Jump to content
Friday 21 January 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/14/2022 in all areas

  1. 6 points
  2. 6 points
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  3. 4 points
    På mässan i Göteborg finns det föredrag under dagarna. Jag är funktionär i SXK Västkustkretsen och vi skulle haft föredrag på måndagen den 7 februari. Nu när detta inte går så kommer vi att ha föredrag via Teams under tiden mässan skulle gått. Vi gjorde så förra året och det blir så i år också, en liten ersättare för en riktig mässa, vi kommer att ha våra vanliga mässerbjudande under denna tid. Jag kommer att lägga ut mer information här när det är dags att anmäla sig. Hälsningar Ove
  4. 4 points
    Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel? Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls. Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter. Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.
  5. 3 points
    Tänkte knyta ihop den här säcken: Nästan ett år efter min fråga här på forumet har jag nu tillverkat avdragaren och utan problem skiljt propellern från axeln. Som flera förutspådde gick det ganska enkelt att med hjälp av en vanlig hålsåg borra ett 25 mm hål genom en 10 mm tjock stålplatta – detta trots att jag till och med använde rostfritt stål, vilket inte var planen från början. En lågvarvig borrmaskin i stativet, flödigt med skärvätska (cykelkedjeolja) och måttligt presstryck visade sig vara framgångsfaktorer. Arbetsstycket blev inte nämnvärt varmt, tack vare det låga varvtalet. Däremot fick jag pausa en del för att låta borrmaskinen svalna (bara 750 W). Tack igen för alla goda råd.
  6. 3 points
    Fast det finns ju leverantörer på mässorna också. Och de kan ju verkligen sina produkter! Har träffat flera olika leverantörer i olika ärenden på mässorna och de har gett precis den information och vägledning som jag har efterfrågat.
  7. 3 points
    Jag tror inte mässorna som företeelse har spelat ut sin roll. Visst är det ett bök att frakta större båtar runt mellan säljarens lokaler och mässorna men jag tror samtidigt att säljarna och köparna uppskattar att ha många båtar samlade på en plats. Jag vet en säljare som sa att framtida köpare brukar komma till deras monter en gång efter att ha sett båten ute på sjön eller hört någon kamrat prata om den. I montern tittar de på båten och jämför med andra liknande på mässan. Sen brukar samma personer komma tillbaka något eller några år och sedan är de mogna för beslut. Detta gällde lite större motorbåtar. Detta blir svårt att göra utan att mässorna finns.
  8. 3 points
    Ger Er en "teaser" på mitt experiment. Från vänster, obehandlad, utspädd och koncentrerad Myrr Protech Home. Kapellväv Sunbrella Plus 5082 Graphite. Svårt att se på bilden, men min ringa bedömning är att efter 24 timmar så syns inget. Dränkt in med hushållspapper då det inte sög så bra (ny väv). Gav det en omgång till.
  9. 3 points
    Så här skriver drivmedelsbranschen om alkylat. PS Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet verkar ha bytt namn till Drivkraft Sverige.
  10. 3 points
    Jag säger att det är motortillverkaren som bör svara på detta. Min bedömning är att alkylat fungerar i alla motorer, men att det är onödigt att slösa bort alkylat i väl fungerande fyrtaktare när bränslet gör så mycket bättre nytta i en gammal förgasartvåtaktare.
  11. 3 points
    Myrr verkar lösningen på detta problem! Köpte ju röd cederträolja och ljudskrämmaren, men myrr kommer nog slå dom snälla metoderna tror jag. Ska bli intressant att testa utspädd och koncentrerad myrr på en bit kapellväv. Gjorde testet idag så här: Tejpade så 3 rutor syns (en osprayad, koncentrerad och utspädd). Körde även på fram och baksida. Tänkte att det ska få vara i 48 timmar så det blir ordentligt, kanske till och med 72 timmar. Återkopplar med bilder och resultat efter detta test!
  12. 3 points
    PHar inte blivit mycket skruvande sista tiden. Förkylningstider tyvärr.
  13. 3 points
    Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞
  14. 3 points
    Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad: Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand. Nya cylinderfodertätningar.
  15. 2 points
    Hej! Jag såg just att Allt för Sjön i Stockholm 2022 är inställd. Båtmässan i Göteborg är också inställd. Det finns ju inte så mycket att prata om så här års, så då kan vi väl diskutera båtmässorna... Vad tycker vi om detta? Saknar du båtmässan? Vad gör du istället? Hur påverkas branschen? Överlever de traditionella vinter-båtmässorna? Vad ersätter dessa mässor? Vi får väl se om detta ämne kan väcka något engagemang. Mackey
  16. 2 points
    Det låter vettigt! Nu vet jag inte hur du använder båten och om du ligger ute flera dar i sträck tex. Men tänk på strömförsörjningen. En 7" plotter med ekolod drar i storleksordningen 1,5-2,0 A vilket gör att du med ett fulladdat batteri på 75Ah kan använda plottern ca 15-20 timmar innan du måste ladda batteriet eftersom man inte ska dra ur vanliga batterier med mer än 50%. Små solpaneler ger inte mycket laddning (och naturligtvis bara när det är soligt eller iaf ganska ljust) så se till så du skaffar en så stor panel som du har plats och ekonomi för. Runt 50W kan vara OK om du inte är ute så länge men gärna större. Gärna också flera batterier men här kanske det blir lite överkurs för en mindre båt. Sen en bra regulator att sätta mellan panel och batteri. De flesta regulatorer är faktiskt rätt bra nuförtiden, även de billiga. När du ändå börjar elektrifiera vill du kanske ha möjlighet att ladda mobilen eller annat och då behöver du mer ström. Brukar bli så. Tänk över hur du vill ha det i framtiden. Lycka till!
  17. 2 points
    Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan? Jag har mest köpt påläggskorvar och någon enstaka tröja som var på rea. Pratat lite segel, men det kunde jag lika gärna tagit på telefon eller mailledes. Någon kampanj på prenumeration av någon båttidning har det blivit att jag hoppat på också. Få tillbehör har köpts, inget dyrare. Absolut ingen båt. Men! Det är lite mysigt att drälla runt på mässan, känns lite som säsongsstart, och såklart är det trist att de inte blir avi år heller.
  18. 2 points
    Ja bankkortet blir man ju inte mätt av, inte ens om man har två och lägger senap emellan...
  19. 2 points
    Jag har använt färgskrapa som kan användas med dammsugare, så slipper man sopa upp färgen, men en vanlig skrapa funkar ju också, sen slipmaskin med hyfsat grovt papper på det. En del löser ju först upp färgen med en borttagare och det funkar säkert men jag antar att det kräver lite mekaniskt arbete också och det verkar söligt tycker jag. Så färgborttagare får någon annan tipsa om Och glöm inte att fasa av hörnen på skrapan så att du inte riskerar att dra repor i gelcoaten.
  20. 2 points
    Och här i Sverige lär man inte bli mätt då vi nästan är helt kontantlösa.
  21. 2 points
    Allt på Sjön är trevlig men inte så överskådlig och brukar inte locka riktigt lika många utställare. Där är Älvsjö bättre. Jag gillar dessutom att kolla på skroven vilket inte är möjligt i Gustavsberg. När man som jag har en båt man är nöjd med kollar jag nog mest på hur olika tillverkare har löst olika saker och stjäl gärna goda idéer där.
  22. 2 points
    Nej, de överlever inte. Jag tror att båttillverkarna är mer än glada över att slippa kånka dessa mångtonsmonster land och rike runt och knô in dem i trånga mässhallar. Men rena tillbehörsmässor kan nog leva vidare i nån form. Som båtmässorna fast utan just faktiska båtar. Dock inte med i närheten av samma publiktillströmning. Mässor har spelat ut sin roll.
  23. 2 points
    Hur det blir med framtida vattennivåer i haven lär man väl få se. SMHI har en infosida om vad dom förväntar sig för medelvattenstånd där man kan skriva in vilken ort man är intresserad av och i huvudsak mindre än 1 m höjning 2100 beroende på vilket scenario som förväntas inträffa.
  24. 2 points
    Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲 Njae, en meter fram till år 2100 har jag för mig att bedömningen är. Det är nog bra för Östersjön och båtfarare i bottenviken om havsnivån stiger någon meter, men det är absolut inte bra för alla.
  25. 2 points
    Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲
  26. 2 points
    Hej Ingemar, 1) ja de var sammankopplade. Med endast startbatteriet drog motorn knappt runt, kunde inte starta alltså. 2) startmotorn snurrade sakta men lät mycket trött. Stannar helt om jag fortsätter några sekunder till. Lite nyheter: Körde till Biltema och köpte deras AGM startbatteri på 105 Ah för 2195 sek. CCA 950. Därefter kunde jag dra igång motorn med endast startbatteriet utan att spänningen sjönk under 10,8 V. Med båda batterierna inkopplade sjönk den till 11,68 V som lägst. Man kan således konstatera att det startbatteri ( samma AGM från Biltema men med 95 Ah och 900 CCA ) jag köpte för drygt ett år sedan har förlorat ganska mycket effekt. Tror dock startmotorn också skulle behöva en renovering. Det är inte så att den toksnurrar direkt. Synd den sitter helt omöjligt till. summa summarum, ett nytt startbatteri gjorde stor skillnad och nu lär jag reda ut betydligt kallare väder. mvh/Dan
  27. 2 points
    Det där med att byta saker ”för säkerhets skull” brukar bli dyrt då man ofta byter saker i onödan. Vad du behöver göra är att analysera VAR felet är och sedan åtgärda det, inte en massa annat. För din analys har du fått goda råd ovan. Jag skulle starta där, men det är ju dina pengar…
  28. 2 points
    Hej båten är inhandlad av privat person och nu ligger den i Karlskrona.
  29. 2 points
    Googlade lite… om de laddar ur 40-50% över vintern finns det antingen krypströmmar, förbrukare (t ex ett skiljerelä) eller så är batterierna i dåligt skick.
  30. 2 points
    Orättvist att du blivit utvald två gånger! 😠
  31. 2 points
    Jag slipade bottnen på min Yamarin 79.a förra våren. Körde med tryckluftsmaskin och Mirkas Iridium papper, fungerade helt fantastiskt och kladdade inte det minsta. https://www.mirka.com/sv/iridium/ Tog ungefär 8 timmar att slipa ner till gelcoaten. /Kaj
  32. 2 points
    Har båt i samma hamn Kan meddela från rätt säker källa att förövarna är fast, de tände enligt utsago på själva
  33. 2 points
    Hej! I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......" Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den. Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan. Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom. Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös.. Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag! Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans. Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex.. Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa. Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt. Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A. Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick. MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet. Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite. Gamla vs nya cylinderfodret. Originaltoppen. Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket! Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag). Original avgasventil. Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje. Ny injektorspets. Omsvarvning av MD5C kolv. Alla delar ultraljudstvättade och monterade. Ny topp med nyfrästa ventilsäten. Maskinslipade ventiler. Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset. Monterad distans. Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu. Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera. Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå. Ungefär kostnad för allting hittils: Topplock 2500kr Kolv: 500 Cylinderfoder: 500kr Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055) Cirkulationspump: 500kr 10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000) Slangar: 3-400kr Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295) + frakt...
  34. 1 point
    Som jag ser det så ”tävlar” iaf den flytande båtmässan i Gustavsberg med eget båtåkande. Början av september är ju bland det bästa tiderna att vara ute i båten! Tror att det är därför många är osäkra om de kommer gå dit.
  35. 1 point
    Vad gör jag istället? Jo jag gick och köpte en VW buss som hade rullat 12300 mil bara. Hänger min lilla trimaranjolle bakom och kuskar runt lite på måfå.
  36. 1 point
    Jag har köpt både segel, motor, propeller, öl, räkmacka, glasögonputs, led-lampor, rökt korv, mm, mm. på båtmässan Allt för Sjön, men allt detta skulle jag ju ha köpt i alla fall. Däremot tror jag inte jag hade hitta just Ren optik, Ledkungen och Svartrökarna om jag inte hade varit på mässan, så någon effekt har nog mässan för de som ställer ut.
  37. 1 point
    Problemet är väl att ekonomin alltid styr över miljön och att det där till är en förbaskat massa människor på jorden? Det hette väl något i stil med att ”människan kommer inte att sluta förstöra jorden förrän hon inser att man inte kan äta pengar” Den som lever får se och man får väl försöka dra sitt strå till stacken för att slippa äta pengar en vacker dag. Och långt innan dess har vi nog inga diesel eller bensindrivna båtar kvar heller. Sen tror jag att vare sig man vill eller inte så anpassar man sig allt eftersom kostnaderna stiger. Kör saktare, väljer annan båt, till slut så har till och med jag en segelbåt med elmotor, bara för att kunna fortsätta att vara på havet. För det är ju det som betyder mest i slutändan.
  38. 1 point
    Jag har svårt att tro att medlet påverkar kapellväv i skugga, men man ska aldrig säga aldrig. Produkten är sur, så... Deltametrin används för att dränka in myggnät man har över sängarna i malariaområden, så det är nog inte så jättefarligt för människor heller. Däremot är det riktigt skadligt för vattenlevande organismer, så spill inte ut något... Här finns ett säkerhetsdatablad för flytande Myrr.
  39. 1 point
    Nämen då så Jag letade och läste på sidan men jag öppnade inte bruksanvisningen, det var slarvigt av mig ☺️ Tyckte att det var märkligt att det inte nämndes i beskrivningen bara.
  40. 1 point
    Ja, har provat både vid alla kapellskrymslen och storsegelvecken under dess bomkapell. Biltemas "mot krypande etc." är klart och ofärgat, och jag ser inte spår av dt där jag sprejat.
