
    1,7 kommer man inte ner i med 2taktare.. Inte ens en 4 takts VP TAMD 74 kommer ner till dom sifforna i 5-6 krop.. Räkna med ett snitt runt 8 L/distans om motorerna är friska. Dock är dieselkostnaden den absolut minsta kostnaden för en båt av den digniteten om den skall vara välmående. Bara en årsservice med impeller, enorma mängder olja osv blir en märkbar kostnad. Dessutom måste den typen av motorer blåsas ur regelbundet för att inte sota igen - med renovering som följd.
  48. 1 point
    Haver oxå dålig erfarenhet av den lanternan. 2 av 3 haver ej varit vattentäta. Automatiskankarlanterna se: http://lasselundell.se/teknik.html
  49. 1 point
    Dubbel-Dusch använder vi i saltvatten och i sötvatten, pga Corona har admiralen inte haft sina 3 veckors semester så renande havsbad kvarstår på att göra listan för i år (vi skulle seglat söderut under 3 månader i år).
  50. 1 point
    Varför kokar ni på bryggkaffe när det finns kokkaffe?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy