Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 09/04/2024 in all areas
-
14 pointsHej! Jag börjar med att be om Ursäkt så det är gjort. Den närmaste tiden följer jag en uppmaning i Cornucopia att vara lite obekväm, obekväm på så vis att jag ska lyfta upp kriget och folkmordet i Ukraina lite mera i dagens ljus. Uppmaningen kan läsas här (hoppas jag). Iden verkar vara rätt enkel, prata om kriget och folkmordet i Ukraina överallt även om det är obekvämt. Eftersom jag inte har någon egen vilja så följer jag givetvis denna uppmaning till punkt och pricka. Det jag önskar här och nu är att de av er som inte bryr sig så mycket om kriget försöker ändra på det. Ukraina behöver hjälp och stöd. Här finns några organisationer som är helt okej att skänka pengar till och Cornucopia är en utmärkt nyhetsförmedlare. Enklast är att ge ett bidrag direkt till den ukrainska staten, UNITED24 - The initiative of the President of Ukraine (https://u24.gov.ua/)
-
7 pointsVarför är miljörörelsen så ointresserad av att stoppa den rostiga ryska rosneftflottan i Östersjön? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-tankas-ryska-skuggflottan-fran-fartyg-utanfor-gotland Det verkar bara vara Greenpeace som bryr sig. https://www.greenpeace.org/sweden/agera/oil-is-war/ Jag är ingen greepeaceälskare, men när de vill göra något som jag tycker är bra så tyckte jag det är helt okej att skriva på deras namninsamling mot den ryska skuggflottan. Jag vill inte få olja mellan tårna när jag badar och jag vill absolut inte att Ryssland ska få in pengar så att de kan fortsätta kriga i Ukraina.
-
7 pointsDanmark nekar ryska fartyg tillträde till hamnar. Vill man krångla till det för ryssarna så går det. Endast ryssvänner vill få oss att tro att det inte går att göra något.
-
5 pointsAvdelningen heter ju ”off topic” Är ju just meningen att kunna posta precis vad som helst….
-
4 pointsHej nu har jag hittat felet det låg massa impeller bitar före impeller pumpen så efter c:a 3200 varvar sögs dom väl i mot insuget och blockerade flödet Hur dom kan åka bakvägen och inte sugas med impeller pumpen låter helt osanning likt Men nu jag köra fullt och har 85 grader 😀
-
3 pointsNu är en ny Victron Orion installerad i båten och fungerar som jag förväntade mig när jag beställde den i slutet av 2023. Efter en sommar utan strömbegränsare så kontaktade jag återigen återförsäljaren (jag hade själv lagt problemet i väntläge under sommarens seglingar). Det visade sig att det var det återkommande problemet med dålig anslutning för remoteanslutningen som var felet även med mitt andra exemplar av Orion. Om det fanns andra problem med exemplar två vet jag inte, återförsäljaren skickade den till Holland för kontroll (båda mina exemplar lär ha kommit tillbaka i reparerat skick) och jag fick återigen ett nytt ex. Detta ex har även uppdaterats med E4-märkningen för störningsgodkännande (om den trots godkännandet stör kanal 16 har inte kollats ännu). Efter provkörning på arbetsbänken med flytt av ström mellan två batterier så gjordes installation i båten. Redan vid provkörningen så kom en tvingande uppdatering av programvaran. Min Orion är installerad med matning via förbrukarutgången på Sterling AltB där även ett AGM startbatteri är anslutet på "motorbatteriutgången". Installationsanvisningen anger att Orion ska anslutas på startbatteriet men det fungerade lika bra att ansluta på separat laddutgång. Att jag gick via Sterling beror på att det var den uppkopplingen jag använt under sommaren för att kunna styra laddspänning till LFP-batteriet, så det var minst jobb nu att använda befintligt kablage. Framtiden får utvisa om jag kopplar om till att ansluta direkt på utgången från generatorn. Att låta LFP-strömmen gå via Sterling tillför troligen onödig värmeutveckling i batteriboxen. Jag har bara hunnit provbelasta generatorn en kortare period med lasten från Orion. Jag började med 40A laddning men ökade efter en stund till 50A. Under min korta test så gick generatortemperaturen upp till 85 grader vilket ger god marginal mot överhettning. Utan Orion fick jag temperaturmäta frekvent och styra effektuttaget genom att slå av/på laddningen med BMS-funktionen för att inte riskera överhettning av generatorn. Just nu är jag väldigt nöjd med min installation. De ingående komponenterna fungerar enligt plan och jag känner mig trygg med att jag snart kan "glömma bort" elförsörjningen ombord. En liten reflexion om balansering. Min BMS levererades med en intern balanserare på 150mA och en extern på 5A. Jag har bara kört med den externa urkopplad. Spänningsskillnaden mellan de fyra cellerna har vid laddat batteri legat på under 0,005V och vid hög laddning har de ibland legat på upp till 0,015V. Slutsatsen är att det behövs inte så hög effekt på en balanserare. Jag kommer tillsvidare att låta externa balanseraren var urkopplad. Sen görs det ibland misstag. Vid ett tillfälle glömde jag att aktivera laddningen via BMS när vi lämnade båten. Vi har alltid kylboxen igång även när båten ligger i hemmahamnen. Dagtid fick kompressorn tillskott via solpanelerna men nattetid förbrukades det från LFP-batteriet, utan möjlighet att återladdas dagtid. När vi kom tillbaka efter ca 10 dygn så hade jag fortfarande ca 50Ah av mina totala 250Ah kvar i batteriet. LFP tålighet mot djupa urladdningar innebar att jag inte behövde oroa mig utan såg bara incidenten som en bra test av kapaciteten i installationen.
-
3 points
-
3 pointsINGEN alkohol förens båten ligger fastsurrad i hamn. Och lossar inte tamparna igen förens ALLT alkohol gått ur kroppen. Och därmed jämnt!!!
-
2 pointsHej! Nämda plotter finns med här: https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=8745
-
2 pointsPumpa ur och se till att ledningsrör från tanken också töms. Det går inte att använda som det är i dieselmotorer eller bensinmotorer. Däremot skulle man kunna använda ett par liter i taget gradvis vid varje fullständig tankfyllning så man långsamt förbrukar det utan att det gör skada. Men hur lång tid kommer det att ta att köra slut på en hel tank 50 gånger? Kanske finns det nån som kan köpa det och förbruka i nån form av värmare där bränsleblandningen inte är så kritisk?
-
2 points
-
2 points
-
2 pointsGlöm inte bort att skriva under och att informera andra om möjligheten. Då har du ju iaf. försökt göra något och det kan ju kanske kännas bra när du klaffsar runt i oljan i din favoritvik.
-
2 pointsJag vet! därför jag köpte 1 liter då räcker den till jag ska gå i pension. går även att smörja diverse o-ringar och gummi packningar/bussningar m.m.
-
2 pointsStår det bara 0 så innebär väl det att den faktiska halten ligger mellan 0,000.... och 0,4999999..... (om man är besserwisse)🙂 Så här beskriver Beroendecentrum Region Stockholm de olika promillehalterna: I båtlivet uppnår man ofta dessa effekter utan alkohol: 0,2 = så fort man kastat loss och är på väg ut. 0,5 = När man hissat seglen och fått fin vind i dem 0,8 = När du även lyckats få upp spinnakern och du marchar max vad båten klarar 1,0 = strax efter att du åter är förtöjd
-
2 pointsTyp ja, jag beställde från Amazon sist för att komma upp till fri frakt när jag beställde lite andra små prylar.
-
2 pointsDet beror ju lite storlek och styrka på ölen. Och personen. Personligen hade jag inte chansat, jag brukar vänta med att korka upp tills båten ligger tryggt i hamn och är iordningfixad.
-
2 pointsSe kapten Haddocks svar. I korthet; på fartyg som inte faller in under 10 meter och/eller 15 knops regeln så kan du åka fast för sjöfylleri om du bedöms olämplig att framföra ditt fartyg. Dvs, har du tagit en eller två öl och du t ex går på grund eller krockar kan du åka fast för sjöfylleri. Eller om polis eller KBV bara bedömer att du verkar vara för full, oavsett skäl. Så som det varit hur länge som helst.
-
2 pointsEn tillbakablick! Åhh vad de ältar den där Hitler hela tiden. Kan man inte bara få vara ifred. 🙈🙉🙊
-
2 pointsOm vi slipper skuggflottan i Östersjön och vidare ut på Nordsjön/Atlanten så minskar ju ändå risken för att ett större oljeutsläpp ska ske i vårt närområde där vi så gärna vill vistas utan att få olja mellan tårna.
-
2 pointsDet är en seglivad myt att tanken ska vara full. Myten säger att det bildas en massa kondens i tanken om den är halvfull eller tom. För att det ska bildas någon kondens måste fuktig luft komma in i tanken och det gör det inte så länge man inte lämnar tanken utan lock. Enklast är det att tömma tanken när båten står på land. Då kan du suga ur tanken mha. häverteffekten. En tank på marken. En lång slang mellan båtens tank och tanken på marken. Sug igång! Om det är bensin ska man vara extra försiktig eftersom det bildas statisk elektricitet om bensinstrålen går genom luft. Låt slangen gå ner i botten på tanken så att strålen inte går genom luft.
-
2 pointsDu behöver inte tömma tanken, lossa slanganslutningen vid filtret, ev. skarva på något och stoppa ner den i en 5-litersdunk med alkylat och kör en stund bara.
-
2 points"Mitt drev packades om på auktoriserad verkstad våren 23 " Ibland undrar jag om auktoriserade verkstäder verkligen gör jobben med äldre produkter tillräckligt noga, t ex m a p slitage. Det är därför som jag gör det mesta själv, t ex ventiljustering på KAD44.
-
2 pointsJag har åkt med nyfylld dunk från macken o hällt i båten via tratt med sil och fått både bös o vatten i silen. Så jag tror mer på att ditt vatten kommit med från macken. Hur skulle vattnet annars kommit in i en igenskruvad tank? Läste du hur noggrant Rod hade genomfört sin test av vattenupptagning för att efterlikna miljön på en vinterförvaring? Å inte en droppe vatten trots öppen avluftningsslang.
-
2 pointsNär jag var i Venedig för ett antal år sedan såg jag att taxibåtarna med DPE-drev hade en slang ner i övre locket på dreven. Antar att det var en oljeslang. Det finns faktiskt VP-drev med drevoljebehållare i motorrummet. XDP- dreven har det. Jag tror att största vinsten med oljebehållare är drevet blir ventilerat. Det blir varken över- eller undertryck i drevet. På nästan alla DP-drev som jag packar om måste jag skicka propelleraxlarna för renovering av ytorna som tätningsringarna ligger mot och skapar diken. Om man bara byter tätningsringarna är det osäkert om det blir tätt.
-
2 pointsNej, det är inte sant. I Apple-världen krävs en platta med "cellular", dvs mobilnäts-möjlighet. Väljer man en med bara wifi blir man då djupt besviken om man tänkt använda den som navigator.
-
1 pointDen enda motor jag känner till som skulle kunna köras med din blandning är nog gamla Volvo traktorer som kunde köras med fotogen. De startades med bensin och efter att de blivit varma så kunde man slå om en bränslekran och köra vidare på fotogen (det fanns två tankar på dem). Sen gällde det att avsluta körningen med bensin för att få igång motorn efter att den svalnat. Fotogen var avsevärt billigare än bensin när de motorerna var populära hos lantbrukarna.
-
1 pointJag kollade vilka GPSMap som ingår i Garmin "standarduppdateringsfil" (This file contains updates for the following products. Please note the latest software version for each of these products. MFDs, Chartplotters and Combo Units) och hittade inte din GPS i den listan. https://www8.garmin.com/support/note.jsp?id=8743 Kan orsaken till ditt misslyckande vara att du försöker uppdatera med en uppdatering som inte täcker din modell längre.
-
1 point
-
1 pointJag har haft kontakt med MasterVolt och kan bekräfta att det endast är "betrodda företag" som har behörighet att uppdatera programvaran i deras enheter. De angav en, enligt min uppfattning, obegåvad uppfattning att det kunde gå fel vid uppdateringar om de tillät användarna att göra uppdateringarna själva. Om deras uppdateringsinstallationer är av så dålig utformning att de ska krascha utrustningen och inte ha funktioner för att reparera en kraschad uppdatering så är det inte ägarna/användarna av deras prylar det är fel på, utan deras uppdateringar. Jag misstänker att skälet att inte tillåta användarna att genomföra uppdatering är att skapa intäkter till sina säljkanaler. Jämförbart med fordonsbranschen där återförsäljarnas intäkter av eftermarknadsinkomsterna är högre prissatta för en elbil, med betydligt enklare drivlinor, än för ett fordon med "klassisk motor". Det är bara uppstickaren Tesla som inte har någon ryggsäck med gamla verkstäder att skydda och därför har minimala krav på service. Victron har inga problem med att låta användarna genomföra uppdateringarna. De är t.o.m. tvingande för användarna och genomförs med automatik. Om man laddat ner Victrons app och aktiverat någon enhet så söker appen själv efter uppdateringar och laddar ner dem i mobilen. När mobilen ansluts till Victronprylen så får man en uppmaning att inte stänga appen medan uppdateringen genomförs. MasterVolts prylar må vara av bra kvalitet men med den prissättning och med den attityd de har mot sina kunder så är det inte konstigt att Victron tar allt större marknadsandelar.
-
1 pointOch ja, mellan varje varv lack fick det gå ett dygn och mellan varje "omgång" så fick det gå en vecka eller mer så det skulle härda.
-
1 pointStår den skylten på land väl synlig? Annars verkar det vara långt ifrån alla som läser sjökort eller kan tolka det rätt. Det verkar gälla allt från de där röda och gröna pinnarna som ska följas slaviskt fast man har ett djupgående på max en meter eller de märkliga rödvita skyltarna med siffror i, är det vattendjupet i den trånga passagen som anges tro?
-
1 point
-
1 pointFundera lite på hur många kubik luft en motor slickar i sig vid ett visst varvtal! Den motorrumsfläkt som kan mäta sig med det finns inte. Styr insugningsluften till motorrummet mot generatorn.
-
1 pointIbland har man turen på sin sida. Eller nåja, vi får väl se hur det blir med det. Hur som helst så dök båten plötsligt upp på blocket igen och snabb som en iller slog jag jag till på den. Blir förhoppningsvis en fortsättning på den den här tråden då det blir dax att laga skadan. Blir transport hem av båten på söndag.
-
1 pointDet är lättare att kyla generatorn genom att blåsa kall luft mot den än genom att suga ur varm luft från motorrummet. Inte svar på frågan, men ett tips.
-
1 pointVegetabilisk behöver den inte vara. Den kanske oftast är det, men den går fint att tillverka av animaliskt fett. Glycerol får man när man bryter loss fettsyrorna från en triglyceridmolekyl, grundbeståndsdelen i alla fetter i levande varelser.
-
1 pointDu bör läsa 4§ och 5§ i sin helhet: 4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkohol eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2019:351). 5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om 1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, 2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, 3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller 4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297). Källa: Sjölag (1994:1009) | Sveriges riksdag (riksdagen.se)
-
1 point
-
1 pointJag använde Internationals Compass på grabbens rorkult. Den har klarat 2 säsonger och är fortfarande jättefin. Har fått ett par jack i sig så nu ska den repareras i vinter igen, men då bara "spot repair" och så 2 nya heltäckande.
-
1 pointOch glöm inte att bränsleförbrukningen inte brukar vara så stor del av det totala båtägandet i de allra flesta fall. (Kanske med en 35 fots planande båt med två big block bensinare då 😄) Kostnaden kanske känns i plånboken just när man tankar men utslaget över året tillsammans med allt annat så. Bara båtplatsen kostar mig mer än att driva min planande 30 fots båt med 2 st 130 hk dieslar och då tillkommer vinterförvaring, service, försäkring och div annat
-
1 point
-
1 pointNu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Annars är risken stor för tjyvluft vid locket tänker jag. Kolla också att impellern snurrar. Sätt en markering någonstans på impellern och kolla att den inte står i samma läge efter du kört motorn. I övrigt; att koppla en vattenslang direkt på motorn är ett utmärkt sätt att paja en packning i motorn… det är för högt tryck för kylsystemet.
-
1 pointJo, jo ... Hur har Du konstaterat detta? En sak är att normal spänning, kan finnas i änden på en lös kabel, eller inne i t ex en plotter som inte är påslagen. Då flyter ingen ström. En ansluten och påslagen elektrisk pryl, t ex en plotter (försök till start) förbrukar ström. Om kablaget från batteri till förbrukar uppvisar större motstånd, typ glapp mm, så blir möjlig ström liten och då sjunker spänningen vid förbrukaren. Plottern i detta fall startar inte. Och rent praktiskt kan det korta ljud som indikerar start, bli just svagt som TS skriver. Ström finns inte som kan starta upp ansluten elektronik. Alltså felet kan vara klent kablage mellan batteri och plotter. O, jag kan så klart ha fel. Plottern har kanske gett upp. Men det är inte fel att mäta, gärna på plitterns insida av just spänningsmatningen.
-
1 pointGPS och cellular är två skilda saker. Alla ipads har gps, men det kan krävas koppling till internet för att ladda kartor. Om det nu inte finns appar där man kan ladda ner kartor i förväg, men det vet jag ingenting om. Jag har endast plattor med wifi och har köpt en mobil 5g router istället. Blir billigare och man kan också koppla upp dator eller vad som helst som behöver wifi.
-
1 pointExakt samma funktion som @Lintott har jag också i min central. Även grupper för VVB, laddare och uttag är lika. Men jag har helt enkelt ett simpelt dubbelt växlande relä (med 230V AC-spole) i elcentralen, som i vila låter gruppen med eluttagen vara kopplade till invertern. Vid landström (som även då går till reläspolen) så drar reläet och kopplar om även uttagsgruppen till landströmmen ("V/A" är en digital volt/amperemätare med strömtransformator): Reläet i centralen gör funktionen helt oberoende av typ och integration av invertern, och skulle den sönder är man inte låst till en typ med denna funktion utan kan sätta dit vad som helst.
-
1 pointJodå, I morse var det fortfarande inget vatten i kölsvinet så nu är tanken tät! Jag har fortfarande läcka på trycksidan så det skall lösas men den jobbiga biten är löst. Fan vad skönt! Nu är det bara hundra andra reparationer som skall göras. 🤣
-
1 pointHar tagit ut Marin-elektriker som nu har felsökt och kommit fram till att problemet var säkringen på startmotorn som var "svullen" och hade ergade kontakter. Byte av säkringen och slipning av kontaktytor löste problemet. Nu är det inget spänningsfall alls från batteriet till säkringspanelen. Tack alla för bra inspel om felsökning och rätt verktyg till kablarna mm..
-
1 pointJag är djup tacksam för all hjälp. Speciellt stort tack till Peter som tog sig tid att komam förbi. Nu kan jag med familj nuta av sensommar och hösten och känna mig trygg! Av alla segelbåtar (ca 10 st) på 32 fot och neråt i min hamn så har jag hårdast spända vantar Det är ju lite av dessa båtar jag hade som referensobjekt. Lite trist att tidigare ägare som ändå seglat i 10 år med båten lämnade över en båt som inte vad "korrekt" riggad. Skönt att det löste sig till slut i alla fall /T
-
1 pointDå var riggen klar och uppsträckt. Inget satt fel, inget var trasigt. Inga problem med tie-rods. Lutningen akteröver är helt okej. Och jag fick lite trevligt kvälls-snack.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00