  41. 1 point
    Anslut en voltmeter till startmotorns grova pluspol, och till motorgods. Se vilken spänning som finns medan startmotorn körs. Jämför detta med vilken spänning batterierna har då startmotorn körs. Skiljer sig dessa spänningar mer än någon halv volt så skall du se över alla anslutningar, skarvar etc. och ev. byta till grövre kablar. Om batterispänningen sjunker under 11 volt och ner mot 10.5 har du problem med ett eller flera åldrade batterier. Ett åldrat batteri kan visa fulladdningsspänning men ändå inte orka ge den stora startmotorström som behövs.
  42. 1 point
    En här tror jag är bra Så här blev det när det var färdigt. Kostnad runt 1 500:- kronor. - arduinon hade jag liggandes ändå men säg: 300 kr - skärmen: 6 USD - gpsmodulen: 31 USD - första uppsättningen sensorer: 324 kr (borde väl inte räknas med eftersom de inte ingår i lösningen?) - andra uppsättningen sensorer: 607 kr - usb/12v adapter: 20 kr - rj45 hona: 75 kr Så inte inom 1000-kronorsbudgeten, men inte så långt därifrån. Men projektet är ju inte färdigt heller. Det är nog inga problem att spara 60 liter soppa redan första säsongen.
  43. 1 point
    Nä då ringer man upp Frivilliga sjöräddningssällskapet och blir bogserad till land. Tar sej hem och lastar på den nyrenoverade motorn och backslaget (som står i verkstan) på lastbilen och åker o byter motor och backslag. Sen är det bara att åka hem med lastbilen och ta sej till båten igen. Det tar max 2 dagar, sen kan man tuffa vidare med båten.😉
  44. 1 point
    Hur stämmer offset mot propelleraxel med Technodrive-backslaget? Har du gott om plats neråt finns det ju flera backslag att välja på. Hade själv detta dilemma efter mitt ras av MS4:an och insåg att det var HS1A eller MS5 att välja på om jag inte skulle behöva höja durken och motorbädden. Fick tag i ett HS1A som fungerar perfekt utan att ändra någonting.
  45. 1 point
    Nästan allt är ohälsosamt för oss människor. Godis, snus, alkohol, cigaretter, bensin, diesel, ect. Vart nyfiken på vad deltametrin var för något och på vilken skala det är farligt för djur då vi har katt. Fann detta: Answer: Yes, D-Fense Deltamethrin Dust is very safe to use indoors and outdoors around pets and children. You should keep children and pets out of the room/area while you are applying the product, and then it is ok to allow them to come back in once you are done
  46. 1 point
    Flytande Myrr ska absolut testas. Jag ska duscha där kapellet överlappar fribord/fönster och i skrymslena vid dragkedjorna på kapellet. Jag tänker att eventuell missfärgning av kapellet inte gör så mycket just där. https://skadedjursbutiken.se/p/myrr-myrspray-500ml/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818|adtribes|101070&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=101070&gclid=EAIaIQobChMI7L73986w9QIVCIxoCR3f5wArEAQYASABEgKmtPD_BwE Långtidsverkande upp till 6 veckor enligt flaskan. Upp till 3 månader enligt sidan som säljer den. 🤪🤡
  47. 1 point
    Dom bajsar ner min gelcoat som måste rubbas bort då det bränner fast. Hela min vita soffa var svartprickig samt förarstol. Min fru HATAR dom... Några exempel.
  48. 1 point
    Motorbåtar med tvilling montage oavsett inu eller outboard lär minska i intresse. Läste pbs test av nya sea ray sunseeker 33 fot dubbla åttor 175 l / timme x 26 kr = kostnad 4500 per timme. Svårt tro att många arbetande svenskar har lust och råd, att lägga de pengarna på nöjesåkning. I mitt eget fall med min 42 a och de timmar jag kör per säsong så är förbrukningen runt 1000 liter och den merkostnaden kan jag ta några år till. Att ta sig fram i plan lär minska blir mer snipfart, och just deplacement båtar kommer nog få en renässans, om man nu inte vill ha segelbåt såklart. Tittade på en 30 fotare i somras med dubbla drev och dieslar. Glad jag valde att ha min båt med singelmotor kvar. Prisfall borde det bli på sikt på alla dessa hangarfartyg som svensson åker runt med idag. För om bränslekostnaden överstiger ägandet med högre utgifter, blir ju inte båtåkandet kanske så attraktivt för gemene ägare.
  49. 1 point
  50. 1 point
    Mellan lackningarna brukar jag ställa ner mina penslar i en burk med vatten, ingen syre kommer åt, torkar av dom med lite torkypapper och lackar vidare. När jag är klar tvättar jag dom med nafta, sen med grönsåpa och vatten och dom är helt okej igen, har haft mina penslar i 5-6 år.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy